Email Marketing Metrics that Matter

موفقیت در ایمیل مارکتینگ: نکات کلیدی

 

برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ به چه چیزهایی باید دقت کرد؟

در بین ابزار بازاریابی اینترنتی بی شک ایمیل مارکتینگ یکی از موثر ترین ابزار است که بشدت هم استفاده از آن در حال افزایش است. این راه ارتباطی کارهای بازاریاب ها را آسان تر کرده و به کسب و کارها کمک می کند سود های کلانی را بدست بیاورند. ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی بیشترین میزان بازگشت سرمایه ROI در بازاریابی را دارد، البته اگر به درستی انجام شود. اکثر کسب و کار های موفق 119% بازگشت سرمایه را دارند.

 

در ادامه برخی از فاکتور های موفقیت در ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی می کنم و امیدوارم که به شما در این کار کمک کنند.

1) اجازه داشتن

 

مهم ترین نکته در ایمیل مارکتینگ این است که قبل از ارسال ایمیل به مخاطبانتان از آن ها اجازه گرفته باشید. هرگز نباید به اعضایی که درخواست دریافت ایمیل نکرده اند ایمیلی ارسال کنید. البته می توان ایمیل های تراکنشی مانند تایید سفارش، رسید دیجیتال یا یادآور رمز عبور را از این موارد مستثنی کرد.

 

با مخاطبانی که عضو خبرنامه شما شده اند ولی هنوز چندان با کسب و کار شما آشنایی ندارند هم بهتر است با احتیاط رفتار کنید. مخاطبان شما باید کسانی باشند که واقعا از شما خواسته اند تا برایشان ایمیل ارسال کنید.

 

  • در برخی موارد باکس دریافت خبرنامه در فرم ثبت نام از قبل تیک خورده است، شما نباید این کار را برای بازاریابی ایمیلی موفق انجام دهید.
  • در فرم های ثبت نام دریافت خبرنامه زیاده روی نکنید. از مخاطب اطلاعات زیادی نخواهید و از اینکه ایمیلش را در اختیار شما قرار می دهد تشکر کنید.
  • فرم ثبت نام خبرنامه سایت شما باید در قسمتی باشد که مزاحم بازدیدکننده نباشد ولی در عین حال به خوبی توجه او را جلب کند.
  • هرگز اعضای خود را مجبور به عضویت در خبرنامه برای ادامه ی فعالیت در سایت نکنید.
  • به مخاطبان خود این امکان را بدهید تا به راحتی از لیست مخاطبان شما خارج شوند و این کار را تاجایی که می توانید آسان کنید.
  • به مخاطبین خود بگویید زمانی که وارد لیست ایمیل مارکتینگ شما می شوند چه اتفاقی می افتد و در مورد مزایای این کار اطلاعاتی را ارائه کنید.
  • به مخاطبان خود اطلاع دهید که پس از عضویت در خبرنامه شما چه نوع ایمیل ها و محتوایی ها را دریافت خواهند کرد.
  • اگر می توانید به مخاطبان خود اجازه دهید که تعداد ارسال ایمیل ها را مشخص کنند (مثلا روزی یک بار، دو روز یک بار و…).
  • همیشه اطلاعات شرکت و راه های ارتباطی خود را هم بیان کنید.
  • در یکی از مطالب قبلی هم ضرر های خرید لیست ایمیل مارکتینگ را بیان کردم ولی باز هم می گویم که هیچوقت لیست ایمیل مارکتینگ خریداری نکنید. لیست مخاطبان خود را در اختیار شرکت های دیگر قرار ندهید حتی اگر هردو شرکت عضو یک مجموعه هستید.

 

2) محتوا

محتوا طرح دیداری است که مخاطب شما در ایمیلی که برای او ارسال کرده اید مشاهده می کند. باید پیام درستی به مخاطب خود ارائه کنید که مناسب آن ها باشد. بیشتر مشکل هایی که در تحویل دهی ایمیل ها در بازاریابی ایمیلی پیش می آید به این دلیل است که محتوای مناسبی برای مخاطب ارسال نمی شود. منظور من محتوای غیر اخلاقی نیست، بلکه محتوایی است که مخاطب شما به آن علاقه ای ندارد. ارسال محتوای نامناسب باعث می شود میزان اسپم شدن ایمیل های شما بیشتر شود و مخاطبان بیشتری از لیست ایمیل های شما خارج شوند.

 

حتما باید محتوایی ارسال کنید که مخاطبان شما در همان ابتدا که عضو لیست شما شده اند از شما درخواست کرده اند. اگر برای دریافت تخفیف های محصولات وب سایت عضو لیست شما شده اند پس همان ها را برای آن ها ارسال کنید.

 

به لحاظ طراحی ایمیل هم مناسب نیست که مدام طراحی ایمیل خود را عوض کنید. شرکت شما باید طراحی ایمیل مناسب و خوبی داشته باشد که مخاطبان شما به آن عادت کنند و آن را بشناسند.

 

  • پیامی که مخاطبان می خواهند را تحویل بدهید.
  • ایمیل هایی ارسال کنید که می دانید مخاطب به آن علاقه خواهد داشت.
  • در طراحی خود استوار باشید.
  • در محتوای خود یک لینک Unsubscribe یا همان خارج شدن از لیست قرار دهید که به راحتی قابل مشاهده باشد.
  • جزئیات شرکت خود و یک لینک به شرایط حریم خصوصی را در ایمیل خود لحاظ کنید.
  • همیشه از نام فرستنده و آدرس فرستنده یکسانی استفاده کنید تا اینگونه اعتماد سازی کنید.
  • طراحی هایی ایجاد کنید که در موبایل هم بتوان به راحتی آن را مشاهده کرد.

 

3) دسته بندی

دسته بندی مناسب مخاطبان در ایمیل مارکتینگ تضمین می کند که ایمیل های مناسب برای افراد مشخص و مناسب ارسال می شود. دسته بندی کلید موفقیت برای دستیابی به میزان باز شدن ایمیل بالا و سود بیشتر است. دسته بندی می تواند بر اساس جنسیت، ناحیه ی جغرافیایی و همچنین اطلاعات رفتاری مخاطب انجام شود.

 

بعضی ها فکر می کنند برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ و دستیابی به سود بیشتر حتما باید ایمیل های خود را به همه ی مخاطبانشان ارسال کنند. ولی اینطور نیست. من هم در ابتدا چنین تصوری داشتم ولی بعد ها که دسته بندی مخاطبان را انجام دادم متوجه شدم که سود حاصل پس از ارسال ایمیل به مخاطبان مناسب و خاص خیلی بیشتر از زمانی بود که ایمیل ها را به همه ی مخاطبان ارسال می کردم.

 

یکی از مثال های بارزی که می توان زد ارسال ایمیل تخفیف محصولات بانوان برای مخاطبان مرد است که چندان موفقیت آمیز نخواهد بود. مگر در مناسبت های خاص مانند روز مادر و روز زن که مردان هم به دنبال خرید کالای بانوان برای مادر یا همسر خود هستند.

 

  • ایمیل های انبوه ارسال نکنید؛ یعنی یک ایمیل را برای همه ی مخاطبان خود ارسال نکنید.
  • با استفاده از پارامتر های جنسیت، نقطه جغرافیایی و فعالیت های گذشته مخاطبان آن ها را دسته بندی کنید.
  • کاری کنید که مخاطبان شما فکر کنند ایمیل های شما دقیقا بر اساس نیاز های آنان طراحی شده است.

 

4) زمان بندی

Switch to Employee Scheduling Software

زمان بندی در ارسال ایمیل ها کاری می کند که مخاطبان شما به شرکت شما اعتماد پیدا کنند و به شما وفادار بمانند. ممکن است ایمیل های خود را بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه ارسال کنید، ولی زمان بندی بهم ریخته شرکت شما را از چشم مخاطبان می اندازد.

 

برنامه های تلویزیونی همیشه در زمان مشخصی پخش می شوند. شما هم باید برای کمپین های بازاریابی ایمیلی خود برنامه ریزی داشته باشید و آن ها را در زمان مشخص خود ارسال کنید.

 

5) تحویل دهی

شاید بهترین تکنیک های بازاریابی ایمیلی را انجام می دهید ولی باز هم در تحویل دهی مشکل دارید. منظور از تحویل دهی، تحویل داده شدن ایمیل شما به مخاطب است. این کار یک علم است و باید با تمرین مسئله را حل کنید. شاید محتوای شما مناسب نیست و یا شاید ساختار ایمیل شما باعث اسپم شدن ایمیل های شما می شود.

Email Failed Delivery 300x225

تا جایی که می توانید با دسته بندی و ارسال محتوای مناسب میزان باز شدن ایمیل های خود و شهرت خود در سرویس های ارسال ایمیل (میل چیمپ، سندین بلو، میلر لایت و…) بالا ببرید.

 

  • به مخاطبان غیر فعال خود ایمیل ارسال نکنید. مخاطبان غیر فعال کسانی هستند که در 6 تا 9 ماه گذشته به ایمیل های شما پاسخی نداده اند.
  • از اسپم شدن ایمیل های جلوگیری کنید. می توانید از مطلب من هم کمک بگیرید. برای مشاهده کلیک کنید.
  • یک لینک در ایمیل خود قرار دهید که مخاطبان اجازه می دهد از لیست شما خارج شوند.
  • از کاربران خود بخواهید دامنه ارسال کننده شما را وارد آدرس های خود کنند.
  • حریم خصوصی و اطلاعات شرکت باید در هر ایمیل وجود داشته باشد.
  • درصد متن به تصویر را حدود 50% نگه دارید.
  • از رنگ های قرمز و سبز روشن در محتوای خود استفاده نکنید.

 

6) تست

برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ می توانید از تست A/B استفاده کنید. می توانید این تست را برای بررسی مناسب بودن عنوان، محتوا، دکمه ها و سایر موارد ایمیل های خود استفاده کنید. قبلا مطلبی درباره ی “تست A/B میل چیمپ برای ایمیل مارکتینگ” را هم نوشته ام که می توانید برای دریافت اطلاعات کلی درباره ی این تست به آن مطلب مراجعه کنید. 

 

اگر در گذشته در بازاریابی ایمیلی خود با مشکل مواجه بوده اید امیدواریم این مطلب به شما کمک کند. ایمیل مارکتینگ یکی از بخش های مهم سود آوری در کسب و کار های آنلاین است که بستگی به موارد مختلی از جمله طراحی، عنوان، تحویل دهی و … دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.