رزومه چیست

رزومه چیست؟

رزومه چیست(what is resume)؟ و چگونه یک رزومه ی مناسب داشته باشیم؟
چرا شما زمانی که به دنبال یک کار هستید به یک رزومه نیاز دارید؟

رزومه مجموعه ای مکتوب از مدارک تحصیلی، تجربه ی کاری، گواهینامه ها و موفیقت هایی است که برای گرفتن یک کار مورد استفاده قرار می گیرد.

در اکثر مواقع متقاضیانی که برای پست و موقعیت حرفه ای تقاضا می کنند باید یک روزمه ارائه کنند.در بسیاری از مواقع رزومه اولین مدرکی است که یک مدیر در حین ملاحظه ی تقاضانامه برای استخدام به آن نگاه می کند. بنابراین صرف زمان و تلاش برای تکمیل کردن، به روز نگه داشتن رزومه بسیار مهم است.
در این مطلب سعی شده یک راهنمایی قدم به قدم به شما برای نوشتن اولین رزومه و یا بازنویسی رزومه قبلی ارائه شود:

اگر رزومه ای دارید که میخواهید توسط کپی رایتر ها بررسی شود یا نسخه انگلیسی رزومه خود را داشته باشید یا اصلا بلد نیستید چطوری یک رزومه بسازید برای طراحی رزومه با ما تماس بگیرید.

هدف رزومه را بازبینی کنید

به رزومه بعنوان تبلیغی از خودتان نگاه کنید که شخصیت شما را در یک صفحه خلاصه می کند. رزومه ی شما یکی از مهم ترین بخش های تقاضا نامه ی شما برای استخدام است. رزومه به کسی که قصد استخدام کسی را دارد یک نمای کلی از وضعیت و صلاحیت های او برای کار ارائه میدهد.
همچنین شما باید تفاوت یک رزومه و یک نامه ی تکمیلی را بدانید.

  • برای مثال رزومه با یک نامه ی تکمیلی فرستاده می شود. نامه ی تکمیلی اطلاعات بیشتری درباره ی مهارت ها و تجربیات شما بصورت نامه ارائه می کند.
  • رزومه اغلب یک خلاصه ی کوتاه است که سریع نوشته شده، درحالیکه نامه ی تکمیلی برخی ویژگی ها و یا دستاورد های مشخص را که برای شغل بخصوصی مفید هستند را نشان میدهد و به تفصیل توضیح میدهد.

 

تجربیات خود را به خوبی منتقل کنید

experience 1
یک رزومه ی موثر خلاصه ای از صلاحیت های شماست که استخدام کننده را ترغیب میکند شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند. علاوه بر جزئیات درباره ی مهارت ها، تحصیلات و تجربه ی کاری، رزومه ها می توانند قسمت های اختیاری مانند اهداف، جملات خلاصه، مهارت ها و یا نقاط مهم کاری را نیز شامل شوند.
این بخش های اختیاری می توانند بعد از اینکه شما تمام اطلاعات ضروری و لازم رزومه را جمع آوری کردید به رزومه اضافه شوند.
برای عده ی زیادی، نشستن با یک خودکار و برگه و نوشتن هرآنچه در گذر کارشان اتفاق افتاده، از آغاز تا پایان، میتواند مفید باشد. البته اگر شما برای مدتی در نیروی کار بوده باشید اینکار زمان زیادی لازم خواهد داشت، بنابراین می توانید روی مهم ترین و مناسب ترین موقعیت ها تمرکز کنید.

یک لیست از تجربیات کاری خود تهیه کنید

روش شما اهمیتی ندارد، هدف شما ایجاد یک لیست مرتب و براساس ترتیب وقوع از تجربه ی خود خواهد بود. اگرچه باید روی تجربه ی کاری تخصصی خود تمرکز کنید، اما میتوانید به جوایز، تجربه ی انجام کارهای داوطلبانه و یا خدمات اجتماعی، مهارت ها، و همچنین مدرک تحصیلی دانشکده ی خود را نیز اشاره کنید.
زمانی که تجربیات کاری خود را بیان می کنید حتما نام شرکت، آدرس آن و تاریخ استخدام خود را نیز بیان کنید. برای هر موقعیت و پست شغلی که بیان می کنید چند کار و نکته ی مهم را نیز بیان کنید که وظایف و نقش شما را در آن پست ها توصیف می کنند. این بخش از رزومه ی خود را بصورت خلاصه ترین شکل ممکن بنویسید، البته ممکن است برای بعضی از آنها کمی توضیحات بیشتری را نیز لحاظ کنید.

روی چیزهایی که کسب کردید تمرکز کنید

بجای بیان کردن کارهایی که در پست های مختلف انجام داده اید موفقیت هایی که در آن پست های کاری کسب کرده اید را بیان کنید. بیان بعضی موفقیت های کمی بصورت عددی ( 20% افزایش فروش) باعث خواهد شد که رزومه ی شما تاثیر بیشتری داشته و برجسته باشد. دقت داشته باشید که موفقیت هایی که بیان می کنید مناسب معیاری که شخص استخدام کننده در نظر دارد باشد.
اگر نوشتن رزومه برای شما کمی چالش برانگیز و مشکل بود نکات را چندین بار مرور کنید و البته میتوانید این کار را به تولید کنندگان محتوا بسپارید.

چه چیزهایی را در رزومه ذکر نکنیم؟

برخی مطالب وجود دارد که برای نوشتن در رزومه مناسب نیستند. مواردی که نباید در رزومه ذکر شوند به همان اندازه ی چیزهایی که باید ذکر شوند مهم هستند. مطالبی که در رزومه ی خود می نویسید باید با فرصت کاری که تقاضای آن را دارید مرتبط باشد. و البته این تجربیات نباید متعلق به بیش از 10 یا 15 سال قبل باشند. از آنجا که رزومه ی شما نباید بیش از یک یا دو صفحه باشد شاید مجبور شوید از بیان کردن برخی مطالب صرف نظر کنید.
برای مثال اگر شما تنها برای چند ماه در یک شغل بوده اید نیازی نیست که آن را در رزومه ی خود بیان کنید. بجای آن موارد مهم تری را بیان کنید. اگر برای بیشتر از 5 سال است که دانشگاه را ترک کرده اید بهتر است که هرگونه کارآموزی که در آن دوران داشته اید را نیز از رزومه ی خود حذف کنید.
اگرچه در دانشگاه برای مدتی کارآموز بازاریابی بوده اید و پس از چند سال مثلا سال آخر خودتان سرور یک سرویس بازاریابی بوده اید این مورد را ذکر کنید.
در نهایت شما باید سعی کنید تعادلی بین تجربه ای که هم زیاد قدیمی نباشد و همچنین برای شغل مورد نظر مناسب باشد ایجاد کنید.

یک شیوه ی رزومه نویسی را انتخاب کنید

چند شیوه ی کلی برای نوشتن رزومه ی کاری وجود دارد. قبل از اینکه تجربیات کاری خود را با تمام جزئیات بنویسید، یک شیوه ی نوشتن رزومه را انتخاب کنید، این کار می تواند روی توصیف، مرتب کردن و لیست کردن مطالب تاثیر داشته باشد.
میتوانید از موارد زیر انتخاب کنید:

  • بترتیب وقوع – رایج ترین نوع رزومه، که در آن شما تجربیات کاری خود را از جدیدترین تا قدیمی ترین مرتب می کنید.
  • ترکیبی – این نوع رزومه تمام مهارت ها و تجربیات شما را قبل از استخدام شامل می شود.
  • عملی و کاربردی – یک رزومه ی عملی و کاربردی روی مهارت ها و توانایی های شما بیشتر از سابقه ی استخدام شما تمرکز دارد.

شما کدام نوع نگارش رزومه را انتخاب میکنید؟

شیوه ی نوشتن رزومه ی شما بستگی به شغلی دارد که میخواهید در آن استخدام شوید. هدف هر رزومه ای نشان دادن تجربیات کاری، مهارت ها و مدارک تحصیلی به شخص استخدام کننده در کمترین زمان ممکن است. طبق برخی مطالعات، استخدام کننده ها تقریبا 6 ثانیه روی خواندن هر رزومه وقت می گذارند، بنابراین مهم ترین و بهترین تجربیات کار خود را در بهترین جای صفحه قرار دهید.
بعلاوه، رزومه های عملی و ترکیبی نیز می توانند برای مخفی کردن تجربه ی کم کاری و بیان مهارت های خود مفید باشند.

تالیف کردن رزومه ی خود را شروع کنید

زمانی که شیوه ی مناسب برای نوشتن رزومه ی خود را انتخاب کردید باید شروع به نوشتن آن کنید. لازم نیست که از چرک نویس کردن شروع کنید. ابتدا نمونه هایی از نوع رزومه ای که انتخاب کرده اید را بررسی کنید. سپس یک قالب را که بتوانید از آن روی یک فایل Word کپی پیست کنید انتخاب کنید. و بعد از آن تجربیات و اطلاعات خود را در آن وارد کنید.
صرف نظر از نوع رزومه ای که انتخاب کرده اید، رزومه ی شما باید برای فرصت شغلی که خواستار آن هستید مناسب باشد. اگرچه انتخاب یک قالب رزومه روش مناسب و قابل قبولی است، اما فرستادن دو رزومه ی کاملا مشابه برای چند استخدامی حتی اگر همه ی آنها در یک زمینه نیز باشند، کار اشتباهی است.

رزومه ی خود را قالب بندی کنید

بعد از اینکه رزومه ی خود را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و شیوه ی نگارشی که انتخاب کرده اید نوشتید، آن را بر اساس استاندارد های حرفه ای قالب بندی کنید. باید در همه جای متن خود از فاصله گذاری و حاشیه های برابر استفاده کنید. بهترین کار این است که به همان پیش فرض های ورد Word پایبند باشید، اما اگر خودتان کمی حاشیه های متن را کمتر کنید یعنی حاشیه ی سفید اطراف متن را کاهش دهید، می توانید اطلاعات بیشتری را در یک صفحه قرار دهید.
اگرچه به تازگی در برخی از امور، رزومه های دارای تصویر و جدید رواج یافته اما باز بهتر است به همان شیوه ی سنتی رزومه ی خود را طراحی کنید. یک رزومه ی سنتی دارای صفحه ی سفید، متن مشکی و یک فونت خوانا می باشد. فونت های مناسب برای متون رسمی عبارت اند از : Arial، Times New Roman، Calibri، Helvetica، Georgia و B Nazanin. اندازه ی فونت نیز نباید بیشتر از 12 و یا کمتر از 10.5 باشد.
حتی اگر رزومه ی خود را بصورت دیجیتالی نیز می فرستید اما باز بهتر است که یک نسخه ی چاپ شده از آن را تهیه کنید. تا اطمینان حاصل کنید که رزومه ی شما بخوبی روی یک صفحه چاپ می شود و بصورت چاپ شده بخوبی خوانده می شود. همچنین خواندن رزومه ی چاپ شده به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی فضای خالی دارد و حرفه ای به نظر می رسد.

147924 706
رزومه ی خود را بارها و بارها بازبینی و اصلاح کنید

حتی ویرایشگر های حرفه ای نیز نمی توانند نوشته های خود را به آسانی ویرایش کنند. زمانیکه یک اشتباه تایپی دارید شاید به چشم شما نیاید. به همین دلیل، قبل از فرستادن رزومه ی خود از یک نفر بخواهید تا آن را بخواند و بازبینی کنید.

مدارک خود را موجودی زنده در نظر بگیرید

بصورت خلاصه و مختصر،رزومه ی شما باید بر اساس کاری که تقاضای آن را دارید نوشته شود. برای مثال، اگر فکر می کنید کاری که برای آن رزومه را نوشته اید مسئولیت های مخصوص و متفاوت خود را دارد، در رزومه ی خود میزان تعهد و آکاهی خود را به این مسئولیت ها بیان کنید.
در عین حال، شما باید رزومه ی خود را به روز کنید و مهارت ها و یا تجاربی که به تازگی کسب کرده اید را بیان نمائید.
به روز کردن رزومه بصورت دوره ای و مداوم بسیار آسان تر از به روزرسانی آن بصورت یکجا است. بنابراین حتی اگر استخدام شده اید در فواصل مشخصی رزومه ی خود را بازبینی و بروزرسانی کنید. اینکار جستجوی شغل بعدی را برای شما بسیار آسان تر می کند.
از این قدم های ساده برای ساخت یک رزومه ی بروز و جدید استفاده کنید تا هرگاه پیشنهاد شغلی داشتید آماده ی فرستادن باشد.

در صورتی که میخواهید برای خودتان یک رزومه طراحی کنید و یا رزومه ای دارید که میخواهید توسط افراد حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته و اشتباهات احتمالی رفع شود؛ با ما تماس بگیرید.

فرایند ساخت رزومه کاری خیلی حساس می باشد چنانچه بدون داشتن علم کافی در این زمینه ممکن هست که رزومه های ارسالی شما به شرکت های مختلف اصلا خوانده نشود و یا در صورت خوانده شدن اشتباهات کوچک باعث خواهد شد که هیچ وقت شما به مصاحبه دعوت نشوید. لذا در صورتی که میخواید از ساخت رزومه کاری مطمئن شوید حتما با ما تماس بگیرید.

منبع

Save

Save

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *