تولید محتوای الکترونیکی آموزشی برای دانش آموزان مدرسه و کودکان

تعریفی از محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی  روشی جدید برای ارایه  اطلاعات و داده‌های آموزشی است. به احتمال خیلی زیاد در آینده در برخی از کشور‌ها مدارس تعطیل شوند و آموزش به صورت مجازی به دانش آموزان ارایه شود. به لطف محتوای آموزشی الکترونیک این کار شدنی است. 

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی برای دانش آموزان مدرسه و کودکان

تعریفی از محتوای آموزشی

مؤلفه‌های تولید محتوای آموزشی

اولین مؤلفه برای انجام تولید محتوای آموزشی مفید و مطلوب مهارت است. با داشتن مهارت می‌توانیم تولید محتوای مناسبی انجام دهیم. کسی که ادعا دارد که در زمینه‌ای می‌تواند تولید محتوا کند باید در آن حوزه به درجه بالایی از تجربه و دانش رسیده باشد. اما دومین مؤلفه انتقال مفاهیم به دیگران است.

در این مؤلفه این بحث به میان می‌آید که کسی که صرفاً تنها یک معلم است نمی‌تواند مطالب را به شیوه‌های راحت و آسان انتقال دهد. یک معلم باید بتواند انتقال دهنده درست آموزه‌ها باشد.

آموزش مفید چیست؟

یک آموزش مفید و مطلوب زمانی انجام می‌پذیرد که معلم بتواند مطالب قسمتی از یک درس را به شیوه‌ای مناسب با بهره گیری از انواع شیوه‌ها، فنون‌ها، روش‌های گوناگون تدریس آن مبحث درسی را در آموزش برای فراگیران مقطع آموزش ابتدایی آسان کند. آموزش صرفاً به معنی این نیست که معلم متکلم وحده باشد و فقط او سخن بگوید؛ بنابراین با این کار می‌توانیم متدهای موثر آموزش را نیز به کار ببندیم، مثلا با ساخت محتوای آموزشی از دانش آموزان کار بکشیم. وقتی آن‌ها آموخته‌های خود را به کار ببندند به هدف آموزش رسیده‌ایم. 

نوع آموزش در مقاطع ابتدایی

لحن و گفتار معلم در دوره ابتدایی باید متناسب با زبان و درک کودک باشد. معلم نباید در مباحث ریاضی و فارسی گونه‌ای صحبت کند که محتوا برای او سخت و ثقیل آید. در این مورد می‌توانیم از یک نفر که صدا خوب و رسایی دارد کمک بگیریم. و به لطف گویندگی خوب او یک محتوای بی‌نظیر بسازیم که نه تنها 30 نفر بلکه 30 هزار دانش آموز از این کار خوب ما بهره ببرند. 

در مقاطع ابتدایی معلم آموزش دهنده و متکلم وحده نیست او باید تسهیل کننده‌ی یادگیری و آموزش باشد قبل از اینکه فقط یک آموزگار ساده باشد. بنابراین در این نوع محتوای آموزشی؛ با آوردن الگو‌ها و با بهره‌گیره از اشکال، انیمیشن، کلیپ می‌توانیم حتی سخت‌ترین مباحث را برای کودکان به صورت معنی‌دار آموزش دهیم.

 

تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟

تولید محتوای آموزشی براساس نیاز دانش آموزان تهیه و تدوین می‌شود. نوع محتوا بایستی متناسب با زندگی کودکان باشد و برای آنان ملموس باشد. بدون تردید محتوایی که در راستای نیاز کودکان و با تجربیات زندگی او پیوند ایجاد کند می‌تواند تولید محتوای مناسب، مفید و جذابی باشد. 

برای ساخت تولید محتوا به چه نیازمندیم؟

ابتدا باید محتوایی که می‌خواهیم به دانش آموزان آموزش دهیم را مشخص کنیم. سپس با بررسی متدهای آموزشی و نظریه یادگیری و شناسایی مخاطبان محتوای آموزشی گام دوم را برداریم.

در گام دوم ما باید تیم تولید محتوا را مشخص کنیم سپس به کمک تصمیمات تیم تولید محتوا از نرم افزار و ابزارهای مورد نیاز برای ساخت آن استفاده می‌کنیم.

 گفتنی است، ما باید شناخت کلی از ویژگی‌های جسمی، روحی و روانی کودک داشته باشیم و برای تدارک یک محتوای آموزشی خوب و مناسب باید بدانیم دانش آموز چه نوع ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم متناسب با آن برای او تولید محتوا کنیم.

تولید محتوای آموزشی مناسب، جایگزین محتوای نادرست شبکه‌های مجازی

مسئول و کارشناسان آموزشی معتقدند که علاوه بر تدریس مطالب درسی به این روش جدید، باید در زندگی واقعی بچه‌ها نیز به واسطه تولید محتوای آموزشی سعی کنیم مطالبی تولید کنیم که کودک به سمت شبکه‌های اجتماعی و محتواهای غیر اخلاقی و ناشایست نرود.

با تولید محتوای الکترونیکی جذاب و کودک پسند، ما می‌توانیم شرایط را گونه‌ای طراحی کنیم و مباحثی را تدوین نماییم که کودک ما، جلب محتوای شایسته و مفید شود و فرصت پرداختن را به محتواهای شبکه‌های اجتماعی که اغلب نادرست است، نداشته باشد.

ویژگی‌های یک محتوای آموزش مناسب

یک محتوای خوب باید به گونه‌ای طراحی شود که دانش آموز پس از مواجه شدن با آن انگیزه پژوهش در ذهنش پرورش یابد.

در زیر به ویژگی‌های یک محتوای مناسب می‌پردازیم:

  1. اثر بخشی مناسب مطالب آموزشی برای فراگیران
  2. محتوا جذاب باشد و در فراگیر انگیزه ایجاد کند و او را به ادامه محتوا علاقه مند سازد.
  3. به دانش آموز پرسش در رابطه با آن محتوا را بدهیم و موقعیت پاسخ را از وی نگیریم.
  4. بین معلم و دانش آموز تعاملی دو طرفه ایجاد گردد و فقط معلم سخنگوی مباحث نباشد.
  5. برای یادگیری محتوا از عکس‌ها، فیلم‌ها، پوسترها، نقاشی، انیمیشن، نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی و… استفاده کنیم.
  6. برای ملموس کردن محتوا از شبیه سازی بهره جوییم.
  7. محتوا را با آرایش مناسب ارائه دهیم تا محتوا در ذهن فراگیر ساماندهی معقولی داشته باشد.

نکات مهم در ارائه تولید محتوا

برای تولید محتوا سعی شود که از تصاویر استفاده شود. در تولید محتوا از کپی برداری خودداری کنیم و از سرتیترهای خوب و جذب کننده بهره گیریم. محتوا را گونه‌ای بنویسیم که در فکر و تصور دانش آموزان ابتدایی تثبیت شود و بعدها در ذهنش تبلور ببخشد.

برای بچه‌ها کار کنیم، به طوریکه محتوی ساده را برای او در نظر بگیرید. و با زبان خودشان به خودشان آموزش دهیم. زیرا دانش آموزان مقطع ابتدایی با مشاهده مطالب سخت و دشوار حواسشان از محتوا پرت خواهد شد و توجهشان به محتوا جلب نخواهد شد.

به محتوای آموزشی جهت و هدف بدهیم

 محتوای آموزشی‌ای که سمت و سوی مشخصی ندارد در ذهن و جسم و جان دانش آموز ابتدایی تأثیر گذار نخواهد بود. معلم باید به محتوای آموزشی جهت دهد و به وسیله آن به اهداف آموزشی خود که یک هدف غایی است دست یابد.

قبل از طراحی و تولید محتوای آموزشی باید چه کنیم؟

قبل از این که محتوای آموزشی آماده و تدوین گردد، اهداف ما مشخص می‌گردد. این که ما باید دانش آموز خود را تعیین کنیم سپس فضا و امکانات خود را بررسی نماییم همچنین موقعیت جغرافیایی خود را مشخص نماییم تا بدانیم به چه دانش آموزی در چه نقطه‌ای از این کره خاکی قصد انتقال محتوای آموزشی را داریم.

درون محتوای آموزشی خود چه مفاهیمی قرار می‌گیرد

مضمون محتوای ما بایستی متناسب با قومیت، فرهنگ، آداب و رسوم، زبان، نژاد و زندگی اجتماعی فراگیران باشد. این که مثلاً دانش آموزی در کشور آلمان زندگی می‌کند بایستی محتوایی طراحی و تدوین نماییم که با آن فرهنگ و قومیت سنخیت داشته باشد؛ زیرا درون مایه محتوا معمولاً بیان مباحث اعتقادی، قوانین آن کشور، تجربیات زندگی آن خطه از آن سرزمین و … می‌باشد.

جالب است بدانید که بچه‌ها با زبان مادری خودشان بهتر یاد می‌گیرند. اگ بتوانیم اصل 15 قانون اساسی را سرمشق قرار دهیم و برای دانش آموزان یک منطقه با زبان مادری خودشان یک محتوای آموزشی بسازیم، شاهکار کرده‌ایم.

 برای تولید محتوای آموزشی به چه فراگیرانی نیاز داریم؟

تدوین تولید محتوای آموزشی برای فراگیرانی تهیه شود که درجه هوشبهر ذهنی آن‌ها استاندارد باشد؛ زیرا ما برای آموزش در یک کلاس درس حد متوسط هوشبهر ذهنی فراگیران را در نظر می‌گیریم و محتوا را متناسب با هوشبهر ذهنی استاندار یا طبیعی طراحی می‌نماییم.

به عبارتی برای دانش آموزان استثنایی هم باید همه شرایط را بسنجیم. برای مثال افرادی که توانایی شنوایی ندارند و یا نمی‌بینند، شرایط کاملا فرق می‌کند.

 

روش‌های تولید محتوای آموزشی

روش اول:

 آموزش‌های HTML: این نوع از آموزش در درون یک فایل html انجام می‌پذیرد و اساس این نوع آموزش متن است.

روش دوم:

فیلم‌های آموزشی: برای آموزش‌های تخصصی استفاده می‌شود و می‌توان همراه فیلم، صدای گوینده و افکت گذاری‌های گوناگون در آن استفاده شود.

روش سوم:

استفاده از انیمیشن‌های ساده و دوبعدی: در این روش متن و عکس‌ها با هم ارائه می‌شود. این روش برای دروسی است که نیاز به توضیحات بیشتری دارد.

 

مقالات خواندنی: 

تولید محتوای الکترونیکی

چگونه بازاریابان از تولید محتوای آموزشی برای تولید ارزش استفاده می‌کنند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.