تولید محتوای متنی *موقع سفارش مراقب کلاهبردارها باشید!

تولید محتوای متنی *موقع سفارش مراقب کلاهبردارها باشید!

تولید محتوای متنی؛ موقع سفارش مراقب کلاهبردارها باشید!

تولید محتوای متنی، یه لازمه‌ی خیلی مهم برای گرفتن جایگاه‌ مناسب توی صفحه نتایج موتورهای جستجو و مشخصاً گوگله. حالا که کسب‌وکارهای مختلف، متوجه اهمیت بازاریابی محتوا شدن، تلاش می‌کنن تا با استفاده از تولید محتوای متنی، به اهداف تجاریشون دست پیدا کنن. فرقی نمی‌کنه بازاریابی محتوا رو توی چه بستر یا پلتفرمی انجام می‌دید. اون بستر می‌تونه وب‌سایت یا هر کدوم از شبکه‌های اجتماعی دیگه باشه. اما چیزی که این وسط واضحه اینه که شما برای برقراری ارتباط با مشتریاتون، به محتوای متنی نیاز دارید. این نوع محتوا حتی توی پلتفرمی مثل اینستاگرام هم که یه اپلیکیشن گرافیکیه، نقش خیلی مهمی داره.

خب! خیلی از صاحبای کسب‌وکار ترجیح می‌دن خودشون رو درگیر پروسه تولید محتوا نکنن. بعضی‌هاشون به چم‌وخم تولید محتوا وارد نیستن و بعضی‌های دیگه هم اصلاً حوصله و اعصاب نوشتن رو ندارن! اینجاست که کسب‌وکارها، به دنبال افراد یا مجموعه‌هایی می‌رن که توی این کار تخصص دارن. به عبارت دیگه، دربه‌در دنبال یه متخصص می‌گردن تا با ثبت سفارش تولید محتوای متنی، یه محتوای شسته‌رفته تحویل بگیرن و روی وب‌سایت، کانال یا صفحه‌شون بذارن. تا اینجا همه چیز منطقی و روبه‌راه به نظر می‌رسه، نه؟! اما داستان دقیقاً از همین‌جا گره می‌خوره!

دردسرهای عظیم سفارش تولید محتوای متنی

مشکل اینجاست که در خیلی مواقع، شما به‌عنوان صاحب یه کسب‌وکار، وظیفه تولید محتوای متنی رو به فرد دیگه‌ای می‌سپرید اما چیزی که در عمل تحویل می‌گیرید، اصلاً اونی نیست که رضایتتون رو جلب کنه. بیاید با هم حالات مختلف مشکل و عواملی رو که می‌تونن باعث نارضایتیتون بشن مرور کنیم.

کپی کاری در تولید محتوای متنی

کپی کاری!

تحویل محتوای کپی، یکی از رایج‌ترین و رومُخ‌ترین مشکلاتیه که انگار هیچوقتم قرار نیست حل بشه! فرض کنید شما توی شرکت X یه سفارش تولید محتوای متنی ثبت می‌کنید یا از یه فرد که ادعا می‌کنه کارش تولید محتواست، می‌خواید که یه محتوای درست براتون بنویسه. اما وقتی مطلب رو تحویل می‌گیرید، با یه ذره تحقیق متوجه می‌شید که اون متن، نه یه متن تألیفی، بلکه متنیه که از منابع دیگه‌ای کپی شده. درواقع کسی که کار رو براتون انجام داده اومده با تغییر چهار تا فعل و یه سری دست‌کاری‌های جزئی، به قول خودش براتون محتوا تولید کرده!

خب این وحشتناکه؛ شما اگه همین محتوا رو روی وب‌سایتتون بذارید، گوگل نه‌تنها هیچ جایگاهی بهتون نمی‌ده بلکه ممکنه تنبیهات بدی رو هم براتون در نظر بگیره. این یعنی شما عملاً برای “هیچی” کلی پول دادید و این بین، چیزی هم دستگیرتون نشده.

دو دره بازی! در سفارش تولید محتوای متنی

دو دره بازی!

این حالت رسماً اسمش کلاهبرداریه! شما به یک فرد یا مجموعه بابت انجام سفارش تولید محتوای متنی، یه مبلغی رو میدید اما از کار خبری نیست که نیست! البته این حالت هیچ‌وقت درباره شرکت‌های معتبر رخ نمی‌ده و بیشتر وقتا، نتیجه اعتماد شما به افرادیه که ادعا می‌کنن توی انجام کار تخصص دارن.

این دو دره بازی، حالت خفیف‌تری هم داره! گاهی فرد یا مجموعه‌ای متعهد میشه که تولید محتوای متنی رو با قیمت مشخصی براتون انجام بده اما یهو وسط کار، به‌قول‌معروف دبه می‌کنه و پول بیشتری به ازای انجام کار ازتون می‌خواد. این وضعیتم اصلاً جالب نیست. شما از قبل مبلغی رو به طرف مقابل دادید و برای اینکه پولتون هدر نره، احتمالاً مجبورید به این حرف زور تن بدید و سرکیسه رو شل‌تر کنید! تازه کلی هم باید دعا کنید که آخرش، چیزی که تحویلتون می‌دن، واقعاً یه محتوای متنی مناسب باشه.

محتوا یا شلغم شوربا؟ مسئله این است!

محتوا یا شلغم شوربا؟ مسئله این است!

تولید محتوای متنی باید در قالب یه ساختار منسجم و درست انجام بشه. یعنی یه مقدمه، بدنه و جمع‌بندی درست داشته باشه و بتونه مخاطب رو با یه توالی منطقی، جلو ببره. قسمت مقدمه باید اونقدر جذاب باشه که در مخاطب، میل همراهی ایجاد کنه و قسمت بدنه هم باید اطلاعات ارزشمندی ارائه بده. توی جمع‌بندی هم باید به شکلی مختصر و مفید، کل مطلب مرور بشه و مخاطب رو به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نسبت به انجام دادن کاری که مدنظرموته (مثل خرید کردن) ترغیب کنید.

اما در عمل می‌بینیم که خیلی از محتواها چنین ساختاری ندارن. متأسفانه توی خیلی از کارای تولید محتوای متنی، هیچ اثری از سازمان‌دهی نیست و حجم زیادی از مطالب، توی هم دیگه بُر خوردن؛ طوری که سر و ته و دم قضیه، پیدا نیست! دقت کنید که گاهی ممکنه اطلاعات مناسبی هم توی محتوا وجود داشته باشه، اما تا وقتی این اطلاعات در قالب یه ساختار درست ارائه نشه، نمی‌تونه شما رو به هدفتون برسونه. محتوای متنی بدون نظم و ساختار، محتوا نیست؛ شلغم شورباست!

فاجعه‌ی املا و نگارش! در تولید محتوای متنی

فاجعه‌ی املا و نگارش!

هر وقت به این یه مورد فکر می‌کنم، قلبم تیر می‌کشه! شاید هیچ مشکلی به اندازه خطاهای املایی و نگارشی، مخاطب رو ازتون ناامید نکنه. وقتی سفارش تولید محتوای متنی ثبت می‌کنید، کاری که تحویل می‌گیرید، نباید عیب و ایرادات تابلو داشته باشه. واقعاً انتظار دارید یه متن پُر از غلط‌های املایی و نگارشی که یه بچه ده‌ساله هم می‌تونه از عهده تشخیصشون برآد، روی مخاطبِ احتمالاً بزرگ‌سال و بالغتون، تأثیر بذاره و حرفتون رو جدی بگیرن؟ حتی فکرشم نکنید!

اما هرچقدرم بگیم، باز می‌بینیم که خیلی‌ از عزیزان، پولشون رو صرف خرید محتوایی می‌کنن که از نظر فن نوشتار، پر از ایراده. حالا یا غلطای املایی زیادی داره یا از نظر نگارشی می لنگه یا گاهی هم هر دو! متأسفانه این مشکل درباره خیلی از شرکت‌هایی هم که کار تولید محتوا انجام می‌دن، وجود داره و نکته عجیبش اینه که این شرکت‌ها به قول خودشون، کار نویسنده‌هارو ویراستاری می‌کنن و بعد، تحویل مشتری میدن. حالا شما تصور کنین که اون متن، قبل از ویرایش، چه شکلی بوده که تازه با ویراستاری شده این! ولی خب فرقی نمی‌کنه؛ چون در هر صورت شما بازم پولتون رو خرج محتوایی کردید که شاید خیلی سخت بشه توش چند تا جمله درست پیدا کرد.

محتوای سئو نشده؛ تفنگ بی‌فشنگ!

محتوای سئو نشده؛ تفنگ بی‌فشنگ!

تولید محتوای متنی، فقط جنبه انسانی نداره. درسته که متنی که شما روی وبسایتتون می‌ذارید، باید به دل مخاطب بشینه اما این همه ماجرا نیست. خیلی وقتا می‌بینیم که خود محتوا، انصافاً محتوای خوبیه. یعنی متن روان، جذاب و مفیدی داره و از نظر سازمان‌دهی هم نمیشه ایرادی بهش گرفت. اما تا زمانی که این متن جذاب، برای گوگل قابل شناسایی نباشه، هیچ ارزشی نداره.

نباید یادتون بره که تولید محتوای متنی باید با محوریت سئو انجام باشه. وقتی متن سئو باشه، اونوقت گوگل هم اون رو می‌شناسه و حسابی خاطرخواهش میشه! خیلی وقتا کسی که کار تولید محتوا رو بهش می‌سپارید، نویسنده‌ی خوبیه اما چیزی از سئو SEO نمی‌دونه. سئو سازی محتوای متنی بهینه سازی تولید محتوا قواعدی داره که باید اونا رو بدونیم تا بتونیم رعایتشون کنیم. بنابراین توی این حالتم، با وجود اینکه متن خوبی تحویل گرفتید، اما بازم عملاً پولتون رو دور ریختید. این‌جوری میشه که مطالبتون رو یکی‌یکی آپلود می‌کنید و منتظر می‌شینید تا حضرت گوگل، گوشه چشمی بهتون داشته باشه اما دریغ از … فقط یه نگاه!

هر کسی از ظن خود شد یار من!

هر کسی از ظن خود شد یار من!

یکی دیگه از مشکلات متداول توی سفارش تولید محتوای متنی اینه که شما آدرس نیویورک رو می‌دید و طرف مقابل سر از مسکو در میاره! داستان اینه که قبل از شروع کار، شما کلی توضیح می‌دید که می‌خوام محتوایی داشتم باشم که فلان طور نوشته شده باشه و روی فلان موضوع مانور بده. طرف مقابل هم یه OK جوندار میگه و دست‌به‌کار میشه. شما هم مطمئن می‌شید که خب همه چیز ردیفه؛ اما وقتی محتوا رو تحویل می‌گیرید، دلتون می‌خواد برای ریال به ریال پول بی‌زبونی که هزینه تولید محتوا کردید، اشک بریزید!

این مشکل بیشتر به خاطر عدم آشنایی و تخصص فرد یا مجموعه‌ای که کار تولید محتوای متنی رو انجام میده، به وجود میاد. خب محتوای متنی اَشکال مختلفی داره؛ پست وبلاگ، پست لندینگ پیج، معرفی محصول، کپی رایتینگ، ریپورتاژ آگهی و … هر کدوم نوعی از محتوای متنی هستن که نوشتنشون، سبک و سیاق خاصی داره. عصبانیت و کلافگیتون در مواقعی که سفارش رپورتاژ آگهی می‌دید ولی یه محتوای وبلاگی تحویل می‌گیرید، کاملاً طبیعیه! حالا باید کلی با طرف مقابل صحبت کنید که عزیزجان، من چیز دیگه‌ای می‌خواستم و شما چیز دیگه‌ای تحویل من دادی؛ بعدشم که احتمالاً کلی بحث و جنگ اعصاب و احتمالاً خرج پول بیشتر برای کار اضافه‌ای که طرف مقابل قراره براتون انجام بده…! معمولاً ماجرا این‌جوری پیش میره.

گاهی هم پیش میاد افراد یا مجموعه‌هایی که کار تولید محتوای متنی رو بهشون واگذار کردید، نمی‌تونن لحن مدنظرتون رو درک کنن و درنتیجه محتوایی تولید می‌شه که لحنش با پرسونای مخاطب، سازگاری نداره. توی این حالتم باز باید وقت بذارید و با طرف مقابل سروکله بزنید تا بلکه خروجی کار، همون چیزی بشه که شما بهش نیاز دارید. ضرر کردن همیشه این نیست که پول از جیبتون بره؛ توی این دوره زمونه، اعصاب و وقت هم به اندازه پول، ارزش دارن؛ موافق نیستید؟!

آب بستن به محتوا متنی

آب بستن به محتوا

یه وقتایی به شیر و عسل و روغن زیتون و چیزایی از این مدل، آب می‌بستن و حالا دوره، دوره‌ی آب بستن به محتوا شده! اینم یکی از مشکلاتیه که خیلی از صاحبان کسب‌وکار، بابتش شکایت دارن. توی این حالت شما مثلاً یه محتوای 2000 کلمه‌ای سفارش می‌دید و پولش رو هم تا ریال آخر پرداخت می‌کنید. خب کاملاً مشخصه که وقتی به ازای هر کلمه، X تومن خرج می‌کنید، انتظار متنی رو داشته باشید که همه کلمات و جملاتش، ارزشمند باشن و شما رو به اهدافتون نزدیک‌تر کنن. اما در عمل، این‌طوری نمیشه.

خیلی وقتا نویسنده، به هر دلیلی مثل کم‌کاری، ناآگاهی و دلایلی از این دست، سعی می‌کنه هر طور شده مطلب رو با 2000 کلمه پُر کنه. یعنی هر چیز مربوط و نامربوطی رو که به ذهنش می‌رسه توی متن میاره. این میشه که توی متن، جملاتی رو می‌بینیم که هیچ ارزشی ندارن و فقط برای رفع تکلیف نوشته میشن و درواقع با کلمات بازی میشه. گاهی هم نویسنده، یه چیزایی رو از خودش می‌نویسه و نظریات و فرضیاتی ارائه می‌ده که آدم با خوندنشون شاخ در میاره! مطالبی که به‌هیچ‌وجه مبنای علمی ندارن. این‌طوری که میشه شما سفارش تولید محتوای متنی رو برای یه مطلب 2000 کلمه‌ای ثبت می‌کنین ولی در عمل، شاید فقط 1000 کلمه به‌دردبخور عایدتون بشه. تازه اگه بشه!

سرابی به اسم تولید محتوای ارزان!

سرابی به اسم تولید محتوای ارزان!

بیاید قبول کنیم که مقصر هر 7 حالتی که در موردشون صحبت کردیم، در وهله اول نه نویسنده یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات، بلکه خود فردیه که به‌عنوان کارفرما، به امید خرج پول کمتر، گول سراب تولید محتوای ارزان رو می‌خوره و کار رو به دست افرادی میسپره که واقعاً این‌کاره نیستن!

هیچ‌کس از صرفه‌جویی بدش نمیاد. همه خوششون میاد که هر محصولی رو با قیمت کمتر بخرن اما همیشه باید از خودمون بپرسیم به چه بهایی؟! شما با هزار امید و آرزو، بابت طراحی وب‌سایت وردپرسی و خرید هاست و مواردی از این قبیل، کلی هزینه می‌کنید تا بتونید با محتوای خوب، وارد ویترین گوگل بشید و از این راه به درآمد برسید. اما درست همونجایی که باید اصولی خرج کنید، وسوسه تولید محتوای ارزان، نمی‌ذاره که انتخاب درستی داشته باشید. این میشه که به جای دست گذاشتن روی افراد یا مجموعه‌های حرفه‌ای که متخصص تولید محتوای متنی هستن، گزینه‌هایی رو انتخاب می‌کنید که با محتوای بی‌کیفیت، تمام سرمایه‌گذاریتون رو توی این مسیر، به باد میدن. 20 یا 30 درصد صرفه‌جویی، هیچ‌وقت ارزش یه ضرر 100 درصدی رو نداره؛ داره؟!

محتوای متنی ناب و دیگر هیچ!

محتوای متنی ناب و دیگر هیچ!

خب! دیدیم که سپردن سفارش تولید محتوای متنی به افراد و مجموعه‌های ناشی و کار نابلد، چه دردسرایی داره و دونستیم معامله با افرادی که تخصص کافی ندارن، نتیجه‌ای جز ضرر و شکست براتون نداره. شما برای موفقیت کسب‌وکار، به محتوای باکیفیت نیاز دارید. حالا شاید این سؤال براتون مطرح بشه که ویژگی‌های محتوای خوب چیه؟

محتوای خوب محتواییه که:

  • کپی نباشه
  • ساختار مناسبی داشته باشه
  • غلط املایی و نگارشی تابلو نداشته باشه
  • روان و جذاب و قابل‌فهم باشه
  • بهش آب نبندن! یعنی بین حجم محتوا و مبلغی که صرف تولیدش میشه، تناسب منطقی برقرار باشه
  • به سؤالات و ابهامات مخاطب، جواب بده

خلاصه به هر شکلی که شده، برای مخاطب، ارزش واقعی خلق کنه با هدف کسب‌وکار، هم‌راستا باشه سئو باشه لحنش با پرسونای مخاطب سازگار باشه

با محتوای خوب و باکیفیت توی فضای وب، مطمئن باشید میشه هر غیرممکنی رو به ممکن تبدیل کرد. البته الان دیگه کار به آسونی پنج سال قبل نیست و دیگه با نوشتن چند تا مقاله، خیلی بعیده که بتونید سه سوته، جایگاه خوبی برای خودتون توی قرار گرفتن در صفحه نتایج گوگل دست‌وپا کنید. خیلی از کسب‌وکارها، چون به قدرت عجیب غریب محتوای متنیِ ناب پی‌بردن، حسابی دارن برای سفارش تولید محتوای متنی، هزینه می‌کنن. خلاصه که بازار رقابت داغِ داغ شده و این وسط، اونایی موفق میشن که توی انتخاب افراد یا مجموعه‌های متخصص تولید محتوا، خوش‌سلیقه‌تر عمل کنن!

Icon250

کپی‌فای، مسیر موفقیت در بازاریابی محتوا رو نشونتون میده!

ما طی سال‌ها فعالیت توی کپی‌فای، تونستیم کسب‌وکارهای مختلفی رو با تولید محتوای متنی به موفقیت برسونیم. کسب‌وکارهایی که صاحباشون در اوایل راه، شاید هیچ امیدی به ادامه مسیر نداشتن اما اوضاع براشون طوری پیش رفت که حتی تصورشم نمی‌کردن.

متأسفانه یا خوشبختانه توی کپی‌فای، خبری از چوب جادویی نیست! هیچ‌کس نمی‌تونه با چرخوندن چوب و ورد خوندن، همه چیز رو ردیف کنه. حداقل ما این کار رو بلد نیستیم! اما چیزی که با اطمینان می‌تونیم دربارش حرف بزنیم اینه که تخصص، سلاح اصلی ماست. ما توی مجموعه‌مون، افرادی داریم که با تخصص کم‌نظیرشون، ورق بازی رو به نفع شما برمی‌گردونن. استراتژیست‌های خفنی توی کپی‌فای هستن که بهترین نقشه مسیر رو برای کسب‌وکارتون طرح‌ریزی می‌کنن و نویسنده‌هایی کنارمونن که با واژه‌ها و جملات، غوغا می‌کنن و خیلی خوب بلدن که چطور باید بنویسن. ما جز تخصص و تعهد، سلاح دیگه‌ای نداریم ولی با همین دو مورد توی بازاریابی محتوا، تفاوت رو رقم می‌زنیم و ادعامون رو در عمل ثابت می‌کنیم. پس اگه دنبال محتوای متنی یونیک و باکیفیت می‌گردید، همین حالا با کپی‌فای یه سفر هیجان‌انگیز رو شروع کنید.

راستی نگران هزینه سفارش تولید محتوای متنی نباشین؛ شما توی کپی فای، محتوا رو گرون نمی‌خرید؛ بلکه محتوا رو به قیمتش می‌خرید…!

برای سفارش تولید محتوا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات خواندنی:

تعرفه تولید محتوا چگونه محاسبه می‌شود؟

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای مدرسه

تولید محتوا برای تلگرام 

تولید محتوا برای اینستاگرام 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.