
تولید محتوا و درآمد 9 میلیونی من در ماه
یکی از ایدههای خلاقانه پولساز که این روزها زیاد میشنوین، تولید محتوا هست. من یکی از نویسندگان آژانس دیجیتال کپی فای هستم و چون کارم تولید محتواست، دوست دارم به سوالات زیر پاسخ بدم:
- تولید محتوا چیست؟
- درآمدش چقدره؟
- چه کسانی میتونن درآمد کسب کنن؟
- میزان درآمد این کار چقدره؟
- سئو و بهینه سازی (SEO) چه ربطی به این کار داره؟
- برای شروع چیکار کنم؟
- راز موفقیت محتوانگاران پرُدرآمد چیست؟
آیا با هیچ سرمایهای میشه 9,000,000 تومان درآمد داشت؟ بلی
شما هم در جریان هستین که با مطرح شدن دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) شغل تولید محتوا رونق گرفته. امروز شخصی که این مهارت را یاد گرفته؛ میتونه درآمدی بین 500 هزار تومان تا 9,000,000 میلیون تومان در ماه کسب کنه. شاید هم بیشتر، کی میدونه!
اما چطور؟
اجازه دهید قبل از همه خودم را معرفی کنم، من علی خانی نژاد، 6 سال پیش از طریق شغل تولید محتوا هر ماه نزدیک 500 هزار تومان درآمد داشتم. این میزان را بعد از 1 سال به 3 میلیون تومان در ماه رساندم و امروز که این مطلب را برای شما مینویسم، درآمد روزانه من بین 150 تا 300 هزار تومانه.
بلاگر بودن یا نویسندگی برای من فقط یک شغل نیست و نخواهد بود، من وقتی این کار رو شروع کردم، دانشجوی زبان انگلیسی بودم، هیچ تجربه نویسندگی نداشتم؛ حتی وقتی دانشآموز بودم، انشای منو بابام مینوشت.
در این 72 ماه که مشغول این کار هستم، هم یاد گرفتم هم درآمد کسب کردم.
حالا از شما خواهش میکنم، حوصله کنین و 7 دقیقه زمان بزارین و همه قسمتهای این مقاله صفر تا صدی رو بخونین و همه چی براتون مثل روز؛ روشن بشه.
این افراد وارد شغل تولید محتوا نشن: دوستان بهتر است بدونین کار تولید محتوا کسب درآمد غیرفعال نیست و شما زمانی درآمد کسب میکنین که در کمال صحت و سلامت کار کنین. سادهتر بگم، پول مُفت جیبتون نمیآد.
از طرفی، کار پرزحمت و زمانبری به حساب میآد. از این رو، کار باارزش و بسیار تخصصی هم هست. پس اگه فکر میکنین ویژگیهای زیر رو در خودتوننمیبینین، از همان ابتدا توی لیستتون به این کار بالقوه خط بزنین و خودتون رو درگیر این حرفه نکنین.
- اگه شخص کاری نیستین
- اگه اهل یادگرفتن نیستین
- اگه زود عصبی میشین
- اگه در یک شرکتی دیگر همزمان مشغول کارین!
و خیلی از اما و اگرهای دیگر هستن که نمیزارن شما در این کار موفق بشین.
ما تو این کسبوکاری که انجام میدیم با آدمهای معمولی سروکار نداریم. پس برای کار با افراد زیر آماده باشین:
- کارآفرینهای برتر ایران
- مدیران کسبوکار
- مدیران سئو
- شرکتها
- سازمانها
- و …
بنابراین اگه فکر میکنین که برای این کار ساخته نشدین، شانستان را جای دیگری امتحان کنین و به سراغ کار و تخصص دیگری بروین.
شما بِرین بررسی کُنین، همه شرکتهای موفق محتوای خیلی حرفهای و درجه یک منتشر میکنن. اُونچهکه یک شرکت و خدماتش رو واسه دیگران معرفی میکنه، نوشتههای یه محتوانگار هست، چه به صورت کپیرایتنیگ، چه به صورت سناریو یه کلیپ تبلیغاتی و چه تولید محتوای متنی در یک وبسایت.
کلمات ما، جادویی ماست. پس باید برای کار خودمان ارزش قائل باشیم و هرگز به دوربریهامون نگیم که یه نویسنده ساده هستیم؛ وقتی اینگونه باشیم ارزش کارمان پایین نمیآد و بازار رو افراد غیر متخصص بدست میگیرن.
تولید محتوا چیست؟
تولید هرگونه محتوا از قبیل متن، عکس، فیلم، صوت، پادکست و … را تولیدمحتوا میگن. کسی که این کار را انجام میده، یک نویسنده، طراح و یا محتوانگاره. حتی افرادی که در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام کپشن مینویسن یا ویدیوی آموزشی یا طنز درست میکنن؛ همه اینها نوعی محتوا هست. اما در این صفحه مقصود ما تولید محتوای متنی برای کسبوکارهای الکترونیک (وب سایتهای فروشگاهی، محتوایی و …) هست.
انواع تولید محتوای متنی کدامند؟
اما جالب اینجاست که خود تولید محتوای متنی انواع مختلفی داره، درسته همه آنها به صورت متن هست. منتهی جایی که از اون استفاده میشه یه مقدار کار رو پیچیده میکنه. محتوای متنی رو معمولا برای موارد زیر سفارش میدن:
- محتوای متنی برای وبلاگ
- محتوای متنی برای صفحات خاص مانند، صفحه درباره ما
- محتوای متنی برای لندینگ پیجها
- محتوای متنی برای معرفی محصولات و خدمات یک کسبوکار
- محتوای متنی با اهدافی مثل رپورتاژ دادن در وبسایتهای دیگر
- محتواهای سفارسی دیگر
از بین انواع محتوانویسی، وبلاگنویسی پرتقاضا هست. سادهتر بگم؛ وبسایتها برای حضور در صفحه نتایج گوگل و افزایش بازدید وبسایت خود (افزایش اعتبار دامنه) لازمه که هر روز و هر هفته و به طور مداوم محتوای یونیک (تازه و دستاول) در قسمت وبلاگِ وبسایتشون منتشر کنن. از این رو، این نوع محتوانویسی خیلی پرتقاضا هست. اما زیاد هم تخصصی نیست و یه نویسنده معمولی هم میتونه این کار رو یاد بگیره و کسب درآمدش شروع بشه. اما خب اینکارم واسه خودش اصولی داره؛ پس عجله نکنین تا در اولین پروژه، کارتون ور رد کنن و شما ناامید بشین.
اما اونی که درآمدش بیشتره، قطعا باید تخصصی هم باشه. معمولا نوشتن متن صفحات مهم وبسایت و لندینگ پیجها یه مقدار تخصصی حساب میشه و مشتریان باید مبلغ بیشتری بابتش پرداخت کنن و شما درآمد بیشتری رو تجربه میکنین و نون تخصصتان رو میخورین.
کدام یک از نوع تولید محتوا رایج است؟
با توجه به رقابت موجود در صفحه نتایج جستجوی Google، تولید محتوا برای وب سایت رایجترین نوع این کاره. شما در مورد یک کلمه یا عبارت در گوگل جستجو کنین، همه این متنهایی که در سایتها درج شدهاند نوعی محتوای متنی هستن. اما خود این متنها چند نوع دارد.
- متن وبلاگ
- متن صفحات خاص
- متن لندینگ پیجها
- متن معرفی محصول یا خدمات
- متن رپورتاژ آگهی
- متن نقدوبررسی یک محصول
تولید محتوا برای وبلاگ: این نوع متن را عمدتا همه وبسایتها منتشر میکنن. معمولا همه با اسمها چون «مقاله» یا «پُست وبلاگ» معروف هستن. هدف از انتشار این مطالب باکیفیت و خواندنی، افزایش بازدید وب سایت و افزایش میزان آگاهی از یک برند است. که معمولا ماهیت آموزشی دارند و برای مخاطبان عمومی نوشته میشوند.
تولید محتوای صفحات خاص: هر وبسایت یا کسبوکار الکترونیکی، در وب سایت خود یک سری صفحات مخصوص داره، مانند صفحه درباره ما، صفحه تماس باما، صفحه قوانین و شرایط، صفحه نمونهکار صفحاتی با عنواین دیگر. حالا هدف از نوشتن این صفحات، راهنمایی بازدیدکنندگان وب سایت است.
تولید محتوای لندینگ پیجها: به صفحاتی که معمولا مدیران وبسایت بازدیدکنندهها را در آن سرازیر میکنن، لندینگ پیج میگن، سادهتر بگم، لندینگ پیج آخرین صفحهای هست که مشتری بالقوه مراجعه میکنه، که در این صفحه تصمیم میگیره که بخره یا نخره، سفارش بده یا سفارش نده. این صفحات معمولا با تکنیک کپی رایتینگ نوشته میشن؛ تا بشه با این روش، بازدیدکننده بالقوه رو متقاعد به خرید یا سفارش کرد.
متن معرفی محصول یا خدمات: این متنها بیشتر جنبه توضیحی دارند، در این نوع از محتوا، تلاش نویسنده بر این است که محصول را ساده و روشن برای مشتری توضیح دهد و به ویژگیها محصول اشاره کند.
متن رپورتاژ آگهی: رپورتاژ آگهی متنی است که در یک وبسایت دیگری منتشر میشود. مثلا صاحبت یک سایت درباره یک مسئله و مشکل صحبت میکند، همه گزینههای احتمالی رو معرفی میکنه و آنها را نقد میکنه. در آخر محصول با خدمت شرکت خود رو به عنوان راهحل نهایی مطرح میکنه. این متنها غیر از سایت خود مشتری و در وبسایت خبرگزاریها یا سایتهای دیگر منتشر میشود.
اما کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ (Copywriting): متنهای متقاعدهکننده و حرفهای که امروز برای فروش بیشتر کالاها (افزایش فروش) نوشته میشن؛ یک نوشتهای هستن که توسط کپی رایتر نوشته شده است. گرچه در کشورهای خارجی به این سبک نوشتن کپی رایتینگ گفته میشه و خیلی هم پرطرفداره، اما در ایران هنوز نتونسته جای خود رو باز کنه. از این سبک در نوشتن لندینگ پیجها و صفحات خاص و … استفاده میشود.
مهارتهای لازم برای فردی که قصد دارد از این راه درآمد کسب کند
الان ممکنه شما هم به فکر این کار باشین، البته حق دارین شما هم یک تولیدکننده محتوا باشین؛ به صورت دورکاری (remote working) بنویسین و برای خود درآمد داشته باشین. ما در زیر به برخی از مهارتهایی که لازم دارین؛ اشاره میکنیم:
- مهارت نویسندگی؛
- آشنایی به قوانین و دستور زبان فارسی؛
- آشنایی با اصول سئو و بهینه سازی (SEO).
دیگر مهارتهای غیر ضروری:
البته توجه کنید! این طور نیست که هر شخصی که استعدادی در نوشتن داشته باشه، بتونه یک محتوانگار باشه. حتی مترجمهای خبره هم شاید نتونن از این سفارشات انجام بِدن؛ مگه اینکه، با روشهای بهینه سازی محتوا در سال 2020 آشنا باشن. به همین دلیله که کارفرمای بالقوه برای انجام کارهای محتوایی سایت خودش، از نویسنده یا مترجم معمولی کمک نمیگیره. تنها کسانی میتونن به او کمک کننن که یک کارشناس تولید محتوا باشند.
پس بهترین کار این است که مهارتهای زیر را نیز یاد بگیریم:
- بهتر است، روشهای بهینهسازی محتوا برای Google را یاد بگیرم؛
- یکی از سامانههای مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … را بشناسیم؛
- برای ویرایش عکس، فتوشاپ بلد باشیم؛
- با نرمافزارهای ویرایش فیلم آشنا باشیم؛
- مترجم خوبی باشیم؛
- ویراستار خوبی باشیم.
یادداشت 4: یادگرفتن مهارتهای جدید را کنار نگذارید، با این کار میزان درآمد تولید محتوای شما ماه به ماه بیشتر میشود.
میزان درآمد تولید محتوا چقدر است؟
میزان درآمد در این شغل به موارد مختلفی بستگی دارد:
- سطح تخصص
- میزان ساعت کاری
- تجربه و سرعت عمل
با فعالیت مداوم در شغل تولید محتوا، هرچقدر تخصص و تجربه شما بیشتر بشه، موقعیتهای کاری بهتری برای شما پیش میان، به طوری که حجم کاری بیشتری از طرف شرکتها و مجوعههای مختلف پیشنهاد میشه. این شما هستین که تصمیم میگیرین با چه کسانی و به چه مقدار کار کنین. در هر 30 روز از ماه یک کاری یا پروژهای رو انجام میدین و حساب بانکیتون هر روز یا هر ماه شارژ میشه. اگر رضایتبخش بود همان استراتژیها را ادامه میدین. چنانچه از میزان درآمد خود راضی نبودین باید
- مهارتهای جدیدی یاد بگیرین
- با مطالعه و دقت و علاقه بیشتر کارهای تخصصی را یاد بگیرین؛
- کارهای ضعیف قبول نکنین
به طور کلی درآمد تولید محتوای ماهانه یک نویسنده میتونه بین 500,000 تومان تا 9,000,000 تومان در ماه متفاوت باشد. ممکنه شما همین الان تصمیمتان رو گرفته باشین، اما یه سوالهای ذهنتان رو درگیر کنه. اینکه این شغل همیشگی هست یا نه!
شغل تولید محتوا تا چند سال ادامه خواهد داشت؟
با پیدایش ویروس کوئید 19 و همهگیری آن و به دنبال آن کلی از کسبوکارهایی که به روش سنتی کار میکردن دچار ضرر و زیان شدن. اونایی همه که کسبوکارشون رو به موقع دیجیتالی کرده بودن؛ سود کلانی بدست آوردن. خلاصه پاندمی یک به همه درس بزرگی داد.
خلاصه سرتون رو درد نیارم، تا زمانی که کسبوکارهای الکترونیکی هست و روز به روز بیشتر میشه، ما هم هستیم.
با توجه به یک آمار دقیق دامنههای صرفا .ir در ایران مرز یک میلیون را رد کردهاند. در سال 1398 تعداد دامنههای ثبت شده ایرانی (فقط ایرانی) یک میلیون و ۲ هزار و ۴۳۶ است. این یعنی سایتها و کسبوکارهای زیادی راهاندازی شدهاند و آمار نشان میدهد کسبوکارهای بیشتری به خدمات تولید محتوا نیاز خواهند داشت.
پس نگران نباشین که این شغل پارهوقت یک روزی به کنار گذاشته خواهد شد. بلکه روزبهروز مشتریان ما زیاد میشن و به کارمان بیشتر بها داده میشه. چرا که ما صدای یک کسبکار هستیم.
حتی در اسفندماه 98 که دنیا درگیر بیماری کرونا (COVID-19) شده بود. محتوانویسی یکی از شغلهایی بود که بدون اختلال به روند رشد خود ادامه داد. حتی ارزش آن در آموزش (تولید محتوای الکترونیکی آموزشی)، رقابت سایتهای فروشگاهی و مهمتر از همه در فرایند سفارش ساخت محتوای آموزشی برای مقابله با ویروس کرونا مشخص شد.
کسب درآمد حداقلی با سادهترین نوع تولید محتوا
همانطور که در ابتدای مقاله هم ذکر کردیم، خدمات تولید محتوا برای وبسایت بیشتر مورد نیاز است، از این رو، اگر تازهکار هستید، روی این نوع تخصص کار کنید و با داشتن مهارتهای زیر میتوانید آن را انجام دهید.
روشهای تولید محتوا برای وب سایت کدامند؟
- ترجمه
- تالیف
- نویسندگی یا خلق محتوا
ترجمه – با روش ترجمه میتوان مقالات یا محتوای پربازدید انگلیسی را به زبان فارسی ترجمه کرد. مدیران سایتهای ایرانی از این نوع مقالات ترجمه شده خیلی استقبال میکنند. اولا مطمئن هستند که یک مقاله پربازدید خواهد بود. دوما زمانی که یک متنی از انگلیسی به فارسی ترجمه میشود خیلی جدید است؛ حتی اگر شخص دیگری قبل از شما آن را ترجمه کرده باشد. به عبارتی دیگر ترجمه یک شخص با شخص دیگر کاملا متفاوت است.
تالیف – با مطالعه چندین منبع متفاوت میتوان خلاصهنویسی کرد و متنی بهتر از متنهای موجود نوشت. که البته ما در کپی فای عمدتا از این روش برای تولید محتوا به زبان انگلیسی برای کشورهای دیگر استفاده میکنیم. نوشتن محتوای انگلیسی با روش تالیف از چند منبع پربازدید، خیلی خوب جواب میدهد. هم از جهت اینکه مطلب نوشته شده درست و جدید است و هم از این جهت که هیچ شباهتی به متنهای موجود نخواهد داشت.
خلق محتوا – نوشتن یک هنر است و واژگان جادو دارند. هر کسی قلم خوبی دارد، میتواند بنوسید و درآمد خوبی هم بدست آورد.
برای شروع چیکار کنیم؟
اگر تازهکار هستید، آموزش ببینید. این را از روی تجربه توصیه میکنیم. ما 4 سالی میشود که افراد علاقمند را راهنمایی میکنیم. به نویسندهها و مترجمان حرفهای نیز فرصت همکاری را فراهم کردهایم. در مواردی که تجربه و تخصص نداشتند مشاهده کردیم با اینکه در کار نویسندگی و ترجمه متخصص هستند. نتوانستند آنچه را که مشتریان کپیفای انتظار داشتند، انجام دهند.
بهترین کار آموزش است. خودتان به سراغ مطالب و محتوای غنی بروید. در اینترنت جستجو کنید (اگر انگلیسی بلدید مطلب The Beginner’s Guide to SEO را در سایت MOZ ببینید، کلیپهای آموزشی یوتویوب را ببینین. یا اگه فکر میکنین، حوصله اینکار ها رو نداریم، پکیج کامل آموزشی ما را تهیه کنین و به صورت تضمیمی آموزش ببینین.
خرید دوره آموزشی تولید محتوا که در کپی فای تولید شده است؛
برای خرید این بسته کلیک کنید.
جهت خرید این دوره آموزشی که صفر تا صد کار را برای شما آموزش میدهد؛ همین الان روی دکمه خرید کلیک کنید.
چگونه درخواست کار بدیم؟
- دوره آموزشی آماده شده در کپی فای را تهیه کنید؛ با دقت آموزشها را ببینید. خرید دوره صفر تا صد تولید محتوا
- سپس رزومه خود را بنویسید. رزومه چیست؟
- بعد از آن نمونه کارهایی را که از قبل نوشتهاید، جمع آوری کنید.
- در شبکه اجتماعی لینکدین هم عضو شوید.
- به سایتها و مجموعههایی که به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند، رزومه ارسال کنید.
- به مجموعههای محتوانویسی درخواست همکاری ارسال کنید.
این کارها را انجام دهید، اگر در چند روز آینده ایمیلی دریافت نکردید، ناامید نشوید، به شرکتها و مجموعههای بیشتری درخواست همکاری ارسال کنید. وقتی از طرف یک شرکت به درخواست همکاری شما پاسخ داده شد، با آنها همکاری کنید. زمانی که با شرکتهای متعدد، به صورت درازمدت همکاری میکنید، رزومه شما قوی میشود و شانس شما برای کسب درآمد از محتوا نویسی بیشتر و بیشتر میشود.
این خواهش ما را جدی بگیرید! اگر فردی علاقهمند نیستید و فقط برای کسب درآمد شغل تولید محتوا را انتخاب میکنید؛ لطفا وارد این حرفه نشوید! و لطفا با قیمتهای پایین کار نکنید و بازار را خراب نکنید.
در زمانهای آزاد خود، با مهارتهای مکتابه با شرکتها آشنا شوید. تا اینکه بتوانید به درستی با کارفرما صحبت کنید و یک فریلنسر Freelancer واقعی شوید.
یادداشت6: افرادی هستند که آداب درخواست کار را آموزش ندیدهاند.
یادداشت7: حتما برای خود یک رزومه داشته باشید که مشخصات فردی، مشخصات تحصیلی و سابقه کار شما را نشان دهد. و بدون اینها هرگز به کارفرما درخواست کار ندهید.
یادداشت8: اگر کارفرما از شما درخواست انجام نمونهکار داشت. این درخواست را رد نکنید. با این که ممکن است شما تجربه زیادی داشته باشید و نمونهکارهای بسیار زیادی دارید. ولی بهتر است یک نمونهکار حرفهای برای کارفرمای بالقوه خود انجام دهید.
که ما همه این نکات را در دوره صفر تا صد تولید محتوا آموزش داده ایم.
آیا برای شغل تولید محتوا استخدام میکنند؟
پاسخ قطعا مثبت است.
برای شروع در شبکه اجتماعی لینکدین LinkedIn عضو شوید. ایرانیهای زیادی در این شبکه عضو هستند. نمونهکارهای خود را در آن جا به نمایش بگذارید. با صاحبان کسبوکار و موقعیتهای شغلی دیگر آشنا شوید.
ما خودمان در کپی فای به طور پاره وقت از محتوانگاران دعوت میکنیم که با ما همکاری کنند.
برای اینکه به تیم تولید محتوای کپی فای ملحق شوید و بتوانید در سامانه تولید محتوای کپی فای درآمد کسب کنید. حتما دوره آموزشی ما را تهیه کنید و بعد از مشاهده آموزشهای ما، درخواست خود را همراه با رزومه به ما ارسال کنید. درخواست شما را بررسی و بعد از بررسی نمونه کارتان حساب نویسندگی شما به زودی فعال میشود.

شغل تولید محتوا
برای شروع کار تولید محتوا چقدر سرمایه نیاز است؟
یک دستگاه کامپیوتر یا لپتاپ، موبایل خوب هم جواب میدهد. مهمترین سرمایه مهارتهای شماست.
چگونه میتوان مهارتهای لازم را کسب کرد؟
با راههای مختلفی میتوان مهارتهای لازم را یاد گرفت. از طریق جستجو در اینترنت، تماشای فیلمهای موجود در یوتیوب، آپارات و استفاده از پکیجهای آموزشی و … . اگر تمایل دارید به صورت واقعی و همراه نویسندههای حرفهای این حرفه را از راه دور یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم با شرکت در دوره آموزشی رایگان کپی فای یک گام از رقبای خود جلو بیافتید.
سئو چیست و چه نقشی در تولید محتوا دارد؟
ما میدانیم که ممکن است ندانید سئو چیست. البته این مفاهیم برای تازهکارها گنگ است. پس یک تعریف ساده از سئو ارایه میدهیم تا این کار مهم رو بشناسید و آن را جدی بگیرید.
سئو: سئو از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است. به طور جمعوجورتر SEO است که تو ایران بهش «سئو» میگن. به هر حال منظور از این کار بهینه سازی برای موتور جستجو است.
گوگل برای رشد کیفیت جستجوهایی که کاربران انجام میدهند، الگوریتمهای تعریف میکند و این الگوریتمها را هر سال بروزرسانی میکند. الگوریتمها همان سازوکاری است که گوگل به واسطه آن مطالب و محتوای خوب از دید خودش را انتخاب و آن را رنک میکند.
به عبارتی سادهتر به کسی یا کسانی فرصت حضور میدهد که از قوانین و خواستههای او پیروی کنند. البته کار بسیار باارزشی انجام میدهد. چراکه اگر گوگل بدون برنامه و بدون جریمه بود، محتوای بیارزش و به درد نخور همه جا را فرا میگرفت و خیلیها محتوای یکدیگر را میدزدیدند. هرجومرج حاکم میشد و اینترنت آنطور که باید رشد نمیکرد و برای هیچ کس مفید نمیشد.
در نتیجه، وقتی ما به حرف گوگل گوش میدهیم و مطالب و محتوای خودمان را طبق دستورات و انتظارات گوگل منتشر میکنیم، یعنی بهینه سازی کردهایم یعنی مطلب و محتوایمان را سئو کردهایم.
اما اینکه برای بهینه سازی و سئوی محتوا چه کاری انجام دهیم، بحث مفصلی است که در اینجا به آن پرداختهایم.
چگونه برای وب سایت خودم تولید محتوا سفارش دهم؟
اگر شما صاحب کسبوکار هستید به راحتی میتوانید با ما تماس بگیرید و نیازهای محتوایی خود را با ما در میان بگذارید. ما همچنین یک سامانه سفارش تولید محتوا نیز داریم. با عضویت در سامانه میتوانید اولین سفارش تولید محتوای خود را ثبت کنید.
شبکه های اجتماعی : کپشن نویسی، تولید محتوای ویدیویی، تصویری و متنی برای پیج اینستاگرامی [تولید محتوا برای اینستاگرام] [تولید محتوا برای تلگرام] [تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی] نیز دیگر فعالیت های بازار دیجیتال مارکتینگ است.