e newsletter1 1078x516

اصول درست کردن خبرنامه ایمیل مارکتینگ عالی

چطور خبرنامه خوبی برای ایمیل مارکتینگ درست کنیم؟

تا حالا شده خبرنامه هایی ارسال کنید که کسی آن ها را باز نکرده و یا در صورت باز کردن کلیک نکرده باشند؟ این اتفاق ممکن است شما را بی انگیزه کند و این تصور را ایجاد کند که تلاش های شما برای درست کردن ایمیل خبرنامه بی فایده بوده است، اما نا امید نباشید.

نوشتن خبرنامه ایمیل مارکتینگ آنقدر ها هم که به نظر می رسد کار آسانی نیست. همه به نوعی سرشان شلوغ است و شما مدت زمان کمی فرصت دارید تا توجه آن ها را جلب کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید مخاطب شما به چه چیزهایی علاقه دارد. اگر استراتژی خود را به خوبی اجرا کنید موفق خواهید شد.

به مخاطبان خود به هنگام ثبت نام در لیستتان بگویید که هر چند وقت یکبار از شما ایمیل دریافت می کنند. درست کردن خبرنامه ایمیل مارکتینگ خوب را با هم بیاموزیم.

آناتومی خبرنامه

بهتر است که موارد زیر را در درست کردن خبرنامه سایت رعایت کنید:

  • لوگو را در قسمت بالا و ابتدایی ایمیل قرار دهید  تا مخاطبانتان بدانند که ایمیل از طرف شما بوده است.
  • از عنوان های مختلف برای جدا کردن بخش های مختلف ایمیل استفاده کنید، درست مثل مطالبی که برای سایت می نویسید.
  • از جدا کننده ها (Divider) استفاده کنید تا خواننده مطلب بتواند ایمیل را به خوبی متوجه بشود.
  • از عکس های مناسب هم استفاده کنید تا تنوعی وجود داشته باشد و ایمیل را جذاب تر کند. استفاده از ایموجی ها هم می تواند به جذاب کردن خبرنامه کمک کند.
  • خبرنامه وب سایت شما باید برند سازی شده باشد. رنگ، تایپ فیس، فونت و لحن بیان شما باید با برندتان متناسب باشد.
  • به مخاطبان خود اجازه دهید که به محتوای شما واکنش دهند، مثلا می توانید این کار را با امکان اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید به همین خاطر است که ما در همه ی ایمیل های خود دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را قرار می دهیم.
  • هر تشویق به اقدامی که استفاده می کنید باید برای مخاطب قابل فهم باشند و کاربر نباید در کلیک کردن روی آن ها مشکلی داشته باشد.
  • در قسمت فوتر ایمیل هم دکمه ی “Unsubscribe” یا همان خروج از لیست مخاطبان را قرار دهید تا امکان اسپم شدن ایمیل های ارسالی شما کم شود.
  • در نهایت باید محتوای ایمیل خبرنامه خود را از لحاظ املایی و نگارشی بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.

 

چگونگی درست کردن ایمیل خبرنامه برای ایمیل مارکتینگ در 13 قدم

برای درست کردن ایمیل خبرنامه جذاب باید محتوای خوبی داشته باشید که به مخاطبان خود ارائه کنید. محتوای ایمیل خبرنامه می تواند آموزشی، سرگرم کننده یا تشویق کننده باشد.  

 

کلید موفقیت در بازاریابی ایمیلی دسته بندی مخاطبان است. هر گروه از مخاطبان نیاز های خاص خود را دارد که ایمیل های شما هم باید مرتبط با همان ها باشد. یادم می آید یکبار که مخاطبان خود را از یک ابزار ایمیل مارکتینگ به ابزار دیگری منتقل کرده بودم در ابتدا که شروع به فرستادن ایمیل ها کردم دیدم که میزان باز شدن و کلیک هایی که انجام می شد بسیار کم شد. بخش های مختلف ایمیل را بررسی کردم تا اینکه در نهایت متوجه شدم دو لیست را با یکدیگر اشتباه کرده و اسم لیست را جابجا وارد کرده ام که در نهایت باعث شده بود ایمیل های اشتباه برای مخاطبان اشتباه ارسال شود.

خوب بریم سروقت قدم های مناسبی که می توانید برای نوشتن خبرنامه مناسب انجام دهید:

 

1: هدف خبرنامه خود را مشخص کنید

با فرستادن خبرنامه خود می خواهید به چه چیزی برسید؟ هدف از تلاش های بازاریابی شما چیست؟ جواب دادن به این سوال ها خیلی مهم است.

  • می خواهید مخاطبان، کالای خاصی را خریداری کنند؟
  • می خواهید نسبت به برند خود اعتماد بیشتری از طرف مخاطبان ایجاد کنید؟
  • می خواهید به خواننده های خود مطالبی را آموزش دهید؟

محتوای ایمیل هایی که ارسال می کنید باید با اهداف شما یکی باشد.

 

2: از تقویم خبرنامه استفاده کنید

چرا این قابلیت عالی را از کسانی که محتوا تولید و ویرایش می کنند قرض نگیریم؟ این ابزار عالی به شما کمک می کند ایمیل های خود را بر اساس تاریخ، عنوان محتوا و موارد دیگر مرتب کنید.

 

اساس استراتژی خبرنامه ی خوب برنامه ریزی است. از همکاران خود برای بارش فکری کمک بگیرید و از آن ها بپرسید که چه ایده هایی دارند؟ چه رویداد های مهمی پیش رو است که می توان از آن ها برای خبرنامه استفاده کرد. خبرنامه ی خود را تا 2-3 ماه دیگر برنامه ریزی کنید تا چیزی را در ایمیل های خبرنامه ایمیل مارکتینگ خود از قلم نیندازید.  

استفاده از این استراتژی به شما کمک می کند از فاجعه های دقیقه نودی جلوگیری کنید، می توانید درست کردن خبرنامه ایمیلی خود را در شرایطی بدون استرس و آرام انجام دهید.

 

3: هر ایمیل را به یک موضوع اختصاص دهید

اگر بیشتر از یک موضوع در یک ایمیل باشند دنبال کردن آن ها کمی مشکل خواهد بود. موضوعات یکسان را در یک ایمیل جمع کنید و به آن ها در عنوان ایمیل اشاره کنید.

زمانی که یک موضوع در نظر داشتید، چهارچوبی در ذهن خود ایجاد کنید. یک اسپرد شیت Sread Sheet ایجاد کنید و کمپین های خود و شیوه ی عملکرد آن ها را دنبال کنید. برای مهمترین اطلاعات ستون هایی را تعیین کنید.

 

  • تاریخ
  • موضوع
  • وضعیت
  • مسئول
  • عنوان ایمیل
  • لینک دهی به ایمیل
  • هدف
  • لیست
  • لندینگ پیج
  • لینک دهی به تصویر
  • متغیر های تست A/B
  • نتیجه تست A/B

 

4: عنوان های ایمیل جذاب بنویسید

خبرنامه های عالی با یک عنوان ایمیل عالی شروع می شوند. روزانه ایمیل های زیادی به دست ما می رسند، ما چکار می کنیم؟ تنها ایمیل هایی که مهم هستند را نگه می داریم و بقیه را سریع حذف می کنیم.

cs type 2 diabetes stay up to date 1440x810

وظیفه ی شما در درست کردن خبرنامه ایمیل مارکتینگ این است که کاری کنید افراد باور کنند ایمیل شما مهم است. عنوان ایمیلی که بهترین است ویژگی های زیر را دارد:

 

  • فوری
  • یکتا
  • خاص
  • کاربردی

اگر این تکنیک را به درستی استفاده کنید خیلی برای شما کاربردی خواهد بود. کاری کنید که مخاطبانتان فکر کنند در صورت باز نکردن ایمیلتان چیز مهمی را از دست خواهند داد. حتی اگر مخاطب در نظر دارد که بعدا ایمیل شما را باز کند کاری کنید که این کار را در همان لحظه انجام دهد نه یکی دو ساعت دیگر یا حتی 1 دقیقه دیگر، چون این کار را انجام نخواهند داد.

یکتا باشید و با بقیه متفاوت باشید تا توجه مخاطب را به خود جلب کنید. همچنین پیامی که منتقل می‌کنید باید قابل فهم و واضح باشد. زمانی که می‌بینید همه‌ی رقبای شما عنوان‌هایی مانند «تخفیف‌های یلدایی، نوروزی و…» ارسال می‌کنند سعی کنید عنوان‌های متفاوت‌تری بنویسید مثلاً «ما یلدا را اینطوری برای شما خاطره انگیز می‌کنیم… » این فقط یک نمونه بود که می‌توان در عین حال که مقصود خود را رساند، از بقیه هم متفاوت بود و مخاطب را هم جلب کرد؛ یعنی با یک تیر چند نشان.

عنوان ایمیل خود را به اندازه ی 50 کاراکتر نگه دارید تا مخاطب بتواند بدون باز کردن ایمیل تمام آن را بخواند. از ابزار مختلف برای شناسایی میزان اسپم ایمیل خود استفاده کنید تا مشکلی برای ایمیل مارکتینگ شما بوجود نیاید.

از شیوه ی قدیمی و البته بسیار خوب تست A/B استفاده کنید تا ببینید کدام عنوان ایمیل باز شدن بیشتری برای شما به همراه دارد و کدام محتوا باعث کلیک های بیشتری روی لینک های درون ایمیل می شود.

 

5: یک قالب خبرنامه زیبا درست کنید

طراحی قالب ایمیل خبرنامه ای که بتواند مخاطبان را به خود جلب کند بسیار مهم است. می توانید از قالبی که طراحی کرده اید دوباره و دوباره استفاده کنید. با اینکار در زمان خود صرفه جویی زیادی می کنید.

در بسیاری از سرویس دهنده های ایمیل مارکتینگ قالب های آماده ای برای استفاده شما هستند که در بیشتر موارد رایگان هم هستند. اگر می خواهید خودتان طراحی قالب ایمیل مارکتینگ را هم انجام دهید می توانید از درون خود ابزار ایمیل مارکتینگ این کار را انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که درون ایمیل خود را خیلی شلوغ نکنید و به میزان نیاز و کافی از رنگ های مختلف استفاده کنید تا مخاطب با باز کردن ایمیل شما گیج نشود.

 

6: نوشتن خبرنامه خود را شروع کنید

در ابتدای درست کردن خبرنامه ایمیل مارکتینگ باید تصمیم بگیرید که می خواهید ایمیل های شما کاملا متنی باشند یا بصورت HTML ارسال شوند. اگر مورد اول را انتخاب می کنید، ارتباط صمیمانه تری با مخاطب خود خواهید داشت. از طرفی، ایمیل های HTML امکان به خرج دادن خلاقیت بیشتری را برای شما ایجاد می کنند. میزان تبدیل مخاطب به مشتری در ایمیل های HTML بیشتر است و می توان به راحتی آن ها را پیگیری کرد. می توانید مواردی مانند کلیک روی لینک ها و میزان تبدیل مخاطب به مشتری را هم بسنجید.

شاید بخواهید از ایمیل HTML شبه تکست استفاده کنید که طراحی ساده ای دارد اما امکان دنبال کردن عملکرد را ارائه می کند.

با توجه به نوع ایمیل می توانید استراتژی های مختلفی برای شروع خط ابتدایی ایمیل خود استفاده کنید:

  • امیدواریم این محصول/سرویس برای شما مناسب باشد
  • امیدواریم حالتان خود باشد
  • خبرنامه هفتگی ما اینجاست

7: محتوای ارزشمندی ارسال کنید

انتخاب محتوای خوب هم یکی از مهم ترین قدم ها در درست کردن خبرنامه ایمیل مارکتینگ است. محتوایی که ارسال می کنید باید برای مخاطبانتان جالب و مهم باشد.

سوال های زیر را قبل از انتخاب محتوا و ارسال خبرنامه بپرسید تا به شما کمک کند:

زمان بندی:

  • آیا این اتفاق به تازگی افتاده است؟

مرتبط بودن:

  • آیا مخاطبان به آن علاقه خواهند داشت؟

پیشرفت:

  • آیا به بهبود محصولات شما مرتبط است؟

برای فروش به مخاطب خود حمله نکنید.

امروزه اگر مردم فکر کنند که دارید محصول یا سرویس را به آن ها تحمیل می کنید از لیست مخاطبان شما خارج خواهند شد. 10% تخفیف برای خبرنامه ها بهترین میزان است. همچنین مردم برای خواندن جمله های طولانی و پیچیده زمان ندارند. محتوای خود را به گونه ای بسازید که فهم آن خیلی آسان باشد. جملات خود را بصورت 10-12 کلمه ای بنویسید. دقت داشته باشید که شما محتوای یک پایان نامه دکتری نمی نویسید، شما دوست مخاطبانتان هستید و برای آن ها احترام قائلید پس برای آن ها به درستی محتوا بنویسید.

داستان سرایی در ایمیل مارکتینگ هم گزینه‌ی خوبی است تا بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. با داستان سرایی برای ایمیل مارکتینگ می‌توانید رابطه‌ای محکم با مخاطبان خود برقرار کنید و ارزش کسب و کار خود را نیز برای آن‌ها مشخص کنید.

 

8: بین 3 تا 6 آیتم در خبرنامه خود قرار دهید

اگر در ایمیل های خود از عکس استفاده می کنید پس نباید بیشتر از سه پست را در درست کردن خبرنامه قرار دهید. خبرنامه ی خود را کوتاه و زیبا درست کنید.

زمانی که از صحبت از محتوا می شوند می توانید فرمت های مختلفی برای نشان دادن خلاقیت خود استفاده کنید:

  • تصاویر
  • پست وبلاگ
  • بازبینی ها
  • نظرسنجی ها
  • اخبار شرکت ها
  • وبینار
  • اینفوگرافیک

لینک دهی به وب سایت و محصولاتتان را فراموش نکنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که روی یک لینک کلیک کنید که به جایی وصل نمی شود. در صورت بروز این مشکل ممکن است برخی از مشتری های خود را هم از دست بدهید.

9: به املا و انشای خبرنامه خود دقت کنید

حتی اگر نوشته های ایمیلتان کوتاه است باز هم باید املا و انشای خود را چندین بار چک کنید. با یک تنبلی ایمیل خبرنامه خود را خراب نکنید. لیستی که ایمیل را به آن ارسال می کنید، املا و انشای متن و درست بودن لینک ها را حتما بررسی کنید.

ابزار برررسی دقیق متن «ویراستیار»

ویراستیار ابزاری است که بصورت افزونه به نرم افزار ورد شما اضافه می‌شود. با استفاده از ویراستیار می‌توانید کار ویرایش متن خود را که شاید ساعت‌ها وقتتان را بگیرد را در عرض چند دقیقه انجام دهید. با استفاده از افزونه‌ی ویراستیار می‌توانید متن خود را از لحاظ:

  • نشانه گذاری
  • اصول نگارش فارسی
  • اصول املای فارسی
  • نویسه‌ها

ویرایش کنید.

 

10:  خبرنامه را ارسال کنید ولی همانجا متوقف نشوید

سه روز بعد برگردید و داده های خود را بررسی کنید. اگر می بینید که برخی از مخاطبان شما ایمیلتان را باز نکرده اند همان را با عنوانی متفاوت برای آن ها ارسال کنید.

 

11: آماری که شما را به اهدافتان نزدیک می کند بررسی کنید

آماری که پس از ارسال ایمیل ها دستگیرتان می شود بسیار مهم است و باید بتوانید از آن ها برای سنجش میزان موفقیت خود استفاده کنید.

 

شاخص های زیر را در یک Spreadsheet وارد کنید تا ببینید که کمپین های شما چه عملکردی داشته اند:

 

  • کل ایمیل های ارسال شده
  • ایمیل های تحویل داده شده
  • کل ایمیل های باز شده/ میزان باز شدن Open rate
  • کلیک های انجام شده/ Click-through rate
  • میزان تبدیل مخاطب به مشتری

 

اگر هدف از درست کردن ایمیل خبرنامه و ارسال آن افزایش میزان بازدید وبسایت بوده پس باید آنالیز های وب سایت را بررسی کنید و ببینید که میزان بازدید از آن بیشتر شده یا خیر.

 

12: بهترین زمان برای ارسال ایمیل را مشخص کنید

نمی توان دقیقا زمان های خاصی را برای ارسال ایمیل مشخص کرد. ممکن است برخی از مخاطبان شما در آخر هفته ها ایمیل ها را بهتر باز کنند و یا برخی در طول هفته. ممکن است برخی از لیست مخاطبان شما اول صبح ایمیل ها را بهتر باز کنند درحالیکه لیست دیگرتان غروب یا شب ایمیل را بیشتر باز کنند. کاری که می توانید انجام دهید ارسال ایمیل در ساعات مختلف روز است تا بتوانید به ساعت درست دست پیدا کنید، به نوعی باید با آزمون و خطا این کار را انجام دهید.

 

13: خبرنامه ها را خیلی زود به زود یا خیلی دیر به دیر ارسال نکنید

کاری نکنید که مخاطبانتان فراموشتان کنند در عین حال نباید مخاطبان خود را از دست خود عاصی کنید. در بیشتر مواقع یک خبرنامه روزانه زیاده روی خواهد بود. تنها زمانی که محتوای جدیدی برای ارائه کردن دارید شروع به درست کردن ایمیل خبرنامه کنید. می توانید خبرنامه خود را بصورت هفتگی ارسال کنید.

شما چه استانداردهایی برای درست کردن خبرنامه ی ایمیل مارکتینگ عالی برای کسب و کار خود دارید؟ در قسمت نظرات، بیان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *