1

آنچه باید درباره ی ایمیل مارکتینگ بدانید

 

این بار هم می خواهم درباره ی بازاریابی ایمیلی بنویسم. تا به حال چندین مطلب درباره ی بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ منتشر کرده ام ولی متوجه شدم که درباره ی کلیات مقوله ی بازاریابی ایمیلی سوال های زیادی مطرح می شود. خوب در این مطلب می خواهم درباره ی اینکه ایمیل مارکتینگ دقیقا چیست؟ انواع سایت های ارائه دهنده ی سرویس های ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل انبوه، روش جمع  کردن مخاطب برای کمپین های بازاریابی ایمیلی و سرویس هایی که ما در کپی فای در ایمیل مارکتینگ نیز ارائه می دهیم سخن بگویم. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما قرار بگیرد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

 

هر کسب و کاری نیاز دارد برای خود مشتری هایی داشته باشد و سرویس ها و یا کالا های خود را به آنها معرفی کند. در گذشته برای این کار از تبلیغات در روزنامه ها یا بازاریاب ها استفاده می شد. بعضی از شرکت ها هم مجله ای را بصورت ماهانه یا سالانه چاپ می کردند و محصولات یا خدمات خود را در آنها معرفی کرده و مجله را در سطح شهر پخش می کردند. خوب این کارها نتیجه داد و باعث شد مشتری های این کسب و کارها بیشتر شود. البته این روش ها هنوز هم توسط شرکت ها اجرا می شوند و از بین نرفته اند. هنوز هم بازاریاب هایی فعالیت می کنند تا محصولات شرکتی را به فروش برسانند و شرکت ها در  روزنامه یا تلویزیون تبلیغات می کنند. اما زمینه ای را نمی توان یافت که تکنولوژی در آن تاثیری نگذاشته باشد. تبلیغات نیز یکی از همین زمینه ها است و با آمدن اینترنت و شکل گیری دنیای دیجیتال بسیار تغییر کرده است. امروزه هر کسب و کاری برای خود وب سایت طراحی می کند و در آن سعی می کند بیشتر خود و محصولاتش را به بازدید کننده ها بشناساند. این شناساندن را می توان از راه های مختلفی انجام داد. از طریق تولیدمحتوای سئو و قرار گرفتن در رتبه ی بهتر در گوگل و بازاریابی ایمیلی و بسیاری از روش های دیگر که بخشی از حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند و در فضای اینترنتی انجام می گیرند.

 

بازاریابی ایمیلی به عمل ارسال کردن ایمیل از طرف شرکت گفته می شود که هدف از آن فروش و یا معرفی محصولات و یا خدمات به مشتری ها است. اگر بخواهیم بصورت کلی بگوییم هر ایمیلی که به یک مشتری بالقوه یا مشتری فعال ارسال می شود جزو ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی محسوب می شود. گفتیم هدف از ارسال این ایمیل جذب مشتری است، برای اینکه این ایمیل موفق شود و بتوانید مشتری هایی را از این طریق به وب سایت خود جلب کنید باید مواردی را رعایت کنید. اما چگونه کار خود را شروع کنیم؟ خوب در ادامه ی مطلب مراحل انجام ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی می کنم.

 

قدم اول: در یک سایت ارسال ایمیل انبوه حساب کاربری باز کنید

 

شما می توانید ایمیل را از حساب کاربری جیمیل و یا هر سرویس دهنده ی ایمیلی ارسال کنید. این کار می تواند کمی وقت گیر باشد به خصوص زمانی که برای افراد زیادی ایمیلی با مطلب مشابه را ارسال می کنید. برای این کار سایت هایی وجود دارند که برای ارسال ایمیل انبوه به شما کمک می کنند. کار کردن با این سرویس دهنده ها بسیار لذت بخش است و تا حد بسیار زیادی کار را برای شما آسان می کنند. سرویس دهنده های ایمیل انبوه تماما رایگان نیستند و هر کدام محدودیت هایی را برای سرویس های رایگان خود مشخص کرده اند. برخی از آنها تعداد ایمیل هایی را که می توانید ارسال کنید را محدود کرده اند و برخی نیز تعداد مخاطبانی که می توانید برای آنها ایمیل ارسال کنید را محدود کرده اند. حتی برخی از این سرویس دهنده ها اصلا نسخه ی آزمایشی رایگان ندارند. اما کدام سرویس دهنده های ارسال انبوه ایمیل بهتر هستند؟

 

سرویس دهنده های ارسال ایمیل انبوه:

 

میل چیمپ MailChimp :

 

ایمیل مارکتینگ چیست

میل چیمپ شرکتی آمریکایی است که در سال 2001 شروع به کار کرده و به جرات می توان گفت یکی از بهترین و پرطرافدارترین سرویس دهنده های فعال در زمینه ی بازاریابی ایمیلی است. روزانه بیش از 1 میلیارد ایمیل با استفاده از میل چیمپ MailChimp ارسال می شود. یکی از ویژگی های بارز میل چیمپ طرح همیشه رایگان آن است. بر اساس این طرح اگر مخاطبان شما کمتر از 2000 نفر باشند شما می توانید بصورت کاملا رایگان ماهانه 12000 ایمیل را به مخاطبان خود ارسال کنید. این طرح بسیار مورد علاقه ی کسب و کار های کوچکی است که تازه شروع به کار کرده اند.

برای افرادی که قصد دارند بازاریابی ایمیلی را شروع کنند شاید نوشتن محتوا و کار کردن با میل چیمپ کمی سخت باشد. هرچند کاربری میل چیمپ بسیار آسان است اما میل چیمپ در “راهنمای MailChimp”  با ارائه ی راهنمایی هایی کاملا رایگان از طریق فیلم های آموزشی یا کتاب های الکترونیک همه ی سوال های شما را جواب می دهد. این ویژگی میل چیمپ این سرویس دهنده ی ارسال انبوه ایمیل را به یکی از مشتری مدار ترین سرویس دهنده ها تبدیل کرده است.

یکی دیگر از ویژگی های خوب میل چیمپ این است که شما می توانید نتایج کمپین های ایمیلی خود را به خوبی مشاهده کنید و به راحتی فعالیت های خود را نیز آنالیز نمائید. میل چیمپ اطلاعات نتیجه ی ایمیل های شما را به صورت نمودار و جدول نمایش می دهد و بدیو وسیله می توانید به راحتی استراتژی خود را در بازاریابی ایمیلی ارزیابی کنید.

 

استفاده از تلفن های هوشمند رایج شده و استفاده از آن بسیاری از کار ها را آسان کرده است. میل چیمپ به این فکر نیز بوده و اپلیکیشن موبایل خود را برای دو سیستم عامل اندروید و IOS طراحی کرده است. با استفاده از برنامه ی تلفن میل چیمپ شما می توانید به راحتی کمپین های ایمیلی خود و لیست های مخاطبان را مدیریت کنید.

 

اما هیچ سرویس دهنده ای کامل نیست و میل چیمپ نیز مشکلات خاص خود را دارد. برای مثال زمانی که مخاطبان شما بیشتر از 2000 می شوند شما باید برای ارسال ایمیل های خود مبلغی را پرداخت کنید. این مبلغ به ازای 2000 تا 2500 مخاطب به صورت ماهانه 30 دلار است اما می توانید به صورت نامحدود ایمیل ارسال کنید. شاید برای برخی از شما این قیمت زیاد باشد به خصوص که شاید ماهانه تنها 6 یا 7 بار به صورت انبوه برای مخاطبان خود ایمیل ارسال کنید. برای مشاهده ی قیمت گذاری ها و پلن های میل چیمپ کلیک کنید.

 

آوبر Aweber :

 

aweber

 

آوبر نیز یکی از برترین ارائه دهنده های سرویس ارسال ایمیل انبوه است و بین 5 سرویس دهنده ی برتر بازاریابی ایمیلی قرار دارد. آوبر هرآنچه که از یک سرویس دهنده ی بازاریابی ایمیلی انتظار دارید را دارد. می توانید به راحتی اتوماسیون جواب دهی به مشتری ها و مخاطبان خود را راه اندازی کنید؛ کمپین های ارسال ایمیل انبوه را با امکانات بسیار جالب طراحی کنید. آوبر در ابتدا تمام سرویس های خود را به مدت 1 ماه به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهد اما بعد از 1 ماه باید اکانت پولی آوبر را خریداری کنید.

با آوبر هم می توانید داده های نتایج کمپین های ایمیلی خود را بررسی کنید و بدانید که ایمیل های شما چند درصد باز شده اند و چند درصد لینک های داخل ایمیل کلیک شده اند. پشتیبانی همه جانبه ی کارشناسان آوبر از کاربران این سرویس دهنده در تمام مراحل استفاده از آوبر یکی دیگر از مزیت های آوبر است. اگر وب سایت آوبر را باز کنید تعداد زیادی فایل آموزش استفاده از آن به صورت ویدئو و یا پست های وب وجود دارد که می توانید به صورت کاملا رایگان از آنها استفاده کنید.

 

آوبر نیز اپلیکیشن موبایل خود را طراحی کرده است تا بتوانید به راحتی کمپین های ایمیلی خود را دنبال کنید. این ویژگی باعث می شود از اینکه ایمیل های شما در موبایل ها هم به خوبی باز شوند مطمئن شوید. شما می توانید مخاطبان خود را نیز دسته بندی کنید و اینگونه می توانید ایمیل های مختلف را به دسته های مختلف از مخاطبان خود ارسال نمائید.

 

کپی فای به عنوان شرکتی فعال در زمینه ی بازارایابی محتوایی، خدمات مربوط به بازاریابی ایمیلی را نیز ارائه می دهد. بسیاری از کسب و کار های موفق برای بازاریابی ایمیلی نمی توانند از سرویس های رایگان سرویس دهنده های بازاریابی ایمیلی استفاده کنند و نیاز به اکانت پولی پیدا می کنند. کپی فای می تواند اکانت پولی این سرویس دهنده ها را به صورت تضمینی و با قیمت مناسب برای شما تهیه کند. می توانید به بخش ایمیل مارکتینگ مراجعه کنید.

 

قدم دوم: مخاطبان خود را مشخص کنید

پس از اینکه یکی از سرویس دهنده های ارسال انبوه ایمیل را انتخاب کردید باید مخاطبان خود را مشخص کنید. در تهیه ی لیست مخاطبان می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. برخی از افراد لیست مخاطبان را خریداری می کنند. می توانید از برخی سایت هایی که مخاطبان و لیست ایمیل ها را می فروشند این کار را انجام دهید ولی این کار توصیه نمی شود. ممکن است حیطه ی فعالیت شما به گونه ای باشد که افراد زیادی از لیست مخاطبان به ایمیل های شما علاقه ای نداشته باشند و در اولین فرصت شما را اسپم کنند. به هرحال تضمینی نیست که این لیست برای شما مشتری هایی را فراهم کند.

 

روش دیگری که استفاده می شود این است که خود شخص برای دریافت ایمیل های شما درخواست می دهد. می توانید در بسیاری از سایت ها لیست عضویت در خبرنامه را مشاهده کنید. سایت ها از این روش استفاده می کنند تا لیست مخاطبان خود را برای ارسال خبرنامه تشکیل دهند.

قدم سوم: ارسال ایمیل

پس از اینکه لیست مخاطبان خود را تشکیل دادید می توانید ایمیل های خود را ارسال و بازاریابی ایمیلی خود را شروع کنید. در ابتدا بهتر است با بخش های مختلف ایمیل هایی که می فرستید نیز آشنا باشید.

نام فرستنده: در شکل زیر می بینید که ایمیلی که ارسال می شود باید نام فرستنده ای داشته باشد. برای مواقعی که ایمیل را بصورت انبوه ارسال می کنید این مورد را خودتان می نویسید ولی در مواقعی که ایمیل را از حساب کاربری خود ارسال می کنید نامتان مشخص است. اگر برای کسب و کار خودتان مطلبی را ارسال می کنید باید ایمیل خود را با عنوان سایت یا کسب و کارتان ارسال کنید. اگر از سایت های سرویس دهنده ی ارسال انبوه ایمیل استفاده می کنید می توانید نام فرستنده را خودتان مشخص و همچنین می توانید آدرس ایمیلی را نیز مشخص کنید تا مخاطب بتواند در صورت داشتن سوال و یا درخواست سفارش از طریق آن آدرس با شما ارتباط داشته باشند.

Inkedایمیل مارکتینگ 1 LI

اگر می خواهید از نام کسب و کارتان برای نام فرستنده استفاده کنید باید در زمینه ی بازاریابی محتوایی قدرتمند باشید. دلیل اینکه من این حرف را زدم این است که هدف بازاریابی ایجاد احساس اعتماد و اطمینان نسبت به برند شما در مخاطبان است. اگر توانستید در بازاریابی محتوایی خود موفق بوده باشید مخاطبان شما با دیدن عنوان کسب و کار شما احساس اطمینان می کنند و خود به خود جذب ایمیل می شوند.

 

بخش های مختلف ایمیل های ارسالی:

 

عنوان ایمیل: این بخش از ایمیل ها بسیار مهم است و باید برای طراحی و نوشتن آن دقت خاصی به خرج داد. شما باید با نوشتن عنوانی تاثیرگذار بتوانید مخاطب را ترغیب به باز کردن ایمیل کنید. در بحث موفقیت بازاریابی ایمیلی دو مورد تاثیرگذار هستند و همین دو مورد نیز سنجیده می شوند. 1- میزان باز شدن ایمیل ها  Open rate و 2- میزان کلیک هایی که روی لینک های داخل ایمیل انجام می شوند Clicks . Clicks نشان می دهد که چند درصد از مخاطبان شما ایمیل ها را باز کرده اند و محتوای شما را دیده اند و به سایت برای مشاهده ی کالا و یا خدمات شما مراجعه کرده اند. شما باید در نوشتن عنوان ایمیل بسیار دقت کنید، اگر بتوانید کاری کنید که مخاطبانتان ایمیل های شما را باز کنند شانس فروش خدمات و یا کالاهای خود را بسیار افزایش داده اید.

Inkedایمیل مارکتینگ 1 LI 1

محتوای ایمیلی که نگارش می کنید باید از لحاظ کپی رایتری به خوبی نوشته شده باشد. می توانید برای محتوای ایمیل های خود از کپی رایتر ها کمک بگیرید. در پست ” تولید محتوا برای ایمیل” ویژگی های محتوای ایمیل ها را بیان کرده ایم. اگر برای تولید محتوا برای ایمیل های خود مشکل دارید و نیاز به راهنمایی دارید می توانید با ما تماس بگیرید.  

 

با داشتن لیست، نگارش عنوان و محتوای ایمیل می توانید ایمیل های خود را به مخاطبان خود ارسال کنید. همیشه نتایج کمپین های خود را بررسی کنید. اگر می بینید که کمپین های شما در بازه ی زمانی خاصی بیشتر جواب می دهند و ایمیل ها بیشتر باز می شوند ایمیل های بعدی را نیز در همان زمان ارسال کنید. عناوین ایمیل های خود را همیشه ویرایش کنید و یا تغییر دهید تا بتوانید هربار مخاطبان را جذب ایمیل های خود کنید.

 

کپی فای چه خدماتی در زمینه ی ایمیل مارکتینگ ارائه می کند؟

 

    1. خرید اکانت پولی بسیاری از سرویس دهنده های ایمیل مارکتینگ: سرویس دهنده های ایمیل در کنار سرویس های رایگان سرویس های پولی نیز دارند و شما با داشتن اکانت پولی این سرویس دهنده ها می توانید از امکانات بسیار بهتری استفاده کنید مثلا می توانید از مشاوره های بسیار تخصصی استفاده کنید. همچنین از تست کننده های اسپم بسیار قوی نیز استفاده کنید. شما می توانید در بخش ایمیل مارکتینگ ما پلن های دلخواه خود را از سرویس دهنده های مختلف انتخاب کنید. شیوه ی این سرویس ما اینگونه است که شما یک پلن را انتخاب می کنید و ما به اندازه ی مبلغی که پرداخت کرده اید اکانت  شما را شارژ می کنیم و شما میتوانید این هزینه در در اکانت خودتان به هر شکلی که مورد نیازشما بود هزینه کنید.
    2. نگارش عنوان: در بسیاری از موارد ایمیل هایی که در بازاریابی ایمیلی ارسال می کنید باز نمی شوند و شما اصلا فرصت نمی کنید خدمات  یا کالا های خود را معرفی کنید چه برسد به اینکه بتوانید آنها را بفروشید. تاثیرگذاری عنوان ایمیل بسیار مهم است.  تیم بازاریابی ایمیلی کپی فای می تواند بهترین عنوان های ایمیلی ممکن را به زبان انگلیسی یا فارسی به شما پیشنهاد کند تا بتوانید در کمپین های ایمیلی خود استفاده کنید.
    3. تولید محتوا برای ایمیل: در برخی موارد ایمیل هایی که ارسال می شوند توسط مخاطبان باز می شوند ولی بخاطر اینکه محتوای داخل ایمیل به اندازه ی کافی تاثیر گذار نیست نمی تواند مخاطبان را به استفاده از سرویس ها و یا خرید محصولات ترغیب کند. با ثبت سفارش تولید محتوا در کپی فای می توانید محتوایی برای ایمیل های خود داشته باشید که مشتری های شما را تا حد زیادی جذب کند.

 

  • تست اسپم ایمیل ها و افزایش میزان تحویل دهی ایمیل ها: ایمیل هایی که ارسال می کنید ممکن است توسط سرویس دهنده های ایمیل و یا خود مخاطبان شما اسپم شوند. اسپم شدن ایمیل ها باعث می شود ایمیل های شما اصلا به اینباکس مخاطبان شما نمی رسد. گاهی اوقات ایمیل هایی که ارسال می کنید از فیلتر های اسپم  سرویس دهنده های ایمیل مانند Gmail یا Hotmail رد نمی شوند. اسپم نشدن در ایمیل مارکتینگ بسیار مهم است.  تیم تخصصی کپی فای با استفاده از بهترین ابزار میزان اسپم شدن ایمیل های شما را هم در محتوا و هم در عنوان بررسی می کند و میزان تحویل دهی ایمیل های شما به میزان زیادی افزایش می یابد.

 از آنجاییکه ایمیل مارکتینگ بخش مهمی از بازاریابی کسب و کار های مختلف است مدام نیاز است که دانش خود را درباره ی آن بیشتر کنیم. خود من هم در ابتدا تقریبا چیزی درباره ی ایمیل مارکتینگ نمی دانستم و در به در دنبال منبع مناسب آموزش ایمیل مارکتینگ بودم. در ابتدای کار فکر می کردم چندان موفق نخواهم بود و منابع زیادی برای این کار پیدا نکنم اما با کمک اینترنت توانستم چم و خم کار را به دست بگیرم. شما از چه منابعی استفاده خواهید کرد؟

 

منابع آموزش ایمیل مارکتینگ

 

وب سایت ابزار ایمیل مارکتینگ

در ابتدای کار بازاریابی ایمیلی نیاز دارید که یک سرویس دهنده یا به اصطلاح پلتفرم را برای این کار انتخاب کنید. پلتفرم های زیادی وجود دارد که هر کدام هم ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از ابزار ایمیل مارکتینگ برتر:

  • میل چیمپ
  • کانستنت کانتکت
  • سندین بلو
  • میلر لایت
  • آوبر

این ابزار به تعداد زیاد وجود دارند و می توانید هرکدام که برای شما بهتر بود را انتخاب کنید. در صفحه ی ” خدمات ایمیل مارکتینگ” لیستی از این ابزار وجود دارد. به هر حال زمانی که از این ابزار استفاده می کنید خود آن ها آموزش هایی را بصورت رایگان در وب سایت قرار داده اند. آموزش های آن ها بیشتر برای نحوه ی کار کردن با پلتفرم است؛ مثلا چطور ایمیل خود را طراحی کنید، ارسال کنید و یا اینکه برای خود اتوماسیون ایمیلی درست کنید.

 

این ابزار در وب سایت خود آموزش هایی را هم درباره ی چگونه بودن عنوان ایمیل یا محتوای مناسب نیز ارائه می کنند. تیم پیشتیبانی که هرکدام از این وب سایت ها دارد نیز در صورت بروز مشکل می توانند به شما کمک کنند.

 

دوره های آموزش مجازی

HCCOnline featurephoto

بسیاری از وب سایت ها هستند که دوره آموزش ایمیل مارکتینگ را بصورت مجازی برگزار می کنند. امتیاز هایی که این دوره های آموزشی دارند:

 

  • اکثرا رایگان هستند و در صورت دریافت پول هم میزان پولی که دریافت می کنند کمتر از هزینه ی شرکت در دوره های دیگر است.
  • در بیشتر مواقع زمان کلاس ها قابل تغییر است و نیازی نیست که در زمان مشخصی در کلاس آنلاین حضور داشته باشید. البته در برخی مواقع هم کلاس زمان مشخصی دارد و باید در همان زمان به وب سایت مراجعه کنید تا در کلاس شرکت کنید.
  • می توانید فیلم ها و مطالبی که در این کلاس ها بیان می شود را به راحتی در سیستم خود ذخیره کرده و در زمان نیاز استفاده کنید.

 

اما مشکلاتی هم وجود دارد:

 

  • ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشید.
  • خیلی کم پیش می آید که این دوره ها با مدرک به پایان رساندن دوره آموزش ایمیل مارکتینگ معتبر تمام شوند.
  • در پایان دوره ممکن است امتحانی از شما گرفته نشود تا بدانید که چقدر از دوره آموخته اید.

 

وب سایت های آژانس دیجیتال

 

درست است که وب سایت ابزار ایمیل مارکتینگ مطالبی را به شما آموزش می دهند اما ممکن است این مواد آموزشی را به انگلیسی ارائه کنند و نتوانید به خوبی متوجه آن ها شوید. وب سایت هایی وجود دارند که درباره ی آموزش ایمیل مارکتینگ در وب سایت خود مطالبی را قرار می دهند تا عموم از آن ها استفاده کنند. ما نیز در وب سایت خود برخی مطالب آموزشی را قرار می دهیم تا به افراد کمک کنیم بتوانند با ایمیل مارکتینگ آشنا شوند.

 

این مقاله کلیاتی درباره ی ایمیل مارکتینگ بود. در پست های بعدی در کپی فای سعی می کنم درباره ی  جنبه های دیگر از ایمیل مارکتینگ نیز بنویسم .سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید در اسرع وقت جواب می دهم.

برچسب: ایمیل مارکتینگ چیست

5 پاسخ

تعقیب

  1. […] هایی که با مشتری ها دارید ایمیل مارکتینگ گفته می شود. ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش ها برای ارتباط با مشتری […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *