بازاریابی محتوایی چیست؟

از نظر شما بازاریابی محتوایی چیست و چه اهدافی دارد؟

تعریفی که برای بازاریابی محتوایی  توسط موسسه ی بازاریابی محتوایی ارائه شده این است که:

“بازاریابی محتوایی نگرشی است; بر پایه ی ایجاد و رساندن محتوایی ارزشمند، مناسب و منطقی برای جذب و حفظ مشتری های مناسب که با ضوابط آشنا هستند”.

درحالیکه تعریف ارائه شده یک تعریف رک و راست است، تعریف شما از بازاریابی محتوایی میتواند منوط به نیاز های کاری شما فرق کند.  برای مثال، Pushing Social  (یک سایت فعال در زمینه ی بازاریابی محتوایی) بازاریابی محتوایی را “داستان سرایی برای فروش” تعریف می کند.

اما هایدی کوهن، کارشناس در زمینه ی بازاریابی محتوایی و وبلاگ نویسی، یک تعریف دقیق تر از بازاریابی محتوایی ارائه میکند:

“بازاریابی محتوایی ایجاد چشم انداز و اطلاعات مفید برای عموم مردم و مشتری ها, چه در حین خرید و یا پس از خرید است بدون اینکه پیام تبلیغاتی آن را آشکارا بیان کند”.

در دنیای دیجیتال امروز باید بتوانید که مشتری های بیشتری را به خود جذب کنید و انقدر خدمات مناسبی به مشتریان خود ارائه کنید که دفعات بعدی هم به شما مراجعه کنند. اما کسی که شما را تا حالا ندیده و نمی شناسد چطوری می تواند به شما اعتماد کند؟ اینجاست که بازاریابی محتوایی خودش را نشان می دهد. چون این محتوای شماست که مخاطب و مشتری را به سمت شما سوق می دهد، پس کسب و کار آنلاینی که در دنیای دیجیتال موفق است حتما بازاریابی محتوایی خود را به خوبی انجام داده است.

ویژگی های اصلی بازاریابی محتوایی:

  • عناصر اصلی برند یک ارگان را در بر دارد.
  • از فرمت های متنوع رسانه ای مانند متن، ویذئو، عکس ها و… استفاده میکند تا حکایت برند و شرکت شما را شرح بدهد.
  • میتواند در انواع مختلف دستگاه ها قابل مشاهده باشد که شامل کامپیوتر ها، تبلت ها و یا هرچیز دیگر میشوند.
  • میتواند از راه های مختلف پخش شود، مثلا از پلتفرم های شخصی، گروه های دیگر و یا شبکه های اجتماعی.
  • به علت استفاده از فراخوان های اختصاصی و کد های تبلیغاتی، نتایجی قابل اندازه گیری و بررسی دارند.

ویژگی های بازاریابی محتوا

اهمیتی ندارد که شما کدامیک از تعاریف را ترجیح میدهید، به زبان ساده، بازاریابی محتوایی روشی برای جذب و حفظ مشتری با ارائه ی یک چیز ارزشمند برای آنان است.

 

آنچه که مشمول بازاریابی محتوایی نیست

 

با وجود تعاریف متعددی که برای بازاریابی محتوایی وجود دارد، مفاهیم ریزی وجود دارند که مرتبط به بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوایی فقط و فقط محتوا نیست

بازاریابی محتوایی باید درباره ی شرح ارزش ها و ایجاد محتوا بر اساس گزارش ها از مشتری ها باشد نه فقط تولید محتوای صرف. بسیاری از کسب و کار ها هستند که خود را خیلی با تولید محتوا مشغول می کنند و اصلا به آنچه که مشتری می خواهد توجه نمی کنند. برای مثال مشتری ها و مخاطبان وب سایت می خواهند بیشتر محتوایی آموزشی دریافت کنند و اینگونه بیشتر به وب سایت مراجعه خواهند کرد، اما کسب و کار اینترنتی آنقدر سرگرم تولید محتوای تبلیغاتی هستند که شاید در ابتدا رتبه ی گوگل وب سایت را بهتر کند ولی پس از مدتی بازدیدکننده ها و مشتری ها کمتر و کمتر می شوند، چرا؟ چون چیزی که به دنبالش می گردند را دریافت نمی کنند.

بازاریابی محتوایی فقط روی افزایش فروش و پیشنهادات متمرکز نیست

این مورد هم مشابه مورد بالاست. کسب و کارهایی که می خواهند از طریق تولید محتوا مشتری کسب کنند نباید تنها روی افزایش فروش تمرکز داشته باشند. در کنار چنین پارامتر هایی باید به میزان اعتمادی که مخاطبان دارند هم فکر کنند. باید دانست که مثلا کسب و کار چقدر بین مشتری ها اعتبار دارد و بسیاری از پارامتر های دیگر.

بازاریابی محتوایی تبلیغات محلی نیستJoe Pulizzi

زمانیکه وال استریت جورنال بازاریابی محتوایی را بعنوان شبه تبلیغات محلی تعریف کرد، Joe Pulizzi (سخنران و کارشناس بازاریابی محتوایی) بیان کرد، درحالیکه تبلیغات و محتوا باید با یکدیگر کار کنند، کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. در بازاریابی محتوایی شما خود رسانه را در اختیار دارید ولی در تبلیغات محلی و معمولی شما به یک شخص دیگر پول می دهید تا محتوای شما را پخش کند.

 

بازاریابی محتوایی در حال جایگزینی اشکال دیگر بازاریابی نیست

Nneil patel نیل پانلeil Patel (بازاریاب اینترنتی) خاطر نشان میکند که بازاریابی محتوایی و سئو جدای از یکدیگر هستند. بازاریابی محتوایی “کلی و پهناور” است، درحالیکه سئو ” محدودتر و فنی تر” است. با اینکه سئو و بازاریابی محتوایی اشتراکاتی دارند، بازاریابی محتوایی جای سئو و یا هر نوع بازاریابی دیگری را نخواهد گرفت.

 

تولید محتوا برای وب سایت 

مهم ترین جنبه ی بازاریابی محتوایی که وب سایت ها و کسب و کار های اینترنتی به آن توجه دارند تولید محتوا برای وب سایت است. مسلم است که وب سایت ماهیت مجازی کسب و کار است و با این وجود چیزی است که مشتری ها آن را می شناسند و کاری ندارند که مثلا انبار این کسب و کار کجاست و موارد دیگر. پس وب سایت می شود مهم ترین قسمت هر کسب و کار اینترنتی که باید بیشترین توجه را هم به آن داشت. پس باید تولید محتوا برای وب سایت به خوبی انجام شود.

 

 

مقالات مرتبط:

ترفند های تولید محتوا در سال 2018

  • Users
4.9
0 پاسخ

تعقیب

  1. […] قانع کننده جواب سوالات آن ها را بدهند. این کار به وسیله بازاریابی محتوایی که از تایج و دستاوردهای  کاپی رایتینگ است؛ انجام می […]

  2. […] برای خدمات و یا برند خود انجام دهید قرار بگیرد. در بخش بازاریابی محتوایی هر کسب و کاری از هرنوع و اندازه ای می تواند توانایی و […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.