سئو

تولیدمحتوای سئو چیست؟

محتوای سئو چیست؟

(راهنمای گام به گام تولیدمحتوا برای سئو)

 

اگر جزو افرادی هستید که از دنیای بازاریابی جستجو خبر ندارید؛ شاید عبارت “محتوای سئو” بارها به گوشتان رسیده باشد که معمولا در جلسات دیجیتال مارکتینگ مطرح می شود.

 

این مقاله که برای تازه کار ها نوشته ام به سه سوال مهم جواب می دهد:

 

  1. تولیدمحتوای سئو چیست؟

  2. تولیدمحتوای سئو چند نوع است؟

  3. استراتژی تولیدمحتوای سئو در کپی فای چگونه است؟

 

اگر هرگونه سوالی در رابطه با استراتژی های تولیدمحتوای سئو به ذهنتان می رسد؛ سوال خود را در بخش نظرات بیان کنید تا پاسخ دهیم و یا در آینده مقاله ای جامع برای پاسخ به سوالتان بنویسم.

بیایید شروع کنیم!

 

سئو

تولیدمحتوای سئو چیست؟

برای این که منظور بازاریاب ها را در این موضوع بصورت واضح متوجه بشویم اول از همه این عبارت را به دو کلمه اصلی آن تفکیک می کنم.

سئو چیست؟

سئو؛ بهینه سازی موتور های جستجو، پروسه ی بهینه کردن سایت برای موتور های های جستجوست  تا مردم به راحتی سایت شما را در گوگل پیدا کنند.

 

محتوا؛ هر گونه اطلاعاتی که در فضای وب است و در آن مصرف می شود. (مطالعه بیشتر در انواع مختلف محتوا)

بنابرین با کنار هم قراردادن این دو مفهوم تولیدمحتوای سئو یعنی نوشتن هر محتوایی که ترافیک موتور های جستجو را به سوی خود بکشد.

در این مقاله به همه ی نکات ریز مورد نیاز برای بهینه کردن محتوا را عرض نمی کنم ولی مقاله ای است که به شما کمک می کند بتوانید منظور از محتوای سئو را بخوبی بشناسید و بتوانید محتوای خود را سئو کنید.

تولید محتوا یا سئو؟

تحقیق کلیدواژه: اگر می خواهید از طریق جستجو ترافیک بازدید زیادی داشته باشید قبل از شروع به نوشتن باید کلیدواژه را تحقیق کنید. در این روش، روی کلیدواژه ها تمرکز می کنید و تعداد معینی از جستجو ها را به خود اختصاص می دهید؛ به عبارتی ساده تر محتوایی را نگارش می کنید که مردم بدنبال آن اطلاعات هستند. مقاله زیر بصورت مفصلی نحوه هدف قرار دادن کلید واژه ها را تبیین می کند:

چگونه با یک صفحه چندین کلیدواژه را هدف بگیریم؟

بهینه سازی کلیدواژه ها: باید بدانید چه کلید واژه ای را در کجای محتوا استفاده کنید تا بازدید بیشتری کسب کنید.( SEOMoz توصیه های بسیار عالی ارایه می کند می توانید از سایت موز مقالات مرتبط را مطالعه کنید.)

سازماندهی محتوا: محتوای وب سایت شما باید به صورت منطقی سازماندهی شود. این نه تنها برای سئو خوب است بلکه به بازدیدکننده های شما کمک می کند محتوای مرتبط را پیدا کنند. ( هر چه قدر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند بهتر است.)

 

معرفی محتوا:

برای اینکه محتوایی که تازه نوشتید دیده شود محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و حتی از منابع داخلی یا خارجی لینک سازی کنید.

 

ابزار تحقیق کلیدواژه کمک می کند موضوعاتی پیدا کنید که در محتوای سئو هدف قرار دهید.

 

یک واژه سریع در خواسته ها

 

بخاطر داشته باشید که اگر ترافیک موتور جستجو تنها هدف شما باشد نتایج معمولا دستخوش تغییر خواهد بود. برای اینکه هم موتور های جستجو(که شما را جز رنکینگ های برتر می کند) و هم مشتری های بلقوه و بازدیدکننده ها را راضی نگه دارید باید محتوای خود را از محتوایی که موتور های جستجو می خواهد؛ با ارزش تر جلوه کنید. به عبارتی بهتر محتوا های سطحی تولید نکنید. محتوا علاوه بر رنک شدن و کسب بازدید زیاد کاربران را هم بی انگیزه نکند و به آن ها اطلاعات خوبی ارائه کند.

سایت هایی که محتوای بی ارزش و سطحی دارند ممکن است توسط گوگل پنالتی شوند. در مقاله زیر به نحوه تولیدمحتوا برا وب اطلاعات مفیدی آورده ایم:

چگونه برای وب سایت محتوا تولید کنیم؟

تولیدمحتوای سئو

انواع محتوای سئو

محتوای سئو ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

 

صفحه ی محصولات- این صفحات به اصطلاح معروف نان و کره ی سایت های تجاری هستند. محتوای خوب هم نقش سئو را ایفا می کند و هم برای بازاریابی مفید است.

 

پست های وبلاگ- مطالبی که در بخش وبلاگ سایت ها منتشر می شود یکی از ساده ترین راه های تولید محتوای سئو است. معمولا مطالب وبلاگ، بیشتر از صفحات محصول بازدیدکننده جذب می کنند، بنابرین یکی از راه های هوشمندانه برای اعتبار بخشیدن به سایت شماست. به یاد داشته باشید که وبلاگ ها خیلی انعطاف پذیرند و شما براحتی می توانید هر  نوع محتوایی را با هدف سئو منتشر کنید. لیست محتوا های زیر نیز می توانند پست های خوبی برای بخش وبلاگ سایت باشند. امروزه بسیاری از سایت ها چندزبانه هستند و در بخش وبلاگ آن ها علاوه بر فارسی محتوای انگلیسی نیز منتشر می کنند.

مقاله ها- مقاله های خبری، مصاحبه ها و رپورتاژ های خبری بخش عظیمی از محتوایی هست که در سایت های با سبک روزنامه استفاده می شود.

تولید محتوای فهرست وار و جذاب برای مخاطب

فهرست ها- دقیقا مثل مقاله ها هستند ولی قالبی مثل فهرست دارند. (برای مثال: ۱۰ روش برتر تولیدمحتوا یا ۸ حقیقیت باورنکردنی سئو – ۱۰۱ دلیل رشد سریع دیجی کالا) این نوع شیوه نگارش خواندن را برای مخاطب راحت می کند. و بیشتر دیجیتال مارکتر ها می گویند این نوع محتوا کلیک زیادی می خورد و در شبکه های اجتماعی بازخورد زیادی به همراه دارد.

 

راهنمایی ها آموزشی- راهنمایی ها محتوا های طولانی هستند که نحوه انجام یک کار را با جزئیات توضیح می دهند.( مقاله های راهنما را معمولا در چند بخش منتشر می کنند اما پیشنهاد می شود محتوا های طولانی با مضنون راهنمایی را در یک صفحه به اشتراک بگذارید تا خواننده ها براحتی استفاده کنند.) برای مثال: محتوای چطور از آمازون کتاب خرید کنیم؟

می توانید بخشی از محتوای آموزشی خود را به بازدیدکنندگان نشان دهید و یا خلاصه ای از آموزش را در دسترس عموم قراردهید و با ارائه یک فرم ثبت نام لازمه خوانندن مطلب را ثبت نام اعلام کنید اما آگاه باشید که این کار از میزان ترافیک بازدید شما بشدت می کاهد.

 

ویدیوها- عموما تعداد فیلم هایی که در اینترنت منتشر می کنند بسیار کمتر از محتوی نوع متن است؛ در نتیجه گذاشتن یک ویدیو برای رقابت یک کلیدواژه مهم بسیار موثر تر از مقاله خواهد بود.

بستگی به نوع کسب وکار و فعالیتی که می کنید ویدیو ها مخاطبان زیادی را به سوی شما جذب می کنند. از نحوه استفاده محصولات خود ویدیو های آموزشی تولید کنید. یا ویدیوی فرایندی از کسب وکار خود رابه نمایش بگذارید.

برای مثال اگر کسب و کارتان در رابطه با لوله کشی خانه هاست این ویدیو می تواند نحوه بازکردن لوله ها را آموزش دهد.

سئو

یادداشتی برای سئو: ویدیو هایی که در کسب وکار آنلاین خود منتشر می کنید باید زیرنویس نیز داشته باشند. در مطلب زیر نحوه بهینه سازی ویدیو ها را مطالعه کنید.

(نکاتی برای بهینه سازی ویدیو ها)

 

اینفوگرافیک ها: اینفوگرافیک ها عکس های بزرگی هستند که اطلاعات وسیعی را پوشش می دهند. (معمولا در فرمت جدول و نمودار ها هستند) اینفوگرافیک ها یک موضوع مستقلی بوده و می توانند بازدید ها و لینک های زیادی را دربر داشته باشند. اما چون اینفوگرافیک ها در فرمت عکس هستند و موتور های جستجو نمی توانند این نوع محتوا را بخوانند بنابرین بهینه سازی بقیه محتوا بسیار ضروری است. می توانید با استفاده از ۵ قالب رایگان اینفوگرافیک کار خودتان را شروع کنید.

 

اسلایدشو- اسلاید شو برای نمایش یک سری عکس مرتبط استفاده می شود؛ بعضی مواقع عکس ها از محتوا با اهمیت تر هستند. بنابرین در اینجا نیز بهینه سازی سئو عناوین، محتوای زیر عکس، اسم فایل عکس و بسیاری از متا تگ های مرتبط خیلی مهم و حیاتی است زیرا محتوای کمی برای خواندن موتور های جستجو وجود دارد.

 

واژگان- می توانم ادعا کنم که بسیاری از مردم ایران برای فهمیدن معانی واژگان و اصطلاحات بجای فرهنگ لغت از گوگل استفاده می کنند.( آیا به خاطر می آورید آخرین باری که فرهنگ لغت را باز کردید کی بود؟) اگر در یک صنعت یا کسب وکار تخصصی فعالیت می کنید گردآوری یک دیکشنری خوب یک روش خوب برای افزایش بازدید خواهد بود. (برای مثال: اصطلاحات بازاریابی، اصطلاحات تولیدمحتوا، اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و … )

 

راهنمایی ها- راهنما ها و لینکدونی یکی از روش های خوب معرفی لینک سایت ها و منابع مرتبط با موضوع است. برای مثال یک وبلاگ عطر، باید تمام نمایندگی های فروش عطر، فروشگاه های بزرگ سراسر کشور را معرفی کند.

 

موارد ذکر شده تنها بخش کوچی از انواع محتوای سئو است شما با ایده و خلاقیت خود می توانید دیگر محتوای سئو متنوع را به فهرست بالا اضافه کنید. و هرگز اجازه ندهید فهرست بالا شما را محدود کند؛ با بهره گیری از تفکر انتقادی راه های جدیدی برای خود پیدا کنید.

 

چگونه یک استراتژی محتوای سئو را توسعه دهیم؟

استراتژی تولیدمحتوا

اگر جزو افرادی هستید که به صورت تصادفی تولیدمحتوا می کنید؛ و دست به دعا می شوید که خداکند  مطالب رنک‌ شود کاملا اشتباه می کنید. وقت و انرژی خود را از دست داده و نسبت به کسب و کار خود بی انگیزه می شوید. ادامه مقاله را بخوانید تا با استراتژی های بی نظیر من برای تولیدمحتوای وب آشنا شوید.

در اینجا به چهار گام تعریف و اصلاح استراتژی محتوای شما اشاره خواهم کرد.

 

اهداف خود را تعریف کنید

ابتدا هدف های کسب وکار و وبسایت خود را معین کنید. آیا در وبسایت خود می خواهید بفروشید؟ آیا وب سایت خود را با نمایش تبلیغات پولکی می کنید؟ یا می خواهید ترافیک بازدید سایت خود را زیاد کرده و بر شمار خوانندگان خود اضافه کنید؟ اهداف شما مشخص می کند که به چه نوع محتوایی باید تمرکز کنید.

یک نمونه ی عالی از صفحه محصول

 

اگر می خواهید از طریق سایت بفروشید باید به سراغ محتوایی باشید که در مورد محصول اطلاعات آموزشی ارائه کند. در گام‌اول باید جذب کنید و محتوای شما هم هدف سئو داشته باشد و هم با مخاطب حرف بزند. گام دوم باید مقاله هایی را برای بخش وبلاگ خود بنگارید که نحوه استفاده از محصول و ویژگی های آن را باز گو کند؛ این محتوا ها را به صفحات مرتبط دیگری لینک کنید. (اگر وبلاگ شما از طرف هیئت فکری خاصی اداره نمی شود می توانید از این کار استفاده کنید).

 

اگر وب سایت شما هدفش کسب درآمد از تبلیغات است باید بازدیدکننده های زیادی را به سایت خود جذب کنید. در این صورت محتوای سایت شما باید غنی باشد( مقاله های طولانی، ویدیو های آموزشی و سرگرمی و سایر موارد پر مخاطب) استفاده از محتوا و مطالب ادامه دار هم فکر خوبی است زیرا این مطالب بازگشت کاربران را در پی دارد و مدتی افراد را مشغول می کند.

 

مخاطبان خود را در نظر بگیرید

مخاطبان خود را بشناسید ابزار های آنالتیکس و مشابه در شناسایی مخاطبان شما بسیار موثرند براحتی می توانید نوع بازدیدکننده ها و شناختی از مشتری های سایت خود داشته باشید. به فکر پرسونا های بازاریابی باشید که مشتری ها و بازدیدکننده های سایت شما را معرفی کند. بعد بررسی کنید که این پرسونا ها شخصیت های مورد نظر چه نوع محتوایی را می خواهند.

اگر مخاطبان کسب و کار شما نوجوانان و جوانان هستند سعی کنید در محتوای خود بجای متن بیشتر از عکس ها و کار های گرافیکی استفاده کنید؛ این مسئله تنها این قشر از مردم را شامل نمی شود بلکه تحقیقات نشان می دهد انسان ها به گرافیک بیشتر از متن مجذوب می شوند و ذاتا دوست دارند هر چه سریع تر چیزی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. و حتما باید دقت کنید که وب سایت شما برای تلفن های هوشمند بهینه باشد.

 

چگونه سایت خود را برای تلفن های هوشمند بهینه کنم؟  

برای بهینه کردن وب سایت به تلفن های هوشمند باید یک برنامه نویس کارتان را انجام دهد. اگر برنامه نویس شخصی ندارید از سایت کپی فای کمک بگیرید.

چگونه کسب و کار خود را برای یک دنیا که متعلق به موبایل است بهینه سازی کنیم؟

 

برای کسب وکار آنلاین خود یک تقویم محتوایی داشته باشید

زمانی که مخاطب هدف خود را شناسایی کردید و اهدافتان معین شد یک تقویم محتوایی طراحی کنید. تقویم محتوایی یک برنامه است و زمان و نوع محتوایی که باید منتشر شود را از قبل مشخص می کند. این کمک می کند به برنامه خود بچسبید ( اگر بخش وبلاگ دارید باید به صورت منظم مقاله منتشر کنید) شما را از سردرگمی نجات می دهد. با کمک برنامه تقویم محتوایی بدور از استرس، امنیت روانی و آرامش خاطر توان نگارش بهترین محتوا را خواهید داشت.  فقط کافیست از سبک های نویسندگی آگاه باشید و در رشته تولیدمحتوا قلم بزنید.

 

برخی از نکاتی که باید در طراحی تقویم محتوایی رعایت کنید:

تقویم محنوایی

از برنامه outlook یا google calendar استفاده کنید- همیشه تقویم محتوایی را به تیم بازاریابی خود ارائه کنید و بازاریابی محتوایی خود را تقویت کنید؛ برای نویسندگان یادآوری نصب کنید تا در موعد مقرر مطلع شده و محتوا تولید کنند.  

نوشتن سرمقاله های همیشگی را مد نظر قرار دهید- برای مثال یک وبلاگ غذا باید دوشنبه ها روش پخت یک غذای بدون گوشت را منتشر کند. بیشتر وبلاگ ها هر هفته گردآوری لینک دارند.(مثل این)

برای هر یک از سرمقاله ها یک صفحه مجزا طبقه بندی کنید. برای مثال بازدیدکننده های شما براحتی می توانند روش پخت غذای بدون گوشت دوشنبه و لینک های گردآوری شده را در آنجا مشاهده کنند.

برای تکمیل یک‌کار زمان بگذارید- زمانیکه محتوا های نوع پیچیده مثل ویدیو ها و اینفوگرافیک ها را تولید می کنید زمان بیشتری اختصاص دهید این نوع محتوا ها به چندین بار ویرایش نیاز دارند و بهینه سازی آن ها برای موتور های جستجو مقداری سخت است.

سعی کنید برنامه تقویم محتوایی شما بلندمدت نباشد- ممکن است به سبب تغییرات اهداف بازریابی، بودجه، نیروی انسانی ممکن است بعد از یک یا دو ماه تقویم محتوایی تان باطل شود. پس با برنامه ریزی تقویم محتوایی برای سال آینده، انرژی و تلاش خودتان را هدر ندهید.

 

آنالیز و تجدید نظر

 

سرانجام در بالاسر آنالتیکس سایت خود قرار بگیرید. بصورت منظم محتوای سئو خود را آنالیز کنید و بدانید که چه اتفاقی می افتند چه روش هایی جواب می دهد و چه روش هایی ناموفق است. سنجش خوب از موفقیت و تدبیر در استراتژی ها می تواند بازدید، کامنت و لینک زیادی را در پی داشته باشد. ( در پست های وبلاگ و سایر مقاله های نظایر آن)

چهار قانون برای قرارگرفتن در صفحه اول گوگل

سئو

آنالیز تان باید دو هدف داشته باشد:

 

موفقیت های خود را مطالعه کنید بنابرین این استراتژی های موفق را دوباره تکرار کنید-  به الگو ها نگاه کنید. آیا مخاطبان شما ویدیو ها را دوست دارند؟ پس ویدیو زیاد منتشر کنید! هر چقدر جلو می روید تقویم محتوایی خود را با موفقیت هایتان وفق دهید؛ در این صورت می توانید در وقت و انرژی خود صرفه جویی کرده و محتوایی تولید کنید که بیشتر طنین می اندازد.

 

برای آپدیت و بروزرسانی محتوا های قدیمی زمان صرف کنید- اگر قبلا محتوایی را به کلیدواژه خاصی بهینه کرده بودید الان می بینید که کلیدواژه ی دیگری ترافیک زیادی از بازدید ها را جذب می کند محتوای خود را دوباره بهینه کنید و روی کلیدواژه مهم تر و جدید تر تمرکز کنید. با قرار دادن کلیدواژه در عنوان بازدید زیادی بدست می آورید.

 

اگر سوالی در ذهنتان دارید؛ سوالات خود را در زمینه بهینه سازی محتوای سئو در بخش نظرات بپرسید بنده پاسخ می گویم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *