سامانه یکپارچه دانش آموزی sida.medu.ir ( آدرس ورود به سایت سیدا)

سامانه یکپارچه دانش آموزی sida.medu.ir ( آدرس ورود به سایت سیدا)

آدرس ورود به سایت سامانه یکپارچه دانش آموزی :  sida.medu.ir

سامانه یکپارچه دانش آموزی که همه معلمان آن را با نام سامانه ثبت نمرات دانش آموزان می‌شناسند. یک سامانه‌ای برای ثبت نمرات است. درواقع اگر معلم باشید و یادتان باشد، در گذشته برای ثبت نمرات دانش آموزی، به سامانه همگام مراجعه می‌کردید. اما الان آموزش و پرورش از سامانه جدیدی به نام سامانه سیدا رو نمایی کرده‌ است. سیدا مخفف عبارت سامانه یکپارچه دانش آموزی است. ساده‌تر بگیم، برای جلوگیری از گفتن نام طولانی این سامانه، مخفف آن‌ را می‌گیم: سامانه سیدا

ثبت‌نام در سامانه سیدا

معلمان عزیز که مسئول اصلی سنجش و ارزش‌یابی دانش آموزان هستند، از قبل در این سامانه عضو شده‌اند. برای ورود به سامانه سیدا در جای نام ‌کاربری باید کد ملی خود را وارد کنند و رمز پیشفرض آن‌ها کد پرسنلی آن‌هاست. وقتی با این نام و نام کاربری وارد شدید، چون اولین ورود به سایت سیدا است. سامانه سیدا از شما می‌خواهد رمز خود را تغییر داده و آن را امن کنید.

تغییر رمز اولیه در سمانه سیدا

همانطوری که اشاره کردیم. رمز و نام کاربری اولیه شما از قبل تعریف شده است. و به صورت زیر است:

نام کاربری کد ملی
رمز عبور کد پرنسلی

اما باید بعد از ورود اولیه برای دسترسی به امکانات سامانه، ابتدا باید رمز اولیه خود را تغییر دهید. باید رمزی را انتخاب کنید که امن و قوی باشد. سامانه ثبت نمرات دانش آموزان (سیدا) از شما می‌خواهد دو نکته مهم را در انتخاب رمز ورد به سامانه سیدا رعایت کنید. اولین نکته استفاده از حروف انگیسی در رمز است. درواقع رمز جدید شما نباید فقط ارقام باشد. بنابراین از یک الی دو حرف انگلیسی و بیشتر در رمز جدید در نظر بگیرید. دومین نکته‌ای که سامانه سیدا از شما می‌خواهد استفاده از اعداد و ارقام در رمز است. بنابراین به طور خلاصه رمز جدید شما در سامانه ثبت نمرات دانش آموزان (سیدا) باید دارای دو ویژگی زیر باشد:

  • باید از حروف انگلیسی استفاده کنید
  • باید رمز شما دارای اعداد هم باشد

سامانه سیدا چیست؟

سامانه سیدا چیست؟

سامانه یکپارچه دانش آموزی سیدا که با نام مخفف سیدا رونمایی شد، یک سامانه جدیدی است که آموزش و پرورش به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی رونمایی کرد. این سامانه این روزها با نام سامانه ثبت نمرات دانش آموزان نیز یاد می‌شود. چرا که اولین ماموریت معلمان در این سامانه ثبت نمرات دانش آموزان معرفی شده است. هنوز امکانات اصلی این سامانه به صورت رسمی معرفی نشده است. اما آنچه مسلم است؛ این سامانه هم مانند شبکه اجتماعی دانش آموزان یا همان اپلیکیشن شاد قابل بروزرسانی و توسعه است.

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی

چرا سامانه سیدا و نه سامانه همگام!

این مقایسه رایج را معلمان بهتر درک می‌کنند. چرا که سال‌هاست سامانه همگام راه‌اندازی شده است و اتفاقا یکی از امکانات اصلی سامانه همگام ثبت نمرات هفتگی، ماهانه و سالانه دانش آموزان بود. این روز‌ها معلمان قطعا این بحث‌ها را خواهند کرد که چه لزومی داشت، یک سامانه دیگری هم به کلکسیون سامانه‌های آموزش و پرورش اضافه شود؟ مگر سامانه همگام جوابگوی دانش آموزان و معلمان نشد؟ چه دلیلی داشت برای ثبت نمرات دانش آموزان سامانه جدیدی راه‌اندازی و توسعه داده شود؟

این داستان به احتمال زیاد برمی‌گردد به دورانی که اپلیکیشن شاد دانش آموزان معرفی شد و تجربه‌های بدی که از آن ایجاد شد. بیایید برگردیم به سال قبل و آنچه را که اتفاق افتاد مرور کنیم.

تجربه تلخ اپلیکیشن شاد در ابتدای راه‌اندازی آن

در اوایل اسفند ماه که ویروس کویئد 19 در کشور ما شناسایی شد و به صورت رسمی خبر وجود بیماری مرگباری به نام کرونا اطلاع رسانی شد. تمامی مدارس به مرور به تعطیلی کشید. آموزش در مدارس متوقف شد. اما آموزش و پرورش به زودی مدرسه تلویزیونی را راه اندازی کرد، تا دانش آموزان از آموزش سراسری عقب نمانند و طبق برنامه و بودجه بندی آموزش و پرورش مطالب درسی را یاد بگیرند.

اما مدرسه تلویزیونی کافی نبود. از یک طرف آموزش و پرورش چند صد هزار معلم متخصص داشت و دارد که از طریق پیام‌رسان‌های خارجی مشغول تدریس و تولید محتوای آموزشی بودند. بنابراین آموزش و پرورش تصمیم گرفت با طراحی، توسعه و معرفی وبسایت شاد آموزش و پرورش (شبکه شاد دانش آموزی) جای پیام رسان های خارجی را بگیرد و جلوی آسیب‌های اجتماعی و پیش‌بینی نشده را بگیرد.

در گام نخست که شاد معرفی شد، هیچ امکانات خاصی نداشت. یک پیام رسان داخلی بود که کیفیت خیلی پایینی داشت و دانش آموزان و معلمان مشکلات زیادی را تجربه می‌کردند:

  • اپلیکیشن شاد نصب نمی‌شد
  • پیامک‌ها ارسال نمی‌شد
  • فایل‌ها و محتواهای آموزشی بارگزاری نمی‌شد
  • احراز هویت انجام نمی‌شد
  • خطاهای 404 – 409 و … وجود داشت
  • سرور جوابگوی بازدیدها نبود
  • نسخه تحت وب اپلیکیشن شاد رو نمایی نشده بود
  • کاربران آیفون به شاد دسترسی نداشتند
  • امکان حضور و غیاب نبود

هرچقدر از مشکلات اپلیکیشن شاد بنویسیم، لیست طولانی خواهد بود. البته همه این‌ها یک طرف قضیه بودند. طرف دیگر قضیه، مشکلاتی بودند که دانش آموزان و والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. خیلی از معلمان و دانش آموزان امکاناتی چون تبلت، موبایل و .. نداشتند و به دلیل گرانی‌ها امکان خرید نداشتند و به همین دلیل است که می‌گوییم، تجربه تلخ شاد. البته دانش آموزان مناطق محروم از اینترنت هم روی دیگر سکه است که دیگه ادامه نمی‎دیم.

سامانه سیدا جای خالی شاد را پُر می‌کند

اپلیکیشن شاد یک نقص دیگری که داشت، عدم امکان ثبت نمرات دانش آموزی بود. شاید سامانه ثبت نمرات دانش آموزی به جهت پوشش این نقص در اپلیکیشن شاد طراحی و توسعه داده شده است. البته فکر خوبی است که بخشی از اشتباهات گذشته تکرار نشود و همه امور حساس مربوط به ثبت نمره در سامانه جدیدی مدیریت شود. اما چه لزومی داشت ما سامانه همگام را تعطیل کنیم و بیاییم از یک سامانه جدید و تست نشده به نام سامانه سیدا کار ثبت نمرات دانش آموزان را انجام دهیم. این برای خیلی از معلمان و اولیا جای سوال است که چه لزومی داشت سامانه یکپارجه دانش آموزی طراحی و معرفی شود.

جواب این سوال را وزیر محترم آموزش و پرورش و متخصصان فناوری اطلاعات آموزش و پرورش می‌دانند. خبرنگاران باید این سوال را مطرح کنند که سامانه سیدا چیست؟ و برای چه هدفی راه اندازی شده است؟ دلایل زیر شاید دلیل اصلی این تصمیم آموزش و پرورش برای توسعه سامانه سیدا باشد:

  • نسخه و زبان برنامه نویسی سامانه همگام قدیمی بوده
  • توسعه و بروزرسانی سامانه همگام نیاز به هزینه زیادی داشته
  • سرورهای سامانه همگام جوابگوی تعداد کاربران نبوده
  • نوآوری جدیدی هست که امکان اجرای آن در سامانه همگام وجود نداشته

آنچه از سامانه ثبت نمرات دانش آموزی استدال می‌شود

با توجه به این که چنین سامانه‌ای آن هم به صورت ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی و در زمان شروع نوبت دوم مطرح می‌شود. احتمالا بیشتر جنبه مدیریت داده‌ها و اطلاعات مدارس سراسر کشور باشد. تا آموزش و پرورش به واسطه اطلاعات مهمی که بدست می‌آورد در گام‌های بعدی تصمیمات درستی بگیرد و بتواند با هوشمندی و بر پایه داده‌های درست و دقیق وضعیت معلمان و دانش آموزان را رصد کند و برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم؛ آدرس ورود به سامانه ثبت نمرات دانش آموزی (سیدا) sida.medu.ir تعریف شده است. بنابراین معلمان، مدیران و در آینده دانش‌آموزان و والدین می‌توانند با وارد کردن آدرس sida.medu.ir در مرورگر به این سامانه وارد شوند. 

 

shlhki sdnh , Hnvs shdj sdnh , shdj sdnh , shlhki efj klvhj nhka Hl,chk

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *