0 IKXJJosMPA2d6t2L

بایدها و نبایدهای ایمیل مارکتینگ را بدانید!

بایدها و نبایدهای ایمیل مارکتینگ

کسب و کارهای اینترنتی می‌خواهند مدام با کاربران و مشتریان خود در ارتباط باشند. این ارتباط باعث می‌شود که کسب و کار از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود مطلع شود و بتواند محصولات یا خدمات خود را متناسب با آن‌ها ارائه کند. همچنین این ارتباط یعنی فروش محصولات و خدمات بیشتر به مخاطبان. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد و حفظ این رابطه، ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ که با عنوان بازاریابی ایمیلی نیز شناخته می‌شود کار پرسودی است ولی کمی دشوار هم هست. برای اینکه موفقیت شما تضمین شود باید از تعدادی بایدها و نبایدهای ایمیل مارکتینگ مطلع شوید.

بایدهای ایمیل مارکتینگ

نوشتن عنوان ایمیل عالی

اولین تاثیری که روی مخاطب می‌گذارید خیلی مهم هستند. در رابطه با بازاریابی ایمیلی هم عنوان ایمیل اولین تاثیری است که می‌توانید روی مخاطب خود بگذارید. 33% مخاطبان ایمیل‌ها را با توجه به عنوان آن‌ها باز می‌کنند. برای اینکه مخاطبان خود را ترغیب به باز کردن ایمیل خود بکنید در نوشتن عنوان ایمیل سعی کنید آن را کوتاه و زیبا بنویسید. چیزی باید در عنوان باشد که مخاطب را ترغیب کند تا ایمیل را باز کند.
شاید متن داخل ایمیل شما خیلی خوب نوشته شده و جذاب باشد ولی زمانی که مخاطبتان اصلاً ایمیل را باز نکرده است فایده‌ای ندارد.
عنوانی که می‌نویسید باید به مخاطب بگوید که چرا باز کردن ایمیل برایش مفید خواهد بود.

 

تشویق به اقدام‌های متنوعی را امتحان کنید

تشویق به اقدام (Call To Action) همان دکمه‌ای است که ممکن است در انتهای ایمیل خود بگذارید تا مخاطب با کلیک کردن روی آن به سایت مراجعه کند و یا فایلی را دانلود کند یا محصولی را خریداری کند.
تشویق به اقدام بستگی به ایمیلی دارد که ارسال می‌کنید. فرض کنید ایمیلی که ارسال می‌کنید صرفاً موضوعش این است که اطلاع دهید کسب و کار شما فلان تاریخ در نمایشگاهی حضور دارد. خوب چنین ایمیلی شاید نیازی نداشته باشد که مخاطب شما کاری انجام دهد. پس تشویق به اقدام خاصی هم ندارد.
ولی شاید بخواهید ایمیلی ارسال کنید که محصولی را به مخاطب معرفی می‌کند که تازه وارد فروشگاه شما شده است. در این مواقع باید تشویق به اقدام حتماً در ایمیل وجود داشته باشد. مثلاً قسمتی از متن را لینک دار کنید تا مخاطب با کلیک کردن روی آن به سایت مراجعه کند یا دکمه‌ای قرار دهید. اینکه از کدام تشویق به اقدام استفاده کنید را باید با استفاده از تست‌های A/B مشخص کنید و ببینید که کدام موثرتر است تا از همان نیز استفاده کنید.

 

پیامتان کوتاه و مفید باشد

افرادی که ایمیل شما را می‌خوانند وقت ندارند که مدت زیادی روی آن وقت بگذارند. مخاطبان می‌خواهند در کمترین زمان ممکن مطلب را خوانده و قسمتی که برایشان مفید است را برداشت کنند. بنابراین در ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار خود متن ایمیل‌ها را کوتاه، مختصر و مفید نگه دارید.
باید برای وقت مخاطب خود ارزش قائل شده و به آن دقت کنید. برای ایمیل‌های فروش محصول یا سرویس متنی که می‌نویسید بیشتر از 150 واژه نباشد. اگر مطلبی که می‌خواهید مخاطب بخواند کمی طولانی است می‌توانید پست وبلاگی را تهیه کرده و از ایمیل به آن پست در وب سایت خود لینک بدهید.

 

لیست ایمیل مارکتینگ مشخصی را هدف قرار دهید

شاید محتوایی که ارائه می‌کنید بسیار عالی باشد اما زمانی که به دست افراد مناسب نمی‌رسد بی فایده است. تمام تلاش‌های ایمیل مارکتینگ شما زمانی نتیجه می دهد که محتوای مناسب به دست مخاطب مناسب برسد.
باید برای خودتان لیست ایمیل مارکتینگی درست کنید. لیستی که مشتری‌های الان شما را شامل می‌شود، کسانی که اطلاعات تماس خود را در سایتتان ثبت کرده‌اند، ارتباطات لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی و متخصصین صنایعی که قبلاً با آن‌ها ارتباط داشته‌اید. تمرکز خود را روی افرادی بگذارید که قبلاً برای ارتباط با شما و دریافت ایمیل‌هایتان تمایل خود را نشان داده‌اند.
ارسال ایمیل به گروه کوچکی که به کار شما علاقه دارند خیلی بهتر از ارسال ایمیل به گروه بزرگی است که هیچ تمایلی به شما و کسب و کارتان ندارند.
لیست‌های ایمیل مارکتینگ خود را هم دسته بندی کنید. دسته بندی مشتری‌ها و مخاطبان بسته به جایگاه آن‌ها در چرخه‌ی فروش و مشخص کردن ویژگی‌های هرکدام ازآن ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت در ایمیل مارکتینگ خود دست پیدا کنید.

 

 

از تست A/B استفاده کنید

در یکی از مطالبی که نوشته‌ام در مورد تست A/B در میل چیمپ توضیحاتی داده‌ام؛ ولی در کل تست A/B یعنی این که شما دو نسخه از چیزی (در این مورد ایمیل) را تهیه می‌کنید و می‌بینید که کدام یک عملکرد بهتری دارد. در پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانید هر بخشی از ایمیل‌های خود را در معرض تست A/B قرار دهید؛ از عنوان ایمیل گرفته تا تصویر و تشویق به اقدام آن. (تست A/B میل چیمپ برای ایمیل مارکتینگ (آموزش)

 

 

املای خود را بررسی کنید

زمانی که ایمیل شما اشتباهات نگارشی و املایی داشته باشد یعنی کارتان حرفه‌ای نیست. زمانی که کارتان حرفه‌ای نباشد نمی‌توانید اعتماد مخاطب خود را نیز جلب کنید. مدام متنی که نوشته‌اید را چندین بار مورد بررسی قرار دهید تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

 

تجربه کاربر خوبی ارائه دهید

همانقدر که ارائه‌ی محتوای خوب مهم است، ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری خوب هم اهمیت دارد. اگر طراحی ایمیلتان گیج کننده، تاریخ گذشته یا کسل کننده باشد مخاطب علاقه‌ای به خواندن آن نخواهد داشت. به‌طور متوسط هر مخاطب فقط 51 ثانیه زمان صرف می‌کند تا ایمیل شما را بررسی کند پس بهتر است تأثیر خوب و مثبتی روی مخاطب خود بگذارید.
از رنگ‌های خیلی زیاد و فونت‌های خیلی متنوع پرهیز کنید. متن ایمیل نباید خیلی شلوغ باشد و سعی کنید متن طولانی خود را به چند قسمت بشکنید تا کوتاه و زیبا به نظر برسد.
عکسی که برای ایمیل انتخاب می‌کنید باید متناسب با آن باشد. صرفاً برای اینکه عکسی در ایمیل گذاشته باشید این کار را نکنید. در مواردی که به عکس نیازی ندارید می‌توانید آن را اصلاً حذف کنید. اخیراً مخاطبان به ایمیل‌های بدون عکس که تنها متن ساده‌ای هستند نیز علاقه نشان داده‌اند. البته این مورد بستگی به لیست مخاطبان شما دارد و بهتر است از تست A/B استفاده کنید.

 

نبایدهای ایمیل مارکتینگ

 

از ایمیل‌های خیلی تبلیغاتی استفاده نکنید

وقتی مخاطبی ایمیل شما را باز می‌کند دلش نمی‌خواهد ببیند که دارید شرکتتان را تبلیغ می‌کنید. چیزی که مخاطب می‌خواهد این است که در مورد چیزهایی که ارائه می‌کنید بیشتر بداند و اخبار مرتبط و مناسب را دریافت کند.
هرچند مهم است که اطلاعاتی هم در مورد کسب و کارتان به مخاطب ارائه کنید ولی ایمیل‌های شما باید مستقیماً به مخاطب بگوید که چه خدمات و محصولاتی را می‌توانید ارائه کنید و چه نیازها یا مشکلاتی از آن‌ها را حل کنید. به همین خاطر است که فهرست بندی و شناخت مخاطبان مهم است.

 

 

مواظب فیلترهای اسپم باشید

برخی از کلمات و ساختارها در ایمیل هستند که اگر از آن‌ها استفاده کنید ایمیل شما اسپم شده و به قسمت اسپم مخاطبان شما خواهد رفت؛ یعنی مخاطب اصلاً ایمیل شما را نمی‌بیند. در ایمیل‌های انگلیسی کلماتی مانند «cash»«sale»«free» در صورتی که بیش از حد استفاده شوند باعث اسپم شدن ایمیل می‌شوند. در ایمیل‌های فارسی نیز سعی کنید کمتر از کلمات تبلیغاتی مانند رایگان، حراج و تخفیف استفاده کنید. (چگونه از اسپم شدن ایمیل ها جلوگیری کنیم؟)

 

 

ایمیل‌های نامشخص و بدون برند نفرستید

آدرس ایمیلی که برای مخاطب نشان داده می‌شود بهتر است که آدرس ایمیل شرکتتان باشد. البته این مورد باز بستگی به مخاطبان شما دارد. در برخی موارد مخاطب‌ها به ایمیلی که از طرف شرکت و یا سایتی باشد (مثلاً به‌صورت info@copify.ir) را می‌پسندند و در برخی موارد ایمیل شخصی را بهتر باز می‌کنند (مثلاً d.porshour@gmail.com). خود ما از ایمیل سایت را به عنوان فرستنده قرار داده ایم.
همانطور که قبلاً هم گفتیم اولین تاثیری که روی مخاطب می‌گذارید خیلی مهم است. وقتی ایمیلی ارسال می‌کنید در ابتدای آن لوگوی سایت یا شرکت خود را بگذارید. این کار باعث می‌شود کار شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

 

 

یادتان نرود که ایمیل‌ها را برای موبایل‌ها بهینه کنید

این مورد را همیشه و همیشه گفته‌ایم. اکنون بیشتر مخاطبان شما از طریق موبایل‌هایشان ایمیل‌های شما را باز می‌کنند. حتی بیشتر بازدیدهایی که از وبسایت های مختلف انجام می شود از طریق موبایل ها صورت می گیرد تا دسکتاپ. با همه گیر شدن موبایل و اینترنت  اگر ایمیل خود را برای باز شدن در موبایل‌ها و انواع پلتفرم‌ها مانند جیمیل، اپل میل و ثاندربرد بهینه سازی نکنید مخاطبان شما از شما فراری خواهند شد.

 

 

امکان لغو عضویت

حتماً این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کنید که از فهرست مخاطبان شما خارج شوند. در هر ایمیلی که می‌فرستید دکمه‌ای یا لینکی جهت لغو عضویت قرار دهید.

 

خرید لیست ایمیل مارکتینگ

خرید لیست ایمیل مارکتینگ به نظرتان کار ساده و آسانی است؟ شاید فکر کنید اینطوری ره صد ساله را یک شبه رفته‌اید و سود هنگفتی به دست خواهید آورد. اگر اینطور فکر می‌کنید کاملاً اشتباه فکر می‌کنید. در یکی از مطالب قبلی گفته‌ام که چقدر خرید لیست ایمیل مارکتینگ برای شما مخرب خواهد بود. بجای خرید لیست ایمیل مارکتینگ سعی کنید خودتان لیست مخاطبان را از روش‌های مختلف مانند پنل عضویت در سایت جمع آوری کنید.

شما چه بایدها و نبایدهایی برای ایمیل مارکتینگ در نظر دارید؟ در بخش نظرات بیان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *