82

تولید محتوا با گوشی برای معلمان (راهنمای معلمان تازه کار و مبتدی)

تولید محتوا با گوشی برای معلمان (راهنمای معلمان تازه کار و مبتدی)

تولید محتوا با گوشی برای معلما به یه امر روتین و الزامی تبدیل‌ شده. این روزا تکنیک‌های جدیدی به روش‌های تدریس اضافه شده و یکی از راه‌های استفاده از این تکنیک‌ها، بهره‌گیری از فناوری توی کلاس درسه. پس چه کرونا باشه و آموزش مجازی انجام بشه و چه کرونا نباشه و آموزش حضوری باشه، معلمای خودساخته و نمونه از تکنولوژی استفاده می‌کنن و در پیش دانش آموزان و عوامل اجرای مدرسه محبوبیت زیادی دارند. که اخیرا هم بحث رتبه بندی و امتیازآور بودن آن معلما رو برای سفارش تولید محتوای آموزشی و ساخت آن علاقمند کرده.

%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87 %D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3 %D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4 %D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE%DB%8C

درسته معلمان با لپتاپ و کامپیوتر زیاد سروکار دارن، اما در حد طراحی سوال و pdf و پاورپوینت. خیلی کم پیش میاد که معلما با نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و نرم افزارهای تدوین مثل کامتازیا و کورل آشنا باشن. چونکه تا همین اواخر نیازی به یادگیری این نرم افزارها نبود. تا اینکه سروکله کرونا پیدا شد و بعد از آن ماجرای رتبه بندی، کار رو برای خیلی از معلمای زحمتکش سخت کرد.

از یک طرف نیروی جوان و آشنا به آی تی وارد آموزش و پرورش وارد می‌شود و از سوی دیگر انتظار از معلم تا حدی بالا رفته که او مثل یک گرافیست و تدوینگر بتواند تولید محتوای آموزشی بسازد. این طور نیست!؟

ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از نرم افزار تولید محتوا برای معلمان را به آن دسته از معلمان معرفی کنیم که زیاد با سیستم و لپتاپ حال نمی‌کنن. البته این نکته هم بگیم که بعدا نگید نگفتند. نرم افزار تولید محتوای درسی با گوشی همان اپلیکیشن‌هایی است که از طریق بازار به راحتی می‌شه دانلود و نصبشون کرد. منتتهی کار باهاشون آدم رو دغمرگ می‌کنه. ساده‌بگیم. یک تولید محتوای آموزشی استاندارد رو اگر بخواهید با موبایلتون انجام بدین، باید ساعت‌ها بشینین و به اون صفحه کوچک نگاه کنین.

اگر سلامتی‌تون براتون مهمه اصلا سراغ این کار نرید و آموزش تولید محتوا با موبایل را بی‌خیال بشید و برید مثل معلمان حرفه‌ای و کار با سیستم رو شروع کنین که خیلی هم آسونه. در غیر این صورت حتما به سرتون زده که هر طوری شده، باید این کارو با موبایلم انجام بدم. پس ادامه مقاله رو بخونید.

حتماً مشتاقید بدونید که این معلما برای تولید محتوا با گوشی از چه نرم‌افزارهایی استفاده میکنن که موفقن. ما اون نرم‌افزارها رو با شرح قابلیتشون بهتون معرفی می‌کنیم.

اینشات (InShot Video Editor)

1. اینشات (InShot Video Editor)

اینشات یکی از کامل‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ویدیو ادیتورهای اندرویدی هستش که تعداد قابل‌توجهی از معلما برای تولید محتوا با گوشی از این برنامه استفاده می‌کنن. این برنامه به‌صورت رایگان توی پلی استور قابل دانلود هست و امکانات ویرایشی خیلی زیادی داره. به جرئت میشه گفت همه خرفه‌ای های ایران با اینشات کار می‌کنن و یک غول در بحث نرم افزار تولید محتوا برای معلمان با گوشی هست. اما باید همه فوت و فن‌ها و ریزه کاری‌هاش رو یاد بگیرین و یکمی هم به خودتون سختی بدین و قشنگ تمرین کرده باشین. به عبارتی اینطور نیست که نصب کردید یعنی می‌تونید. نصب این اپلیکیشن فقظ 5 درصد کار هست، نه بیشتر!

امکانات InShot Video Editor:

  • می‌تونید فیلم‌ها و عکسا رو به‌راحتی ویرایش کنید.
  • می‌تونید روی جلوه‌های ویدیویی، آهنگ بذارید.
  • می‌تونید فیلما رو فشرده کنید بدون اینکه حتی ذره‌ای از کیفیتش کم بشه.
  • از هشتگ‌های اینستاگرام هم پشتیبانی می‌کنه. * این کار برای دیده شدن تولید محتوای آموزشی شما معلمان عزیز در اینستاگرام خیلی تاثیرگذاره.
  • پشتیبانی از زبان فارسی داره که به یادگیری برنامه و روند کارِتون شتاب میده.
  • محیط کاربری ساده و زیبایی داره.
  • و …

از دیگر امکانات این اپلیکیشن تولید محتوا چرخوندن و گرد کردن لبه عکس، ایجاد بک‌گراند زیبا، ایجاد فیلتر و قرار دادن افکت‌های متنوع و جذاب روی عکس، تنظیم نور عکس و فیلم، برش عکس و فیلم، نوشتن متن و گذاشتن استیکر روی عکس و فیلم و… است.)

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی

 

 

ویوا ویدیو (Vivavideo)

2. ویوا ویدیو (Vivavideo)

ویواویدیو یکی دیگه از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای تولید محتوای ویدیویی اندرویده که به‌جز ویرایش ویدیو، می‌شه باهاش اسلاید هم ساخت. این برنامه علاوه بر نسخه‌ی پولی توی گوگل پلی، یه نسخه‌ی رایگان هم داره و البته فقط برای اندروید ارائه شده. ویواویدیو دارای افکت‌های زیادی هستش و می‌تونید باهاش برای دانش‌آموزاتون کلیپ‌های آموزشی با جاذبه‌های بصری متنوعی درست کنید.

قابلیت‌های Vivavideo:

  • قابلیت ساخت کلیپ داره و می‌تونید باهاش یه محتوای ویدیویی آموزشی خوب بسازید.
  • امکان ویرایش ویدیوی ضبط‌شده این اجازه رو بهتون می‌ده هرجایی از یه ویدیو رو که مطابق با اهداف آموزشی‌تون نیست، ویرایش کنید.
  • با امکان اضافه کردن صداتون (Voiceover) به ویدیو، میتونید مباحث درسی رو به دانش‌آموزا روشن‌تر تفهیم کنید.
  • قابلیت اجرای برنامه رو به‌صورت آفلاین داره.
  • امکان تلفیق عکس و متن یا عکس و فیلم رو داره که توی آموزش، حسابی به کارِتون میاد.
  • و …

گوگل داکس (Google Docs)

4. گوگل داکس (Google Docs)

گوگل داکس یه ابزار ویرایش متنی قدرتمنده و چیزی شبیه به نرم‌افزار ورد (Word) هستش. به عبارتی یه نرم‌افزار تولید محتوای متنی محسوب میشه. برای در اختیار داشتن اون، الزاماً به نرم‌افزار نیاز ندارید و می‌تونید به‌صورت آنلاین و رایگان هم ازش بهره ببرید هرچند پیشنهاد می‌کنیم که نرم‌افزارشو توی گوشیتون داشته باشید. گوگل داکس هم با گوشی‌های اندروید و هم کامپیوتر و تبلت قابل اجراست. با این برنامه می‌شه به‌راحتی از تولید محتوا با گوشی لذت برد. برای استفاده از این نرم‌افزار به صورت آنلاین، آدرس روبه‌رو را در مرورگر وارد کنید: https://docs.google.com/

استفاده از گوگل داکسِ آنلاین: برای این کار، وصل شدن به اینترنت و باز کردن مرورگر کافیه. با ایجاد یه حساب کاربری جیمِیل، گوگل داکس براتون قابل‌دسترسه. وقتی وارد جیمیلتون بشید، سمت راست بالای صفحه این علامتو  میزنید و لیستی از برنامه‌های مربوط به گوگل (Google apps) براتون باز میشه. گوگل داکسو توی همین لیست میتونید پیدا کنید.

امکانات گوگل داکس

  • می‌تونید متن موردنظرتونو تایپ و ویرایش کنید.
  • تغییراتی که توی متن ایجاد می‌کنید به‌طور خودکار ذخیره میشه و نیاز نیست گزینه‌ی save رو بزنید. (با این قابلیت دیگه نگران از دست رفتن اطلاعات نیستید.)
  • امکان دسترسی آسون به سندهای ذخیره‌شده در هرجا و هرمکانی که هستید از قابلیت‌های ارزنده‌ی این سرویسه.
  • گوگل داکس این امکان رو به شما می‌ده که متن‌های تایپ‌شده رو بتونید مستقیماً به همکاراتون، والدین یا هرکسی که خواستید، ایمیل کنید.
  • و … .

کوئیک Quik 

5. کوئیک Quik 

اگه برای تولید محتوا با گوشی دنبال اپلیکیشنی هستید که ساده و درعین‌حال قدرتمند و کاربردی باشه، کوئیک گزینه‌ی مناسبیه. این برنامه یه ویرایشگر ویدیو و عکس هستش و تولید محتوای آموزشی تصویری و ویدیویی رو می‌تونید باهاش انجام بدید.کار باهاش به این شکله که شما عکس، فیلم و صدای آموزشی موردنظر رو بهش می‌دید و ویدیو بدون دخالت مستقیم شما به‌صورت خودکار ساخته می‌شه. از مزیت‌های کوئیک اینه که به‌طور رایگان قابل دانلوده و رابط کاربری ساده‌ای داره.

اپلیکیشن کوئیک عملکردی سریع داره که میتونه فرآیند تولید محتوا با گوشی رو تسهیل کنه و با هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS سازگار هستش.

قابلیت‌های کوئیک:

  • ویرایش تصاویر
  • ویرایش فیلم‌ها

ویرایش تصاویر: می‌تونید روی عکسا، متنی که موردنظرتون هست رو بنویسید این قابلیت توی تولید محتوا با گوشی خیلی به کار میاد – می‌شه عکسا رو تا 90 درجه چرخوند – عکسایی که وارد برنامه کردید رو اگه به هر دلیلی دوست نداشتید ازشون استفاده کنید می‌تونید حذفش کنید – توی مسیر نمایش عکسا می‌تونید روی هر تصویری که خواستید، زوم کنید و …

ویرایش فیلم‌ها: توی کوئیک، قابلیت‌هایی که در بالا برای عکس ذکر کردیم برای فیلم هم وجود داره. علاوه بر این میتونید سرعت پخش فیلم رو کم یا زیاد کنید – می‌شه یه فیلم آموزش رو برای اینکه حوصله‌ی دانش‌آموزا سر نره، به چند تکه تقسیم کنید – می‌تونید مشخص کنید که فیلم عمودی باشه یا افقی و …

فوتو دایرکتور (PhotoDirector-Photo Editor)

5. فوتو دایرکتور (PhotoDirector-Photo Editor)

فوتو دایرکتور، یه اپلیکیشن ویرایش عکس هست. این برنامه برای تولید محتوا با گوشی گزینه‌ی مناسبیه. فوتودایرکتور از گوگل پلی به‌صورت رایگان قابل دانلوده البته پرداخت درون برنامه‌ای هم داره ولی اون بخش از برنامه که رایگان هست، به ‌اندازه کافی کارِتونو راه میندازه. فوتوادیتور رو روی همه گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی میشه نصب کرد.

امکانات PhotoDirector-Photo Editor:

  •  روشنایی عکسو می‌تونید کم‌وزیاد کنید. این چیزیه که برای تولید محتوا با گوشی حتماً باید بهش توجه بشه.
  • میشه برای عکسا قاب بزارید، این کار برای دانش‌آموزا جاذبه بصری داره.
  • سرعت بالای برنامه از مزیت‌هایی که شما معلما حتماً ازش استقبال میکنید.
  • دارای فیلترهای متنوع و زیبا هستش.
  • برخی از قابلیت‌های فتوشاپ رو داره که این خیلی ارزنده‌ست.
  • و …

سوپر سوند (Super Sound)

6. سوپر سوند (Super Sound)

استفاده از فناوری و تجهیزات مناسب برای تولید محتوای صوتی خیلی مهمه. مطمئن باشید دانش‌آموزا حوصله‌ی گوش دادن به یه فایل صوتی بی‌کیفیت و نامفهوم رو ندارن. برای اینکه یه محتوای صوتی باکیفیت بهشون ارائه بدید باید یه نرم‌افزار ویرایشگر صدای خوب پیدا کنید که فایل صوتی‌تون حرفه‌ای‌تر به نظر برسه. سوپر سوند یه نرم‌افزار ویرایشگر صدا هستش و با استفاده از امکانات خاصی که داره می‌تونید مطالب آموزشی رو به‌صورت بسیار ویژه به صدایی گیرا تبدیل کنید.

 

قابلیت‌های سوپر سوند

  • می‌تونید چند تا صدا رو به هم بچسبونید. مثلاً جایی که دارید در مورد حیوونا برای دانش‌آموزا صحبت میکنید، میشه صدای اون حیوون رو به صداتون بچسبونید.
  •       تقویت‌کننده صدا داره که باهاش می‌تونید حجم صدای ضبط‌شده رو زیاد کنید.
  •       اگه یه ویدیوی آموزش دارید که برای دانش‌آموزا مفیده، می‌تونید اونو تبدیل به فایل صوتی بکنید.
  •       افکت‌های صوتی و تبدیل صدای زیاد و متنوعی داره.
  •       میتونید چند تا صدا و موزیک رو با هم ترکیب کنید.
  •       حجم کم فایل‌های صوتی تولیدشده توی این برنامه، به اشتراک گذاشتن‌شون رو براتون آسون میکنه.
  •       و…

کامتازیا (Camtasia)

1. کامتازیا (Camtasia)

تنوع نرم افزار تولید محتوا خیالی زیاد است و شاید اسم نرم‌افزار معروف کامتازیا رو شنیده باشید. این نرم‌افزار یا اپلیکیشن تولید محتوا این روزا خیلی اسم در کرده و برای ساخت فیلمای آموزشی یه برنامه‌ی درجه‌ی یک هستش. این برنامه علاوه بر نسخه‌ی کامپیوتری، نسخه‌ی اندروید هم داره. کامتازیا دارای رابط کاربری آسونه و این امر برای تسریع روند تولید محتوا با گوشی خیلی موثره. با اضافه شدن افزونه پاورپوینت به این برنامه، میشه ازش یه استفاده‌ی همه‌جانبه کرد و به عبارتی این برنامه آچارفرانسه شما معلماست.

کامتازیا از 3 بخش تشکیل‌شده: Studio – Menu Maker – Recorder

  •  توی قسمت Studio میتونید فیلم و صدا رو ویرایش کنید.
  • توی قسمت Menu Maker میشه منوهای اتوران و مالتی مدیا رو بسازید.
  • توی قسمت Recorder می‌تونید از صفحه‌نمایش فیلم‌برداری کنید و همچنین صداتون رو ضبط کنید.

قابلیت‌های کامتازیا:

  • می‌تونید به‌راحتی از صفحه‌نمایش فیلم‌برداری کنید.
  • برای اینکه مباحث آموزشی‌تون بهتر توی ذهن دانش‌آموزا جا بیفته، میتونیدافکت‌های آماده رو به کار ببرید. (مثل زیرنویس، پنجره‌های اعلان مطلب و …)
  • اگه توی گوگل درایو فیلم آموزشی دارید، می‌تونید مستقیماً بیاریدش توی کامتازیا.
  • برای ادیت فیلم و صدا یه محیط ویرایشگر ویدیویی فوق‌ا‌‌لعاده داره.
  • از تمام فرمت‌های صوتی و تصویری پشتیبانی میکنه.
  • حجم فیلم رو می‌تونید بدون افت کیفیت، پایین بیارید و به‌راحتی برای دانش‌آموزا ارسال کنید.
  • و …

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم اپلیکیشن هایی رو معرفی کنیم که کاربردی باشن و بهترین شیوه‌ی ممکن رو به شما در تولید محتوا با گوشی ارائه بدن. البته اینو هم بدونید برنامه‌هایی که معرفی کردیم دارای قابلیت‌های خیلی زیادی هستن اما ما فقط به اونایی اشاره کردیم که در تولید محتوا با گوشی بهش نیاز دارید. امیدواریم این مطلب کپی فای برای شما مفید واقع ‌شده باشه.

 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] اون دسته از معلمای عزیز و زحمتکشی که سررشته زیادی توی تولید محتوا با گوشی یا کامپیوتر نداشتن، دانش آی‌تی‌شون رو افزایش بدن و […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *