نرم‌افزار تولید محتوا برای معلمان تازه‌کار و مبتدی

نرم‌افزار تولید محتوا برای معلمان تازه‌کار و مبتدی

نرم‌افزار تولید محتوا برای معلمان تازه‌کار و مبتدی

یکی از چالش‌های امروز معلما تولید محتوای آموزشی است. قبلنا که کرونا نبود و آموزش حضوری بود، سختیِ کار خیلی کم بود اما الآن با مجازی شدن آموزش، صفرتا صد کیفیت تدریس رو تولید محتوای اموزشی تعیین می‌کنه و حساسیت کار آموزش چند برابر شده. کلیت کار تولید محتوا به این صورته که با مطالب درسی را در قالب ویدیویی جذاب و متحرک آماده می‌کنند، که صدای معلم در زمینه کار است و کار تدریس را انجام می‌دهد.

شاید به نظر خیلی‌ها تهیه و تدوین یک کار ویدیویی برای معلمان ساده به نظرش بیاد؛ اما این طور نیست. خصوصا زمانی که او یک معلم در مقطع ابتدایی باشد. درواقع این کارم برای خودش ظرافت‌هایی داره و به همین دلیله که هرکسی نمی تونه بدون آموزش و تجربه، تولید محتوای آموزشی خوبی انجام بده. اگر معلم هستید با استرس‌ها و نگرانی‌ها خداحافظی کنید.

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی

برای اینکه یه تولید محتوای جذاب داشته باشید، باید بهترین نرم‌افزار تولید محتوا رو پیدا کنید و با استفاده از اون مطالب رو ارائه بدید ما میخوایم توی این مقاله شما رو با چند تا از بهترین نرم‌افزار تولید محتوا آشنا کنیم و خصوصیاتش رو شرح بدیم.

نرم‌افزار تولید محتوا

نمونه‌هایی از نرم‌افزار تولید محتوا رو که چندین ساله دارن امتحانشونو خوب پس میدن، براتون معرفی می‌کنیم و از بِینشون خصوصیات 3 تا از پرکاربردترین‌ها رو که توی تولید محتوای آموزشی براتون کاربردی هستش و به پیشبرد اهداف آموزشی‌تون کمک میکنه، به‌تفصیل بیان می‌کنیم. درواقع این 3 تا نرم‌افزار تولید محتوا، که روشون ستاره زدیم مادرِ همه‌ی کارهای تولید محتوا هستن.

  • نرم‌افزار فتوشاپ Photoshop ***
  • پاور‌پوینت Power point ***
  • کامتازیا Camtasia ***
  • پریمیر پرو Premiere pro
  • آتوپلی مدیا استادیو AutoPlay Media Studio
  • آدوبی آودیشن Adobe Audition
  • نرم‌افزار Quora
  • آدوب فلش Adobe Flash Professional
  • تری دی مکس (3D Max)
  • نرم‌افزار جئو جبراً GEO GEBRA
  • ورد Word
  • استوری لاین (Articulate Storyline)
  • و …

نرم‌افزار فتوشاپ Photoshop

1. نرم‌افزار فتوشاپ Photoshop

شاید با خود فکر کنید که معلم کجا و فوتوشاپ کجا!

اما لطفا اینطور فکر نکنید. شما به لطف فوتوشاپ می‌تونید، کلاس درس را شبیه‌سازی کنید. مثلا می‌تونید در عرض نیم ساعت یک طرح بسیار جذاب درست کنید و کلاس درس رو مطابق سلیقه خود شبیه سازی کنید. نمونه را ببینید:

تولید محتوای آموزشی

این نرم‌افزار تولید محتوا، یک از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهاست، قابلیت‌های بی‌پایانی داره و کار اصلیش ویرایش و پردازش تصویره و این همون چیزیه که توی تولید محتوای آموزشی بهش نیاز ضروری دارید. درواقع فتوشاپ، استانداردترین و یکی از حرفه‌ای‌ترین برنامه‌ها در صنعت ویرایش تصاویر گرافیکی هستش. مطمئن باشید هیچ‌وقت برنامه‌ای مثل فتوشاپ پیدا نمی‌کنید که اینقدر جامع و کامل باشه و توی هر نسخه‌ی جدیدش، قابلیت‌های کاربردیِ متنوعی به کاربرا ارائه بده.

 

 

 

اگه یه معلم تازه‌کار و مبتدی هستید، اینو بدونید که یادگیری فتوشاپ براتون به‌منزله‌ی یه برگ برنده‌ست. البته لازم نیست فتوشاپ رو در حد پیشرفته بلد باشید، آشنایی با این نرم‌افزار تولید محتوا در حد ابتدایی یا متوسط هم کارِتونو تا میزان خیلی زیادی راه میندازه. در فرایند محتواسازی، حتما براتون پیش میاد که بخواهید یک عکسی را ویرایش کنید، یک نوشته‌ای یا لوگویی رو از یک عکس پاک کنید، سایز عکس را کم کنید یا چند عکس را با هم ترکیب کنید.  شما با استفاده از این برنامه می‌تونید همه این کارها را انجام دهید.  حتی می‌توانید:

  • کاراکترهای جدیدی بسازید
  • شکلک‌ها و آیتم‌های کارتونی بسازید
  • زمینه‌های جذاب و کارتونی بسازید

ویرایش عکس: با بکارگیری این قابلیت فتوشاپ می‌‎تونید برای دانش‌آموزا جاذبه بصری ایجاد کنید و اونا رو حسابی تحت تأثیر قرار بدید. همونجور که می‌دونید، ویرایش عکس، اصلی‌ترین قابلیت فتوشاپه. شما قادر هستید پیکسل به پیکسل عکسا رو تو فتوشاپ تغییر بدید. می‌تونید رنگا رو عوض کنید، بخشی از تصویر رو کات کنید و تصویر دیگه‌ای جاش بزارید، با فتوشاپ می‌شه عکسای قدیمی رو به یه عکس تازه تبدیل کرد، می‌شه چند تا عکسو توی یه صفحه کنار هم گذاشت، می‌تونید به‌راحتی یه عکس نوشته درست کنید. نور عکسارو می‌تونید کم‌وزیاد کنید و هزاران قابلیت پیشرفته‌ی دیگه.

طراحی و ساخت عکس: عکسایی که روی مجلات، جلد کتابا، کارت‌پستال، سربرگ، محتواهای آموزشی و … می‌بینید، همه و همه با فتوشاپ طراحی شدن. حتی اگه یه گرافیست حرفه‌ای نباشید، تمام این کارا رو می‌تونید به‌راحتی با ابزارهای طراحی که توی این برنامه‌ی جادویی هست، انجام بدید.

نرم‌افزار پاورپوینت Power point

2. نرم‌افزار پاورپوینت Power point

از سال‌های خیلی دور تا به امروز، برای ارائه‌ی مطالب توی سخنرانی‌ها، جلسات و کنفرانس‌ها و … از پاورپوینت استفاده می‌کنن و به عبارتی می‌شه گفت پاورپوینت یکی از ساده‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارها برای ارائه‌ی اطلاعات هستش و در اغلب موارد برای پرزنتیشن از این نرم‌افزار تولید محتوای چندمنظوره و محبوب استفاده میشه. پاورپوینت برای ساخت محتوای آموزشی مدارس هم کاربرد دارد.

این برنامه ابزارهای کاربردی مفیدی داره که برای ارائه مطالب، عکس و ویدیو میشه ازش استفاده کرد. می‌تونید اطلاعاتی که قصد ارائه‌ش رو دارید به‌وسیله‌ی اسلایدهای پاورپوینت که شامل متن، عکس، نمودار، جدول و … هست، به زیباترین و جذاب‌ترین شکل ممکن ارائه بدید. هیچ محدودیتی توی ایجاد اسلاید وجود نداره و می‌تونید به تعداد دلخواه اسلاید ایجاد کنید فقط حواستون باشه! تعداد اسلایدا انقدر زیاد نباشه که از حوصله‌ی دانش‌آموزا خارج بشه. حتی می‌تونید عکسایی که توی فتوشاپ متناسب با اهداف آموزشی تون طراحی کردید یا تغییر دادید، برای ارائه، توی پاورپوینت به کار ببرید و روش صداگذاری کنید.

کاربرد پاورپوینت برای ساخت محتوای آموزشی مدارس چیست؟ 

شما برای هر مبحث و درسی که می‌خواهید، می‌توانید اسلاید به اسلاید مطالب درسی را پاورپوینت کنید، سپس با کمک نرم‌افزار کامتازیا که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم، اسلاید به اسلاید توضیح دهید و از آن فیلم‌برداری کنید و صدای تدریش شما هم همزمان ضبط شود. نهایتا با فرمت یک ویدیو کار را تدوین کنید و برای دانش آموزان خود ارسال کنید. مانند نمونه زیر:

 حتماً می‌دونید که دانش‌آموز، از ویس گذاشتن و تدریس صوتی بیزارن. اونا بیشتر به دنبال تصاویر و موشن‌ها و جلوه‌های بصری هستند، که به لطف پاورپوینت میشه همه آنچه برای دانش آموزان جذابه در فیلم‌های آموزشی آورد.

نرم‌افزار تولید محتوای پاورپوینت برای شما معلمای عزیز قابلیت‌های کاربردیِ بی‌شماری داره که در زیر بعضیاشو بیان می‌کنیم:

  • درج متن و ویرایش آن
  • درج جدول‌ها
  • درج عکس
  • درج فیلم
  • درج صوت
  • موشن‌سازی
  • متحرک کردن حرکت اسلایدها
  • فرمل های ریاضی

قابلیت نوشتن: با استفاده از این قابلیت، شما میتونید از پاور‌پوینت به‌عنوان یه نرم‌افزار تولید محتوای متنی استفاده کنید و مطالب آموزشی و فرمول‌های ریاضی رو تایپ کنید. البته اینو هم بدونید که پاورپوینت جای مناسبی برای مانور متن‌های طولانی نیست.

 یک نکته جالب: برای تایپ سعی کنید از فونت‌های پیش‌فرض (,Arial, Calibri Tahoma, Cambria) استفاده نکنید. کمی تنوع و خوش سلیقگی توی انتخاب فونت برای دانش‌آموزا خیلی جذابه.

هایلایت کردن: با استفاده از هایلایت، مطالب مهم درسی رو میشه جوری نشون داد که با یک نگاه به‌راحتی به چشم مخاطب بیاد و اهمیتش نمایان بشه به عبارتی میتونید با هایلایت، مطلب رو توی ذهن دانش‌آموزاتون هک کنید.

جدول، چارت و نمودار: همونجور که میدونید، تولید محتوای آموزشی اصول و قواعدی داره که یکی از اصولش، منظم بودنه. با ساختن جدول، چارت یا نمودار میتونید یه محتوای آموزشی منظم، سازمان‌یافته، واضح و قابل‌درک برای دانش‌آموزاتون طراحی کنید.

قابلیت ساخت اسلاید نامحدود: ساخت اسلاید یکی از خصوصیاتیه که پاورپوینت رو بین همه‌ی فعالان در حوزه‌ی آموزش به‌عنوان پرطرفدار‌ترین نرم‌افزار پرزنتیشن معرفی کرده. اسلاید به عکس‌ها و متن‌هایی میگن که در زمان ارائه به نمایش درمیاد. میتونید روش افکت یا صدا بزارید و قشنگ‌ترش کنید. البته گذاشتن صدا روی افکت‌های در حال اجرا اصلاً توصیه نمیشه.

به نمایش گذاشتن فیلم: آگه برای بهبود کیفیت آموزش می‌خوایید برای دانش‌آموزاتون یه فیلم آموزشی به نمایش بزارید این نرم‌افزار تولید محتوای همه چی تموم، بهترین انتخاب ممکنه.

3. کامتازیا (Camtasia)

یار جدید معلمان نرم افزار کامتازیا هست. این نرم افزار واقعا صفرتاصد یک کار را انجام می‌دهد. یادگیری این نرم‌افزار کار را برای همه معلمان آسان می‌کند و یکبار برای همیشه با چالشی به نام تولید محتوای آموزشی خداحافظی می‌کنند.

کامتازیا به نرم‌افزار ضبط فیلم از روی صفحه‌ی اصلی دسکتاپ معروف هستش اما تنها کاربردش این نیست. درواقع کامتازیا یه نرم‌افزار تولید محتوای ویدیویی هم هست و برای ساخت فیلم‌های آموزشی میشه از این برنامه استفاده کرد که البته امکانات خیلی متنوعی در زمینه‌ی آموزش الکترونیکی داره.

در زیر به قابلیت‌هایی از این نرم‌افزار گسترده که برای شما معلما کارایی موثری داره اشاره می‌کنیم:

  • ضبط تصاویر روی مانیتور: با استفاده از این قابلیت می‌تونید نکات مهم فیلمای آموزشی رو با حرکت موس به دانش آموزا نشون بدید و ضبطش کنید.
  • ضبط باکیفیت صدا: این قابلیت کامتازیا، مشکل ضبط صدای خیلی از معلما رو این روزا کاهش داده. توی کامتازیا صداتونو باکیفیت عالی بدون کوچک‌ترین نویز، ضبط کنید و روی فیلمای آموزشی‌تون بزارید.
  • ضبط تصاویر ویدیویی وب کم باکیفیت بالا: کامتازیا، مشکل کیفیت پایین تصویر وب کم توی تدریس آنلاین رو که این روزا والدینِ دانش‌آموزا خیلی ازش شاکی هستن، به حداقل رسونده.
  • اضافه کردن هر نوع افکت، متن و صدایی در حین فیلم‌برداری از سیستم: این قابلیت توی کیفیت تدریس، کمکتون میکنه. با ایجاد متن و صدا روی فیلمی که قبلاً از صفحه‌ی مانیتور ضبط کردید، میتونید مطلب رو برای دانش آموزا قابل‌فهم‌تر کنید.
  • ویرایش و تدوین ویدیویی تصاویر ضبط‌شده: این قابلیت بهتون کمک میکنه قسمت‌هایی از فیلم که با اهداف آموزشی تون منطبق نیست رو بتونید ویرایش کنید.
  • ضبط تمامی عناصر یک پروژه PowerPoint اعم از زمان‌بندی اسلایدا، انیمیشن‌ها و صداهای درونی اسلایدا
  • ذخیره کردن همه عکسا به شکل فریم‌های جدا برای ساختن اسلاید avi
  • قابلیت چسباندن، بریدن و میکس و افزودن آیتم به کلیپ‌ها با پشتیبانی بعد وسیعی از فرمت‌های ویدیویی و صوتی.
  • ویرایش کامل صوتی فیلم تهیه‌شده باقابلیت حذف، جابجایی و افزودن صدا به بخش‌های موردنظر با پشتیبانی اکثر فرمت‌های رایج صوتی
  • ویرایش متن، سایز، رنگ، نوع فونت و …
  • قابلیت Zoom در هر نقطه و بهره‌گیری از افکت‌های خاص برای تأکید روی نکات کلیدی آموزشی
  • اضافه کردن نقطه‌های چشمک‌زن کنار نکات مهم
  • و …

سخنی با معلمان

اگر فکر می‌کنید که تا حدودی با این نرم افزار ها آشنا هستید و یا اصلا این نرم افزارها را بلد نیستید. می‌توانید بسته آموزشی صفر تا صد تولید محتوای آموزشی آکادمی خانی نژاد را تهیه کنید و با 10 ساعت آموزش جامع + فرصت رفع اشکال؛ به یک معلم خبره در زمینه ساخت محتوای آموزشی تبدیل شوید. برای تهیه این بسته آموزشی کلیک کنید.
آموزش ساخت محتوای آموزشی

خرید بسته ساخت محتوای آموزشی

حرف آخر

توی این مقاله 3 تا از کاربردی‌ترین نرم ‌افزار تولید محتوا رو باقابلیت‌های بی شمارشون، بهتون معرفی کردیم. اگه شما یه معلم مبتدی و تازه‌کار هستید با خوندنِ این مقاله چیزی رو که تو این مرحله از کار نیاز دارید به‌راحتی پیدا می‌کنید. مطمئن باشید حتی یکی از این 3 تا نرم‌افزار هم کارِتون رو تا حد چشمگیری بدون دردسر پیش میبره.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *