چرا همه روش‌ها را برای نوشتن محتوای جذاب و قانع‌کننده ندانیم؟

چرا همه روش‌ها را برای نوشتن محتوای جذاب و قانع‌کننده ندانیم؟

چرا همه روش‌ها را برای نوشتن محتوای جذاب و قانع‌کننده ندانیم؟

آیا تا بحال فکر کرده‌اید که چرا مردم به محتوای نوشتاری شما توجه نمی‌کنند؟ در محتوا نویسی و نوشتن محتوای جذاب تفاوت زیادی وجود دارد.

 

کلیدهایی برای نوشتن محتوای جذاب قانع کننده

چرا؟ چونکه همه‌ی محتواها یکسان نیستند. منظور از محتوای جذاب محتوایی است که:

  • قابل پسند است؛ این نوع محتواها تنها مربوط به چیزی نیست که می‌نویسید بلکه مربوط به نحوه نوشتن آن است.
  • تغییر دهنده است؛ محتوای جذاب مخاطبان را درگیر موضوع می‌کند. و آنها جذب موضوع شده و در نهایت نوشته را باور می‌کنند. این کار منجر جذب مخاطبان بیشتر شده و باعث می‌شود  فروش بیشتری داشته باشید. 
  • مهم است؛ مطالب جذاب مهم باعث می‌شود که مخاطب چیزی را درک کند و به محتوا اهمیت دهد و عملی را بخاطر آن انجام دهند.

محتواهای مدرن فقط آگاهی بخشی نمی‌کنند بلکه گیج کننده، سرگرم کننده و الهام بخش‌اند که به نحواحسن ارائه می‌شوند. اگر مشتاق هستید که بدانید چگونه می‌توانید محتوای جذاب‌تری داشته باشید، به خواندن ادامه دهید؛ در این پست هشت مورد از عناصر محتوای جذاب را تفکیک کرده‌ام.

چرا همه روش‌ها را برای نوشتن محتوای جذاب و قانع‌کننده ندانیم؟

چرا همه روش‌ها را برای نوشتن محتوای جذاب و قانع‌کننده ندانیم؟

عنوان را اختیاری انتخاب کنید 

مطمئنم نوشته‌هایی دارید که ممکن است جالب باشد اما هنوز نتیجه موثری نگرفته‌اید. اگر در انتخاب عنوان خود گیر کنید شانس خوبی است.

عنوان شما اولین شانس احتمالی برای جذب یا عدم جذب علاقه مخاطبان است. اعتماد کردن به 5 الی 15 کلمه که محتوای شما را تشکیل می‌دهد سخت است. در مجموع هشت نفر از ده نفر مخاطب شما، عنوان را می‌خوانند و از این هشت نفر فقط دو نفر متن را می‌خوانند.

این به آن معناست که اگر مخاطب و عنوان عادی دارید، 80% از مخاطبان بالقوه خود را قبل نوشتن از دست می‌دهید. اگر بدنه متن شما جذاب است پس عنوان جذابی هم انتخاب کنید. به ترکیب آنها در طول زمان فکر کنید. اگر عنوان نویس ماهری هستید پیشرفت شما به مراتب بیشتر از شخصی است که محتوای خوبی تولید می‌کند. با عنوان نویسی شروع کنید و ادامه دهید.

تک بعدی – نباشید که خسته کننده است…

آیا تابحال در کنفرانس یک ساعته که فقط استاد صحبت می‌کند بوده‌اید؟ 

اگر کسی توانست احساس خواب آلودگی خود را در این چنین کنفرانس‌هایی که به ناچار در آن شرکت می‌کنید مهار کند، آن‌ها ثروتمند می‌شوند (بار علمی‌شان افزایش می‌یابد) با محصولی که فوراً مخاطبان را به خواب می‌برد. آن نوع کنفرانس‌ها مثل مکالمه‌های یک طرفه است بیشتر شبیه پست‌های بلاگر ها جایی که یک شخص فقط حوادث را گزارش می‌کند یا در مورد خودش صحبت می‌کند.

این برای مخاطبان خسته کننده است زیرا که آنها خود را در اولویت قرار می‌دهند. حتماً کسانی را سراغ دارید که در زندگی خود بی هدف‌اند، هرگز اجازه یک کلمه حرف زدن را نمی‌دهند و خیلی زود خسته می‌شوند. دوست نداشتید که یک دکمه کوچک x در پایین داشتید که با فشردن آن اینگونه مکالمه‌های یک طرفه را حذف می‌کردید؟

این امکان در وبسایت وجود دارد. اگر از وب سایتی به خاطر نطق وار بودن آن خوشتان نیامد می‌توانید به میلیون‌ها وبسایت دیگر مراجعه کنید.

با توجه به این مشکل در این صورت محتوای شما به مشکل برخورده است. مگر اینکه مکالمه‌ها و چت‌های مجازی آنلاین تشکیل دهید که محتواها را تولید می‌کنید و توسط مخاطبان خوانده، تماشا کرده یا گوش داده می‌شود. دو راهکار اصلی برای افزایش اشتیاق و مشارکت مخاطبانتان در محتوا وجود دارد:

1) مهیج کردن

2) تا حد امکان محاوره ایی کردن

غرق شدگی یک حالت فوق العاده است آن را خراب نکنید وبلاگ‌هایی می‌خوانم که بی‌ربط‌اندبه

عبارت بهتر به صورت بخش‌های جداگانه‌ایی نوشته شده‌اند که بهم خوب وصل نمی‌شوند.

شاید در وهله اول کاملاً عادی به نظر برسد، اما این کار همه آن مسیرهایی را که مخاطب از اول کار تجربه کرده است را متوقف می‌کند.

اگر حرف من رو قبول دارید قبل نوشتن طرح کلی پست‌هایتان را به بخش‌هایی تقسیم کنید این کار از هر نظر بهتر است. اگر چه مهم‌ترین بخشی که بلاگر ها دران تنبل هستند اصلاح کردن است، یکی از مهم‌ترین کارهای اصلاح‌کننده مطمئن شدن از سلیس‌بودن همه‌ی بخش‌های یک متن است. نوشته‌ها باید از نظر منطقی بهم متصل باشند.

وقتی که عنوان‌نویسی می‌کنید مطمئن شوید که متنتان آن را منعکس می‌کند. عنوان و معرفی کمک می‌کنند که اساس و بنیاد داستان را بسازید.

همه عنوان‌های فردی‌تان باید گوینده داستان و مربوط به موضوع اصلی باشد. اگر می‌توانید با نوشتن عنوان‌های فرعی توجه تند خوانان را جلب کنید. آن‌ها فقط بخش‌های مهم را با دقت می‌خوانند. اگر آن بخش‌های مهم خوب نوشته شوند آنها به عقب برمی گردند تا ببینند چه چیزی را رد کرده‌اند [نوشته برای آنها جالب می‌شود].

یک عنوان فرعی خوب می‌تواند تفاوت ایجاد کند بین یک مخاطب مجذوب با شخصی که متن شما را سریع می‌خواند و رد می‌شود.

نوشته شما فقط یک متن نیست بلکه یک داستان است. 

باید فرق این دو را باهم بدانید. می‌توانید محتوای خود را یک متن، پست بلاگر یا هر چیزی که می‌خواهید نام گذاری کنید. اما نحوه نوشتن محتوا جذاب بودن یا نبودن آن را تعیین می‌کند.

مردم به مقاله به دیده یک متن روزنامه نگاه می‌کنند؛  به صورت هدفمند به دنبال خواندن موضوعی هستند که حقایق را می‌گوید. 

اما این متن یک بلاگر نیست. من وقتی می‌نویسم تحت تأثیر قرار می‌گیرم و به آن نیاز دارم. نمی‌توانید بدون اهمیت دادن به موضوع و یا بدون داشتن یک ایده محتوای جذاب داشته باشید.

اگر اطلاعات مکمل حاشیه ایی قرار ندهید مخاطبان شما با کلیک کردن بر دکمه “عقب” این کار را انجام می‌دهند.

یکی از آن چیزهایی که من در مورد پست‌هایی که راجع به موفقیت‌اند متنفرم این است که مطالب سطحی و بی‌مغز دارند. همین که می‌بینم نویسنده یک ادعا را بدون آوردن دلیلی از یک منبع موثق می‌نویسد اشتیاق خود را از دست می‌دهم. فقط من اینگونه نیستم و بیشتر مخاطبان اینگونه‌اند اگر مخاطبان شما بی‌سواد هستند ممکن است بدون ذکر منبع رد شوید اما این به ندرت اتفاق می‌افتد..

همان طور که در پست‌های من و پست‌های خارجی می‌بینید، من سعی می‌کنم که همه ادعاها و ایده را با ذکر منبع موثق آماری منتشر کنم. این یکی از کلیدی‌ترین عامل‌ها برای نوشتن اطلاعاتی است که از طریق تحقیق به دست می‌آید.

این یک کاری اضافی است و در ابتدا برای یافتن اطلاعات مورد نیاز برای هر پست ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد اما به مرور زمان سرعتتان بیشتر می‌شود.

همه متن‌ها به آن نیاز دارند –  منتظر بمانید… 

مطابق هرم فریتاگ (رمان نویس آلمانی) یک داستان داری پنج پخش است:

اوج نقطه داستان قله آن است محلی که مهم‌ترین اتفاق رخ می‌دهد.

گپ کنجکاوانه‌مان را در مورد انتخاب عنوان به خاطر دارید؟ این قله، دقیقا همان نقطه‌ای است که هنوز در داستان‌تان گره‌گشایی نکرده‌اید. این تنش برای مخاطب غیر قابل تحمل است آنها به خواندن ادامه می‌دهند بدون آنکه به آن اهمیت بدهند. خانه در حال آتش سوزی است؟ می‌تواند منتظر بماند تا من خواندن این پست را تمام کنم.

پس از قله نوبت آشکار‌سازی است، این همان جایی است که با ارایه چیزایی که قول داده بودید، آن حالت عصبی ایجاد شده را مجددا در ذهن خواننده زنده می‌کنید منتشر کردن یک پست با نتیجه ناامیدی مخاطبان بسیار سخت است.

این یکی از دلایل مهمی است که بسیاری از مخاطبان، سایت‌هایی چون Buzzfeed و upworthy را دوست ندارند. آن‌ها

ادعاهای غیر منتظره‌ایی در عنوان قید می‌کنند اما به ندرت درباره آن توضیح می‌دهند. با این حال محتوای شما داستانی از یک رمان نیست اگرچه نیازمند اوج و شفاف سازی است.

در بخش پایانی باید یک چیز جدید و مهیجی برای مخاطب داشته باشید آن‌ها به دنبال راه حل‌های بی‌پایان برای مشکل مطرح شده در متن شما هستند و شما باید آن را حل کنید.

چه باید کرد؟

همه در کلاس‌هایی بوده‌ایدکه در آن معلم یک موضوع نسبتاً سخت را توضیح داده و یک سوال کلی در آخر می‌پرسد.نگاه بی‌معنی به ورقه بی‌اندازید

گوش دادن برای مدت طولانی و انجام هر عملی بعد از آن سخت است زمانی که در حال تحلیل کلی اطلاعات هستید نه در حال اجرای آن.

وادار کردن مخاطبان به اجرای آنچه که نوشته‌اید بنا بر سه دلیل خوب است:

  1. مخاطبان از آن چیز بیشتری یاد می‌گیرند؛ اگر مخاطبان آنچه را که گفته‌اید انجام ندهند به طور کامل آن را متوجه نمی‌شوند. به ترتیب، چیز زیادی از آن نمی‌فهمند.
  2. تکمیل کننده است؛ امیدوارم که بهترین محتوا را داشته باشید چون که قرار است به مخاطبان خود کمک کنید. مکمل‌تر از این چیزی نیست که مخاطب شما به آنچه که گفته‌اید عمل کنند و موفق شوند.
  3. مخاطبان آن را فراموش نمی‌کند؛ چنانچه شخصی عملی انجام دهد و از آن نتیجه خوبی بگیرد هرگز منبع اصلی را فراموش نمی‌کنند. این کار باعث جذب مخاطب، مشارکت و طرفداران طولانی مدتی می‌شود.

چگونه این موارد به محتوای جذاب برمی گردد؟

محتوای جذاب باید تا حد ممکن عملی باشد.

لب کلامتان چیست؟

آخرین بخش محتوای جذاب، یک عبارت کوتاه از ارزش آن است. محتوا دلیلی است که جستجو در وهله اول شروع می‌شود.

همه‌ی متن‌های خوب دارای نکات خوبی هستند.

بعد از خواندن یک متن مخاطب اطلاعات زیادی را به دست میاورد. اگر کارتان را به خوبی انجام دهید آنها بیشتر می‌خوانند و بیشتر به حرف‌هایتان گوش می‌دهند

چونکه از مثال‌های شفافی استفاده کرده‌اید. با این حال که آن مثال‌ها مقدماتی‌اند. فرض کنید که جمع ابتدایی را یاد گرفته اید؛ و شخصی می‌پرسد که دو بعلاوه دو چقدر می‌شود؟

متوجه می‌شود که این برای پایه‌های اولیه مهم است. اما بعد با سوالات پیچیده بیشتری روبرو می‌شوید که باید هر آنچه که یاد گرفته‌اید را ترکیب کنید. اینجاست که مهارت می‌طلبد.

آخرین بخش محتوای جذاب کنار هم قرار دادن تکه‌ها است. هدف اصلی متن را با مشکلاتی که حل کرده‌اید و راه‌هایی که مخاطبان شما می‌توانند برای آنچه که در زندگی‌شان یاد گرفته‌اند انجام دهند پوشش دهید. مهم‌ترین چیز فشرده و دارای پیام ارزشمند بودن آن است.

خط آخر محتوای جذاب یک راز نیست کافیست که عناصر آن را بدانید.

همه عناصر ایده آل را در محتوای خود ترکیب کنید. مطمئنم از افزایش کیفیت محتوا و مشارکت مخاطبان شوکه خواهید شد.

اگر مطمئن نیستید که متن شما چقدر جذاب است، آن را از دیدگاه مخاطبان خود بخوانید. از خود بپرسید که متن چقدر جالب بوده و تا چه اندازه الهام بخش انجام یک عمل بوده است.

اگر که سوالی در مورد چگونگی جذاب بودن محتوا دارید یا هر مثال جالبی برای اشتراک گذاری، لطفاً در کامنت بگنجانید.

مترجم: رقیه بیاضی

https://digitalsparkmarketing.com/writing-compelling-content/

مقالات خواندنی:

9 روش برتر تولیدمحتوا برای وب سایت

9 راز تولید محتوای حرفه‌ای با چاشنی سئو SEO

تولید محتوا در تهران – قرار گرفتن در صفحه اول گوگل – 2019

تولید محتوا و درآمد 9 میلیون تومانی من در هر ماه (بروزرسانی 1398)

چگونه در ایران با سفارش تولید محتوا بازدید و فروش کسب‌وکار را بیشتر می‌کنند؟؟ (راهکارهای 2020)

5 نکته برای بهینه سازی پست وبلاگی که خواهید نوشت [تولید محتوای سئو پسند]

۹ راز نوشتن عنوان های وسوسه انگیز برای تولید محتوا

۱۰ استراتژی بهینه‌ سازی محتوا برای سال ۲۰۲۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *