1

سئو : بهینه سازی جستجوی صوتی به روزترین تکنیک های سال 2019

سئو : بهینه سازی جستجوی صوتی به روزترین تکنیک های سال 2019

سئو : به روزترین تکنیک های سال 2018: بهینه سازی جستجوی صوتی

سئو : به روزترین تکنیک های سال 2019: بهینه سازی جستجوی صوتی

برایسون مونیر مقاله نویسی است که راجع به نکات و ریزه کاری های جستجوی صوتی تحقیق می کند. هنگامی که بازاریابان و صاحبان سایت ها اطلاعات کافی در مورد بهینه سازی جستجوی صوتی داشته باشند، می توانند به کاربران کمک کنند تا دقیقا آنچه را که در جستجوی آن هستند بیابند.

جان موئلر تحلیل گر گوگل، به دنبال جواب این سوال است که چرا وبمستر ها تمایل دارند نتایج جستجوی صوتی، جدا از بقیه نتایج در کنسول سرچ گوگل نمایش داده شود. اگر شما هم مثل من دوست دارید نتایج جستجوی صوتی در Google Search Console نمایش داده شود در بخش نظرات  مطرح کنید.

اغلب از مردم می شنوم که در مورد اطلاعات جستجوی صوتی درکنسول سرچ گوکل می پرسند. اما می توانید دقیقا بگویید که به چه اطلاعاتی در این مورد نیاز دارید؟

سال ها پیش که سئوی موبایل (بهینه سازی موتورهای جستجو برای موبایل) تازه شروع شده بود را به یاد دارم. مردم فکر می کردند جستجو در موبایل در مقایسه با جستجو با دسکتاپ نتایج متفاوتی خواهد داشت. اما بیشتر موارد نتایج جستجو در موبایل و کامپیوتر یکسان بودند.

مقالات خواندنی:

رتبه بندی گوگل و ۸ ملاک اصلی رنکینگ گوگل در سال 2019

 

سئو : به روزترین تکنیک های سال 2018: بهینه سازی جستجوی صوتی

سئو : به روزترین تکنیک های سال 2019: بهینه سازی جستجوی صوتی

بسیاری از کاربران مانند موئلر متوجه نیستند که چرا کاربران کنسول سرچ گوگل  می خواهند نتایج جستجوهای صوتی و جستجوهای تایپی جداگانه نمایش داده شود.

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید به اطلاعات جستجوی صوتی دسترسی داشته باشید. بهینه سازی جستجوی صوتی با بهینه سازی و سئوی قدیمی،‌ کمی متفاوت است و تاکتیک های دیگری دارد. داشتن اطلاعات و تسلط کافی در این زمینه به شما کمک می کند که برای جستجوهای صوتی نتایج بهتری کسب کنید.

هنوز متقاعد نشده اید که بهینه سازی جستجوی صوتی تا چه حد مهم است؟ در این قسمت سه دلیل را ذکر می کنیم:

دیده شدن بیشتر در Featured Snippet ( سربرگ ویژه گوگل) ها:

یکی از ویژگی های جالب صفحه اصلی گوگل این است که وقتی کاربر عبارات خاصی را جستجو می کند، گوگل بهترین پاسخ را (به انتخاب گوگل) در یک کادر برجسته  Featured snippet به همراه لینک مطلب به کاربر نشان می دهد. ( Featured Snippet کادری است که در اول فهرست جستجو ظاهر می شود و پاسخ منتخب گوگل به جستجوی کاربر را نمایش می دهد. گوگل این پاسخ ها را از سایت هایی با رنکینگ صفر«0#» انتخاب می کند.)

در حال حاضر گوگل هوم (Google Home)  و دستیار گوگل (Google Assistant) قسمت هایی از سایت هایی با رنکینگ صفر را می خوانند و در یک کادر برجسته  (Featured Snippet) به کاربر نشان می دهند. به همین دلیل است که مردم علاقه مند هستند که بدانند چطور باید برای بیشتر دیده شدن در feature snippet ها و رسیدن به رنکینگ صفر (position zero) در گوگل بهینه سازی کنند.

مقالات خواندنی:

تولیدمحتوا برای سئو: چگونه تولیدمحتوا کرده و برای گوگل بهینه سازی کنیم؟

اگر به مقالات منتشر شده در مورد (بهینه سازی برای featured snippet) نگاه کنید؛ (همان طور که گوگل آنها را فهرست کرده است) می بینید که تعداد این مقالات در سال گذشته به میزان 178 درصد افزایش داشته است.

شناخت بیشتر درباره بهینه سازی جستجوی صوتی گوگل سبب می شود  که بدانید کدام جستارها باعث بالا آمدن featured snippet ها در گوگل می شوند. سپس تلاش کنید تا برای featured snippet ها بهترین پاسخ ها را تهیه کنید و پس از مدتی با صرف وقت و منابع کافی به رنکینگ صفر در گوگل دست پیدا کنید.

وقتی گوگل مطلب سایت شما را در قالب یک Featured Snippet در پاسخ به جستجوی کاربر نمایش می دهد و کاربر را به سایت شما هدایت می کند، این باعث بهبود رنکینگ و افزایش اعتبار برند شما خواهد شد.

بهبود رنکینگ و افزایش اعتبار برند

بهبود رنکینگ و افزایش اعتبار برند

این موضوع به نفع گوگل هم هست زیرا وقتی که feature snippet ها پاسخ درستی به جستجوی کاربر می دهند،‌ موجب رضایت کاربران از اپلیکیشن گوگل خواهد شد. هرچه گوگل خدمات بهتری ارائه کند کاربران بیشتری از آن استفاده می کنند و به طور بالقوه دانلود اپلیکیشن Google و فروش گوشی های اندرویدی بیشتر خواهد شد. زیرا با ارائه سرویس های بهتر به مشتریان،‌ ارزش گوگل نزد آنان افزایش می یابد.

اگر در پاسخ به جستجوی کاربر،‌ یک اسنیپت ویژه  (Featured Snippet) بی ارتباط پیدا شد و یا اصلا هیچ Featured Snippet ی پیدا نشد، به این دلیل است که هنوز کسی برای آن جستار (کلیدواژه جستجو شده) بهینه سازی نکرده است. در این صورت گوگل باید از کاربر عذرخواهی کند که هنوز نتوانسته برای این جستار Feature Snippet‌  پیدا کند و به این ترتیب در رقابت با دستیار شخصی اپل (سیری) و سخنگوی هوشمند آمازون، سهم خود را در بازار از دست خواهد داد.

بنابراین برای رسیدن به رنکینگ صفر (position zero) به پاسخ های رقابتی بیشتری نیاز دارید. اما ابتدا باید بدانید که معمولا کدام جستارها در جستجوی صوتی از featured snippet استفاده می کنند. و باید بدانیم که چرا به اطلاعات جستجوی صوتی در کنسول  سرچ نیاز داریم.

مقالات خواندنی:

تولیدمحتوای سئو چیست؟

به خوبی بشناسیم که هدف مشتری از جستجوی صوتی چیست.

 

به یاد دارم که در اوایل دوران سئوی موبایل وقتی جستارهای موبایل و کامپیوتر را با هم مقایسه کردیم، به دو نکته قابل توجه رسیدیم:

 

بهینه سازی جستجوی صوتی

بهینه سازی جستجوی صوتی

1-   کاربران از کلمات کلیدی یکسانی در جستجو با موبایل و کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنند. گرچه بعضی کلمات کلیدی خاص هم هستند که بیشتر در گوشی های موبایل جستجو می شوند و بالعکس، بعضی کلمات کلیدی بیشتر در کامپیوتر جستجو می شوند.

2-    بر اساس دسته بندی جدید جستجوها، این نکته را دریافتیم که کاربران متوجه شده اند که GPS و سایر ویژگی های مخصوص گوشی های موبایل، برای آنها امکانات خاصی را در جستجو فراهم می کنند که در دسکتاپ وجود ندارد.

یک مثال میزنم: جستاری مانند “ساعات کار فروشگاه” که وقتی مردم به فروشگاه می روند، تعداد این جستجو افزایش می یابد.

مثال دوم جستارهای “نزدیک من” است. مثلا شما جستجو می کنید “رستوران های نزدیک من” . این نوع جستجو ها که بر اساس موقعیت جغرافیایی هستند، بیشتر در گوشی های موبایل انجام می شوند.

همان طور که کاربران متوجه تفاوت های بین جستجو با موبایل و کامپیوتر می شوند، عملکرد موتورهای جستجو تغییر می کند.

این موارد را در جستجوی صوتی در نظر بگیرید. انواع خاصی از جستارها هستند که فقط در گوگل هوم (Google Home) و دستیارگوگل (Google assistant) به جواب مناسب می رسند. مثلا عبارت “tell me about my day” یکی از آن هاست. می توانیم سایر این عبارات را حدس بزنیم، اما اگر اطلاعات دسته بندی شده جستجوهای صوتی را داشته باشیم مجبور به حدس زدن نخواهیم بود.

این نکات برای بازاریابان و صاحبان سایت ها چه فوایدی دارد؟ خب بدون دیدن دقیق اطلاعات به سختی می توان گفت. اما موردی را در نظر بگیرید که فردی جستجوی صوتی می کند: رانندگی به فروشگاه برای خریدن کادو! یا از گوگل بپرسد که فروشگاه نزدیک او، تا چه ساعتی باز است؟

در این مواقع گوگل باید تمامی جستارهای مرتبط با موضوع را در نظر بگیرد. در بعضی موارد نحوه عملکرد جستجوی صوتی و جستجوی تایپی تفاوت قابل توجهی دارند که این موضوع در بهینه سازی سایت تاثیر می گذارد.

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

گوگل اعلام کرده که تفاوت جستجوی صوتی در این است که، این جستارها 30 برابر بیشتر از جستارهای تایپی عمل می کنند. در بسیاری از موارد این تفاوت ها برای بازاریابان کارایی ندارند، اما در بعضی موارد مفید هستند. برای اینکه سایت شما در جستجوی صوتی کاربران نمایش داده شود، باید محتوای آن را تغییر دهید و بهینه کنید. اما ابتدا باید تفاوت های جستجوی تایپی و صوتی را بدانید.

مقالات خواندنی:

تولید محتوای سئو

هنگامی که به جستجوها دقت می کنم، تفاوت معناداری بین آنچه که خانواده ام در گوگل جستجو می کنند و آنچه که من با جستجوی صوتی در گوشی موبایلم می گردم، وجود دارد. دسته بندی های جدیدی در جستار های صوتی وجود دارد که به بازاریابان و فروشندگان مربوط است.

حتما دیده اید بعضی جستجوهای صوتی مثل این مورد هستند: هی گوگل! برای من از چیزهای عجیب و غریب بگو!

یا مثلا: خرید نوشابه از فروشگاه فلان!

این گونه عبارات در جستجوی صوتی نتایج کاملا متفاوتی در مقایسه با جستجوی تایپی می دهند. این دسته از جستارها نیز مانند عبارت “ساعات کار فروشگاه…” بیشتر در حالت صوتی جستجو می شوند.

مسأله این است که چگونه اطلاعات جستجوی عبارت های “نزدیک من” را پیدا کنیم؟

3- درک میزان تاثیر تبلیغات و بهینه سازی در رسانه های مبتنی بر صدا و آخرین دلیل برای اهمیت دادن به جستجوهای صوتی، که هم برای بازاریابان و هم برای گوگل بسیار مهم است.

اجازه دهید صراحتاً توضیح بدهم. چرا که این مسأله فقط مختص بازاریابان و فروشندگان نیست.

اخیرا یکی از رقبای تجاری ما، نظرسنجی منتشر کرد. در این نظر سنجی مردم اعلام کرده بودند که مایل هستند بلیت های خود را از طریق سخنگوی هوشمند جستجو و خرید کنند.

به عنوان سئوکار، بازاریاب و فروشنده بلیت ها، می توانم این اطلاعات را وارد قسمت actions  در Google Developers کنم و پس از بررسی اطلاعات به سرمایه گذاری روی بازاریابی و بهینه سازی سایت بپردازم. پس از آن هنگامی که مشتریان ما جستجوی صوتی می کنند: هی گوگل! درباره خرید بلیت بولینگ بگو! نتایج خوبی در پاسخ به جستجوی خود دریافت کنند، به جای اینکه پیغام تأسف و عذرخواهی گوگل را ببینند.

مقالات خواندنی:

چگونه یک سئوکار خوب پیدا کنیم و سئو کار های غیر حرفه ای را تشخیص دهیم؟

شاید بتوانم شرکتم را متقاعد کنم که بخشی از منابع مالی را صرف تأمین محتوای سفارشی کنند. همان طور که دیسنی و نت فلیکس این کار را کرده اند. اما فقط با تکیه بر همین اطلاعات می توانم این کار را انجام بدهم؟ فکر نمی کنم!

سئو : بهینه سازی سایت

سئو : بهینه سازی سایت

مانند سال 2005 که تازه جستجو در گوشی های موبایل آغاز شده بود، اکنون نیز ما دقیقا نمی دانیم که مردم چگونه از جستجوی صوتی استفاده می کنند. بنابراین نمی توان گفت که چه فرصت هایی در اختیار داریم یا با چه سرعتی در حال رشد هستیم. جستجوی صوتی تکنولوژی مبتکرانه ای است که در اوایل عمر خود قرار دارد بنابراین هر گونه تلاش به قصد بهینه سازی سایت برای جستارهای صوتی لزوما به موفقیت منجر نمی شوند. از آنجایی که ما در مقایسه با گوگل و آمازون اطلاعات و دانش خیلی کمی راجع به جستجوی صوتی داریم، باید با همین میزان اطلاعات پیش برویم و روی آینده سرمایه گذاری کنیم، زمانی که این تکنولوژی بر بازار تأثیر بگذارد و سرمایه گذاری ما به ثمر بنشیند.

اگر اطلاعات گوگل را داشتم، می توانستم پرونده قوی تری برای تحقیق و بررسی تشکیل بدهم اما الان باید به اطلاعاتی که از نظرسنجی ها به دست می آیند بسنده کنم. می توانستم به مدیران بگویم که: ببینید که مردم تا چه حد عبارات مربوط به برند ها را جستجوی صوتی می کنند و نتیجه صفر می گیرند! می توانیم روی تهیه یک نمونه اولیه مثل Google Home  و دستیار صوتی سرمایه گذاری کنیم و جستارهای صوتی که تا به حال پاسخی نداشته اند را تهیه کنیم بدین ترتیب سرمایه مان بازده خوبی خواهد داشت. ولی چون این اطلاعات را نمی توانیم از گوگل بگیریم هنوز رشد کارمان به اندازه کافی نیست.

گوگل هنوز از طریق جستجوی صوتی درآمدی کسب نمی کند؛ اما وقتی که تبلیغات در صفحه اصلی گوگل نمایش داده می شوند، مشخص می شود که تجزیه و تحلیل این اطلاعات چه قدر مهم است.

سئو : بهینه سازی سایت

سئو : بهینه سازی سایت

کلام آخر!

بله ! ما می توانیم بدون اینکه بدانیم کدام عبارات بیشتر جستجوی صوتی می شوند، بهینه سازی کنیم. همان طور که در سال های پیش بدون اینکه بدانیم کدام جستارها بیشتر در گوشی های موبایل استفاده می شوند، برای جستجوهای موبایلی بهینه سازی می کردیم (سئوی موبایل). اما دانستن اینکه کاربران کدام عبارات را بیشتر در جستجوی صوتی استفاده می کنند، به بازاریابان و فروشندگان کمک می کند تا با بهینه سازی جستجوی صوتی، کاربران را به پاسخ های مناسب و صحیح برسانند.

 

مقالات خواندنی:

سئوی وبلاگ: چگونه محتوای وبلاگ خود را برای موتورهای جستجوی گوگل بهینه کنیم؟  ترفند های 2018

راهنمای بهینه سازی نوشته های وبلاگ وردپرس شما (علاوه بر فهرست)

انتخاب کلید واژه های متناسب با سئو

تولید محتوا برای وب سایت

ترفند های تولید محتوا در سال 2018

7 نکته ی آسان نوشتن مطالب مؤثر برای وبلاگ (تولید محتوا)

8 دلیل نیاز به بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما

منبع مقاله:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *