تولید محتوای درسی

آموزش ساخت تولید محتوا برای کودکان در 10 ساعت | پیش دبستانی‌ها

آموزش ساخت تولید محتوا برای کودکان در 10 ساعت | پیش دبستانی‌ها

آیا به‌عنوان یک مدیر، یک مؤسس یا یک معاون مدرسه، احساس می‌کنید در حرفه خود در حال منزوی شدن هستید؟ آیا هنوز هم روش‌های سنتی آموزشی در مدرسه شما جریان دارند؟ آیا معلمان مدرسه شما، صرفاً یک مصرف‌کننده محتوا هستند؟ آیا اضطراب را در معلمان مدرسه خود، جهت استفاده از فناوری‌های جدید، مشاهده می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید آموزش تولید محتوای درسی وقت و انرژی زیادی، از شما و معلمان خواهد گرفت؟

ما در این مطلب شما را با آموزش تولید محتوای آموزشی و درسی، آشنا می‌کنیم.

آموزش ساخت تولید محتوا برای کودکان در 10 ساعت | پیش دبستانی‌ها

برای شروع هیچ‌وقت دیر نیست:

اینکه درزمینه‌ی تولید محتوای درسی، فاقد هرگونه مهارت و دانشی هستید نباید منجر به از دست رفتن فرصت‌های بزرگ شغلی شما شود. استفاده از کلاس‌های آنلاین و سیستم‌ها و تولیدات فناورانه در آموزش، هنوز هم امری نوظهور در کشور ما محسوب می‌شود و برای یادگیری آن دیر نشده.

معلمان در آموزش تولید محتوای درسی چه خواهند آموخت؟

آموزش تولید محتوای درسی، گامی در راستای توانمندسازی معلمان است جهت تشریح مطالب درسی به‌صورت دیجیتال؛ تا به‌ویژه در ایام کرونا، دانش آموزان با استفاده از موبایل، تبلت یا کامپیوتر بتوانند مباحث درسی خود را به‌صورت مجازی دنبال کنند.

چرا استفاده از تولید محتوای آموزشی امری ضروری است؟

یافته‌های دانشمندان در قرن‌های اخیر، حاکی از آن است که تصویرسازی نقش بسیار مهمی در آموزش داشته و امروزه، اهمیت آن بر همگان، آشکار ‌شده است. همان‌طور که می‌دانید، در قرن اخیر، اینترنت و فضای مجازی در تاروپود زندگی همه ما رخنه کرده است و همین نکته، استفاده از چنین امکاناتی را در بحث آموزش، ضروری می‌سازد. شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزش‌ها نیز مزید علت بر بهره‌گیری از چنین آموزش‌هایی شده است.

نگرانی معلمان و اولیا از نتیجه آموزش غیرحضوری، از جنبه کاهش اشتیاق دانش‌آموز برای یادگیری، قابل‌درک بوده و راهکار حل این دغدغه، تولید محتواهای جذاب و مؤثر است. محتوایی که اگر توسط خود معلم ساخته شود کارآمدتر و ثمربخش‌تر خواهد بود.

سفارش تولید محتوای آموزشی برای برنامه شاد معلمان

سفارش تولید محتوای آموزشی برای برنامه شاد معلمان

ویژگی‌های یک تولید محتوای درسی خوب چیست؟

 یک تولید محتوای درسی خوب و نتیجه‌بخش، دارای ویژگی‌های خاصی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • همان‌طور که می‌دانید هدف از تولید محتوای درسی، در وهله اول، دانش آموزان می‌باشند؛ بنابراین در تهیه آن باید به گروه سنی، علایق، روحیات، توانایی و میزان درک آن‌ها توجه زیادی مبذول داشت.
  • محتوای آموزشی می‌بایست بر مبنای نیاز آموزشی دانش آموزان و جهت ارتقا سواد علمی آن‌ها پی‌ریزی شود.
  • مطالب، در یک محتوای آموزشی خوب، منسجم هستند و دانش‌آموز را در شرایط متناقض قرار نمی‌دهند.
  • محتوای آموزشی باید عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد و همواره سادگی و قابل‌فهم بودن آن مدنظر قرار گیرد.
  • به‌روز بودن و کاربردی بودن، برای یک محتوای آموزشی امری ضروری به شمار می‌رود.
  • استفاده از تولید محتوای درسی، مستلزم این است که دانش آموزان منفعل نشوند و همچون زمانی که در کنار یک معلم خلاق و پویا حضور دارند درگیر مباحث درسی باشند.
  • محتوای تولیدشده قرار است در فرایند آموزش مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین طبق برنامه‌ریزی درسی مدرسه و هم‌زمان با بودجه‌بندی زمانی آن باید تولید و ارائه شود.
  • حجم بالای مطالب و همین‌طور کافی نبودن مطالب مورد نیاز، در رسیدن به اهداف آموزشی اختلال ایجاد می‌کند؛ بنابراین محتوای آموزشی تولید شده، باید با توجه به اهداف آموزشی موردنظر، تهیه و تنظیم شود.

 آیا استفاده از تولید محتوای درسی، تنها به ایام کرونا محدود می‌شود؟

امروزه اکثر دانش آموزان سواد کامپیوتری و توانایی استفاده از گوشی و تبلت را دارند. این تمایل و علاقه را در عصر جدید که عصر فناوری و اطلاعات نامیده می‌شود نمی‌توان نادیده گرفت. فناوری نوین، همگام با رشد فرزندان این عصر، تکامل می‌یابد. فاصله گرفتن از این حقیقت و نگنجاندن آن در شیوه‌های آموزشی، نقصانی بزرگ محسوب گشته و شکافی بزرگ بین دانش‌آموز و معلم ایجاد خواهد کرد. شیوع کرونا بهانه‌ای برای توجه بیشتر به این موضوع است اما بی‌تردید در سال‌های آتی، ضرورت دانلود تولید محتوای درسی و آموزشی در مدرسه بیش از همیشه خودش را نشان خواهد داد.

مدارس و معلمانی که خود را ملزم به یادگیری تولید محتوای درسی نمی‌دانند در عرصه آموزش، خلاقیت و پویایی قابل‌توجهی نخواهند داشت و در حوزه آموزش، منزوی خواهند شد. ازآنجایی‌که رسالت هر معلم، تعلیم و تربیت همه‌جانبه و ماندگار است، عقب ماندن از قافله علم و فناوری، ناگزیر به ناکارآمدی می‌انجامد و این خواسته قلبی هیچ‌یک از معلمان عزیز و زحمت‌کش نیست. بدین‌ منظور است که باید شروع به یادگیری کرد.

معلمان برای ساخت محتوای درسی به سه چیز نیاز دارند:

  1. سناریوی تدریس خوب: طراحی یک سناریو، شامل ارائه، نتیجه‌گیری و پایان‌بندی دروس است. آماده‌سازی یک سناریوی خوب، جهت تبدیل به محتوای الکترونیکی ازجمله مواردی است که یک معلم با توجه به تجربه و مهارت‌های خود، به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.
  2. تسلط به نرم‌افزارها: پس از طی شدن فرایند آماده‌سازی مطالب درسی، باید آن‌ها را به کمک نرم‌افزارهایی مناسب، تبدیل به محتوای آموزشی دیجیتال نماییم؛ بنابراین پی خواهیم برد که در این حوزه، تنها معلم بودن و تسلط بر روش‌های تدریس کافی نیست، بلکه باید به فکر ارتقا مهارت‌های الکترونیکی نیز بود؛ و رسیدن به این شرط مهم، مستلزم آموختن نرم‌افزارهایی است که برای این کار ساخته‌شده‌اند.(برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه بفرمایید.)

3– تجهیزات خوب: (میکروفن، لپ‌تاپ یا سیستم خوب، دوربین، محل کار خانگی)

میکروفن از اساسی‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تولید محتوای آموزشی است چراکه کیفیت صدا در محتوای تولیدشده اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین یک لپ‌تاپ یا سیستم خوب که سرعت بالا و رم مناسبی داشته باشد تا حد زیادی بر سهولت کار تولید محتوا می‌افزاید.

برای تهیه عکس‌ها و فیلم‌های باکیفیت می‌توان علاوه بر دوربین گوشی موبایل از یک دوربین دیجیتال نیز بهره برد.

اصولاً کار تولید محتوای آموزشی برای شاد توسط معلمان، در خانه انجام می‌شود. در نظر گرفتن مکانی مناسب در منزل، برای حفظ تمرکز و راحتی استفاده از ابزار، در افزایش کیفیت کار تاثیر گذار است.

 

ارتباط آموزش تولید محتوای درسی با توسعه فردی و شغلی معلمان

توسعه فردی و در پی آن توسعه شغلی معلمان عزیز در گرو ارتقا دانش و مهارت آن‌هاست. این روزها شاهد این موضوع هستیم که تعدادی از معلمان، با سفارش تولید محتوای آموزشی برای مدرسه، نیاز آموزشی دانش آموزان خود را مرتفع می‌سازند. حال‌آنکه تنها با صرف زمانی محدود برای آموختن تولید محتوای درسی، می‌توانند با استفاده از تجربیات گران‌بهای خود در امر آموزش و همچنین با شناخت همه‌جانبه‌ای که نسبت به دانش آموزان خود دارند، محصولی مناسب‌تر و کاربردی‌تر، برای کلاس درس خود، تولید کنند.

یک دوره آموزشی جامع و مفید می‌تواند نیاز معلم یا مدرسه به برون‌سپاری تولید محتوای درسی را رفع کند. درنتیجه، مدرسه در امر آموزش کاملاً خودکفا می‌گردد.

آموزشی برای ساخت محتوای آموزشی

استفاده از پکیج‌ آموزشی تولید محتوای آموزشی ، با در نظر گرفتن شرایط کنونی، بهترین روش یادگیری محسوب می‌شود. آژانس کنکور صفر تا صد مهارت تولید محتوای درسی را در یک پکیج آموزشی جامع، خدمت شما عزیزان ارائه نموده است. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

تولید محتوا برای کودکان

 

آموزش رایگان تولید محتوا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *