هزینه تولید محتوا چگونه محاسبه می شود؟
منظور از هزینه تولید محتوا چیست؟
هزینه تولید محتوا، مقدار دستمزدیه که نویسنده محتوا یا شرکت تولید محتوا بابت محتوا نویسی دریافت میکنه. تولید محتوا یه جور خدماته که با توجه به تقاضای وحشتناکی که پیدا کرده، روزبهروز به قیمتش اضافه میشه. درواقع این هزینه پولیه که سفارشدهنده محتوا در مقابل دریافت مطلب به انجامدهنده کار پرداخت میکنه. البته در بازار افرادی هستن که تولید محتوا را با قیمت ارزان انجام میدن. ولی به دلیل موارد زیر نمیشه بهشون اعتماد کرد:
- بیتوجی به اصول نگارشی و ویرایشی
- ناآشنایی با روش اصولی بهینه سازی یا سئو
- رزومه ضعیف
- تجربه کم
بنابراین همکاری با یک فرد غیرمتخصص چیزی جز اتلاف وقت نیست. اما هزینه تولید محتوا به طور میانگین چقدر است؟
ردیف | نوع تولید محتوا | تعرفه برای هر کلمه |
1 | تولید محتوای متنی برای وبلاگ | 80 تومان |
2 | تولید محتوای متنی برای صفحات خاص | 100 تومان |
3 | تولید محتوای متنی برای نقد و بررسی محصولات | 110 تومان |
4 | تولید محتوای متنی به زبان انگلیسی | 250 تومان |
بروزرسانی شده در بهار 1400
فهرست مطالب:
تولید محتوا شامل چه نوع رسانهای میشود؟
گاهی بهاشتباه اینطور تصور میشه که تولید محتوا یعنی صرفاً نوشتن مقاله! اما اینطوری نیست. درسته که محتوای متنی، متداولترین و فراگیرترین شکل محتوا توی فضای مجازیه اما محتوا اَشکال دیگهای هم داره و به همین دلیل، طبیعیه که هزینه های تولید محتوا با توجه به نوع محتوایی که مشتری درخواست میکنه، متغیر باشه. محتوا رو در کلیترین دستهبندی میتونیم به سه نوع اصلی تقسیم کنیم:
- محتوای متنی: واضحه که این نوع محتوا در قالب مکتوب هستش و ما روزانه به اَشکال مختلفی باهاش سروکار داریم. همین مطلبی که الآن دارید میخونید خودش یه نمونه از محتوای متنی هستش. روزنامه، مطالبی که توی کانالای تلگرامی میخونیم و همینطور کتابای درسی، همه و همه نمونههایی از محتوای متنی هستن. باید بدونیم که هزینه تولید محتوا برای محتوای مکتوب، معمولاً کمتر از سایر اَشکال محتواست.
- محتوای صوتی: خب! کاملاً معلومه که از چه جور محتوایی حرف میزنیم دیگه؟ نه؟! مطمئناً بهمحض شنیدن این عبارت، یاد پادکستها و کتابای صوتی افتادید. حتی پیغامهایی هم که در قالب وُیس توی تلگرام یا اینستاگرام برای دوستاتون میفرستید، یه نوع محتوای صوتی هستن. قیمت تولید محتوا صوتی در مقایسه با محتوای متنی بیشتره.
- محتوای تصویری: محتوای تصویری شامل عکسای ثابت و همینطور ویدئوها و حتی گیفها میشه و خب میدونیم که استفاده از این نوع محتوا، روزبهروز در حال افزایشه. بااینحال وقتی صحبت از تولید محتوای تصویری میشه، معمولاً منظور، ساخت کلیپهای ویدئویی یا انیمیشنهاست و طبیعیه که هزینه تولید محتوای آموزشی یا ویدئویی، با اختلاف بیشتر از هزینه تولید سایر اَشکال محتواست.
یادداشت: باید بدونیم که گاهی تولید محتوا، در قالب ترکیبی از انواع سهگانهای که گفتیم انجام میشه که یکی از رایجترین و آشناترین انواع محتوای ترکیبی، اینفوگرافیها هستن که از طریق ترکیب متن و جاذبهای گرافیکی ایجاد میشن. اینفوگرافی در مقایسه با محتوای متنی، قیمت بیشتری داره.
هزینه تولید محتوا چطور محاسبه میشه؟
تعرفه تولید محتوا رو میشه بر مبنای نوع محتوا و همینطور میزان تخصص موردنیاز و حجم کاری برآورد کرد. اما برخی از محتواها بهصورت گسترده در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشن یعنی استفاده از اونا رواج و عمومیت بیشتری داره. ازونجایی که محتوای متنی، پرکاربردترین نوع محتواست، ما امروز قصد داریم، نحوه محاسبه هزینه تولید محتوا متنی رو بهتون توضیح بدیم.
هزینه تولید محتوای متنی
همونطور که گفتیم، محتوایی که بهصورت متن برای وبسایتها نوشته میشه میتونه قیمتهای متفاوتی داشته باشه. رایجترین معیار برای محاسبه قیمت تولید محتوا، برآورد هزینه نهایی به ازای تعداد کلماته. اما اینکه هر کلمه، چه نرخی داشته باشه، وابسته به عوامل مختلفیه که در اینجا هر کدوم از این عوامل رو معرفی میکنیم و در موردشون توضیح میدیم.
1. روش نگارش محتوا
متونی که در وبسایتها میبینیم، معمولاً به 3 روش نوشته میشن:
- تولید محتوای ترجمهای: توی این روش، محتوا نویس، صرفاً سفارشی رو که به یه زبان خارجی از مشتری دریافت می کنه، بدون کموکاست ترجمه میکنه و تحویل میده.
- تولید محتوای تألیفی: تولید محتوای تألیفی، معمولاً وقتگیرتره و به انرژی و مهارت و جستجوی بیشتری نیاز داره. در اینجا محتوا نویس، یه مقاله کاملاً جدید رو درباره موضوع مدنظر مشتری، خلق یا تألیف میکنه و برای این کار از دانش شخصی خودش و همینطور منابع فارسی و انگلیسی کمک میگیره. البته خود محتوای تألیفی میتونه انواع مختلفی داشته باشه که پستهای وبلاگی و ریپورتاژ آگهیها دو نمونه معروف ازونا محسوب میشن.
- تولید محتوای کپی رایتینگ: این نوع محتوا نویسی درواقع همون تبلیغنویسیه و کسی که این کار رو انجام میده، باید بتونه علاوه بر ارائه اطلاعات درست درباره یه محصول، در مخاطب یا خواننده، برای خرید اون محصول، اشتیاق ایجاد کنه و از این جهت، میتونیم بگیم که کپی رایتینگ در مقایسه با ترجمه و تألیف، کار سختتریه و به مهارت و ظرافت بیشتری نیاز داره.
هزینه تولید محتوا به روش ترجمه، معمولاً ارزونتر از تولید محتوای تألیفیه و محتوای تألیفی هم معمولاً ارزونتر از محتوای کپی رایتینگه. البته همونطور که دیدید، از قید “معمولاً” استفاده کردیم چون گاهی بنا به دلایل یا ویژگیهای خاص یه سفارش، ممکنه ماجرا عوض بشه. البته نویسندهها و محتوا نگارها، روشها و تعاریف منحصربهفردی نیز ارائه میدهند که قابلتأمل است.
2. زمان تحویل تولید محتوا
کسبوکارها و وبسایتهای محتوایی که انتشار مدام و منظم محتوا برای اونا مهمه، به جهت هماهنگی بیشتر و انتشار منظم برای تحویل پروژهها، ددلاین یا همون ضربالاجل تعیین میکنن. اگه مشتری بخواد پروژه رو در زمانی کمتر و یا جلوتر از زمان مشخصشده تحویل بگیره، هزینه تولید محتوا بیشتر میشه. البته کار درست اینه که همه این شرایط در پیش فاکتور یا قرارداد قید بشه.
معمولاً هر محتوا، یه زمان پیشفرض متعارف برای تحویل داره. بعضی جاها دو روز، بعضی جاها سه روز و الیآخر…! اما گاهی مشتری به هر دلیلی، نیاز به تولید محتوای فوری یا اصطلاحاً امرجنسی داره که در این صورت، هزینه تولید محتوا بیشتر میشه چون نویسنده یا شرکتی که انجام کار رو قبول میکنه، تحت فشار و محدودیت بیشتری قرار میگیره و خب معلومه که توی همچین شرایطی، دستمزد بیشتری رو به ازای انجام اون کار دریافت میکنه. پس بهطور خلاصه، اگه نیاز فوری به محتوا داشته باشید، باید سر کیسه رو یه نمه شُلتر کنید!
3. کیفیت تولید محتوا
با اطمینان میتونیم بگیم که حداقل یک بار پیش اومده که متنی رو برای ترجمه سفارش بدید یا خودتون کار ترجمه رو به عهده بگیرید. اگه بخوایم منصفانه قضاوت کنیم باید بگیم متنی که مترجم حرفهای کار کرده یا وقت بیشتری صرفش شده، کیفیت بیشتری داره. تولید محتوا هم از این قانون مستثنی نیست. هر چقدر از زمان بیشتر و افراد متخصصتری توی انجام پروژه استفاده بشه، کیفیت بیشتری خواهیم داشت.
4. زبان تولید محتوا
محتوا رو میتونیم به زبانهای دیگهای هم سفارش داد. خیلی از کسبوکارها و سایتهای داخلی، چند زبانه هستن. بههرحال، میدون رقابت توی بعضی عرصههای کسبوکار، جهانی شده و خیلی از مشاغل، علاوه بر مشتریای داخلی، میخوان از طریق تولید محتوا به زبانهای خارجی، به مخاطبای هدفشون توی کشوری که قصد ورود به بازارش رو دارن، دسترسی داشته باشن. همه میدونیم که افراد کمتری تخصص نوشتن متنهای غیرفارسی دارن. کمبود متخصص و تخصصی بودن چنین تولید محتوایی توی هزینه خدمات تولید محتوا تأثیر زیادی دارد. کلاً وقتی موضوع تولید محتوا به زبان غیرفارسی مطرح باشه، نرخ هر کلمه، حداقل دو تا سه برابر از نرخ هر کلمه فارسی، بیشتره.
بد نیست بدونید که زبانهای انگلیسی، عربی، اسپانیایی و چینی مخاطبهای بیشتری دارن و توی این زبانها حجم تولید محتوا بیشتره. این بین، هزینه تولید محتوا به زبان انگلیسی، در مقایسه به زبانهای دیگه کمتره و قیمت تولید محتوا به زبان چینی، سر به فلک میکشه!
5. ماهیت تخصصی متن
کسبوکارها تنوع خیلی زیادی دارن و به همین دلیل، ماهیت متن، نقش مهمی توی برآورد هزینه محتوا بازی میکنه. بعضی موضوعات ماهیت عمومی دارن و نوشتن دربارشون نسبت به موضوعات دیگه، خیلی راحتتره. اما جاهایی هم هست که بحث تخصصی بودن متن مطرح میشه و اینجاست که کار تولید محتوا میتونه سختتر و حساستر بشه.
طبیعیه که نوشتن یه محتوا با موضوع مثلاً گردشگری، با نوشتن یه محتوا توی حوزه مهندسی مکانیک یا پزشکی برابر نیست. تعداد افرادی که صلاحیت و مهارت کافی برای تولید محتوا در زمینه پزشکی رو دارن، بهمراتب کمتر از افراد دیگهست. همین باعث میشه میزان تخصصی بودن متن، ارتباط مستقیمی با تعرفه تولید محتوا داشته باشه. هر چقدر موضوع محتوا تخصصیتر باشه، معمولاً تعرفه هر کلمه بیشتر میشه. موضوع تخصصی بودن، در همه اَشکال محتوا نویسی اعم از ترجمه، تألیف و کپی رایتینگ میتونه روی قیمت تمامشده تأثیر زیادی داشته باشه.
هزینه تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی
تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی دیگه به یه روند چشمگیر تبدیل شده. حالا کسبوکارها بهدرستی اینو فهمیدن که برای موفقیت، باید توی جبهههای مختلفی بجنگن و با یه استراتژی درست، از ظرفیت شبکههای اجتماعی مختلف برای رسیدن به اهدافشون استفاده کنن. هر شبکه اجتماعی، مخاطبای زیادی داره که هر کدوم میتونن به یه مشتری تبدیل بشن. بنابراین اگه نمیخواید از رقیباتون عقب بمونید، باید به صرف هزینه تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی هم فکر کنین.
قیمت و هزینه تولید محتوا ممکنه در فصلهای مختلف تغییراتی داشته باشه ولی بهطورکلی با توجه به نرخ تورم در کشور ما امکان ارزان شدن این خدمت پیشبینی نمیشه.
پکیج تولید محتوا چیست؟
شرکتهای تولید محتوا معمولاً برای ارائه خدمات با قیمت مناسب و مشتریپسند، پکیجهایی رو تعریف میکنن. چنین پکیجهایی معمولاً بهصرفه و اقتصادی هستن، البته باید تعاریف دقیقی از پکیج ارائه بشه و مشتری بدونه که قراره چه خدماتی رو در قالب یک پکیج محتوایی دریافت کند؟
هزینه پکیج تولید محتوا
افراد یا شرکتهایی که بهطور هدفمند، میخوان توی بازاریابی محتوا موفق عمل کنن، تولید محتوا رو بر مبنای یه استراتژی منسجم انجام میدن. درواقع تولید محتوا، فقط بخش کوچیکی از خدماتی هست که آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مثل کپیفای ارائه میدن. موفقیت تولید محتوا تا حد زیادی به کیفیت استراتژی محتوا بستگی داره. استراتژی محتوا، طرحیه که متخصصای بازاریابی دیجیتال تهیه و تدوینش میکنن. توی استراتژی محتوا، موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار میگیرن که ما اینجا به چند تا از مهمتریناشون اشاره میکنیم:
- موضوعات و کلیدواژههای مهم بازار که ارزش و اهمیت استراتژیک دارن و تولید محتوا باید با محوریت اونا انجام بشه، مشخص میشن.
- مخاطبان هدف شناسایی میشن تا محتوای مناسب به افراد مناسب ارائه بشه.
- حجم مطالب موردنیاز و زمانبندی تولید و انتشار محتوا تعیین میشه.
- درباره کانالهای توزیع محتوا تصمیمگیری میشه.
دقت کنید که یه پکیج واقعی تولید محتوا، اونیه که همه مؤلفههای لازم رو از سیر تا پیاز برای موفقیت یه کمپین بازاریابی محتوا توی خودش داشته باشه. این مسیر از تدوین استراتژی محتوا شروع میشه و با تولید محتوای باکیفیت، اونقدر ادامه پیدا میکنه که اتفاقات خوبی که دنبالشون بودیم، رخ بدن.
مقالات خواندنی:
روش های تولید محتوا | کدام روش؟ چگونه؟ برای چه کسب و کاری؟ و چگونه در صفحه اول قرار بگیریم!؟
خیلی مقاله ی خوبیه در زمینه تولید محتوا. ممنون.