نوشتن محتوا برای کسب و کارها

9 توصیه در نوشتن محتوای عالی برای وب‌سایت‌های کسب‌وکار

9 توصیه در نوشتن محتوای عالی برای وب‌سایت‌های کسب‌وکار

شاید اگر بدانید نوشتن محتوا برای وب‌سایت تا چه اندازه با دیگر شکل‌های نویسندگی فرق دارد، شگفت‌زده شوید. نوشتن برای وب‌سایت هنر خودش را می‌طلبد زیرا برخلاف خواندن مطالب چاپی، کاربران وبسایت ترجیح می‌دهند مطالب را سرسری بخوانند و رد شوند. کاربر اینترنتی با هزاران انتخابی که برای خواندن دارد، ترجیح می‌دهد نگاهی به مطلب بیندازد و به نتیجه برسد. اگر چیزی را که می‌خواهد پیدا نکند، فوراً وب‌سایت شما را ترک می‌کند. گروه نیلسن نورمن، سازمانی که مبتنی بر شواهد به پژوهش درباره‌ی تجربه‌ی کاربر می‌پردازد، در تحقیق اخیرش دریافت که کاربر بین ده تا بیست ثانیه روی سایت مکث می‌کنند و می‌رود. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهد که آمار چیزی حدود پنج ثانیه است. پس شما برای جلب کاربرتان زمان زیادی ندارید.

بنابراین چگونه می‌توان محتوای جذابی برای وب‌سایت کسب‌وکار نوشت که مشتری آن‌قدر در وب‌سایت بماند تا ببیند چه چیزی برای عرضه دارید؟ اینجا چند توصیه برای تولید محتوا داریم که کاربر را درگیر می‌کند.

توصیه‌ی اول: تولید محتوا ارزشمند و مرتبط باشد

زمانی که کاربران موضوعی را در نوارابزار گوگل، یاهو یا هر کدام از موتورهای جستجو وارد می‌کنند انتظار دارند نتایج جستجو با اطلاعات درخواستی‌شان مرتبط باشد. اگر آنها بر روی سایت‌تان کلیک کنند و اطلاعات نامرتبط و قدیمی باشد، از وب‌سایت شما به جستوی بعدی می روند که جوابگوی نیازشان است.

توصیه‌ی دوم: اختصار در تولید محتوا

نیازی نیست بیش از اندازه نکات را توضیح دهید. کاربران وب‌سایت نگاه اجمالی به مطالب می‌اندازند و ترجیح می‌دهند اطلاعات را سریع مرور کنند.

توصیه‌ی سوم: از موضوع منحرف نشوید

کاربران معمولا با هدف خاصی جستجو می‌کنند و اگر در میان حجم عظیم اطلاعاتی دریافتی مجبور به گزینش باشند، ناامید می‌شوند. اگر موضوع‌تان گسترده است، پیشنهاد می‌کنیم محتوا را به چندین قسمت تقسیم کنید و در هر پاراگراف به یک موضوع بپردازید. به این صورت، کاربران اطلاعات را به سادگی پیدا می‌کنند. همچنین به جای اینکه سعی کنید تمام مطالب را توضیح دهید، دیگر لینک‌های مرتبط را به صفحه‌ی محتوا اضافه کنید. انجام این کار نشانه‌ی کاربرپسند بودن سایت شماست.

توصیه‌ی چهارم، اشتباهات تلفظ و دستوری را چند بار بررسی کنید.

محتوای سایتی که پر از اشتباهات تلفظ و قواعد دستوری باشد، کاملاً غیرحرفه‌ای است. پس از اینکه نوشتن محتوا را تمام کردید، متن را برای مدتی کنار بگذارید و کمی بعد با دیدی تازه به سراغش بروید. این بار ممکن است اشتباهاتی جلوی چشم‌تان بیاید که دفعه‌ی قبل نادیده گرفتید.

توصیه‌ی پنجم، مدل هرم وارونه

بسیاری از محتوانویس‌ها و وبلا‌گ‌نویس‌های حرفه‌ای به مدل هرم وارونه برای تولید محتوا اعتقاد دارند. هرم وارونه چیست؟ نتیجه‌گیری یا مهم‌ترین مطالب را در شروع محتوا توضیح دهید و هرچه جلوتر می‌روید از میزان اهمیت کم کنید. این کار باعث می‌شود رئوس مهم‌ترین اطلاعات شما در اول و میانه دیده شود و مخاطب بلافاصله در جریان عناصر اصلی تبلیغ قرار بگیرد.

توصیه‌ی ششم، قاطعانه بنویسید

هیچکس به اندازه شما محصولات و خدمات‌تان را نمی‌شناسد. از تبلیغ کردن نترسید و قاطعانه بنویسید.

توصیه‌ی هفتم، مخاطب را در نظر داشته باشید

برای قوی‌تر ساختن موتور جستجوی محتوای وب‌سایت، از کلمات کلیدی، لینک‌های مرتبط و روش‌های بهینه‌سازی موتور جستو استفاده کنید. این موضوع اهمیت زیادی دارد اما همچنین باعث دیده شدن و جذابیت محتوا می‌شود. در مجموع، هدف شما تبدیل کاربر به مشتری است. بنابراین در نوشتن محتوا، لحن‌تان صمیمانه باشد و از به کار بردن مطالب کم‌مایه و اطناب‌ دوری کنید.

توصیه‌ی هشتم، عکس جلوه‌ی بهتری به محتوا می‌دهد

استفاده از عکس می‌تواند جلوه‌ی بهتری به متن ببخشد و جذابیت بصری وب‌سایت را تقویت کند.

توصیه‌ی نهم: قالب‌بندی مطلب مخصوص اینترنت باشد

به شیوه‌های زیر تولید محتوا را برای کاربران انجام دهید:

– تا جایی که ممکن است به جای پاراگراف‌ها از فهرست‌های مرتب و نامرتب استفاده کنید. یعنی فهرستی براساس ترتیب‌بندی صحیح مطالب یا ترتیب‌بندی دلخواه ایجاد کنید.

– پاراگراف‌ها کوتاه و پرمغز باشد و فضای خالی مناسب را بین سطور قرار دهید.

– در هر پاراگراف روی موضوع تمرکز کنید.

– از عناوین فرعی استفاده کنید تا امکان دسترسی به مطالب راحت‌تر شود. بهره‌گیری از کلمات کلیدی و عناوین فرعی فراوان باعث می‌شود موتورهای جستجو با سهولت بیشتری مطالب را پیدا کنند.

– از «شما» به جای «من» استفاده کنید تا با کاربر ارتباط برقرار کنید.

– جملات‌تان کوتاه باشد.

– کلمات کلیدی مرتبط را در عناوین اصلی و فرعی، لینک‌ها و پاراگراف اول متن قرار دهید.

نوشتن محتوا برای وب‌سایت‌های کسب‌وکار کمی دردسرساز است اما با به‌کارگیری این توصیه‌های ساده مطمئن باشید تبلیغ شما می‌تواند برای کاربران باارزش و جذاب باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.