اعتراض به رتبه بندی معلمان

شیوه اعتراض به رتبه بندی معلمان | چطور رتبه را ارتقا دهیم؟

* این مطلب که درباره اعتراض به رتبه بندی معلمان نوشته شده است یک یادداشت هست و نظر سازمان یا ارگان رسمی و خاصی نیست.

این روزها که فرایند رتبه‌بندی مجددا شروع شده است، ادارات به سرعت رتبه‌های معلمان را بررسی و حکم جدید می‌زنند. اما در میان همکارانی هستند که حق آن‌ها ضایع شده است. موارد بسیار زیادی است که معلم با بیش از 25 سال سابقه و حضور در انواع پست‌های معاونت مدیریتی و آموزشی حائز رتبه 2 یا 3 شده است. حتی برخی از معلمان با مدرک کارشناسی ارشد نیز به صورت غیرقایل قبولی از رتبه‌های 3،4 و 5 جامانده‌اند.

متاسفانه هنوز دلیل روشنی برای رتبه‌های ناخواسته مشخص نشده است. از یک طرف فرایند خیلی سریع اتفاق افتاده است و از طرفی در بخشنامه‌ها به صراحت مشخص نشده است که با چه معیاری یک معلم از رتبه‌های خوب جا می‌ماند.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی معلمان

تقریبا همه معلمان کم و بیش با سامانه رتبه بندی آشنا هستند. در اواخر شهریورماه 1401 معلمان مدارک خود را در بخش‌های مختلف سامانه بارگزاری کردند. تقریبا همه آنچه در دست در لای کاغذ پاره‌های کمد و کشو داشتند در سامانه بارگزاری کردند. ولی اتفاقی که افتاد خیلی‌ها را ناامید و عصبانی کرد. در خبرها و مصاحبه‌هایی که مسئولین آموزش و پرورش منتشر کردند، به صراحت گفته شد که رتبه‌های 1 – 2 و 3 نیاز به سنوات خدمت ندارند. بنابراین این گفته‌ها دلیل محکمی بر اهمیت بارگزاری مدارک است. اما آیا شما همه مدارک را بارگزاری کرده‌اید؟

  • آیا در بخش کارها و پژوهش‌های علمی مدارکی بارگزاری کرده‌اید؟
  • آیا در بخش تولید محتوا، شناسنامه اثر خود را بارگزاری کرده‌اید؟
  • آیا مدیر یا کارشناس در ارزشیابی شما گزینه‌های درستی را انتخاب کرده است؟

خوشبختانه هنوز فرصت اعتراض وجود دارد و صد البته حکم از زمان تصویب قانون لازم الجرا هست. پس اگه رتبه مطلوب را بدست نیاورده‌اید اصلا نگران نباشید. به هر حال اگر شما مستحق رتبه خاصی هستید آن را بدست می‌آورید.

در برخی از خبرها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نوعی تهدید هم وجود دارد که اگر معلم به رتبه خود اعتراض کند، ممکن است شامل تنزل باشد. این حرف نشان می‌دهد آموزش و پرورش طیف وسیعی از اعتراضات را پیش‌بینی کرده است و با این حرف می‌خواهد مقدار اعتراضات نخستین را تقلیل دهد. در حالی که اعتراض به رتبه بندی معلم حق معلم است و ادعایی مثل تنزل رتبه در صورت اعتراض مضحک و غیر اعقلانی است. چرا که اگر کسی رتبه‌ای مثل 2 را به شما داده است. اگر حق شما نبوده چرا داده است؟ و چرا باید در صورت اعتراض آن را به 1 کاهش دهد؟

چگونه به رتبه خود چگونه اعتراض کنیم؟

فعلا به صورت رسمی در حکم و سامانه profile.medu.ir رتبه فرهنگیان مشخص نشده است. که قرار است به زودی نشان داده شود. اما معلمان از اداره و کارشناسان مربوطه رتبه خود را جویا می‌شوند. تعداد زیادی از معلمان به رتبه خود معترض هستند و به دنبال جایی برای اعتراض هستند. متاسفانه فعلا جایی رسمی برای اعتراض به رتبه بندی مشخص نشده است. مشخص هم نیست که معلم باید از طریق سامانه رتبه بندی اقدام به اعتراض نماید یا از طریق اداره محل خدمت. ولی آنچه مشخص است در صورت اعتراض باید سامانه رتبه بندی به حالت اول بازگردد تا همکار نسبت به بررسی و بارگزاری مجدد مدارک اقدام کند.

تاثیر تولید محتوا در رتبه بندی

یکی از بخش‌هایی که در رتبه بندی دارای امتیاز است، بخش تولید محتوا است. ارزیابان در سامانه رتبه بندی این بخش را نیز بررسی کرده و امتیاز آن را لحاظ می‌کنند. در تابستان سال 1401 خیلی از معلمان از مدیر مدرسه تقاضای گواهی برای رتبه بندی خواستند که خیلی از مدیران مدرسه به دلیل رابطه دوستی و ارج نهادن به همکار این گواهی‌ها را صادر کرد. به نظر می‌رسذ این گواهی‌ها از دیدگاه ارزیابان فاقد ارزش بوده و برای آن امتیاز نداده اند. از دیدگاه ارزیابان باید فرقی بین معلمی که زحمت کشیده و تولید محتوا طراحی و تولید کرده با کسی که صرفا از مدیر مدرسه گواهی گرفته وجود داشته باشد.

بنابراین در مرحله اعتراض به رتبه بندی معلمان، اگر سامانه مجددا برای بارگزاری اسناد و مدارک باز شد. سعی کنید شناسامه اثر مربوط به تولید محتوای خود را بارگزاری کنید. گفتنی است که در سامانه رتبه بندی فقط 3 عنوان محتوا را می‌توان بارگزاری کرد.

 

انواع تولید محتوا

به طور کلی محتوای معلم ساخته در دو محور ویدیویی و الکترونیکی انجام می‌شود که معلمان می‌توانند به عنوان یک آیتم در سامانه بارگزرای کنند.

  • تولید محتوای ویدیویی
  • تولید محتوای الکترونیکی

 

1- تولید محتوایی ویدیویی درواقع نوعی محتوای تدریس است که همراه با موشن و کارهای گرافیکی جذاب و با صدای خود معلم ساخته‌ می‌شود. این نوع محتوا را ویدیویی می‌گویند. برای مشاهده نمونه کار محتوایی ویدویی روی لینک دانلود و مشاهده کلیک کنید: دانلود مشاهده نمونه محتوای ویدویی 

 

2- تولید محتوای الکترونیکی این نوع محتوا تعاملی است و در داخل آن از آزمون‌ها و تمرین‌های تعاملی استفاده می‌شود. برای ساخت و طراحی آن از نرم افزار معروف استوری لاین استفاده می‌شود. برای مشاهده نمونه: دانلود مشاهده نمونه محتوای الکترونیکی 

سفارش تولید محتوا برای رتبه بندی معلمان

چنانچه دوست دارید کار تولید محتوای شما را ما انجام دهیم. کافیست در اپلیکیشن شاد یا واتساپ برای ما پیام بگذارید و سفارش تولید محتوای الکترونیکی ویدیوی خود را به ما بسپارید.

سفارش تولید محتوا جشنواره برتر تربینی

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *