یک متن خبری چیست و چگونه باید باشد؟

یک متن خبری چیست و چگونه باید باشد؟

یک متن خبری اطلاعاتی درباره وقوع یک واقعه است که تحت عنوان خبر منتشر می‌شود. بخش ابتدایی متن خبری، قسمت اول واقعه را نشان می‌دهد و باید دارای 6 عنصر خبری (چه چیزی، چه کسی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه) باشد که از 2 جمله تجاوز نمی‌کند تا خواننده را به خود جذب نماید.

اینکه نویسنده خبر بتواند در 100 کلمه قسمت عمده مفهوم موردنظر را برساند حائز اهمیت است. این بخش بیشتر موردتوجه موتورهای جستجوگر قرار می‌گیرد و خوانندگان بیشتری نیز از آن بازدید می‌کنند. بخش‌های دیگر خبر که بدنه گفته می‌شود به توضیحات قسمت‌های اولیه می‌پردازد ولی نباید به حاشیه کشیده شود.

برای تولید یک متن خبری حرفه‌ای چه‌کار باید انجام دهیم؟

  • تمام متن خبری شما نباید بیش از 400 الی 700 کلمه را شامل شود، این نکته هنگام تولید محتوا مهم است.
  • 3 الی 4 سطر برای یک پاراگراف مناسب است
  • استفاده پاراگراف‌های طولانی صحیح نیست.
  • از کلمات تکراری بپرهیزید.
  • استفاده از کلیدواژه‌هایی برای بهینه‌سازی موتور جستجو بسیار خوب است، اما متن نباید غیرطبیعی باشد.
  • مخاطب خود را بشناسید و موارد مرتبط را در آن بگنجانید.
  • هدف خود را از نوشتن متن خبری مشخص کنید.
  • اگر می‌خواهید کار جدیدی را آغاز کنید یک فراخوان مشارکت در آن قرار دهید.
  • در صورت معرفی یک محصول جدید نیز یک لینک از صفحه وب آن با محتوای مشخصات محصول موردنظر قرار دهید.
  • استفاده از نقل‌قول در متن خبری موجب استحکام آن می‌شود
  • نباید نقل‌قول‌های طولانی و کلی استفاده کنید
  • سعی نمایید تا نقل‌قول‌ها مرتبط و دارای جزئیات مفید برای مخاطبان و معرفی کالاها و خدمات شرکت شما باشد.

نکته: اینکه محتوای متن خبری شما حاوی خبر است یا توضیحاتی درباره اطلاعات تماس شما مهم است اگر غیر از هدف اصلی خود به حاشیه رفته‌اید صبر کنید تا موارد لازم را به دست آورده و سپس اقدام به تولید محتوای خود کنید.

انواع متن خبری کدامند؟

نوشتن متن خبری نیز مانند کار تولید محتوا انواع مختلفی دارد. که ما در ادامه انواع مختل متن خبری برای برای شمان لیست می‌کنیم و مثال‌هایی از نمونه متن خبری برای شما ارایه می‌دهیم تا درک درستی از خبر و انواع آن داشته باشید.

1- متن خبری ورزشی

روش تولید محتوای خبری برای وقایع ورزشی سبک خاص خود را دارد. طرفداران دو آتیشه ورزشی یک کل خاص هستند: ما زبان خودمان را داریم، یک لیست تقریباً طولانی از خرافات و سنت‌ها هستند که ما می‌دانیم چگونه آن را از خود ورزش جدا کنیم و بگوییم.

متن خبر ورزشی

چگونه می‌توانید بین کسانی که ورزش را نفس می‌کشند با آن‌هایی که ممکن است فقط صدای به زمین نشستن هواپیما را شنیده باشند فاصله و تفاوت قائل شوید؟

دقت کردن در نکاتی مانند:

  • مطالعه اخبار ورزشی کشورها و رشته‌های ورزشی مختلف
  • استفاده از کلمات توصیفی ترکیبی
  • اضافه کردن هیجان به خبر و گزارش
  • استفاده نکردن از کلمات خیلی تخصصی
  • باید هدفمند و بدون بغض و تعصب بنویسید
  • از سبک هرم وارونه استفاده کنید
  • برای مخاطبان خاص نیز مطلبی بنویسید
  • کاملاً در جریان وقایع ورزشی روزانه باشید
  • روش پیدا کنید که افراد غیر طرفدار ورزش نیز متن شما را بخوانند و سعی کنید به نکات ریز مسابقه بپردازید و هر اتفاق ساده‌ای را بزرگ جلوه ندهید.

3- متن خبری انگلیسی

متن‌های خبری در زبان انگلیسی نیز شباهت بسیار زیادی به متون خبری در زبان فارسی دارند. تیتر، لید و بدنه یا همان متن خبر در هر دو زبان مشترک هستند و در پایان آن از نقطه استفاده نمی‌شود یعنی تیتر همان عنوان خبر است.

متن خبر انگلیسی

لید یا چکیده خبر که کمی از تیتر بلندتر و دارای یک یا دو جمله است که این قسمت در زبان انگلیسی بیشتر موردتوجه است.

بدنه یا متن اصلی خبر که دارای جزئیات کامل مانند نظرات، مصاحبه‌های کوتاه و هر چیزی که نویسنده می‌خواهد آن را به مخاطبان و خواننده خودالقا کند می‌باشد.

3- متن خبری طنز

متون طنز همیشه باهدف نشان دادن یک نقص، کاستی و یا مشکل در جامعه با استفاده از کلمات غیرمعمول و شوخ طبعانه نوشته می‌شود. وقایع روزانه هدفی اولیه برای نویسندگان ستون طنز در روزنامه‌ها هستند تا بتوانند مسائل موجود را به زبانی سرگرم‌کننده به مخاطبان خود برسانند.متن خبری ظنز

باید در نظر داشت که متون طنز در رسانه‌ها باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند مخاطبان را به خود جذب کرده و تأثیر خود را نیز بگذارد برای نیل به این هدف باید با وقایع روز آشنایی کامل داشت و به‌اصطلاح به‌روز بود و تصمیم گرفت که دقیقاً چه چیزی مدنظر است و درباره آن به تحقیق پرداخت.

یک نویسنده خوب طنز آثار دیگر نویسندگان طنز را می‌خواند، مخاطبان خود را می‌شناسد، هدف خود از نوشتن را قبلاً در ذهن خود مرور می‌کند، از روش‌های ترکیبی نگارش طنز در نوشته‌های خود استفاده می‌کند، با گوشه و کنایه منظور خود را می‌رساند.

3- متن خبری یک کنفرانس خبری

برای نوشتن خبر از یک کنفرانس خبری باید مواردی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به‌صورت کامل در جریان امور و اخبار موردنیاز برای خود و رسانه اتان قرار بگیرید.کنفرانس خبری

مسئولان یک کنفرانس خبری را برای اینکه می‌خواهند مسائل مهمی که اتفاق افتاده و یا اتفاق خواهد افتاد برگزار می‌کنند این مسئله ممکن است صحیح باشد ولی باید تمامی احتمالات موجود را نیز در نظر گرفت. یک کنفرانس خبری ارتباطی دوطرفه بین خبرنگار و مسئول یا سخنران است پس متن خبری که منتشر می‌شود با اخبار ساده و وقایع اتفاق افتاده روزانه نیز متفاوت است.

سعی کنید قبل از همه در محل کنفرانس حضورداشته باشد، سؤالات خود را از قبل آماده کنید، در مورد مسائلی که می‌تواند مشکلی از مردم را حل کند تمرکز کنید، مطالب خود را به‌صورت منطقی و دست‌چین شده ارائه نمایید.

لید خبری چیست؟

مهم‌ترین قسمت خبر كه در پاراگراف اول آن مي‌آيد، ليد نامگذاري شده است. ليد انگليسي واژه Lead به معناي رهبر و هدايتگر است كه به منظور راهنمايي و ترغيب خواننده به خواندن متن آورده مي‌شود. ليد خلاصه‌ي از مهمترين قسمت خبر است كه حاوي يك يا دو جمله بيست تا چهل و در برخي تعاريف سي تا شصت کلمه‌ای باشد. معمولاً ليد به صورت ضخیم‌تر از متن خبر است و به اصطلاح فني بولد Bold می‌شود و همانطور كه گفته شد جهت ترغيب کاربران به خواننده متن است.

در صورتی که می‌خواهید از خدمات کپی فای برای خبر نویسی و تولید متن خبری استفاده کنید حتماً سفارش تولید محتوا ارسال کنید.

برچسب: اخبار چیست

Save

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *