تحلیل اقدام گرایی سوات

راهنمای قدم به قدم اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT

نحوه اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT

برای اینکه بتوانیم کسب و کار خود را به گونه‌ای جلو ببریم که کمترین مشکلات را داشته باشیم و یا با پیش آمدن مشکلات راه حل آن‌ها را هم داشته باشیم، بهتر است که کارها را با تحلیل پیش ببریم. روش‌های تحلیل مختلفی هستند که می‌توانند به ما در این امر کمک کنند. یکی از این تحلیل‌ها، تحلیل سوات SWOT است. در این مطلب می‌خواهیم نحوه اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT را بیان کنیم.

تحلیل اقدام گرایی سوات چیست؟

این تحلیلی ابزاری است برای مستند سازی نقاط قوت و ضعف‌های داخلی کسب و کار و فرصت‌های بیرونی و خطرات آن‌ها. می‌توان از اطلاعات بدست آمده از این تحلیل در برنامه ریزی کسب و کار و رسیدن به اهداف مشخص شده استفاده کرد. برای اینکه مشخص کنید عاملی داخلی است یا بیرونی، از خودتان بپرسید که آیا اگر کسب و کار شما وجود نداشت، باز هم چنین عاملی بود یا خیر. اگر بله، پس عامل بیرونی است (مثلاً یک فناوری جدید). برای اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT قدم‌های زیر را دنبال کنید.

1- هدف تحلیل سوات خود را مشخص کنید.

در اقدام گرایی هدف بسیار مهم است، چرا که مشخص می‌کند اقدامات ما به چه سمت و سویی باید حرکت کنند و در نهایت ما را به کجا برسانند. از همان ابتدای اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT باید سوالی داشته باشید که بخواهید جواب آن را پیدا کنید و هدفی برای انجام این کار داشته باشید. برای مثال، ممکن است هدف شما از اجرای این شیوه این باشد که ببینید آیا باید محصول یا سرویس جدیدی به بازار ارائه کنید یا خیر و یا اینکه آیا فرآیندهای کسب و کار را باید تغییر داد.

2- بازار، کسب و کار و صنعت خود را مورد بررسی قرار دهید.

قبل از اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT باید کسب و کار، بازار و صنعت خود را مورد تحقیق قرار دهید تا درک خوبی از آن‌ها داشته باشید. می‌توانید با کارکنان و مشتریان خود صحبت کنید تا از دیدگاه آنان نیز با خبر شوید. باید در مورد رقبای خود در بازار نیز اطلاعات جمع آوری کنید.

3- نقاط قوت کسب و کار خود را فهرست کنید.

در اولین قدم آن مواردی که فکر می‌کنید نقاط قوت کسب و کار شما هستند را فهرست کنید. موقعیت شرکت، کارکنان، منابع مالی، برتری‌های مربوط به هزینه و رقابت پذیری کسب و کار از این موارد هستند.
در این مرحله از اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات نیازی نیست که فهرستتان دقیق و قطعی باشد، هر ایده و نظری را ثبت کنید تا در قدم هفتم مورد بررسی دقیق قرار دهید.

4- نقاط ضعف کسب و کار خود را مشخص کنید.

مواردی که فکر می‌کنید نقاط ضعف کسب و کار شما هستند و باعث می‌شود که نسبت به رقبا در جایگاه پایین‌تری قرار بگیرید را فهرست کنید. برخی از چیزهایی که ممکن است نقاط ضعف یک کسب و کار باشند به این ترتیب هستند:
· نبود خلاقیت و نوآوری در کالاها و خدمات؛
· فاصله با بازار فروش؛
· فقدان حقوق معنوی؛
· غیبت کارکنان؛
· آسیب پذیری در برابر تورم افسار گسیخته و تحریم‌ها؛
· کاهش سهم بازار شرکت؛
· و…
زمانی که فهرستی از نقاط ضعف کسب و کار تهیه می‌کنید متوجه می‌شود که کسب و کار شما در طول سالهای فعالیت خود چه مسیری را آمده است، چه مشکلاتی را برطرف کرده، از چه چالش‌هایی گذر کرده و در کدام زمینه‌ها هنوز به قدرت لازم نرسیده است. رجوع به این فهرست در آینده نیز می‌تواند باعث داشتن درک درستی از کسب و کارتان شود.

5- فرصت‌های بالقوه برای کسب و کار خود را یادداشت کنید.

به فرصت‌های بالقوه‌ی بیرونی کسب و کار خود فکر کنید. این فرصت‌ها مانند نقاط قوت کسب و کار نیستند و نیازی نیست که قطعی باشند. ممکن است یک فرصت برای بخشی از کسب و کار تهدید هم حساب شود (مثلاً به فکر معرفی محصولی جدید باشید تا با ترندهای بازار و مشتریان همراه شوید ولی رقبا محصول مشابهی را قبل از شما معرفی کرده باشند). در تحلیل سوات نباید یک مورد را هم فرصت و هم تهدید در نظر بگیرید.
برخی از فرصت‌ها ممکن است به این ترتیب باشند:
· معرفی یک فناوری جدید؛
· برنامه‌های آموزشی؛
· همکاری با شرکت‌های دیگر؛
· ورود به بازاری جدید؛
· تغییر دولت‌ها؛
· و… .

6- تهدیدهای احتمالی را فهرست کنید.

عوامل بیرونی که ممکن است تهدیدی برای شما باشند و یا مشکلی برای کسب و کارتان ایجاد کنند را فهرست کنید. برای مثال: افزایش بیکاری، افزایش رقابت در بازار، نرخ بهره‌ی بالا و مشخص نبودن وضعیت بازار جهانی.

7- فهرست‌های خود را اولویت بندی کنید.

تاکنون باید چهار فهرست جدا داشته باشید. تمام موارد قید شده در فهرست‌ها را اولویت بندی کنید و ببینید که کدام مورد باید زودتر انجام شود و به کدام یک می‌توان در زمان دیگری رسیدگی کرد.

8- برای حل مشکلات قید شده در تحلیل، استراتژی مشخص کنید.

حال که اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT را به پایان رسانده‌اید باید از داده‌های آن استفاده کنید. با پرسش‌های زیر فهرست‌های خود را بررسی کنید:
· چطور می‌توانیم از نقاط قوت خود برای بهره وری از فرصت‌ها استفاده کنیم؟
· چطور می‌توان از نقاط قوت برای غلبه بر تهدیدها استفاده کرد؟
· برای حل نقاط ضعف چه کار می‌توانیم بکنیم تا بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم؟
· چطور باید ضعف‌های خود را به حداقل برسانیم تا بتوانیم بر تهدیدها غلبه کنیم؟

پس از پاسخ دادن به این سؤال‌ها می‌توانید راهبردهای خود را برای جلو بردن کسب و کار خود تدوین و اجرا کنید. اجرای تحلیل اقدام گرایی سوات SWOT تأثیر بسزایی در موفقیت کسب و کارتان خواهد داشت و باعث می‌شود که با اصول کار خود را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *