اشتباهات رایج سئو

اشتباهات رایج در سئو که شما هم ممکن است در حال انجام دادن آنها باشید

نویسنده Pratik Dholakiya اشتباهات تکنیکی در سئو را که به دفعات مشاهده کرده است را به اشتراک می گذارد. حتی حرفه ای ترین سئو کارها نیز ممکن است گاهی این اشتباهات را انجام دهند.
سئو بیشتر از صنعتی است که تنها با تولید محتوای اینترنتی به دنبال جذب مشتری باشد. اشتراکات بزرگی وجود دارند که در برخی از موارد نادیده گرفته می شوند و اغلب اوقات نیز این کار توسط اشخاص عادی که این صنعت را دنبال می کنند انجام می شود.

به عنوان کسی که زمان زیادی را صرف جستجوی وبسایت ها برای فرصتی برای بهینه سازی بوده است، الگو های اشتباهاتی را دیدم که تکرار می شدند. برخی اشکالات تکنیکی که دوباره و دوباره در وب سایت های مختلف خود را نشان میدهند.
در ادامه به بیان این اشتباهات می پردازیم و ممکن است که برای شما نیز آشنا باشند.

1. استفاده از URL های خودتان برای نوفالو

در طول دوره ی یک سئو کار پیش می آید که می خواهد صفحه ای را از دید نتایج جستجو ی موتور جستجوگر دور نگه دارد. و این کار اغلب برای جلوگیری از محتوا های تکرای، مخفی کردن بخش های عضویت، برای نگه داشتن صفحه های کم اهمیت از فهرست ها، برای مخفی کردن آرشیوها و نتایج جستجوی داخلی و غیره انجام می شود. این کار کاملا قابل قبول و عاقلانه است اما…

…از تگ “نوفالو” برای این کار استفاده نکنید.
تگ های نوفالو از اینکه صفحه های شما در نتایج جستجوی موتور جستجو نمایش داده شوند جلوگیری نمی کند، بلکه باعث میشود رتبه بندی صفحه ی وب شما نیز کاهش پیدا کند.
دقیقا به همین دلیل هم نباید از تگ های نوفالو برای اینکه جریان رتبه ی صفحه را ایجاد کنید استفاده کنید. بگذارید بیشتر توضیح بدهیم.
تگ نوفالو از اینکه رتبه ی صفحه از یک لینک بگذرد جلوگیری میکند اما گوگل تعداد کل لینک هایی که در محتوای شما وجود دارد را در هنگام قرار دادن رتبه ی صفحه در نظر میگیرد. یعنی لینک های فالو شده ی شما بدون اینکه لینک های دیگر فالو شده باشند یا نه از همان میزان رتبه بندی صفحه عبور میکنند.
این مورد هنوز هم مشاهده می شود و تازه وارد های سئو و وب مستر هایی که از تگ نوفالو استفاده میکنند فکر میکنند که اینکار باعث میشود برخی از محتوا های آنها در نتایج جستجو نمایش داده نشوند و یا قصد دارند که رتبه ی صفحه را مستقیما در صفحه های مهم بالا ببرند باید بدانند که تگ های نوفالو هیچ یک از این کار ها را انجام نمی دهند.
زمانی که از تگ نوفالو استفاده می کنید یعنی رتبه ی صفحه را به دور انداخته اید. از تگ نوفالو استفاده نکنید حتی اگر میخواهید برخی از محتوای شما در نتایج جستجو فهرست نشوند. اگر میخواهید یک صفحه در بخش نتایج جستجو نمایش داده نشود از کد زیر در تیتر HTML خود استفاده کنید:

دستور بالا باعث میشود که صفحه در میان نتایج جستجو نمایش داده نشود ولی موتور جستجو لینک های داخل صفحه را دنبال کند. سپس هر رتبه ی صفحه ای که وارد صفحه یِ فهرست نشده، میشود باز از طریق لینک ها به وب سایت شما برگردانده میشود و بی استفاده نمی ماند.

2. استفاده نکردن از Canonical

تگ rel=canonical در HTML مانند عبارت پایین است:
این کد به موتور های جستجو میگوید که بجای صفحه ی کنونی ، URL لینک شده باید از طرف موتور جستجو به عنوان یک صفحه واحد در نظر گرفته شود.
ولی چرا باید از این تگ استفاده کنید؟ هدف از اینکار این است که از فهرست شدن محتوا های شبیه به یکدیگر جلوگیری شود که ممکن است باعث شود رتبه شما را در موتور جستجو کمتر کند. همچنین رتبه ی صفحه نیز از صفحه های کانونیکال نشده به صفحه هایی که کانونیکال شده اند عبور میکند پس نباید نگران این باشید که قدرت در رتبه ی صفحه از صفحه های غیر کانونیکال پر شده باشد.
این نقطه دقیقا جایی است که ممکن است بیشترین شکست در تبدیل بازدیدکننده به مشتری اتفاق بیفتد.. جایگزین های صفحه در تست A/B باید از تگ کانونیکال استفاده کنند تا صفحه های دیگر در نتایج جستجو فهرست نشوند. و همچنین هر قدرتی که صفحه ی دیگر در رتبه ی صفحه دریافت کرده باشد به صفحه ی اصلی منتقل می شود.
تفاوت و گوناگونی در صفحه ی محصولات، مانند صفحه های جایگزین با رنگ متفاوت، نیز مثال های رایجی هستند. صفحه های تکراری نیز ممکن است هر لحطه که ردیف جستار های URL استفاده می شوند تشکیل شوند. به همین دلیل کانونیکال کردن کل وب سایت برای وب سایت هایی که از ردیف های جستاری استفاده میکنند مفید است. صفحه هایی که به خودشان ارجاع میکنند نه صفحه ی دیگر که کانونیکال نیز هستند مشکلی ایجاد نمیکنند.

3. استفاده ی ضعیف از لینک های بیرونی

اگر شما از به یک وب سایت دیگر در هدایت کلی وب سایت استفاده می کنید و این وب سایت یکی از پروفایل های شبکه ای اجتماعی شما نباشد باید این لینک را حذف کنید.
از دیدگاه رتبه ی صفحه، لینک های بیرونی قدرتی که از برگشت به وب سایت شما ایجاد می شود را کمتر میکنند. البته بدین معنا نیست که شما اصلا نباید از لینکهای بیرونی استفاده کنید اما لینک های مرتبط با بیرون در هدایت اصلی وب سایتتان با تاثیر گذاشتن روی همه ی صفحات باعث میشوند که رتبه ی خود را از دست بدهید.
البته گوگل مسیر زیادی را پس از الگوریتم رتبه ی صفحه PageRank طی کرده است، اما دلیل دیگری وجود دارد که لینکهای خارجی در هدایت اصلی وب سایت مناسب نیستند. لینک های بیرونی ممکن است که بعنوان اسپم شناخته شوند.
اگر این لینک های بیرونی از متن های کلمه ی کلیدی استفاده کنند و یا در جایی قرار داشته باشند که ممکن باشد با هدایت داخلی وب سایت اشتباه گرفته شوند شرایط بسیار بدتر خواهد بود.
استفاده از لینک های بیرونی در محتوای اصلی مشکلی ایجاد نمیکند، ولی مهم است که کیفیت آنها را نیز بررسی کنید. لینک هایی که به بخش های بد و نامرتبط ختم شوند ممکن است که وب سایت بخاطر استفاده از اسپم توسط تیم اسپم گوگل جریمه شود و یا رتبه ی وب سایت بخاطر الگوریتم های ضد اسپم پایین کشیده شود. همچنین بای دقت کنید لینک های تبلیغاتی از هر نوعی که باشند را نوفالو کنید.

4. استفاده ی کم از لینک های بیرونی

اینکه می گویند” مقدار کمی از دانش خطرناک است” شاید اینجا بدرد بخورد. یک دانش محدود به نحوه ی کار کردن موتور های جستجو ممکن است باعث شود شخصی فکر کند که اصلا نباید از لینک های خارحی استفاده کند. هرچند ممکن است الگوریتم رتبه ی صفحه ی خالص این پیشنهاد را بدهد اما شرایط در بیرون به شکل دیگری است.
یک مطالعه توسط Reboot Online یک مورد واضح را در اینباره نشان می دهد. آنها 10 وب سایت با کلمه های کلیدی بی معنی ایجاد کردند، 5 تای این وب سایت ها لینک های بیرونی قوی داشتند اما 5 وب سایت دیگر لینک های خارجی نداشتند.
جواب این تحقیق بسیار مشخص بود. 5 وب سایتی که لینک های بیرونی داشتند بهتر از 5 وب سایت دیگر عمل کردند.
در یک پست از ساخت رتبه ی صفحه که توسط یکی از رئیس های سابق بخش اسپم وب در گوگل Matt Cuts منتشر شده بود بیان کرده بود که: ” بخشی از سیستم ما لینک هایی که به سایت های خوب منتهی می شوند را تقویت میکند.” این به این معناست که لینک سازی به وب سایت های دیگر مهم است.
جان مولر John Mueller کاملا واضح بیان کرد که لینک های بیرونی دقیقا از فاکتور های رتبه بندی نیستند اما استفاده از آنها باعث میشود که محتوای شما ارزش داشته باشد و می توانند در حین جستجو ی بازدیدکنندگان مفید باشند. نتیجه ای که از مطالعه ی انجام شده توسط Reboot Online و گفته های Matt Cutts می توان گرفت این است که استفاده از نقل قول اعتبار محتوا را بالا میبرد و نمیتوان گفت که لینک های بیرونی هیچ فایده ای ندارند.
بهرحال، اگر میخواهید که جدی گرفته شوید محتوایی که به خوبی تغذیه شده باشد ضروری است و این کار تاثیر مثبتی روی رتبه ی شما خواهد داشت هرچند این تاثیر غیر مستقیم باشد.

5. ساختار ضعیف لینک های داخلی

راه های زیادی وجود دارد که میتوانید لینک های خود را سامان دهی کنید و برای آنها ساختار ایجاد کنید ولی به همان اندازه که راه های مناسب وجود دارد، راه های غلطی هم برای این کار وجود دارند.

backlink checker
بیایید از پایه شروع کنیم، دستورالعمل های گوگل می گوید:
وب سایت خود را با ساختار لینکی عاقلانه بسازید. هر صفحه ای باید حداقل از طریق یک لینک در متن وابسته و مرتبط قابل دسترسی باشد.
سیستم معمولی مدیریت محتوای مدرن شما اغلب میتواند تا این اندازه را بصورت خودکار انجام دهد. ولی این کارایی گاهی اوقات خراب میشود. یکی از باور نادرست این است که شما باید پست های صفحات دوتایی را به صفحه ی اول کانونیکال کنید. در واقع، شما یا باید در ابتدا به اندازه ی کافی جا بگذارید و یا آنها را به یک صفحه که تمام پست را شامل میشود کانونیکال کنید. این برای آرشیو ها و یا صفحات مشابه نیز صدق میکند. کانونیکال کردن این صفحات ریسک فهرست نشدن در موتور های جستجو را نیز بالا میبرد.

ساختار لینک کاملا مسطح هم یکی دیگر از مشکلات است. برخی فکر میکنند که هر صفحه ای باید از طریق لینک ها قابل دسترسی باشد، و لینک ها را در همه ی صفحات وب سایت و در بخش هدایت به صورت عمودی وارد میکنند.
از دید کاربر این کار مشکلاتی جدی ایجاد میکند و باعث می شود که پیدا کردن صفحات مناسب و مورد نیاز سخت و گیج کننده باشد.
مشکل اصلی این است که درهم برهمی به موتور های جستجو و شیوه ای که آنها وب سایت شما را بررسی میکنند نیز تاثیر میگذارد. بدون یک مجموعه ی مرتب، باعث خواهد شد که موتور های جستجو در بررسی محتوای وب سایت شما و شناسایی صفحات وب سایتتان و تشخیص اینکه هر صفحه مرتبط با چه موضوعی است مشکل خواهند داشت.
به یاد داشته باشید که الگوریتم مهم تر از رتبه ی صفحه PageRank است. یک سلسله ی دسته بندی شده به موتور های جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را به خوبی بشناسند و متوجه شوند و این برای رتبه بندی وبسایت بسیار مهم است.
حواستان به دسته های تگ ها و فهرست آرشیو های تاریخ گذاری شده باشد. این اتفاقات کمتر در تم های CMS جدید پیش می آیند ولی به اندازه ای هستند که باید بدانید که از آنها خودداری کنید. کلیک هایی که روی این ها انجام میشود افتضاخ هستند و لینک های اضافی هم رتبه ی وب سایت را پایین می آورند. فهرست های آرشیو های تاریخ گذاری شده هیچ اطلاعات معنا داری را به ساختار لینک های شما اضافه نمیکنند و لینک های دسته بندی ها نیز بسیار مرتب تر و مفید تر از دسته های بهم ریخته ی تگ ها هستند.

در پایان هرچند اینکه در بدنه ی محتوای به محتوای خود ارجاع دهید مشکلی نیست ولی پیشنهاد ما این است که این کار را انجام ندهید. لینک های متنی در بین بدنه ی محتوا بیشتر از لینک های در بخش هدایت وب سایت ارزش دارند.

6. ساخت URL های ضعیف

بهتر کردن ساختار URL میتواند بدون شکستن جنبه های دیگر سئو مشکل باشد و ممکن است بجای اینکه کار های مفیدی که انجام می دهید بیشتر ضرر برسانید.
یکی دیگر از مشکلاتی که بسیار رایج است فقدان ساختار جامع و یکنواخت URL است.

بعضی از مشکلات رایج:
  • فهرست شدن پست های وبلاگ در دسته های مختلف که باعث میشود پست های وبلاگ در پوشه های مختلف نیز فهرست شوند و در پایان باعث مشکلات محتوای تکراری را به وجود می آید.

 

  • وجود URL بدون هیچ پوشه ی خاص بجز دامنه ی اصلی. درحالیکه این وضعیت حالتی است که مهمترین صفحه های شما داشته باشند، صفحه های کم اهمیت تر و جزئی تر باید در پوشه ها لیست شوند تا دسته بندی شوند.

 

  • URL های با پوشه که خودشان صفحات 404 هستند. اگر یک URL زیر یک پوشه نمایش داده شود بسیاری از کاربران انتظار دارند که پوشه ی مذکور قابل استفاده باشد. از دید ساختاری، این مورد از لحاظ معنایی گیج کننده است و از دید لینک های داخلی نیز باید از پوشه های اصلی دیگر نیز به این صفحات لینک هایی وجود داشته باشد.

 

  • URL های کم ارزشی که پر از شماره و حروف هستند. امروزه صفحه های نتایج جستجو و جستار های بانک های اطلاعاتی رزرو شده مقدمه وجود دارند که هدف از ایجاد آنها هم فهرست شدن در موتور های جستجو نبوده است. URL های شما باید حاوی اطلاعات مفید و قابل فهمی برای افراد داشته باشید تا نسبت به عملکرد شما در موتور های جستجو رویکردی مثبت داشته باشند.

در نشان دادن این مشکلات دو نوع سردرگمی وجود دارد که شما باید اجتناب کنید: ایجاد صفحات 404 و از دست دادن قدرت لینک هایتان. زمانیکه که شما معماری و ساختار URL های خود را عوض میکنید صفحه های قدیمی به صفحه های جدید 301 شوند. بصورت ایده آل هر لینکی که به صفحات قبلی منتهی می شدند نیز باید بروزرسانی شوند بدلیل اینکه فاکتور های تعدیل کننده رتبه ی صفحه هر دفعه که به لینک ها و یا صفحه ی های 301 برمیخورند ضعیف تر میشوند.

یکی از برآورد ها این است که اگر پست های وبلاگ در دسته های چندتایی نمایش داده می شوند یک 301 همیشه هم ضروری نیست ولی در موارد نیاز باید به صفحه ای که ترجیح می دهید کانونیکال Canonical کنید.

7. استفاده از frame

استفاده از frame ها و یا iframe ها در برخی موارد ضروری هستند، ولی شما هرگز نباید از آنها برای مواردی که میخواهید نمایش دهید و فهرست شوند استفاده کنید. گوگل کاملا در این مورد بیان می کند:

بدلیل اینکه frame ها با مدل مفهومی وب همراهی نمیکنند ممکن است برای موتور های جستجو مشکلاتی را ایجاد کنند. در این مدل، یک صفحه تنها یک URL را نمایش می دهد. صفحاتی که از frame و یا iframe ها استفاده می کنند چندین URL را در یک صفحه نمایش می دهند( به ازای هر frame یک URL). گوگل سعی میکند که با محتوای فریم شده بر اساس صفحه ای که فریم ها را شامل می شود همکاری کند ولی هیچ تضمینی نیست که این کار انجام شود.
این بدان معنا نیست که وب سایت شما هرگز نباید از آنها استفاده کند. برای مثال استفاده از iframe ها را شامل میشود.

کاری که شما نباید انجام دهید این است که از فریم ها برای هدایت وب سایتتان استقاده کنید. اینکار نه تنها فهرست شدن محتوا را سخت می کند بلکه ساختار وب سایت شما را خراب می کند و در پایان ارجاع دادن به وب سایت شما با لینک برای سایر افراد سخت میشود.

8. استفاده از فرمت های غیرقابل نمایش

موتور های جستجو توانایی های محدودی برای نمایش دادن و فهرست کردن مطالب موجود در محتوا های داخل تصاویر، فایل های فلش و نرم افزار های جاوا و فیلم ها دارند.

همانند فریم ها این حرف نیز به این معنی نیست که شما اصلا نباید از این فرمت ها در محتوای خود استفاده کنید. منظور ما این است که شما نباید به موتور های جستحو اعتماد کنید که حتما محتوای شما با این نوع فرمت ها را نمایش دهند؛ و همچنین باید محتوای جایگزین هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتور های جستجو را فراهم کنید.

9. استفاده نکردن از رونوشت

یکی از رایج ترین ناتوانی هایی که همراه محتوا های غیرقابل نمایش دادن و فهرست شدن وجود دارد عدم موفقیت در گذاشتن رونوشت و کپشن برای ویدئو هاست. رونوشت، زیرنویس و کپشن ها باعث میشوند که فایل های ویدئویی برای موتور های جست و جو قابل فهم باشد و به گونه ای محتوای شما را بررسی کنند و برایشان مفهوم باشد که اگر کپشن و … را نداشتند این امکان برای آنها وجود نداشت.

یکی از مطالعاتی که توسط Liveclicker انجام شد نشان داد 37 صفحه ی وب که از کپشن و رونوشنت برای ویدئو های خود استنفاده کردند در سود خود 37% رشد داشتند، و Digitasal Discovery Netwrorks هم متوجه شدند که ویدئو های دارای کپشن 3.7 % بیشتر از سایر ویدئو ها مشاهده میشوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *