​اینفوگرافیک چیست؟

​اینفوگرافیک چیست؟

​اینفوگرافیک چیست؟

اگر کار بازریابی محتوایی هستید، حتماً به این نکته پی برده‌اید که اینفوگرافیک‌ها با سرعت برق آسایی دنیای بازاریابی را در دست می‌گیرند. با اشکال بلند، عمودی و مستطیلی بهترین روش برای فروختن ایده‌هایتان هستند. در این صفحه ما تعریفی از اینفوگرافیک چیست ارائه می‌دهیم؛ تاریخچه‌ی اینفوگرافیک را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و مثال‌هایی برایتان می‌آوریم. حتی ما یک قدم جلوتر رفته و برایتان منابعی معرفی می‌کنیم که به کمک آن بتوانید درست کردن اینفوگرافیک را یاد بگیرید و کارهای خود را با ابزارهای رایگان بسازید.

 

به خاطر داشته باشید، اگر کسب‌وکارتان به اینفوگرافی نیاز دارد و شما علاقه‌ای به ساختن آن ندارید یا با اصول و نحوه ساخت اینفوگرافیک آشنایی ندارید از سایت کپی فای کمک بگیرید. تیم طراحی و تولید محتوای کپی فای باتوجه به تجربه‌های و توسعه، بازاریاب‌های متخصص و محتوانگار های دیجیتال مارکتینگ را گردهم آورده است.

چطور یک اینفوگرافی را تعریف می‌کنید؟ همانطور که از نامش پیداست اینفوگرافیک، گرافیکی است که حاوی محتواست. اما در اینجا ما یک تعریفی ارائه می‌دهیم که کمی هم شامل جزئیات آن است. طبق فرهنگ لغت آکسفورد، اینفوگرافی تصویر شهودی مثل چارت‌ها، دیاگرام‌هاست که برای نشان دادن آمار و اطلاعاتاستفاده می‌شود. ویکی پدیا تعریفی با جزئیات بیشتر ارائه می‌کند:

 

اینفوگرافیک چیست؟

اطلاعات گرافیکی یا اینفوگرافیک معرف‌های تصویری آمار، اطلاعاتو دانش هستند که به قصد نشان دادن ساده و شفاف اطلاعات پیچیده طراحی می‌شوند. آن‌ها با استفاده از گرافیک قابلیت‌های شهودی انسان را برای درک الگوها بالا برده و فرایند یادگیری را تسهیل می‌بخشند.

 

تعریفی که بهتر از تعریف ویکی پدیاست: به منظور فهم درست و آسان داده‌ها طراحی می‌شود. هم اکنون به تعریفی از آن رسیدیم، الان به تاریخ و پیدایش اینفوگرافیک می‌پردازیم.

ادوارد تافت Edward Tufte

تاریخچه اینفوگرافیک

گرچه اینفوگرافیک‌ها در دهه اخیر به صورت آنلاین پرکاربرد و معروف شده است اما از قرن ۱۷ تا الان وجود داشته است. در قرن ۲۰، با گسترش روزنامه‌ها نسخه‌های چاپی انفوگرافیک‌ها شهرت زیادی بدست آورد. در سال ۱۹۹۳ کارشناس نمایش آمار و داده‌ها آقای ادوارد تافت Edward Tufte کتاب‌های در زمینه اینفوگرافیک نوشت و حتی در این موضوع کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی برگزار کرد.

در اواخر قرن ۲۱، اینفوگرافیک‌ها به فرمت‌های دیجیتالی ارتقا یافت. با خیلی از موارد تاریخی، آموزش‌های آقای تافت و پیدایش اینترنت بی‌وقفه در اینترنت حضور یافت. حوالی سال ۲۰۱۰ بود که اینفوگرافی‌های به چیزهایی تبدیل شدند که امروز ما مشاهده می‌کنیم. گرافیک‌های دیجیتالی برای نمایش اطلاعات پیچیده در وبلاگ‌ها، درون مقاله‌ها استفاده می‌شوند. ایده‌ی کاربردی که مثل یک ویروس مفید در حال رشد است.

چه چیزی اینفوگرافیک را آنقدرمعروف کرده است؟

اینفوگرافیک های خوب زود شایع می‌شوند. مردم زیاد نظر می‌دهند و لینک آن را به اشتراک می‌گذارند. ولی سؤال این اینجاست که چرا ما بجای مقاله‌های خوب از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟ دلیل این کار حقیقتی است که مرتبط به شناخت انسان‌هاست. چون انسان‌ها محتوای تصویری را بهتر و سریع‌تر از محتوای متنی درک می‌کنند.

بر اساس یک پژوهش، ذهن ما داده‌های بصری را ۶۰/۰۰۰ برابر سریع‌تر پردازش می‌کند. این پژوهش اثبات می‌کند که ذهن ما گرافیک را بهتر از متن می‌فهمد. علاوه بر آن یک مطالعه‌ای که توسط 3M یافت که بازاریابانیکه از داده‌ها بصری استفاده می‌کنند در تشویق مشتری نسبت به خرید ۴۳ درصد موفق‌تر از کسانی هستند که از نوشته‌ها استفاده می‌کنند.

وقتی اطلاعات به صورت بصری ارائه می‌شود به نظر می‌رسد که ما می‌خواهیم سریع‌تر یاد بگیریم، و شاید بیشتر درک کنیم. بنابرین اینفوگرافیک ها خیلی معروف و پر کاربرد هستند چون به راحتی یاد می‌گیریم و مدت بیشتری در ذهن ما می‌ماند درحالی که نوشته‌ها در مقایسه با گرافیک این ظرفیت‌ها را ندارد. گفتنی است که بیشتر اینفوگرافیک ها خیلی خوب طراحی می‌شوند و موضوع‌هایی جالب را بیان می‌کند که طبیعتش ایجاد چالش فکری است.

بشنوید و باور نکنید..!

توجه کنید که همه‌ی طراح‌ها نمی‌تواند بدرد شما بخورد. همیشه سعی کنید به سراغ مجموعه‌هایی بروید که کارشان تولید محتوا و گرافیک است. برخی از افراد که کار اینفوگرافیک انجام می‌دهند فقط ذوق هنری و دانش فنی کار با نرم افزار را دارند. اگه به تعریف توجه کرده باشید، این کار یعنی نشان دادن اطلاعات به وسیله گرافیک.

  • اطلاعات
  • گرافیک

اطلاعات و گرافیک در اینفگرافیک مانند کفه‌های یک ترازو هستند. که باید به یک اندازه و متناسب باشد. منظور ما از این حرف آن است که به اطلاعات هم باید اهمیت دهید. از مجموعه‌های حرفه کمک بگیرید که شما را از تولید اینفوگرافیک بیزار نکنند.

 

اینفوگرافیک‌ها در کل به دو دسته تقسیم می‌شوند

  1. اینفوگرافیک‌های کیفی
  2. اینفوگرافیک‌های کمی

محتوا می‌تواند کمی یا کیفی باشد. معمولا در اینفوگرافیک‌های کمی اعداد و ارقام و نمودارها نشان داده ‌می‌شود. متغییرها در این نوع اینفوگرافی‌ها اعداد و اارقام هستند. اما در نوع دوم که بهش اینفوگرافیک کیفی می‌گویند، بیشتر برای نشان دادن اطلاعات غیر عددی هستند. 

چطور می‌توانم اینفوگرافیک های خودم را طراحی کنم؟

ابزارهای زیادی در دسترس شماست که می‌توانید به کمک آن‌ها اینفوگرافیک خود را درست کنید. این سایت‌های رایگان سازنده اینفوگرافیک، بدون نیاز به طراح حرفه‌ای و کار شما را سریع انجام می‌دهد و حتی فرمت‌های خروجی با کیفیتی نیز ارائه می‌دهد.

در زیر پیشنهادهایی به شما می‌دهیم.

  • Canva در اینجا می‌توانید گرافیک هر سایزی را درست کنید و بخشی دارد که می‌توانید اینفوگرافیک رایگان درست کنید.
  • Piktochart بیش از ۱۰۰ قالب رایگان و ۱۰۰۰ عدد عکس را به استفاده عموم گذاشته است.
  • Infogr.am بیش از ۳۰ عددتم رایگان دارد و ساخت اینفوگرافیک را خیلی آسان کرده است.

علاوه بر این‌ها Upwork به شما این امکان را می‌دهد که با طراح‌های روزمزد کار کنید و طرح خود را بسازید. براحی تعریفی از پروژه خود را ارائه می‌کنید و یک کارشناس طراحی را برای ساخت اینفوگرافیک خود به کار می‌گیرید. اگر از پس درست کردن کارهای گرافیک نمی‌آیید این یک روش عالی است. گرچه شما ابزار لازم برای ساخت اینفوگرافیک را دارید ولی این به آن معنا نیست که شما توانایی درست کردن اینفوگرافیک را دارید.

به منظور ساخت اینفوگرافیک خود ابتدا موضوع آن را باید مشخص کنید؛ چه داده‌هایی می‌خواهید معرفی کنید؛ چطور می‌خواهید آن داده‌ها را جالب توجه کنید؛ و چه چیزی را می‌خواهید که مخاطبان اینفوگرافیک، از آن یاد بگیرند.

در اینفوگرافیک ها علاوه بر شکل ظاهری قشنگ و جذاب چیزی دیگری نیز اهمیت دارند. اگر اینفوگرافیک شما داده‌ها را به خوبی معرفی نکند و یا داده‌های موجود ارزش یادگرفتن نداشته باشد ممکن است کمپین خود را نا‌موفق بپندارید. بنابرین قبل از طراحی یک اینفوگرافیک موفق حتماً تحقیق کنید. مدتی را به تماشای اینفوگرافیک‌های مورد علاقه‌ی خود سپری کنید و زمانی را به تحلیل و بررسی داده‌های آن صرف کنید.

  • داده‌ها چطور معرفی شده؟
  • آیا داده‌ها دقیق و پژوهانه است یا سطحی؟
  • چه نوع گزاره‌های جالب بکاربرده شده است؟

به این طریق الگوهای مناسب را پیدا می‌کنید و با چاشنی کردن خلاقیت‌ها و ایده‌ها می‌توانید یک کار خوب درست کنید.

چه موضوعی برای درست کردن اینفوگرافیک خوب است؟

علاوه بر تحقیق، بهتر است بدانید که معمولاً چه موضوع‌های برای اینفوگرافیک خوب است‌. بهترین موضوع برای آن‌ها سؤالات داستان واره، مشاوره و راهنمایی، پیشنهاد دادن و ارائه دادن داده‌هایی است که به مخاطبان کمک می‌کند. به همین خاطر، اینفوگرافیک‌هایی درست می‌کنیم که برای مثال بحث‌های زیر مثل روانشناسی رنگ‌ها، بازار رقابت نرم افزارها، اجاره آنلاین را پوشش می‌دهند. هر یک از این‌ها داده را به شیوه‌ای جدید و عاشقانه ارائه می‌دهند که مخاطب را مجذوب می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، اینفوگرافیک ها کاربرپسنده بوده و غیر از کسانی که می‌خواهند مشتری ما شوند برای افراد دیگر جالب است و آن را مطالعه می‌کنند. برای شروع کارتان اینفوگرافیک های موجود را ببینید و بدانید که چقدر موفقیت آمیز بوده‌اند. در زیر منابعی مشاهده می‌کنید که در این زمینه می‌تواند برایتان کمک کند.

  • visual.ly _ مجموعه‌ای از اینفوگرافیک های دسته بندی شده که کاربران ارائه کرده‌اند.
  • Cool Infographics_وبلاگی که بهترین اینفوگرافیک‌ها را معرفی می‌کند.
  • Daily Infographic _ کلکسیونی از اینفوگرافیک‌ها که روزانه بروزرسانی می‌شود.

این منابع جز بهترین جاهایی است که برای ساخت اینفوگرافی می‌توانید ایده بگیرید. مطمئناً موضوعات کار شده را سرقت نمی‌کنید ولی با استفاده از ایده‌های آن می‌توانید موضوعات قدیمی و دیگری کار کنید.

با موضوعات جدید هم می‌توانید موفق شوید نسبت به موضوعاتی که آزمون خود را پس داده‌اند کار کردن یک موضوع جدید ریسک دارد، اما این کار یک اینفوگرافیک جدید و منحصر به فردی تولید می‌کند که در نوع خود یکتاست و پتانسیل موفقیت بیشتری دارد.

خدمات دیگر ما

ما در کپی فای آماده دریافت سفارشات طراحی اینفوگرافیک شما هستیم. ضمن اینکه تخصص اصلی ما کار تولید محتوا است. اما به دلیل داشتن یک تیم طراحی خیلی توانمند آماده انجام سفارشات شما هستیم. در شرکت کپی فای موشن گرافی هم تولید می‌کند که انیمیشن و ویدیوهای اینفوگرافیک هستند این‌ها نسبت به اینفوگرافیک های معمولی خیلی تأثیر گذارند که معمولاً با صوت و و افکت‌های صوتی همراهند.

اگر می‌خواهید نمونه کارهای بیشتر اینفوگرافیک و موشن گرافی شرکت ما را ببینید با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *