بلیط چارتر و مزایای آن

بلیط چارتر هواپیما هم درست مثل بلیط سیستمی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. بزرگ‌ترین امتیاز بلیط چارتر احتمال تغییر قیمت آن است، یعنی ممکن ست بهای آن  در روزهای مختلف کاهش پیدا کند. اکثر اوقات آژانس‌های مسافرتی تلاش می‌کنند تا صندلی‌های چارترشده‌ی خود را با سود کم به مشتری بفروشند. در حقیقت این شرکت‌ها باید به هر نحوی که شده بلیط‌هایشان را بفروشند. به همین دلیل می‌توانید در فصل‌های کم‌سفر، بلیط‌هایی با قیمت بسیار مناسب پیدا کنید. مثلاً اسفندماه یا روزهای پس از پایان تعطیلات نوروز، یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید بلیت چارتر است.

pic1

بلیط چارتری

اصطلاح «بلیط لحظهآخری» هم به همین پروازهای چارتر ربط دارد، دلیل این‌که بلیط های لحظه‌آخری نسبت به زمان عادی قیمت کمتری دارند، همین است؛ آژانسی که پرواز را چارتر می‌کند، نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی صندلی‌های هواپیمایی که اجاره کرده خالی بماند، در نتیجه به‌ اصطلاح قیمت را کاهش می‌دهد تا مشتری ترغیب شود و بلیط را بخرد. در واقع این یک نوع معامله‌ی دو سر بُرد است. هم چارترکننده ضرر نمی‌کند و هم این که مسافر، بلیط پرواز چارتر با هزینه‌ی مناسب پیدا می‌کند.

مزیت دیگر خرید بلیط هواپیما چارتر برای مسافران پر سفر و مسافرانی که به دلایل کاری زیاد سفر میکنند، صرفه اقتصادی آن است. که در طولانی مدت مبلغ قابل توجهی خواهد بود.

پس به‌طور خلاصه پرواز چارتر در فصل‌های کم‌سفر یا زمان نزدیک به تاریخ پرواز مقرون‌به‌صرفه است و می‌توانید به جای این که به سراغ گزینه‌ی بلیط سیستمی بروید، بلیط چارتر را برگزینید.

چه زمانی برای خرید بلیط هواپیما چارتر مناسب نیست؟

غالباً مسیرهای هوایی پرتردد در تمام طول سال مسافران مخصوص خودشان را دارند و به همین خاطر در هر لحظه‌ای که بخواهید می‌توانید بلیط چارتر برای سفرتان در این مسیرها پیدا کنید. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که در بیشتر مواقعی که مسافر زیاد است، مثل تعطیلات نوروزی و تابستان، قیمت بلیط چارتر ممکن است بیشتر از بلیط‌های رسمی عرضه شود. اگر می‌خواهید برای سفرتان بلیط چارتر تهیه کنید، باید قید خرید بلیط چارتر را در فصل‌های شلوغ بزنید و منتظر بمانید تا این زمان‌های پرمسافر تمام شود و مسافران از سفر برگردند و تقاضا برای سفر در این مسیرها کمتر شود تا بتوانید بلیط چارتر قیمت پایین بخرید. در این مواقع شانس شما برای ارزان‌تر خریدن بلیط هواپیما زیادتر می‌شود و در این بازه زمانی شرکت‌های هواپیمایی در لحظاتی که به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شوند، قیمت بلیط‌های خودشان را برای جذب مسافر بیشتر کاهش می‌دهند. البته تمام این‌ها قواعد کلی هستند و ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشند.

عامل دیگری که به‌طور کلی سبب نوسان در قیمت بلیط‌ها و مخصوصاً بلیط چارتر می‌شود، تقاضاهای مقطعی است. مثلاً در یک کشوری به دلیل یک رویداد مقطعی مثل برگزاری المپیک یا دیگر رویدادهای ورزشی و یا مسائل سیاسی اجتماعی ناگهان تقاضای سفر افزایش یا کاهش می‌یابد. این موضوع باعث تغییر قیمت بلیط و دیگر خدمات گردشگری در آن بازه‌ی زمانی خواهد شد.

 

معایب بلیط چارتر

جدای از امتیاز بزرگِ تفاوت قیمت بلیط چارتر، که هرچند متوجه شدیم همیشه هم بهای آن از بلیط سیستمی پایین‌تر نیست، نقطه ضعف این بلیط‌ها در مقایسه با بلیط‌های سیستمی، در خدمات و شرایط و ضوابط شرکت چارترکننده است. یعنی برخلاف بلیط سیستمی، شما نمی‌توانید بلیط چارتر را به‌ راحتی کنسل کنید یا تاریخ آن را تغییر دهید. در پروازهای چارتر یا امکان برگرداندن بلیط را ندارید، یا اگر در بعضی شرایط این امکان وجود داشته باشد، درصد جریمه‌ی لغو کردن بلیط بسیار بالا است و گاهی معادل هزینه‌ی خود بلیط تمام می‌شود. یعنی اگر به هر دلیلی  بلیط چارتر را لغو کنید، ممکن است آژانس تمام پولی را که برای بلیط پرداخته‌اید، برای خودش نگه دارد. دیگر این‌که درست است شما از آژانس، بلیط چارتر می‌خرید، اما اگر مشکلی در پروازتان به‌وجود بیاید، مثلاً اگر پروازتان تأخیر داشته باشد، بارتان گم شود، پروازتان لغو شود و…، مسئولیت این مشکلات برعهده‌ی شرکت‌های هواپیمایی است و آژانس چارترکننده به شما خدمات خاصی نمی‌دهد.

بلیط‌های سیستمی برای کودکان بین دو تا دوازده سال به صورت نصف قیمت محاسبه می‌شود. در بلیط چارتر این رده سنی مشمول تخفیف نمی‌شوند و باید کل هزینه یک بلیط هواپیما را پرداخت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.