8 نشانه که به بهبود رتبه شما در گوگل کمک میکند

رتبه بندی گوگل و ۸ ملاک اصلی رنکینگ گوگل در سال 2019

8 نشانه اساسی گوگل برای رتبه بندی در سال 2019

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیرم؟ دوست عزیز در زیر 8 تا چاشنی بهت معرفی می‌کنم که اگر در محتوای خود از این چاشنی‌ها استفاده کنی وبسایتت از جنبه سئو بهینه باشد؛ می‌توانی جزو رتبه‌های برتر صفحه نتایج گوگل می‌شوی!

حقیقیت اینکه نشانه‌های الگوریتم رتبه بندی گوگل، از 200 بخش مختلف تشکیل شده بر همگان آشکار است. خب مشاهده می‌کنی که لیست خیلی طولانی است و اگر خودت مسئول تولیدمحتوای سایت خود باشی واقعاً نمی تونی 200 عامل مهم در رنک شدن را رعایت کنی!

خوشبختانه در بحث سئو قرار نیست تمامی این 200 عامل رارعایت کنی؛ سئو یعنی اولویت‌های بهینه سازی خود را درست و به موقع انجام دهی. من در زیر به 8 مورد مهمی که در رتبه بندی گوگل مؤثر هستند اشاره می‌کنم این 8 مورد را سه موسسه مهم سئو در جهان (پژوهشکده سئو، Backlinko و SEO PowerSuite) تحقیق کرده‌اند و نتیجه پژوهش خود را به صورت یک مقاله در سال 2017 در سایت خود منتشر کرده‌اند. من نیز با مطالعه این سه سایت و آنالیز عملکرد این 8 فاکتور مهم، آن‌ها را به خواننده‌های عزیز مجموعه استراتژی محتوای کپی فای معرفی می‌کنم.

جالبه نه!؟

بک لینک‌ها

تعجب نکنید! در سال 2018 نیز بک لینک یکی از اساسی‌ترین الگوهای اعتبار سایت‌ها نزد گوگل است. بیایید عواملی را بررسی کنیم که ممکن است باعث شکست یا پیروزی شما در این میدان باشد.

رتبه لینک

حالا سؤال اینجاست که گوگل چگونه مفهوم انتزاعی بک لینک‌ها را به یک معیار قابل اندازه گیری برای رتبه بندی تبدیل می‌کند. گوگل در چندین مقاله انحصاری اظهار می‌کند که فاکتور بک لینک با رتبه لینک‌ها محاسبه می‌شود. این رتبه به کیفیت و تعدا لینک‌هایی است که به سایت مرتبط می‌شوند.

بنابراین کیفیت لینک یکی از مهم‌ترین بخش رتبه بندی است. پس نتیجه می‌گیریم که در سال 2017 نباید از لینک‌های بی کیفیت و اسپمی استفاده کنیم. همچنین گفته باشم که تکرار در استفاده از لینک‌هایی که از یک دامین معین استفاده می‌کنند هیچ ارزشی ندارد زیرا وقتی گوگل پروفایل لینک‌های شما را ارزیابی می‌کند تنها یکی از آن‌ها را محاسبه می‌کند.

دوست عزیز از جمله قبل چنین بر می‌آید که در بحث کمیت لینک‌ها باید به فکر افزایش گوناگونی دامین ها باشیم. اندازه گیری کیفیت لینک کمتر قابل فهم است ولی همه می دانیم که رتبه‌ی صفحه، یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم‌های گوگل است؛ متاسفانه این اطلاعات دیگر برای عموم قابل مشاهده نیست و خوشبختانه سایت‌های قابل اعتمادی وجود دارندکه جایگزین خوبی برای فرمول پیج رنک گوگل وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال اخیراً SEO PowerSuite’s سرویس InLink Rank را راه اندازی کرده است.

لینک دادن به متون مرتبط (اما نه به همه‌ی آن‌ها)

لینک دادن به صفحات مرتبط با متن نیز یکی از مفهوم‌های بک لینک‌هاست که برای رتبه بندی تأثیر بسزایی دارد. کارکرد این فاکتور شبیه به محتواهای سایت شماست که به گوگل می‌گوید “جناب گوگل این صفحه به فلان موضوع‌ها مرتبط است و باید در حوزه فلان موضوع رتبه بندی شود”. دوست عزیز باید الگوریتم پنگوئن گوگل را به یاد بیاوری و در لینک دادن به متون سعی کنی از منابع متنوع استفاده کنی و کاملاً طبیعی عمل کنید؛ همه‌ی این‌ها به سبب رعایت توازن و تناسب است.

اما توازن درست کدام است؟ افسوس که یک پاسخ جهانی برای این سؤال نیست ولی نمودار زیر می‌تواند برخی از دلایل مهم را آشکار سازد.

لینک دادن به متون مرتبط

چگونه بهینه سازی کنیم؟

بررسی لینک‌های رقیبان سئوی خود روش خوبی است و به راحتی می‌توانید به رتبه‌ی لینک‌های رقیبان پی ببرید. و کاملاً برایتان روشن می‌شود که با چه لینک‌هایی رقابت می‌کنید. و چقدر کار می‌خواهد تا از رقیبان خود جلو بزنید. برای انجام این کار باید ابزاری باشد که بتوانید چندین سایت را با توجه به تعدادی ملاک، با هم مقایسه کنید. SEO SpyGlass با مدل مقایسه از طریق دامین این کار را به صورت محشری انجام می‌دهد. ابتدا این ابزار را راه اندازی کرده و برای سایت خود یک پروژه باز کنید. در گام دوم دامین های رقیبان اصلی خود را یک به یک وارد کنید و در یک لحظه می‌بینید که چگونه پروفایل لینک‌های شما از جنبه‌های مختلف با لینک‌های رقیبانتان مقایسه می‌شود.

مقایسه وضعیت لینک دادن

محتوا

فاکتورهای موفقیت در محتوا و موتورهای جستجو

 

وقتی از موفقیت در سئو سخن به میان می‌آید؛ محتوا را پادشاه خطاب می‌کنند. شاید این جمله را بارها شنیده باشید. به همین منظور وقتی مقاله‌ای را با موضوع فاکتورهای موفقیت در سئو می‌نویسیم همیشه با تولیدمحتوا و اهمیت آن شروع می‌کنیم.

همیشه محتوایی با کیفیت و بهینه شده بنویسید تا بتوانید سایر عوامل مؤثر در سئو را آزمایش کنید. به عبارتی از منظر محتوا خیالتان راحت باشد تا براحتی بتوانید خطاهای موجود در روش‌های بهینه سازی خود آگاه باشید.

کیفیت محتوا

آیا محتوای با کیفیتی می‌نویسید؟

اگر چیزی در فضای اینترنتی می‌فروشید؛ آیا صرفاً اطلاعات موجود در بروشور را به مخاطبان ارائه می‌کنید؟

آیا از کپی رایتینگ استفاده می‌کنید؟

آیا محتوایی دارید که مردم بیش از چند ثانیه از وقتشان را به خواندن آن صرف کنند؟

آیا اطلاعات ارزشمند، خاص و مفیدی به خواننده‌ها ارائه می‌دهید؟

آیا با شرکت تولیدمحتوای با تجربه کار می‌کنید؟

این‌ها تنها تعداد کمی از سوالاتی هستند که باید قبل از نوشتن محتوا در نظر داشته باشید، یا از خود سؤال کنید که محتوای تولیدی شما کیفیت دارد یا نه. در این خصوص نباید خسیس بازی دربیارید؛ این بخش شالوده‌ی بهینه سازی برای گوگل است و سایر عوامل به آن بستگی دارد. اما نکات کلیدی برای نگارش یک محتوای خوب پاسخ با سؤال مهم زیر است:

معیار گوگل چه سنجش کیفیت محتوا چیست؟

  • استفاده از کلیدواژه‌ها

عنوان محتوا مهم‌ترین سیگنالی است که گوگل دریافت می‌کند، بنابرین استفاده از کلیدواژه‌ها و سایر عبارت‌های نزدیک در تگ عنوان در سال 2017 هنوز هم کارایی دارد. (کلیدواژه هر چقدر به اول عنوان نزدیک‌تر باشد آنقدر بهتر است.) تگ توضیحات با اینکه اثر کمی دارد ولی می‌تواند محتوا را خوب بهینه کند. لطفاً سعی کنید در بدنه‌ی محتوا از کلیدواژه استفاده کنید. و در نظر داشته باشید که تگ h1 بیشترین تأثیر را نسبت به سایر تیترها دارد.

  • تعداد واژگان محتوا

گوگل در راهنمایی‌های خود برای کیفیت محتوا، ابراز کرد که اندازه محتوا با کیفیت و رتبه بندی آن رابطه‌ای مستقیم دارد. گوگل کاملاً آشکارا بیان کرد که تعداد واژگان ثابتی برای این منظور در نظر نگرفته‌ایم. تعداد واژگان یک محتوا باید نسبت به موضوع و هدف صفحه مشخص و رضایت بخش باشد.

برای فهمیدن میزان محتوای رضایت بخش، به پست‌های قبلی‌تان که رتبه بهتری در کلیدواژه دلخواهتان کسب کرده نگاه کنید و از استراتژی‌های پیشین خود استفاده کنید.

در سال 2015 RankBrain راه اندازی شد و بخشی از پروژه‌ی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. و طبق گفته‌ی گوگل RankBrain در هر جستجویی فعالیت می‌کند. این ابزار براساس رضایتمندی کاربران و ویژگی‌های رایج جستجو، نتایج را آنالیز می‌کند و معیارهای یک جستجوی خوب را مشخص می‌کند.

چون بیشتر محتوای آنلاین متن است چنین ویژگی‌هایی معمولاً برخی اصطلاحات و عبارت‌های معین هستند. راجع به آن فکر کنید: اگر جستجو کنید “دیدنی‌های ایران” کاملاً منطقی است که نتایج ادراکی برخی از جاهای مهم را نشان می‌دهد (مثل کاخ گلستان، مشهد مقدس و…) اما این همیشه روشن نیست وقتی عبارت “نان بیگل های نیویورک” را جستجو می‌کنید آیا همه‌ی 10 نتیجه برتر را می دانید؟

تأثیر تعداد واژگان در رتبه

چگونه بهینه سازی کنیم؟

ابزار WebSite Auditor امکان سنجش برخی از فاکتورهای مهم محتوا، مثل کلیدواژه و تعداد واژگان را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از الگوریتم TF-IDF محتوا شما را از جنبه مفهوم مورد بررسی قرار می‌دهد و با در نظرگرفتن رقیبان به شما پیشنهادهایی برای بهینه سازی محتوا ارائه می‌کند.

ابتدا به سایت WebSite Auditor بروید و یک پروژه ایجاد کنید، سپس به بخش آنالیز محتوا مراجعه کنید. صفحه‌ای که قصد بهینه کردنش را دارید مشخص کنید و کلیدواژه هدف را وارد کنید. توصیه‌های گفته شده نسبت به استفاده کلیدواژه‌ها دقت کنید و با کلیک بر تب رقیبان، بررسی کنید که رقیبان شما چه کار می‌کنند.

بهینه سازی متا تگ description

در گام دوم به تعداد واژگان بدنه‌ی متن خود نگاه کنید و آن را با رقیبانتان مقایسه کنید. در آخر داشبورد TF-IDF را باز کنید و اصطلاحاتی که رقیبان برتر شما استفاده می‌کنند و سایر توصیه‌های کاربردی برای محتوای خود را ببینید. (RankBrain را یادتان هست؟) از این بصیرت‌ها و نکته استفاده کنید و صفحه خود را پر معنی و مرتبط بسازید.

سفارش تولید محتوا

سفارش تولید محتوا

 

خدمات ما:

 

سئو فنی

  • سرعت فنی

گوگل انتظار دارد صفحات در کمتر از 2 ثانیه باز شود. و به صورت رسمی اعلام کرده‌اند سرعت باز شدن سایت یکی از سیگنال‌های رتبه بندی است. همچنین سرعت تأثیر زیادی در یو ایکس دارد: صفحات کند بازخورد کمی از سوی بازدیدکننده دارند.

علت اصلی کند بودن صفحات، اسکریپت‌ها، عکس‌ها و فایل‌های CSS است.

  • بهینه بودن سایت برای موبایل

اگر صفحات شما برای گوشی‌های هوشمند بهینه نباشد در جستجوی با موبایل رنک نمی‌شوند. بیش از نصف جستجوهای گوگل از طریق موبایل اتفاق می افتد. چیزی نیست که در سال 2017 از آن غافل باشید.

یاداشت: برای بهینه کردن سایت خود می‌توانید از طریق کپی فای سفارش دهید و سایت خود را برای گوشی‌های هوشمند بهینه کنید. اخیراً گوگل هم این روند را سرعت بخشید و حتی سایت‌هایی که برای موبایل بهینه هستند از اولویت برخوردار خواهند بود.

چگونه بهینه سازی کنیم؟

برای اینکه بفهمید سایت شما برای موبایل بهینه است به صفحه آنالیز محتوای سایت WebSite Auditor مراجعه کنید و به بخش فاکتورهای فنی وارد شوید؛ حتی می‌توانید سرعت سایت خود را نیز بسنجید. از بخش‌های “قابل استفاده برای موبایل”، “سرعت باز شدن صفحه” استفاده کنید و روی خطاهای سایت خود کلیک کرده و توصیه‌های بهینه سازی آن را مطالعه کنید.

افزایش رنک با بهینه سازی فنی

استفاده از تجربه‌ها:

بحث‌های مربوط به فاکتورهای مؤثر در رتبه بندی گوگل سال‌هاست که گفته می‌شود؛ اما طبق سخن خود گوگل، “جستجو کنندگان بهترین معیار انتخاب صفحات مرتبط هستند” بنابرین اگر آنان یک نتیجه جستجو را انتخاب کنند مثل این است که این صفحه مرتبط است و یا از گزینه‌های دیگر مرتبط‌تر است.

درصد کل بازیدهای یک لینک نسبت به کل بازدیدها:

درصد تعداد دفعاتی که لیست‌های جستجو کلیک می‌خورند بر تعداد دفعاتی که آن به جستجو کنندگان نشان داده می‌شوند. تحقیقات نیز نشان می‌دهد CTR یا نسبت بازدیدهای یک صفحه وب، در بین سایر فاکتورها بیشترین ارتباط را دارد.

چگونه بهینه سازی کنیم؟

اولین چیزی که باید بررسی کنید SERP CTR شماست. در کنسول جستجوی گوگل به گزارش آنالتیکس رفته و کلیک‌ها، دیده شدن، CTR و جایگاه کلید واژه را نگاه کنید.

چگونه صفحه وب خودمان را بهینه سازی کنیم؟

در حالی که میانگین CTR براساس نوع جستجو متفاوت است طبق یک برآورد نظری می‌توان گفت که CTR های بالای 30 درصد معمولاً در #1 قرار می‌گیرند. 15 درصد CTR را برای رتبه 2 و 10 درصد CTR را برای رتبه 3 در نظر بگیرید.

لب کلام برای موفقیت در کسب درصد بالای CTR تلاش برای نوشتن عنوانی کلیک خور و کار روی متای توضیحات است. باید عنوانی بنویسید که کلیک بیشتری بخورد و درصد CTR پیج شما بالا بیاد و رتبه‌های بهتری کسب کنید.

در این مورد هم می‌توانید از ابزار سایت WebSite Auditor استفاده کنید و محتوای خود را از این جنبه نیز بهینه کنید.

رتبه بندی سایت: روش استفاده از ابزار سایت WebSite Auditor

نتیجه گیری

سئو یک علم پیچیده است پدیده‌ی چند بعدی بوده و همیشه در حال تغییر است. تنها طبیعت آن این است که نمی‌توانید به تمام جزئیاتش بپردازید و مجبور هم نیستید. اقدامات خودتان را اولویت بندی کرده و روی 8 فاکتور گفته شده تمرکز کنید. و همشه رقیبانتان را زیر ذره بین داشته باشید و مطمئن باشید که در صفحه نتایج گوگل از آن‌ها جلو می‌زنید. لطفاً نظرات خود را بنویسید.

برچسب: رتبه بندی سایت

8 پاسخ

تعقیب

  1. […] رتبه بندی گوگل و ۸ ملاک اصلی رنکینگ گوگل در سال ۲۰۱۷ […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *