ای بی در مقابل آمازون

ایی بی eBay و آمازون Amazon چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ایی بی eBay و آمازون  Amazon

همه ی ما با وبسایت های تجارت الکترونیک آشنا هستیم. وب سایت های تجارت الکترونیک وب سایت هایی هستند که بصورت آنلاین و امکان خرید و فروش کالا های مختلف را برای مردم فراهم می کنند. از وب سایت های معروف و جهانی می توان به دو وب سایت آمازون Amazon و ائی بی eBay اشاره کرد. این دو شرکت در مواردی مانند  مدل های کسب و کار و قیمت گذاری، خدمات برای فروشندگان و خدمات جانبی برای خریداران با یکدیگر تفاوت هایی دارند که این دو وب سایت را مورد بررسی قرار می دهیم.

آمازون Amazon بزرگترین سرویس خرید و فروش اینترنتی در جهان است که در سال 1994 تاسیس شده است. آمازون در ابتدا تنها در فروش کتاب فعالیت داشت اما بعد ها کسب و کار خود را گسترش داده و بسیاری از کالا های مصرفی را نیز پوشش می دهد و حتی برخی از محصولات دیجیتال مخصوص خود را نیز دارد مانند کتاب های کیندل که ما در وب سایت خود (copify.ir) سرویس کتاب های رایگان آمازون کیندل را قرار داده ایم و شما میتوانید در این سرویس رایگان عضو شوید. در وب سایت آمازون می توانید هر کالایی که فکرش را می کنید پیدا کنید.

نکته: شرکت یکی از پیشرو ترین شرکت های در زمینه خرید از آمازون می باشد. برای سفارش خرید محصولات به لینک ارائه شده مراجعه فرمایید.

ایی بی eBay هم مانند آمازون شرکت فروش کالا های مصرف کننده به مصرف کننده و بنگاه به مصرف کننده است و البته بیشتر به خدمات مصرف کننده به مصرف کننده معروف است. ائی بی eBay  در سال 1995 تاسیس شده و در مدت فعالیت خود از بهترین وب سایت های تجارت الکترونیک بوده است. در ادامه به بررسی تفاوت های بین این دو شرکت خواهیم پرداخت.

مدل های کسب و کار و قیمت گذاری

بزرگترین تفاوت دو شرکت Amazon و eBay در مدل کسب و کاری است که بر اساس آن کار می کنند. ایی بی eBay در اصل یک حراج خانه است و به خرید و فروش کالا بین خریداران و فروشندگان سوم شخص را آسان تر می کند. خریدارانی که به وب سایت ایی بی eBay مراجعه می کنند پس از انتخاب کالای مورد نظر خود، باید از بین فروشنده های مستقل انتخاب کند و پس از آن روی کالای مورد نظر خود قیمت پیشنهادی خود را اعلام نماید. در مقابل، وب سایت آمازون ارائه کننده ی مستقیم کالاهاست و مشتری هایی که در حال بازدید از این وبسایت هستند کالاهایی را مشاهده می کنند که آمازون در شبکه ی بزرگ انبار های خود دارد. برای برخی از محصولات، آمازون به بعضی از فروشنده های ثالث اجازه میدهد تا انتخاب های بیشتری را به مشتری ها ارائه دهند. اما آمازون بیشتر کالا های خود را در انبار های خود دارد.

در یک مدل مزایده، ایی بی eBay از یک استراتژی قیمت گذاری عمده فروشی استفاده می کند. در اکثر مواقع خریداران علاقه مند باید روی کالایی قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند و برای سه، پنج و یا ده روز صبر کنند و در آخر خریداری که بیشترین قیمت را پیشنهاد می دهد برنده می شود. برای بعضی از کالا های eBay دکمه ی ” اکنون خریداری کنید” وجود دارد که به خریدار این اجازه را می دهد تا کالا را بلافاصله خریداری کند. آمازون به عنوان یک خروجی خرده فروش عمل می کند و کالا های خود را با قمیت هایی ثابت ارائه می دهد و هیچ نیازی برای دادن قیمت پیشنهادی و بردن مزایده برای مشتری نیست حتی زمانیکه که تامین کننده های زیادی کالاهای یکسانی را معرفی کنند.

خدمات فروشنده

آمازون و ایی بی در مورد اینکه چگونه فروش ها را آسان میکنند و اداره میکنند با یکدیگر بسیار تفاوت دارند. در وب سایت ایی بی بدلیل اینکه لازم است تا فروشنده ها کالا های خود را لیست کنند تا درآمد محاسبه شود بسیار فروشنده-مدار تر از آمازون است. وب سایت ائی بی فروشنده ها را تشویق می کند تا در بازار مزایده ی آن شرکت کنند و یا شرکت برای آنها شرایطی را فراهم می کند تا کالا ها را یک فروشگاه ایی بی و یا در بخش وب سایت های مزایده به خریداران معرفی کنند. آمازون بیشتر خریدار-مدار است و بیشتر خریداران را تشویق میکند تا کالا را از انبار خود وب سایت خریداری کنند. برخی از فروشنده های ثالث نیز از وب سایت آمازون برای فروش اجناس خود استفاده می کنند اما آمازون بیشتر بر فروش کالا های موجود در انبارهای خودش تمرکز دارد.

فروشنده ها در وبسایت ایی بی هزینه ای را برای وارد کردن کالای خود در وب سایت پرداخت کرده و 10% از فروش هرکالا را نیز به شرکت برمی گردانند و این مقدار در بیشترین حالت خود تا 250$ دلار برای هر کالاست. در آمازون فروشنده ها مبلغی را برای قرار دادن اجناس خود در وب سایت پرداخت نمی کنند، اما آمازون مبلغ 0.99$ دلار را بعنوان مالیات برای هر کالایی که به فروش می رسد دریافت می کند. در کنار هزینه ی دریافتی برای هر کالا، آمازون درصدی از قیمت کل فروش های یک کالا را نیز نگه می دارد که اکثرا بین 6 تا 25%  است.

خدمات جانبی برای خریداران

یکی دیگر از تفاوت های این دو شرکت خدمات کمکی است که برای خریداران فراهم می کنند. از سال  2010  تاکنون آمازون به سرعت خدمات جانبی خود را افزایش داده و قابل توجه ترین آنها نیز رونمایی از آمازون پرایم (Amazon Prime) بود. برنامه ی عضویت از اعضا می خواهد تا سالانه 99$ دلار پرداخت کنند اما اطمینان میدهد که ارسال سریع دو روزه را بدون هیچ هزینه ی اضافی برای آنها امکان پذیر کند؛ رسانه ی دیجیتال، فیلم ها، موزیک ها، کتاب های کیندل و کتاب های الکترونیک؛ و فضای نامحدود برای عکس ها در حافظه  ی مجازی (Cloud Storage) نیز مشمول این سرویس هستند. از سال 2015 تاکنون شرکت ایی بی eBay خدمات کمکی جدیدی را برای خریداران به وب سایت خود اضافه نکرده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *