113

وب 3 کوین: جدیدترین ترند بازار کریپتو در 2020

وب 3 کوین: جدیدترین ترند بازار کریپتو در 2020

این روزا همه بروبچه‌های بازار کریپتوکارسنی، خصوصا اینفلونسرها درباره وب 3 صحبت می‌کنند. صحبت‌ها آنقدر داغ شده که خیلی‌ها چشماشون رو تیز کردن و هر پروژه‌ای که با نام وب 3.0 وسط میاد؛ سریع می‌رن ارز دیجیتال اون پروژه رو از هات بیت یا کوینکس و سایر بروکرها درو می‌کنن. اما ماجرا واقعا چیه؟

 

اهم موضوعات:

  • اینترنت آینده، که با نام وب سه (وب 3.0) معرفی می‌شه، قراره به لطف شبکه بلاکچین قدرت و نفوذ رو به دست کاربران اینترنت برگردونه.
  • شبکه اتریوم چگونه از وب 3 ساپورت می‌کنه؟ و نقش ارزهای وب 3 در دنیای متاورس چیه؟
  • وب 3 تحت شبکه غیرمتمرکز بلاکچین و همچنین با ارزهای دیجیتال مرتبط با آن اجرا می‌شود.
  • آیا می‌دانید چطور می‌تونید ارزهای ترند شده وب 3 را از بایننس بخرید؟

 

ارزهای دیجیتال روند رشد و اجرای اینترنت نسل 3 (وب 3.0) را به لطف شبکه‌های غیرمتمکرز بلاکچین تهسیل کرده است. در این مقاله سعی می‌کنیم تمام اون چیزی که مربوط به ارزهای وب 3 است رو برای شما توضیح بدیم و همچنین براتون یاد می‌دیم که چطور از بایننس این ارزها را خرید کنید.

 

با بهره بردای از شبکه قدرتمند و غیرمتمرکز بلاکچین، وب 3 نسل جدیدی از اینترنت است که قرار است کاربرد اینترنت را برای کاربران بیشتر کند و اپلیکیشن‌های آنلاین بیشتری بالا بیان.

وب 3 و اجداد آن


وب 3 و اجداد آن:

وب 3.0 درحقیقت چشمندازی از اینترنتی است که قرار است در آینده نسل جدید وب شود. برای این که این موضوع برای شما شفاف به نظر بیاد، ابتدا بیایید نسل‌های گذشته و فعلی (یعنی وب 2.0 و وب 3.0) را بررسی کنیم و ببینیم اینترنت از کجا آمده و قراره به کجا بره.

وب 1.0

وب 1.0

اینترنت نسل یک یا وب 1.0 همان اینترنت سنتی و قدیمی است که وب‌سایت‌ها کاملا استاتیک بودند و فقط برای به نمایش گذاشتن اطلاعات از آن استفاده می‌شد. اینترت وب 1.0 به صورت غیرمتمرکز و در دست جامعه بود که عمدتا برای مصرف‌کنندگان محتوا استفاده می‌شد تا اینکه تولیدکنندگان محتوا از آن استفاده کنند.

 

وب 2.0

اینترنت وب 2 همان اینترنتی است که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم. عمدتا امروزه از آن برای تولید اطلاعات استفاده می‌شود و جستجوی اطلاعات از آن نسبتا کمتر است. اگه بخواهیم مثال بزنیم، شبکه‌های اجتماعی و تعامل در آن و همچنین خرید و فروش‌های آنلاین جزوی از این تکنولوژی هستند. هم‌اکنون وب 2 تحت سلطه سرویس‌های متمرکزی هستند که کارشان سانسور اطلاعاتی است که کاربران تولید می‌کنند و اطلاعات را در یک دیتابیس ثابت جمع‌آوری و نگه‌داری می‌کنند. فیس بوک، توییتر، ویکی پدیا نمونه‌هایی از سایت‌های وب 2 هستند که به خودشان حق سانسور اطلاعات را می‌دهند. نمونه دیگر شرکت‌های پرداخت هستند که به بعضی از کاربران خدمات ارایه نمی‌کنند و یا آن‌ها را از خدمات خود محروم می‌کنند.

وب 3.0

وب 3.0

وب سه که به وب 3 هم معروف هست. نوع توسعه‌یافته‌ای از شبکه اینترنت است که به لطف غیرمتمرکز بودن شبکه بلاکچین، کاربران با آزادی و بدون ترس از محدود شدن یا محروم شدن توسط سیستم‌های متمرکز کار و فعالیت خودشان را در یک اکوسیستم جدید انجام می‌دهند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگیم؛ امروز در وب 3، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، بازارهای آنلاین خرید وفروش همه و همه روی شبکه غیرمتمرکز بلاکچین کار خواهند کرد و این بسترها با کریپتوکارنسی‌ها (ارزهای دیجیتال) کار خواهند کرد که کسی، سازمانی یا افراد تحت نفوذ، نمی‌توانند فعالیت‌ها، تراکنش‌ها و محتوای کاربران را سانسور یا محدود کنند. کریپتوکارنسی‌هایی که با وب 3 مرتبط‌ هستن، با عبارت توکن‌های وب 3 شناخته می‌شوند. همچنین ارزهای دیجیتال وب 3 نیز گفته می‌شوند. در وضع مطلوب، هدف وب 3 اینست که به لطف زیرساخت غیرمتمرکزش، به کاربرانش در کنترل محتوای دیجیتال آزادی بیشتری می‌دهد. بنابراین هیچ مسئولی نخواهد بود که اجازه تراکنش یا انتشار و نگه‌داری بدهد. بنابراین زمانی که تولیدکننده‌های محتوا و کاربران به دنیای وب ارزشی اضافه کنند با ارز دیجیتال وب 3 پاداش خواهند گرفت. به زبانی دیگر، وب 3 انقلابی هست برای مبارزه با تمرکزگرایی قدرت در دنیای وب. بااینکه در حال حاضر، تعدادی زیادی وب‌سایت و اپلیکیشن وجود دارد که تحت شبکه وب 3 فعالیت می‌کنند، اما وب 3 زمانی به اوج قدرت و پتانسیل خودش می‌رسد که همه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به شبکه غیرمتمرکز وب 3 بپیوندند.

 

وب 3 و راه‌حل‌های سطح یک

برای اینکه تکنولوژی وب 3 اوج بگیرد و کارش را جدی شروع کند، باید توسط شبکه‌هایی اجرا شود که امنیت، توسعه‌‎پذیری و غیرمتمرکز بودن را ارایه دهند. چونکه وب 3 قرار است پذیرای تعاملات بیشتر کاربران و اپلیکیشن‌ها باشد. مقیاس‌پذیری  کلیدی‌ترین ویژگی‌ هست که وب 3 برای اپلیکیشن‌ها و کاربرانش نیاز دارد.

 

شاید بگویید توسعه پذیری یعنی چه؟ مقیاس‌پذیری  به قابلیت بلاکچین برمی‌گردد که باید جوری باشد که بتواند به سرعت رشد کند و برای پیشرفت و توسعه نیازی به ضعف و تداخل در عملکرد آن نباشد. اگر وب 3 وابسته به بلاکچینی بود که قادر انجام آن نبود؛ در کل ما شاهد دیربازشدن صفحات سایت‌ها و تجربه بد کاربران بودیم. با اینکه وب 3 بیشتر با مفاهیمی چون غیرمتمرکز بودن، معماری متفاوت اینترنتی که روی شبکه بلاکچین، شناحته می‌شود، اما در حال حاضر با چالشی به نام “سه گانگی مقیاس‌پذیری ” روبه رو است که جلوی همه‌گیر شدن این تکنولوژی را گرفته است. این اصطلاح زمانی به کار برده شد که ناتوانی وب 3 در به جریان گذاشتن سه ویژگی امنیتی، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری  رو شد. این شبکه هم مانند تمام شبکه‌های بلاکچین دیگر، تنها دو ویژگی را می‌تواند اداره کند. به همین دلیل، راه‌حل‌های سطح یک مطرح شد تا این مشکل هم از میان برداشته شود.

بلاکچین‌های سطح یک به عنوان راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری  

بلاکچین‌های سطح یک به عنوان راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری  

معمولا، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب 3 روی شبکه بلاکچین اتریوم اجرا می‌شوند.

بلاک‌چین‌های سطح یک، عمدتا با نام راه‌حل‎های سطح یک بلاک چین نیز شناخته می‌شوند. که این‌ها مجموعه‌ای از راه‌حل‌های پیشنهاد شده هستند که باعث می‌شوند، پروتکل اصلی بهتر توسعه‌پذیر بشوند و به صورت جهانی فراگیر شوند. علاوه بر اتریوم (ETH)، شبکه‌هایی دیگری هم هستند که جزوی از راه‌حل‌های سطح یک بلاکچین محسوب می‌شوند. برای مثال:

  • بایننس اسمارت چین (BSC)
  • لایت کوین (LTC)
  • کاردانو (ADA)
  • پولکادات (DOT)
  • تِرا (LUNA)

 

که همه این‌‍‌ها برای مقابله با چالش “سه‌‎گانگی مقیاس‌پذیری ” راه‌حل‌های سطح یک هستند.

شیوه‌ای که در آن شبکه‌های مختلف با هم تناسب پیدا می‌کنند، وابسطه به مکانیزم اجماع آن‌ها دارد.

  • Proof of Work (PoW)
  • Proof of Stake (PoS)

علاوه بر این‌ها مکانیزم‌های دیگری هم هستند که محسنات و قدرت ویژه خود را دارند و برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه‌ها ایجاد شده‌اند. برای مثال:

  • Proof of Capacity (PoC)
  • Proof of Activity (PoA)
  •  Proof of Burn (PoB)
  • Proof of Elapsed Time (PoET)
  • Proof of History (PoH)

 

جهت دور انداختن سیستم‌های قدیمی که از وب 2 ساپورت می‌کنند، وب 3 باید از راه‌حل‌‎های سطح یک، که خیلی مقایس‌پذیر هستند؛ استفاده کند.

قابلیت همکاری وب 3.0 و متاورس

 

قابلیت همکاری وب 3.0 و متاورس

در راه‌اندازی‌های اخیر، ما به خوبی دیدیم که تکنولوژی بلاکچین چطور خصوصا NFTها به کاربران امکان حضور در واقعیت مجازی متاورس را دادند. متاورس یک دنیای سه بعدی دیجیتالی هست که تحت شبکه بلاکچین اجرا می‌شه و به همه کاربران این امکان رو محیا کرده که با آزادی بتونن چیزهای باارزش درست کنند، اجتماعی‌سازی کنند، گیم بازی کنند؛ سرمایه‌گذاری کنند و خیلی چیزای دیگه انجام دهند. به لطف شبکه بلاکچین این محیط‌های دیجیتال قابل تعامل بایکدیگر بوده و مقیاس‌پذیر هستند.

 

به طور مشابه، وب 3 هم می‌تواند امکان ساخت، خرید و فروش آیتم‌های مثل NFTها را فراهم کند. چونکه وب 3 ترکیبی از اپلیکیشن‌ها، تعامل کاربران در یک پلتفورم غیرمتمرکز است. از آنجایی که به شدت، ویژگی قابل تعاملی در این تکنولوژی وجود دارد، ارتبطات و ترید خیلی آسان می‌شود. درواقع، هدف وب 3 بسترسازی برای تعداد خیلی بیشتری از کاربران و وب‌سایت‌های مربتط با یکدیگر است. یکی از مثال‌ها اپلیکیشن Axie Infinity است که پلی بین گیم بازی کردن و سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز است (DeFi).

 

در گیم‌های آنلاین برپایه NFT لازم است کاربران برای شروع بازی در ابتدا یک آواتار Axie  در قالب  NFTخریداری کنند و از ارزهایی مثل Axie Infinity Shards (AXS) وSmooth Love Potion (SLP) استفاده کنند. مکانیزم بازی برای بدست‌آوردن و ویژگی خودبه خود تنظیم شونده منابع و مشوق‌های مالکیتی از ویژگی‌هایی هستند که تعامل را بین کاربران بیشتر کرده است. و معلوم است که ما از این توکن‌های جذاب متاورس و وب 3 بیشتر خواهیم دید.

# نام ارز دیجیتال قیمت به دلار ارزش بازار یا مارکت کپ
1 چین لینک Chainlink (LINK) $19.75 $9,214.38  میلیون
2 فایل کوین Filecoin (FIL) $37.62 $5,224.11 میلیون
3 تتا THETA (THETA) $4.36 $4,376.29 میلیون
4 هلیوم Helium (HNT) $31.84 $3,343.03 میلیون
5 گرف The Graph (GRT) $0.6464 $3,048.36 میلیون
6 بیت تورنت BitTorrent (BTT) $0.002805 $2,782.02 میلیون
7 بیسیک اتنشن توکن Basic Attention Token (BAT) $1.17 $1,754.92 میلیون
8 آر وییو Arweave (AR) $43.39 $1,456.26 میلیون
9 سیا کوین Siacoin (SC) $0.01602 $794.66 میلیون
10 لییوپییر Livepeer (LPT) $37.40 $789.82 میلیون

این قیمت‌ها مال تاریخ  16 دسامبر 2021 (25 آذر 1400) است. *

 

نحوه خرید ارزهای وب 3

همین که ارزهای مهم وب 3 را شناختید، ممکن است تصمیم به خرید ارز وب 3 داشته باشید. قبل از همه باید سیاست خرید خود را مشخص کنید. آیا شما به قصد خرید و نگهداری هستید؟ آیا قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید؟ آیا هدفتان استفاده از این ارزها در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مربوطه است؟

این هدف شماست که مشخص می‌کند ارز را از کجا بخرید و کجا نگهداری کنید. اما معمولا کسایی که در ایران هستند و قصد خرید این ارزها را دارند از بروکرهایی مثل هات بیت و کوینکس و … استفاده می‌کنند. اما خود این بروکرها با ایرانی‌ها تجارت ندارند. برای اینکه بتونید با این بروکرها ارز دیجیتال وب 3 بخرید. لازمه ابتدا در یکی از صرافی‌های ایرانی مثل نوبیتکس و … پولتان را تبدیل به USDT  یا تتر کنید. سپس تترهایی که خرید کردید رو به کیف‌‎پولتان در این صرافی‌ها منتقل می‌کنید و در آنجا به اندازه دلخواه می‌توانید ارز دیجیتال وب 3 خرید کنید. بعد از خرید اگر قصد نوسان‌گیری داشتید، در همان بروکرها فعالیت‌ می‎‌کنید. اما چنانچه قصد هولد یا نگهداری دارید، می‌تونید ارزهای خود را به کیف‌پولتان در تراست ولت یا متاماسک انتقال می‌دهید.

نام بردن ما از صرافی‌ها و بروکرها به معنی تایید آن‌ها از طرف کپی فای نیست. لذا باید حواستان به این موضوع باشد. *

 

نتیجه‌گیری

آنطور که معلوم است، دنیای وب 3 دیر یا زود سیستم‌های قدیمی را دور می‌ریزد. اگر شما هم قصد سود بردن از این اتفاق شیرین هستید، ساده‌ترین کار خرید ارزهای وب 3 است. ما درسته تعدادی ارز معرفی کردیم. اما این خودتان هستید که تصمیم ‌می‌گیرید. پس حتما قبل از خرید، تحقیقات خودتان را به خوبی انجام دهید.

 

 منبع: https://www.binance.com/en/blog/fiat/web-30-coin-the-newest-crypto-trend-in-2022-421499824684903194

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.