فهرست مطالب:
10 راه آسان برای یافتن ایدههای موضوعی برای مطالب عالی
یکی از وقت گیرترین بخش تولید محتوا یافتن ایدههای جدید در زمینه محتوا برای هدف قرار دادن در وبلاگهای شما، بحث در فیلمهای خود و یا ارسال در کانالهای رسانه اجتماعی است.
اگر هفتهای یک یا دو مورد پُست منتشر میکنید این مشکلی ندارد، اما اگر قصد دارید تولید محتوای خود را اندازه گیری کنید، سریعتر، به روشی برای رسیدن به ایدههای جدید نیاز دارید.
جستوجوی گوگل
با جستجوی گوگل در مورد “چگونگی یافتن ایدههای موضوعی در زمینه محتوا”، لیستی از مقالههایی را تهیه میکنید که 30،40 یا 100 راه برای یافتن ایدهها ارائه میدهند اما در واقعیت، شما به این تعداد بسیار نیاز ندارید. اگر سعی کنید تمام پیشنهادات را دنبال کنید، ممکن است در نهایت وقت خود را از دست بدهید.
در این راهنما، شما را با 10 راه کارآمد و آسان برای تولید ایدههای عالی در زمینه مطالب برای وبلاگهای شما یا هر نوع محتوای دیگر آشنا میکنم. به این ترتیب ایدههای جدیدی را برای وبلاگهای خود مییابم که کمک کردند در 6 ماه گذشته به طور جدی شاهد افزایش ترافیک بازدید باشم.
چگونه میتوان ایدههای جدیدی در مورد محتوا پیدا کرد؟
در اینجا 10 راه رایگان برتر برای تهیه ایدههای جدید مطالب ارائه شده است:
1_جستوجوی گوگل
بهترین ابزار برای ارائه ایدههای موضوعی در زمینه گوگل، گوگل است. گاهی اوقات این تنها چیزی است که شما نیاز دارید تا موضوعات جدیدی را برای تولید محتوای خود پیدا کنید.
به Google.com بروید و شروع به تایپ کلمات کلیدی مبحث اصلی خود کنید. با تایپ، متوجه خواهید شد که گوگل توصیههایی را ارائه میدهد. نوشتن ایده اصلی خود را به عنوان مثال،”تولید محتوا” به پایان برسانید و سپس شروع به تایپ حروف کنید، سپس شروع کنید به وارد کردن حروف، در ابتدا از حرف (الف) شروع کنید.
آنچه این به شما میدهد ترکیبی از مباحثی است که اصطلاحات اصلی جستجوی شما و سایر کلمات کلیدی محبوب را در بر میگیرد.
برای اکثر مباحث، افراد از گوگل برای سؤالکردن استفاده میکنند و گوگل میخواهد وب سایتهایی را که پاسخ سؤالات کاربر را ارائه میدهند رتبه بندی کند:
بهترین راه برای استفاده از این ویژگی اینست که جستجوهای مرتبطی انجام دهید و سعی کنید مباحث متداول در بخش “افراد نیز میپرسند” را زیر نظر بگیرید.
به عنوان مثال، اگر به جستجوی اصطلاحات مرتبط با تولید محتوا بپردازید، متوجه خواهید شد که در سؤالات، افراد سؤالات مربوط به “استراتژی” مانند “چگونگی ایجاد یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا”، “یک استراتژی مناسب برای محتوا” را میپرسند. و خیلیهای دیگر.
این نکته خوب است که “استراتژی تولید محتوا” موضوع خوبی برای دربرگرفتن وبلاگ شما یا به صورت مقاله ستونی یا از طریق خوشههای موضوعیاست.
بخش جستجوهای مرتبط که در پایین صفحه قرار دارد موضوعات مربوط به جستجوی شما را نشان میدهد.
2_ google trends یا ترندهای گوگل
Google Trends ابزاری عالی برای تحقیق در مورد موضوعات و ایدهها است اما متأسفانه افراد زیادی از آن استفاده نمیکنند. از بعضی جهات، این خوب است زیرا به شما نسبت به رقبای خود برتری میدهد.
دلیل اصلی استفاده از روندهای گوگل، یافتن موضوعات مربوط به روند مرتبط با حوزه فعالیت شماست. این ابزاری برای انجام تحقیقات دقیق درمورد کلمات کلیدی نیست اما میتواند نکاتی را در مورد”موضوعات گسترده” که در گوگل جستجو میشود به شما نشان دهد.
اگرچه استفاده از این ابزار آسان است، اما چیزی برای استفاده از آن لازم نیست، باید ترکیبی از جستجوها را امتحان کنید.
در اولین قدم، به Google Trends بروید و موضوع اصلی خود را تایپ کنید.
توجه خواهید کرد که در بیشتر جستجوها، گوگل به شما دو گزینه “اصطلاح جستجو” یا “موضوع” ارائه میدهد. این دو نتیجه متفاوتی به دست میآورند، بنابراین باید هردو را امتحان کنید.
با “عبارت جستجو” شروع کنید و سپس فرایند “موضوع” را تکرار کنید.
پس از کلیک بر روی جستجو، خواهید دید که تعدادی گزینه برای کاهش نتایج خود دارید. شما میتوانید یک منطقه خاص، دوره زمانی، دسته و نوع جستجو (Google، Youtube، جستجوی تصویر و غیره) را انتخاب کنید.
فیلترهایی را که مربوط به مشاغل و حوزه فعالیت شما هستند انتخاب کنید و به قسمت پایین صفحه بروید.
برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش مربوط به QUERIES است، بروید.
برای مشاهده همه نتایج، از فلشهای چپ و راست استفاده کنید و از منوی بازشو برای دیدن هر دو بخش RISING و TOP استفاده کنید.
سؤالات مربوط به وب سایتتان را مشخص کنید و به جستجوی گوگل برگردید تا دریابید که گوگل چه محتوایی را برای آن موضوع نشان میدهد.
با استفاده از این به عنوان پایه خود، میتوانید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید تا کلمات کلیدی SEO و کلمات کلیدی بلند (کلمات کلیدی که داری چند کلمه هستند.) را برای استفاده در وبلاگهای خود پیدا کنید.
3_ ابزار تحقیق موضوعی (SEMRush)
استفاده از ابزاری مانند SEMRUSH میتواند به شما کمک کند روند یافتن ایدههای جدید را در مورد محتوای جدید به طور چشمگیری سرعت ببخشید. ابزارهای تحقیق در مورد کلید واژهها، دادههای تعدادی از منابع را با هم ترکیب میکنند، بنابراین لازم نیست این روند را بصورت دستی انجام دهید.
اگرچه SEMRUSH یک ابزار پولی است، میتوانید از این لینک برای ثبت نام در یک حساب کاربری SEMRUSH استفاده کنید و 30 روز رایگان دریافت کنید تا ابزار را امتحان کنید و نمونههای موجود در این راهنما را دنبال کنید.
SEMRUSH یک ویژگی داخلی برای تحقیقات موضوعی دارد. شما میتوانید برای یافتن ایدههای محتوا بر اساس اصطلاحات جستجو یا بر اساس وب سایت (وب سایت خود یا وب سایت رقیب) استفاده کنید.
به SEMRUSH وارد شوید و از منوی سمت چپ گزینههای جستجو را انتخاب کنید.
موضوع اصلی خود را تایپ کرده و روی GET CONTENT IDEAS کلیک کنید.
SEMRUSH همه چیزهایی را که باید در مورد یک موضوع خاص داشته باشید به شما نشان میدهد.
5_ وب سایتهای رقیب
برای یافتن ایدههای مبحث محتوا در سولههای رقابتی تنها کاری که باید انجام دهید جاسوسی از رقبا است. آنها احتمالاً کار سختی را انجام دادهاند و میتوانید از آن استفاده کنید.
دو روش برای یافتن ایدههای جدید با استفاده از وب سایت رقیب وجود دارد.
راه اول: وب سایت آنها را با جزئیات بخصوص وبلاگ آنها را بررسی کنید. به مباحثی که در مقالههایشان یا کانال YouTube قرار میدهند، نگاه کنید و از روشهای فوق برای یافتن ایدههای مشابهی استفاده کنید تا بتوانید هدف گذاری کنید.
هدف شما تکرار کردن برنامه نشر شده آنها نیست، بلکه استفاده از آن به عنوان منبع اصلی شما برای یافتن ایدههایی است که مربوط به وب سایت و کاربران شما باشد.
یک راه خوب این است که در خبرنامه آنها ثبت نام کنید یا از خدماتی مانند Feedly استفاده کنید تا هر بار که مطالب جدید را در وب سایت خود منتشر میکنند، مطلع شوید.
راه دوم: بهترین راه برای یافتن اینکه ایدههای موضوعی برای رقبای شما بسیار مفید است، تجزیه و تحلیل محتوا و رتبه بندی آنها با استفاده از یک ابزار است.
من برای این کار از SEMRUSH استفاده میکنم اما هر ابزار دیگری (مانند Ahrefs ،UberSuggest ،Moz Explorer) میتوانند این کار را انجام دهند.
با استفاده از یک ابزار، میتوانید بفهمید که کدام مباحث دارای رتبههای بالاییاند و کدام پستها در واقع باعث ترافیک وب سایتهای آنها میشوند.
روند کار ساده است. آدرس اینترنتی آنها را بگیرید و آن را وارد SEMRUSH کنید و سپس به گزارش ORGANIC SEARCH مراجعه کنید.
این گزارش کلیه کلمات کلیدی مورد نظر خود را به همراه سایر اطلاعات مفید مانند موقعیت رتبه بندی، ترافیک، مشکل کلمات کلیدی و ویژگیهای SERP به شما نشان میدهد.
شما میتوانید از فیلترهای پیشرفته برای کوتاه کردن تحقیق خود استفاده کنید و فقط بر کلمات کلیدی متمرکز شوید که میزان مناسبی از ترافیک ماهانه دارند و باعث ایجاد ترافیک برای وب سایت میشوند.
نکته: میتوانید از این ویژگی برای تحلیل کل دامنه یا یک صفحه خاص استفاده کنید. صفحات رتبه بندی برتر خود را پیدا کنید و تجزیه و تحلیل دقیقی در صفحه انجام دهید تا فرصتهای کلمات کلیدی را پیدا کنید.
اگر کاربر SEMRUSH هستید، میتوانید از گزارش KEYWORD GAP (که در فهرست GAP ANALYSIS در منوی سمت چپ قرار دارد) استفاده کنید، تا بتوانید به راحتی بفهمید که کلمات کلیدی مشترک شما چیست و برای کدام دسته از کلمات کلیدی رتبه بندی شده و شما نیستید.
6_جستجوی you Tube
آیا می دانید YouTube دومین موتور جستجوی محبوب است؟
به دلیل ماهیت YouTube، مردم تمایل دارند هنگام تحقیق در مورد محتوا آن را نادیده بگیرند اما میتواند بینش مفیدی در مورد موضوعات مورد علاقه افراد به شما ارائه دهد.
…
این روند مشابه جستجوی Google (مرحله 1) است. به YouTube بروید و شروع به تایپ اصطلاحات مختلف در کادر جستجو کنید و مباحث پیشنهادی را متوجه شوید.
فیلمهایی که در موقعیتهای برتر قرار دارند را از نظر میزان محبوبیت آنها (نمایشها) و اینکه چه موضوعاتی را هدف قرار دادهاند، تجزیه و تحلیل کنید.
به پایین بروید و بخش جستجوهای مرتبط را مشاهده کنید.
سعی کنید مباحثی را که بیشتر از سایرین به نظر میرسد شناسایی کنید و آن مباحث را انجام داده و جستجو را در Google، گرایشهای Google و ابزار تحقیق مورد علاقه خود تکرار کنید.
مباحثی که در YouTube شناسایی میکنید میتوانند موضوعات بسیار خوبی برای مقالات باشند، بنابراین این روند را انجام دهید حتی اگر محتوای ویدیو منتشر نمیکنید.
7_ دورههای آنلاین
هنگامی که ما یک دوره آنلاین جستجوگرها را ایجاد کردیم، تحقیقات کاملی انجام دادیم تا دریابیم که چه موضوعاتی را در دوره خود بگنجانیم تا برای کاربران مفید و جالب باشد.
…
مباحثی که ما مشخص کردیم اساساً به درس دوره ما تبدیل شده و این در برنامه درسی دوره نشان داده شده است.
سایر ارائه دهندگان دوره نیز از همین رویه پیروی میکنند تا از این مزیت استفاده کنند، میتوانید دورههای آنلاین مربوط به حوزه فعالیت خود را پیدا کنید و مباحثی را که پوشش میدهد تجزیه و تحلیل کنید.
تمرکز خود را بر روی دورههای محبوب و دورههایی که اخیراً به روز شدهاند، بگذارید. این احتمال وجود دارد که به دلیل بازخورد کاربر، مباحث آنها تغییر کرده باشد.
سکوهای معروف دوره آنلاین برای ادامه تحقیقات در مورد محتوای شما عبارتند از:
- Udemy
- LinkedIn Learning
- Coursera
- SkillShare
8_تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
بسیاری اوقات نیازی به ایدههای کاملاً جدید ندارید اما برای گسترش محتوای خود در موضوعاتی که قبلاً ترافیک دریافت کردهاید، کارآمدتر است.
برای انجام این کار مزایای بسیاری وجود دارد، مهمترین آنها:
اول: شما از قبل می دانید که موضوعات خاص از نظر رتبه بندی و تبدیل چگونه کار میکنند. بنابراین، با انتشار مطالب مرتبطتر (اما نه یکسان یا خیلی مشابه) میتوانید تبدیلهای خود را افزایش دهید.
دوم: شما الان به کلمات کلیدی و موضوعاتی که رنک بالایی بدست آوردهاند، اشراف دارید و این کار برای رنک کردن عبارتهای مرتبط آسان میکند.
برای پیدا کردن ایدههای جدید برای نوشتن محتوا، از محتوایهای موجود، میتوانید از گوگل آنالاتیکس و کنسول جستجوی گوگل که در ادامه اشاره میکنیم استفاده کنید.
وارد گوگل آنالاتیکس شوید و بروید به بخش LANDING PAGE REPORT
مثل روبه رو: (under BEHAVIOR > SITE CONTENT > LANDING PAGES).
اینها صفحاتی هستند که هم اکنون به سایت شما ترافیک بازدید میآورند. حتی میتوانید با کلیک بر SOURCE دادهها را فیلتر کنید و برای شما دستهبندی کند که از چه منبعی این بازدیدها میآیند. (کدام موتور جستجو)
این کار حتی جستجوهای دیگری که از شبکههای اجتماعی میآیند را حذف میکند و حتی به صورت مستقل جستجوهای پولی را نیز دسته بندی میکند.
وقتی صفحات پربازید را پیدا کردید برگردید به SEMRUSH (هر ابزار دیگری که ترجیح میدهید) سپس آن صفحه خاص را آنالایز کنید.
چیزی که باید پیدا کنید آن است که این صفحه خاص به چه کلیدواژههایی رنک شده است و به عبارتی دیگر با چه کلیدواژههایی به این صفحهه بازدید میآید. مهمتر از همه برای چه کلیدواژههایی این صفحه در صفحات دوم و سوم رنک شده است. (رنکهای 11 – 30)
الان وقت آن است که بررسی کنید آیا به اون کلیدواژههایی که رنک شدهاند و در این لیندیگ پیج میآیند، پست جداگانهای نوشتید یا نه! اگر ننوشتید سعی کنید با ابزارهای مثل SEMRUSH موضوع خوبی برای آن کلیدواژ پیدا کنید و مطلب جدیدی بنویسید و منتشر کنید.
ممکن است کمی پیچیده به نظر بیایید. ولی در واقعیت این طور نیست. این در جقیقت یافتن کلیدواژههای مرتبط به کلیدواژههایی است که شما الان رنک هستید و میخواهید درباره ان ها نیز محتوا تولید کنید.
نکته: وقتی که شما محتوای جدیدی نوشتید و آن را منتشر کردید؛ به صفحات رنک شده موجود بروید و لینکی از مطلب جدید را در آن جا بگذارید. این کمک میکند که مطلب جدید خیلی سریع ایندکس شود و حتی صفحه رنک شده اجازه میدهد این صفحات نیز رنک شوند.
9_ کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی Google ابزاری رایگان است که توسط گوگل به وب مسترها ارائه میشود. در میان چیزهای دیگر، میتواند به شما بگوید که محبوبترین صفحات سایت شما در جستجوی گوگل کدام یک هستند و کدام سؤالها را نشان میدهد.
این مفهوم مشابه کاری است که در بالا با Google Analytics انجام دادیم. ما از کنسول جستجوی Google استفاده خواهیم کرد تا صفحات محبوب سایت و مباحث / کلمات کلیدی مربوط به صفحات برتر ما را پیدا کنیم اما هنوز رتبه بالایی نداریم.
در اینجا روشی که باید دنبال شود:
به کنسول جستجوی Google وارد شوید و در نتیجه جستجو (از فهرست سمت چپ) بر روی SEARCH encam کلیک کنید.
روی فیلتر DATE در بالا کلیک کنید و دوره را روی “28 روز آخر” تنظیم کنید.
روی برگه PAGES کلیک کنید.
آنچه این گزارش نشان میدهد محبوبترین صفحات شما در Google (از نظر کلیک) برای 28 روز گذشته است.
برای تنگ کردن نتایج خود در صفحه خاص، هر یک از صفحات را یکی یکی کلیک کنید.
هنگام مشاهده یک صفحه، روی QUERIES کلیک کنید. این گزارش اصطلاحات جستجوی خاصی را که صفحه در گوگل رتبه بندی میکند به شما نشان نمیدهد.
اگر قبلاً فعال نشدهاید، روی برگه AVERAGE POSITION (همان برگه نارنجی) کلیک کنید تا میانگین موقعیت در گزارش نشان داده شود.
به پایین بروید و مدتی را صرف تجزیه و تحلیل گزارش کنید. برای مشاهده نتایج بیشتر از پیکانهای ناوبری استفاده کنید و سعی کنید کلمات کلیدی را که برخی از کلیکها را نشان میدهند، نشان دهید اما میانگین موقعیت آنها> 12 است (به عبارت دیگر آنها بیشتر در صفحه دوم گوگل ظاهر میشوند)
اینها ایدههای بسیار خوبی برای هدف قرار دادن با ارسالهای جدید هستند. همان روشی را که در مرحله 8 فوق توضیح داده شده است دنبال کنید.
بررسی کنید که قبلاً محتوا را برای هدف قرار دادن این کلمات کلیدی نداشته باشید.
محتوای جدید ایجاد کنید.
پیوندهای داخلی دو جهته یعنی از صفحات موجود به صفحات جدید و از صفحات جدید به صفحات موجود اضافه کنید.
منابع برای یادگیری بیشتر درباره GSC
کنسول جستجوی Google چیست – یک راهنمای گام به گام برای مبتدیان.
سایت خود را در کنسول جستجوی Google ثبت کنید – نحوه ثبت وب سایت خود با GSC
10_ UberSuggest
یکی دیگر از ابزارهای رایگان که میتوانید برای تحقیقات تولید محتوا استفاده کنید UberSuggest است.
به UberSuggest بروید و یک موضوع را تایپ کنید.
Content IDEAS را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.
مباحث نقطهای که دارای ویژگیهای TRAFFIC و SOCIAL اجتماعی هستند. این ترکیب اطمینان حاصل میکند که موضوعات انتخاب شده باعث ایجاد ترافیک به سایت شما میشوند و این چیزی است که کاربران دوست دارند در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
همچنین میتوانید از منوی سمت چپ روی کلیدهای Keyboard IDEAS کلیک کرده و یک تجزیه و تحلیل دقیقتر شبیه به SEMRUSH دریافت کرده و به مردم پاسخ دهید.
چرا ایدههای محتوا برای بازاریابی محتوا مهم هستند؟
اکنون که میدانید چگونه میتوانید ایدههای جدید با موضوع را پیدا کنید، بیایید سریع بررسی کنیم که چرا این روند برای کمپینهای بازاریابی محتوای شما بسیار مهم است.
بسیاری از بازاریابهای دیجیتال تمایل دارند هنگام بازاریابی محتوا و به ویژه ایجاد محتوا، به قانون 20/80 مراجعه کنند
آنها از دو حالت استفاده میکنند. اولین تأکید بر این واقعیت است که 80٪ از محتوای شما در جهان اینترنت از بین میرود و هرگز توجهی را که سزاوار آن است، جلب نمیکنید. دوم اینکه، 20٪ از مطالب شما بیش از 80٪ از ترافیک را به همراه خواهد داشت.
به عبارت دیگر، اگر همه چیز را به طور صحیح در بازاریابی محتوا انجام دهید، میتوانید انتظار داشته باشید که نتایج فوق را بدست آوردهاید. برخی ممکن است بگویند که این یک رفتار ناعادلانه است، اما اینگونه عمل میکند که عمدتاً به دلیل رقابت گسترده است.
به همین دلیل مهم است که مباحث صحیحی را مطرح کنید و وقت خود را صرف ایدههای تصادفی یا انتخاب موضوعات اشتباه نکنید. اگر موضوع را اشتباه بگیرید، به احتمال زیاد پست یا ویدیوی شما از بین میرود.
بنابراین، مراحل فوق را نه تنها برای یافتن ایدههای جدید بلکه برای تأیید آنها با استفاده از یکی از ابزارها دنبال کنید و شانس خود را برای رتبه بالا و ایجاد محتوا پیرامون مباحث قابل اشتراک در شبکههای اجتماعی در موتورهای جستجو افزایش دهید،.
یادگیری اصلی
نیازی نیست بیش از پیش فرآیند تحقیق در مورد موضوع را انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید استفاده از 4 ابزار است
- Google Search (including YouTube Search)
- Google Trends
- Your favorite content marketing tool
- Google Analytics and Google Search Console data.
با گوگل و یوتیوب شروع کنید و سپس از گوگل ترند استفاده کنید. مقداری داده بدست بیاورید و با ابزار دلخواه خود آن را آنالیز کنید.
لیستی از محتواهایی که تا الان منتشر نکردید را بنویسید؛ سپس با تولید ویدیو یا متن به سراغان ها بروید. همیشه کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنلاتیکس را بررسی کنید و موضوعات جدیدی که با کلیدواژه رنک شده شما مرتبط هستند را پیدا کنید. هدف قراردادن اینها باعث میشود در گوگل بیشتر دیده بشوید.
مترجم: مریم شریفی
مقالات خواندنی: