میخوایم با خرید کتاب روانشناسی ترجمه را شروع کنیم و اونم طوری که حسابی فروش بره. پس باید خیلی دقت کنیم که چه کتابی رو انتخاب میکنیم. بیاید با هم ببینیم چه نکاتی رو باید در نظر بگیریم:
موضوع کتاب: کلید موفقیت
- موضوع روز باشه: دنبال کتابهایی بگردیم که راجع به موضوعاتی هستن که الان همه دارن راجع بهش حرف میزنن. مثلاً اضطراب، روابط، خوشحالی و اینجور چیزا.
- به درد همه بخوره: کتابی رو انتخاب کنیم که برای همه قابل فهم باشه، نه فقط برای متخصصین.
- یه چیزی کم باشه: ببینیم تو بازار کتابهای فارسی چه چیزی کم داریم. یه موضوعی که همه به دنبال جوابش هستن.
نویسنده: ستاره کتاب
- کاربلد باشه: نویسنده باید توی کار روانشناسی حرفهای باشه و کتابهای دیگه هم نوشته باشه.
- خوب بنویسه: کتاب باید طوری نوشته شده باشه که آدم با خوندنش لذت ببره.
داخل کتاب چه خبره؟
- اطلاعاتش درست و به روز باشه: اطلاعاتی که توی کتاب هست باید درست و جدید باشه.
- ساده و روان نوشته شده باشه: کتاب باید طوری نوشته شده باشه که همه بتونن بفهمندش.
- مثال و تمرین داشته باشه: کتابهایی که همراهشون مثال و تمرین هم باشه، خیلی جذابترن.
- به درد بخوره: کتاب باید راهکارهای عملی برای حل مشکلات بده.
زبان کتاب: مهمترین ابزار ارتباط
- ساده و روان باشه: کتاب باید طوری ترجمه بشه که همه بتونن راحت بخوننش.
- کلمات سخت رو ساده توضیح بده: اگه کلمه تخصصی داره، باید خیلی ساده توضیح داده بشه.
- ناشر: همکار خوب
- معتبر باشه: ناشر باید به کتابهایی که چاپ میکنه اهمیت بده.
- به روانشناسی علاقهمند باشه: بهتره ناشری رو انتخاب کنیم که به کتابهای روانشناسی علاقهمند باشه.
مخاطب: هدف اصلی ما
- ببینیم کی کتابمون رو میخونه: قبل از ترجمه باید بدونیم که کتابمون برای چه کسانی نوشته شده.
- به زبان خودشون باهاشون حرف بزنیم: باید طوری کتاب رو ترجمه کنیم که با مخاطبمون ارتباط برقرار کنیم.
چند نکته طلایی دیگه:
- حقوق ترجمه رو بپرسیم: قبل از هر کاری باید بدونیم که حق ترجمه کتاب چقدره.
- از مترجمهای با تجربه کمک بگیریم: بهتره از مترجمهایی که قبلاً کتاب روانشناسی ترجمه کردن کمک بگیریم.
- بازار رو بررسی کنیم: ببینیم کتابهای مشابه چقدر فروش رفتن.
خلاصه اینکه:
برای اینکه کتاب روانشناسیمون پرفروش بشه، باید در خرید کتاب روانشناسی یه کتاب خوب انتخاب کنیم که موضوعش جذاب، نویسندش معروف، محتواش مفید و زبونش ساده باشه. علاوه بر این باید یه ناشر خوب هم پیدا کنیم و
مخاطبمون رو بشناسیم. با رعایت این نکات، میتونیم کتابی رو به بازار عرضه کنیم که هم به درد مردم بخوره و هم برای ما سودآور باشه.