دانلود اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها

دانلود اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها با فرمت ورد word

اقدام پژوهشی فرایندی است که معلمان پیشرو و موفق، آن را مؤلفه‌ای ضروری در جهت ارتقای کیفیت آموزش می‌دانند. این دسته از معلمان، به اجرای نظام‌مند فرایند اکشن ریسرچ اهمیت زیادی می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که اجرای این فرایند به ابزار مناسب نیاز دارد . مجموعه کپی‌فای با آگاهی کامل از این نیاز، راهکار مناسبی را ارائه داده است. حالا شما معلم‌های گرامی می‌توانید به‌سادگی و با قیمتی مناسب، نسبت به دانلود اقدام پژوهی برای تمامی پایه‌ها اقدام کنید.

اقدام پژوهی چیست؟

با وجود اهمیت روزافزون مفهوم اقدام پژوهی، استفاده مؤثر از این رویکرد هنوز به‌طور کامل فراگیر نشده است. بااین‌حال اهمیت آن در بحث رتبه‌بندی، معلم‌ها را مُجاب کرده تا به این حوزه ورود کنند. بنابراین به نظر می‌رسد آشنایی بیشتر با تعریف Action Research و فلسفه آن خالی از لطف نباشد.

اقدام پژوهشی یک روش تحقیق سیستماتیک است که از سوی معلمان و با هدف حل یک مسئله پیاده می‌شود. این اصطلاح نخستین بار توسط کرت لوین، روانشناس نامدار آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. او اصطلاح Action Research را برای نوعی از فرایند تحقیق و بررسی که به‌عنوان یک اقدام برای حل مشکل انجام می‌شود، پیشنهاد داد. امروز و در حوزه آموزش، اقدام پژوهی اصطلاحی است که برای تشریح یک فرایند فکورانه به کار می‌رود. فرایندی که هدف آن بهبود ادراک و شناخت و متعاقباً ارتقای شیوه تدریس است. به‌طور خلاصه اقدام پژوهی، رویکردی مبتنی بر تحقیق است که به معلم در حل یک مسئله یا عبور از یک چالش آموزشی یاری می‌رساند.

دانلود اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها

چگونه اقدام پژوهی انجام دهیم؟

مهم‌تر از دانلود اقدام پژوهی، آشنایی با روند انجام پژوهش است. برای این منظور نخست باید بدانیم که این فرایند را چگونه آغاز کنیم؟ نقطه شروع اکشن ریسرچ، معمولاً یک موقعیت است. موقعیتی که معلم قصد دارد با هدف بهبود کیفیت آموزش، آن را تغییر دهد. برای این منظور معلم باید یک «مسئله جالب‌توجه» را به یک «سؤال قابل تحقیق» تبدیل کند و سپس دست به انجام آزمایش بزند. در این راه او می‌تواند جهت یافتن اقدامات مقتضی و شناخت پیامدهایشان، از نتایج سایر پروژه‌های اقدام پژوهی بهره بگیرد.

در سناریوی اقدام پژوهی، ابتدا توجه معلم به یک مسئله یا چالش در کلاس (مثلاً اضطراب دانش آموزان) جلب می‌شود. سپس او به دلایل و ریشه‌های احتمالی ایجاد آن مسئله می‌اندیشد و راهکارهای بالقوه را آنالیز می‌کند. در ادامه راهکارهای انتخابی را اجرا نموده و به جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها می‌پردازد.

آنچه کارایی و اثربخشی اکشن ریسرچ را در کنار اجرای مناسب تضمین می‌کند، یک فرم منسجم و مناسب است. کپی‌فای با فراهم کردن امکان خرید اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها به جامعه گران‌قدر معلمین در تحقق این هدف خطیر یاری می‌رساند.

موضوعات اقدام پژوهی

موضوعات اقدام پژوهی بسته به موقعیت، موارد متعدد و متنوعی را از ساده تا پیچیده در برمی‌گیرند. این موضوعات آن‌قدر زیاد هستند که محال است بتوان به ذکر تمامی آن‌ها پرداخت. طبیعتاً دانلود اقدام پژوهی نیز باید با در نظر گرفتن موضوع باشد. علاوه بر این، هر روز این احتمال وجود دارد که یک معلم به‌عنوان پژوهشگر با مسئله جدیدی روبرو شود. مسئله‌ای که شاید قبلاً موردتوجه قرار نگرفته باشد. چند مورد از مثال‌های اقدام پژوهی عبارت‌اند از:

  • چطور می‌توانم مهارت روخوانی دانش آموزان را تقویت کنم؟
  • چطور می‌توانم تمرکز دانش آموزان روی درس را بهبود دهم؟
  • چطور می‌توانم تعارض میان دانش آموزان را مدیریت کنم؟
  • چطور می‌توانم مهارت حل مسئله دانش آموزان را بهبود بخشم؟
  • چطور می‌توانم اعتمادبه‌نفس دانش آموزان را افزایش دهم؟
  • چطور می‌توانم تفکر انتقادی را در دانش آموزان پرورش دهم؟
  • ارائه‌های کلاسی چگونه به بهبود کیفی فرایندهای آموزش و یادگیری کمک می‌کنند؟
  • و …

لازم به ذکر است که موضوع اقدام پژوهی، در ساختار و چرخه کلیِ فرایند تحقیق تغییری ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال اقداماتی مثل چگونگی طراحی آزمایش یا روش گردآوری داده با توجه به موضوع، متفاوت است. همین موضوع باعث شده که معلم‌ها در دانلود اقدام پژوهی، نیازهای متفاوتی داشته باشند.

چرخه اقدام پژوهی

چرخه اقدام پژوهی در آموزش و پرورش از 6 مرحله تشکیل شده است. مراحلی که با خرید اقدام پژوهی مناسب و مرتبط با موضوع، می‌توان آن‌ها را به شکلی اثربخش‌تر انجام داد. این مراحل عبارت‌اند از:

1. شناسایی مسئله

شناسایی مسئله، نخستین گام در مسیر اقدام پژوهی معلمان است. در این مرحله معلم مشکل یا سؤالی را که می‌خواهد به آن بپردازد، شناسایی می‌کند. نکته مهم در مرحله شناسایی مسئله این است که سؤال یا مسئله‌ی تعریف‌شده، دقیقاً همان سؤال یا مسئله‌ای باشد که معلم قصد پاسخگویی یا حل کردن آن را دارد. همان‌طور که دیدیم این مسئله می‌تواند به موضوعات مختلفی در زمینه‌های علوم اجتماعی، استراتژی‌های آموزشی، زندگی روزمره، اجرای برنامه درسی و … مربوط باشد. پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر مسئله، معلم یک نقشه بصری از مشکل، فرضیات، راهکارهای بالقوه و … ترسیم کند.

2. برنامه‌ریزی عملیاتی

در این مرحله باید یک برنامه عملیاتی برای حل مشکل تهیه و تدوین شود. معلم با بهره‌گیری از مرور ادبیات علمی مرتبط و همچنین طوفان فکری می‌تواند به تکنیک‌ها و استراتژی‌های جدیدی دست پیدا کرد. این تکنیک‌ها و استراتژی‌ها را می‌توان با توجه به اهمیت و زمان موردنیاز برای اجرا، رتبه‌بندی کرد. برنامه عملیاتی مناسب، طرحی است که جزئیات نحوه اجرای هر ایده و موانع احتمالی پیش رو را نشان دهد. شناسایی عوامل غیرقابل تغییر و خارج از کنترل، اهمیت زیادی در این بخش دارد و صرفاً باید روی متغیرها تمرکز کرد.

3. گردآوری داده‌ها

آگاهی از نوع داده‌های موردنیاز و روشی که باید آن‌ها را گردآوری کرد، بسیار مهم است. به‌عنوان مثال ممکن است هدف از اقدام پژوهی، افزایش نرخ حضور دانش آموزان در کلاس باشد؛ در این صورت سوابق حضوروغیاب، داده‌های مفیدی برای اقدام پژوهی محسوب می‌شوند. انتخاب مناسب‌ترین روش گردآوری داده‌ها، دسترسی به داده‌هایی معنادار، دقیق و معتبر را تضمین می‌کند. نظرسنجی، توزیع پرسشنامه و مشاهده فیلم کلاس ازجمله بهترین منابع گردآوری داده هستند.

4. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری

حالا نوبت به تفسیر داده‌ها و نتیجه‌گیری بر اساس آن‌هاست. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به انعکاس دقیق آنچه رخ می‌دهد کمک زیادی می‌کند. آیا اقدام پژوه اقدامات را مطابق برنامه انجام داده است؟ آیا نتایج مطالعه، با انتظارات همراستایی دارند؟ کدام فرضیات نادرست هستند؟ افزودن جزئیاتی مثل جداول، نظرات و پیشنهادها می‌تواند به شناسایی روندها (روابط و همبستگی‌ها) کمک کند.

5. اصلاح فرضیه آموزشی و تکرار

بعد از نتیجه‌گیری، روند اقدام پژوهی از نو آغاز می‌شود. محقق می‌تواند با توجه به فرضیه، در جنبه‌های مختلفِ اکشن ریسرچ تغییراتی دهد. یا فرایند را با توجه به یافته‌های مراحل قبل، سفارشی‌سازی کرده و تا انتها آن را دنبال کند.

6. گزارش یافته‌ها

دانستیم که اقدام پژوهی شامل اقدامات آگاهانه در راستای ایجاد تغییرات مفید در کلاس یا مدارس است؛ پس به اشتراک‌گذاری نتایج را با دیگران نباید فراموش کرد. انجام این کار ضمن تشریح بهتر یک مسئله آموزشی، به سایرین کمک می‌کند تا از یافته‌های پژوهش در راستای ارتقای عملکرد خود بهره بگیرند. به اشتراک‌گذاری نتایج را می‌توان از راه‌های مختلفی مثل چاپ کتاب و مقاله، برگزاری کنفرانس، انتشار مطالب در فضای مجازی و … انجام داد.

همان‌طور که گفته شد، انجام مستند و مؤثر مراحل فوق به ابزار مستندسازی نیاز دارد. ما با قرار دادن لینک دانلود اقدام پژوهی مناسب با موضوعات مختلف، زمینه دسترسی به این ابزار را برای شما معلم‌های عزیز فراهم کرده‌ایم.

دانلود اقدام پژوهی سفارشی؛ طراحی فُرم اختصاصی خودتان را به کپی فای بسپارید

کپی‌فای علاوه بر ارائه لینک دانلود اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها با موضوعات مختلف، سفارش اقدام پژوهی اختصاصی را نیز مقدور ساخته است. بنابراین اگر به فُرم خاصی برای اکشن ریسرچ نیاز دارید، می‌توانید طراحی سفارشیِ آن را به ما بسپارید. البته این امر، مستلزم آن است که معلم‌های گرامی، مستندات و اطلاعات موردنیاز در این زمینه را در اختیار ما قرار دهند. چراکه اطلاعات، پایه و اساس طراحی یک فرم اقدام پژوهی مناسب را تشکیل می‌دهد.

معلمان موفق امروزی، باید علاوه بر مُدرس، یک محقق باشند. محققی که بتواند با شناسایی چالش‌ها، فلسفه بهبود مستمر در امور آموزش را اجرایی کند. کپی‌فای با ارائه خدمات مختلف در حوزه آموزش مثل دانلود اقدام پژوهی برای تمام پایه‌ها، سعی دارد تا در دستیابی به این هدف خطیر، نقش مؤثری ایفا کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *