منظور از هزینه تولید محتوا چیست؟
هزینه تولید محتوا، مقدار دستمزدیه که نویسنده محتوا یا شرکت تولید محتوا بابت محتوا نویسی دریافت میکنه. تولید محتوا یه جور خدماته که با توجه به تقاضای وحشتناکی که پیدا کرده، روزبهروز به قیمتش اضافه میشه. درواقع این هزینه پولیه که سفارشدهنده محتوا در مقابل دریافت مطلب به انجامدهنده کار پرداخت میکنه. البته در بازار افرادی هستن که تولید محتوا را با قیمت ارزان انجام میدن. ولی به دلیل موارد زیر نمیشه بهشون اعتماد کرد:
بنابراین همکاری با یک فرد غیرمتخصص چیزی جز اتلاف وقت نیست. اما هزینه تولید محتوا به طور میانگین چقدر است؟
| ردیف | نوع تولید محتوا | تعرفه برای هر کلمه |
| 1 | تولید محتوای متنی برای وبلاگ | 80 تومان |
| 2 | تولید محتوای متنی برای صفحات خاص | 100 تومان |
| 3 | تولید محتوای متنی برای نقد و بررسی محصولات | 110 تومان |
| 4 | تولید محتوای متنی به زبان انگلیسی | 250 تومان |
بروزرسانی شده در بهار 1400
فهرست مطالب:
گاهی بهاشتباه اینطور تصور میشه که تولید محتوا یعنی صرفاً نوشتن مقاله! اما اینطوری نیست. درسته که محتوای متنی، متداولترین و فراگیرترین شکل محتوا توی فضای مجازیه اما محتوا اَشکال دیگهای هم داره و به همین دلیل، طبیعیه که هزینه های تولید محتوا با توجه به نوع محتوایی که مشتری درخواست میکنه، متغیر باشه. محتوا رو در کلیترین دستهبندی میتونیم به سه نوع اصلی تقسیم کنیم:
یادداشت: باید بدونیم که گاهی تولید محتوا، در قالب ترکیبی از انواع سهگانهای که گفتیم انجام میشه که یکی از رایجترین و آشناترین انواع محتوای ترکیبی، اینفوگرافیها هستن که از طریق ترکیب متن و جاذبهای گرافیکی ایجاد میشن. اینفوگرافی در مقایسه با محتوای متنی، قیمت بیشتری داره.
تعرفه تولید محتوا رو میشه بر مبنای نوع محتوا و همینطور میزان تخصص موردنیاز و حجم کاری برآورد کرد. اما برخی از محتواها بهصورت گسترده در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشن یعنی استفاده از اونا رواج و عمومیت بیشتری داره. ازونجایی که محتوای متنی، پرکاربردترین نوع محتواست، ما امروز قصد داریم، نحوه محاسبه هزینه تولید محتوا متنی رو بهتون توضیح بدیم.
همونطور که گفتیم، محتوایی که بهصورت متن برای وبسایتها نوشته میشه میتونه قیمتهای متفاوتی داشته باشه. رایجترین معیار برای محاسبه قیمت تولید محتوا، برآورد هزینه نهایی به ازای تعداد کلماته. اما اینکه هر کلمه، چه نرخی داشته باشه، وابسته به عوامل مختلفیه که در اینجا هر کدوم از این عوامل رو معرفی میکنیم و در موردشون توضیح میدیم.
متونی که در وبسایتها میبینیم، معمولاً به 3 روش نوشته میشن:
هزینه تولید محتوا به روش ترجمه، معمولاً ارزونتر از تولید محتوای تألیفیه و محتوای تألیفی هم معمولاً ارزونتر از محتوای کپی رایتینگه. البته همونطور که دیدید، از قید “معمولاً” استفاده کردیم چون گاهی بنا به دلایل یا ویژگیهای خاص یه سفارش، ممکنه ماجرا عوض بشه. البته نویسندهها و محتوا نگارها، روشها و تعاریف منحصربهفردی نیز ارائه میدهند که قابلتأمل است.
کسبوکارها و وبسایتهای محتوایی که انتشار مدام و منظم محتوا برای اونا مهمه، به جهت هماهنگی بیشتر و انتشار منظم برای تحویل پروژهها، ددلاین یا همون ضربالاجل تعیین میکنن. اگه مشتری بخواد پروژه رو در زمانی کمتر و یا جلوتر از زمان مشخصشده تحویل بگیره، هزینه تولید محتوا بیشتر میشه. البته کار درست اینه که همه این شرایط در پیش فاکتور یا قرارداد قید بشه.
معمولاً هر محتوا، یه زمان پیشفرض متعارف برای تحویل داره. بعضی جاها دو روز، بعضی جاها سه روز و الیآخر…! اما گاهی مشتری به هر دلیلی، نیاز به تولید محتوای فوری یا اصطلاحاً امرجنسی داره که در این صورت، هزینه تولید محتوا بیشتر میشه چون نویسنده یا شرکتی که انجام کار رو قبول میکنه، تحت فشار و محدودیت بیشتری قرار میگیره و خب معلومه که توی همچین شرایطی، دستمزد بیشتری رو به ازای انجام اون کار دریافت میکنه. پس بهطور خلاصه، اگه نیاز فوری به محتوا داشته باشید، باید سر کیسه رو یه نمه شُلتر کنید!
با اطمینان میتونیم بگیم که حداقل یک بار پیش اومده که متنی رو برای ترجمه سفارش بدید یا خودتون کار ترجمه رو به عهده بگیرید. اگه بخوایم منصفانه قضاوت کنیم باید بگیم متنی که مترجم حرفهای کار کرده یا وقت بیشتری صرفش شده، کیفیت بیشتری داره. تولید محتوا هم از این قانون مستثنی نیست. هر چقدر از زمان بیشتر و افراد متخصصتری توی انجام پروژه استفاده بشه، کیفیت بیشتری خواهیم داشت.
محتوا رو میتونیم به زبانهای دیگهای هم سفارش داد. خیلی از کسبوکارها و سایتهای داخلی، چند زبانه هستن. بههرحال، میدون رقابت توی بعضی عرصههای کسبوکار، جهانی شده و خیلی از مشاغل، علاوه بر مشتریای داخلی، میخوان از طریق تولید محتوا به زبانهای خارجی، به مخاطبای هدفشون توی کشوری که قصد ورود به بازارش رو دارن، دسترسی داشته باشن. همه میدونیم که افراد کمتری تخصص نوشتن متنهای غیرفارسی دارن. کمبود متخصص و تخصصی بودن چنین تولید محتوایی توی هزینه خدمات تولید محتوا تأثیر زیادی دارد. کلاً وقتی موضوع تولید محتوا به زبان غیرفارسی مطرح باشه، نرخ هر کلمه، حداقل دو تا سه برابر از نرخ هر کلمه فارسی، بیشتره.
بد نیست بدونید که زبانهای انگلیسی، عربی، اسپانیایی و چینی مخاطبهای بیشتری دارن و توی این زبانها حجم تولید محتوا بیشتره. این بین، هزینه تولید محتوا به زبان انگلیسی، در مقایسه به زبانهای دیگه کمتره و قیمت تولید محتوا به زبان چینی، سر به فلک میکشه!
کسبوکارها تنوع خیلی زیادی دارن و به همین دلیل، ماهیت متن، نقش مهمی توی برآورد هزینه محتوا بازی میکنه. بعضی موضوعات ماهیت عمومی دارن و نوشتن دربارشون نسبت به موضوعات دیگه، خیلی راحتتره. اما جاهایی هم هست که بحث تخصصی بودن متن مطرح میشه و اینجاست که کار تولید محتوا میتونه سختتر و حساستر بشه.
طبیعیه که نوشتن یه محتوا با موضوع مثلاً گردشگری، با نوشتن یه محتوا توی حوزه مهندسی مکانیک یا پزشکی برابر نیست. تعداد افرادی که صلاحیت و مهارت کافی برای تولید محتوا در زمینه پزشکی رو دارن، بهمراتب کمتر از افراد دیگهست. همین باعث میشه میزان تخصصی بودن متن، ارتباط مستقیمی با تعرفه تولید محتوا داشته باشه. هر چقدر موضوع محتوا تخصصیتر باشه، معمولاً تعرفه هر کلمه بیشتر میشه. موضوع تخصصی بودن، در همه اَشکال محتوا نویسی اعم از ترجمه، تألیف و کپی رایتینگ میتونه روی قیمت تمامشده تأثیر زیادی داشته باشه.
تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی دیگه به یه روند چشمگیر تبدیل شده. حالا کسبوکارها بهدرستی اینو فهمیدن که برای موفقیت، باید توی جبهههای مختلفی بجنگن و با یه استراتژی درست، از ظرفیت شبکههای اجتماعی مختلف برای رسیدن به اهدافشون استفاده کنن. هر شبکه اجتماعی، مخاطبای زیادی داره که هر کدوم میتونن به یه مشتری تبدیل بشن. بنابراین اگه نمیخواید از رقیباتون عقب بمونید، باید به صرف هزینه تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی هم فکر کنین.
قیمت و هزینه تولید محتوا ممکنه در فصلهای مختلف تغییراتی داشته باشه ولی بهطورکلی با توجه به نرخ تورم در کشور ما امکان ارزان شدن این خدمت پیشبینی نمیشه.
شرکتهای تولید محتوا معمولاً برای ارائه خدمات با قیمت مناسب و مشتریپسند، پکیجهایی رو تعریف میکنن. چنین پکیجهایی معمولاً بهصرفه و اقتصادی هستن، البته باید تعاریف دقیقی از پکیج ارائه بشه و مشتری بدونه که قراره چه خدماتی رو در قالب یک پکیج محتوایی دریافت کند؟
افراد یا شرکتهایی که بهطور هدفمند، میخوان توی بازاریابی محتوا موفق عمل کنن، تولید محتوا رو بر مبنای یه استراتژی منسجم انجام میدن. درواقع تولید محتوا، فقط بخش کوچیکی از خدماتی هست که آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مثل کپیفای ارائه میدن. موفقیت تولید محتوا تا حد زیادی به کیفیت استراتژی محتوا بستگی داره. استراتژی محتوا، طرحیه که متخصصای بازاریابی دیجیتال تهیه و تدوینش میکنن. توی استراتژی محتوا، موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار میگیرن که ما اینجا به چند تا از مهمتریناشون اشاره میکنیم:
دقت کنید که یه پکیج واقعی تولید محتوا، اونیه که همه مؤلفههای لازم رو از سیر تا پیاز برای موفقیت یه کمپین بازاریابی محتوا توی خودش داشته باشه. این مسیر از تدوین استراتژی محتوا شروع میشه و با تولید محتوای باکیفیت، اونقدر ادامه پیدا میکنه که اتفاقات خوبی که دنبالشون بودیم، رخ بدن.
مقالات خواندنی:
روش های تولید محتوا | کدام روش؟ چگونه؟ برای چه کسب و کاری؟ و چگونه در صفحه اول قرار بگیریم!؟
همکاران گرامی، با اجرای طرح رتبهبندی معلمان، فرصتی بینظیر برای ارتقاء جایگاه شغلی و افزایش…
بخشودگی جرایم رانندگی 1404: راهنمای کامل + نکات و سوالات متداول خبر عالی برای تمام…
ویژه برنامه کشوری جلوه های معلمی چیست؟ این برنامه در راستای تأکید مقام معظم رهبری…
معرفی بیست و یکمین جشنواره الگوهای برتر تدریس جشنواره الگوهای برتر تدریس یکی از مهمترین…
جشنواره کشوری تولیدات ابزار اختلالات جشنواره کشوری تولیدات ابزار اختلالات یک رویداد مهم در حوزه…
جشنواره پویش ملی درّ نجف، دریچهای رو به دنیای دانش، خلاقیت و معنویت است. دانشآموزان…
View Comments
خیلی مقاله ی خوبیه در زمینه تولید محتوا. ممنون.