تولید محتوای الکترونیکی

تولید محتوای الکترونیکی، یکی از مفاهیمی است که در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد و در بسیاری از موارد، نامی از آن شنیده می‌شود. درواقع چون لازم است که اطلاعات در وب و اینترنت منتشر شده و در اختیار افراد قرار گیرند، باید به نحوی بتوانیم این اطلاعات را در قالب متون، تصاویر، صفحات وب، ویدئوها و … ذخیره کنیم و از حالت کاغذی یا چاپی به حالت دیجیتالی تبدیل کنیم.

این فرایند را که برای ایجاد اطلاعات و داده‌های آموزشی یا هر نوع محتوای الکترونیکی دیگری انجام می‌شود، تولید محتوای الکترونیکی می‌گویند. این تولیدات محتوایی بیشتر در قالب صفحات وب، رسانه‌هایی مانند تصویر و ویدئو و یا حتی اسنادی مانند PDF و Word ذخیره و منتشر می‌شوند.

تولید محتوای الکترونیکی در وب‌سایت‌ها و صفحات وب

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که یک بازدیدکننده را جذب می‌کند، داشتن محتوای مناسب و جذاب در صفحات وب است. محتوای الکترونیکی مناسب می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای یک کاربر باشد و او را به آنچه برای جستجوی آن به وب‌سایت مراجعه کرده است، برساند.

هر صفحه نیاز به یک نام مناسب دارد که باید مرتبط با محتوا و ساختار آن باشد و کاربر را به درستی راهنمایی کند. همچنین، برای اینکه کاربران در محتوای زیاد گم نشوند، باید نام‌های برجسته در قالب عناوین و زیرعنوان ارائه شوند.

در محتوای الکترونیکی وب باید از ابزارهایی مانند Bold، Italic، رنگی بودن بخش‌های خاص و … برای راحتی خواندن متن استفاده شود. همچنین اگر محتوا به صورت ویدئو یا تصویر اینفوگرافیک باشد، باید بیشترین توجه ممکن به چگونگی انتقال اطلاعات به مخاطب شود.

جذاب و  کاربردی بودن

محتوای تولیدی باید آن‌قدر جذاب و کاربردی باشد که حس اعتماد و اطمینان را در مخاطب ایجاد کند. این کار با در نظر گرفتن عنوان مناسب، کلیدواژه‌های صحیح برای یک مطلب، نگارش درست و دقیق، تصاویر و رسانه‌های جذاب، منابع معتبر و مواردی این چنینی انجام می‌شود و می‌توان از محتوای تولیدشده به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی مناسب بهره برد.

این محتوا می‌تواند یا آموزشی باشد (مانند مقالات آموزشی زبان برنامه‌نویسی)، جنبه تجاری داشته باشد (مانند بررسی دقیق یک خودرو یا گوشی موبایل جدید) و یا حتی برای ارجاع استفاده شود (مانند ترجمه یک مطلب از وب‌سایت دیگر).

نکات مهم در تولید محتوای الکترونیکی

بسیار مهم است که مطالب ارائه‌شده و محتواهای تولیدی شما به‌هیچ‌وجه نباید کپی از منابع دیگر باشند و یا اینکه آن را با اندکی تغییر از جایی دیگر برداشته باشید.

رعایت قانون حق‌نشر برای انتشار اطلاعات بسیار مهم است و در صورت رعایت نکردن این قانون، لطمه بسیار زیادی به اعتبار شما خواهد خورد. همچنین باید این نکته را هم اضافه کنیم که نوشتن محتواهای بسیار کاربردی و تخصصی، تنها باید با نظر متخصصین انجام شود تا درستی آن بتواند حس اعتماد و اطمینان را در مخاطب ایجاد کند.

بنابراین شغل‌های تحت عنوان تولیدکننده محتوا، آنالیزور محتوا، متخصص تولید محتوای الکترونیکی و مدیر محتوا، در دنیای اینترنت و وب بسیار دیده می‌شود.

تولید محتوای الکترونیکی در تجارت الکترونیک

در حوزه‌هایی مانند کسب‌وکار الکترونیک، محتوای الکترونیکی مناسب باعث خواهد شد تا فروش یک بنگاه تجاری یا فروشگاه اینترنتی به شکل محسوسی بیشتر شود. این کار، نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد و به‌راحتی انجام نمی‌شود.

اکثر وب‌سایت‌های معتبر و پرمخاطب نیز، تعداد کمی مطلب در روز تولید می‌کنند که تمامی آن‌ها باکیفیت و جذاب است و این کار، باعث حفظ اعتبار و قدرت آن‌ها شده است. بنابراین هرگز تأثیر یک محتوای مناسب را در جذب مشتری دست‌کم نگیرید.

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی مهم باعث خواهد شد تا شما احساس نزدیکی مشتری به ساختارهای فروشگاهی‌تان را ایجاد کنید. تولید محتوای مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب با اولین برخورد بتواند مزایای خرید کالای مربوطه را ببیند. همچنین امکان مقایسه فنی یک کالا با کالاهای مشابه نیز باید توسط فروشگاه اینترنتی در اختیار او قرار داشته باشد تا بتواند در تصمیم‌گیری خود بهتر عمل کند.

در این میان، فروشگاه‌های اینترنتی، اغلب دارای مخاطبین زیادی هستند که برای تهیه کالاهای موردنظر خود از آن‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته برای یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب محتوای مناسب برای هر کالا در فروشگاه است. درواقع به دلیل آنکه شما شخص را در فروشگاه اینترنتی نمی‌بینید تا درباره قابلیت‌ها و مزایای کالاهای موجود راهنمایی ارائه کنید، تیم تولید محتوای فروشگاه باید بتواند بهترین موارد لازم برای جذب مشتری را درباره کالای معرفی‌شده ارائه کند.

محتوای مناسب تولیدی همان نماینده فروش در دنیای واقعی است که قصد مجاب کردن مشتری را برای استفاده از خدمات و کالاها دارد.

محتوای تولیدی برای یک کالا باید بسیار جذاب و کامل توضیح داده شود تا مشتری احساس کند که این کالا، همان چیزی است که او می‌خواهد. کالاهای معرفی‌شده باید درباره کیفیت، نحوه استفاده، رنگ‌بندی، بازه قیمت و … محتوای تولیدی داشته باشند.

معرفی یک کالا نیز باید با زبانی ساده و صمیمی به مشتری بیان شود که این ویژگی را می‌توان در هر بخشی از یک فروشگاه جستجو کرد. مقایسه باید از دیدگاه‌های مختلفی مانند قیمت نهایی، میزان تخفیف، مزایا، ویژگی‌های فنی و تخصصی و … باشد. همچنین اگر یک کالا دارای متعلقات یا هدایایی است، باید به مخاطب نمایش داده شود و اطلاعات کافی در اختیار او قرار گیرد. تمام این موارد، جزوی از یک محتوای مناسب هستند که به کاربر نمایش داده می‌شوند.

 

تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای استفاده در مدارس 

یکی دیگر از انواع تولید محتوای آموزشی الکترونیکی برای استفاده در تدریس و آموزش است. 

سفارش تولید محتوا

سفارش تولید محتوا

مقالات خواندنی: 

کار تولید محتوا چقدر درآمد دارد و کجا استخدام می کنند؟

قبل از سفارش تولید محتوا چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

هزینه تولید محتوا چگونه محاسبه می شود؟ (قیمت های جدید 2018)

چگونه بازاریابان از تولید محتوای آموزشی برای تولید ارزش استفاده می‌کنند؟