آموزش تولید محتوا در اینستاگرام
اگر بخواهم نرمافزاری که دائما از آن استفاده میکنم را نام ببرم، قطعا اینستاگرام است. البته در این ایده تنها نیستم. استفاده از اینستاگرام در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است.
امروزه اینستاگرام بیشتر از 700 میلیون کاربر فعال دارد و بزودی مانند واتس اپ و فیسبوک به سطح یک میلیارد کاربر خواهد رسید. این پلتفرم تبدیل به پاتوق عکاسهای حرفهای، مدلها و سلبریتیهای تاپ دنیا شده است.
فهرست مطالب:
تعداد کاربران اینستاگرام در چندسال اخیر رشد قابل توجهی در میان شبکههای اجتماعی داشته است- از یک میلیون کاربر در دو دسامبر 2010 تا رسیدن به بیش از یک میلیارد کاربر در سال 2020.
اگر شما هم دوست دارید عضوی از خانواده بزرگ اینستاگرام باشید یا به تازگی ثبتنام کردهاید اما طرز استفاده از آن را به خوبی نمیدانید، اکنون بخت یارتان است. در این پست میخواهیم آموزش اینستاگرام از ابتدا و با تمام امکانات را برای شما توضیح دهیم. بنابراین، میتوانید ببینید که چرا امروز اینستاگرام در میان شبکه اجتماعی بهترین است.
ثبتنام در اینستاگرام بسیار ساده است. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، فقط مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
هنگامی که اکانت خودتان را ساختید، خوب است که تنظیمات نوتیفیکیشن را هم انجام دهید تا فقط پیامهایی را که دوست دارید روی صفحهتان ببینید.
به طور کلی نوتیفیکیشنها اطلاعرسانی دربارهی لایکها، کامنتها، پیامهای تگ، ویدئوی دوستانتان، استوریها، درخواست دوستی، قبول درخواست دوستی، لایوها، IGTVt و لیست بلندبالایی را شامل میشود. اگر تنظیمات نوتیفیکیشن را انجام ندهید، با لیست بلندبالایی از پیامها مواجه میشوید که هر لحظه برایتان ارسال میشود. اگر مطمئن نیستید که چه نوتیفیکیشنی را خاموش کنید، بهتر است با ارسال پیام از طرف همه، شروع کنید؛ و اگر نوتیفیکشن خاصی را مدنظر دارید، خوب است جای آن را بلد باشید تا در صورت نیاز نوتیفیکیشن را خاموش کنید.
اکنون روش تنظیم نوتیفیکیشنها را به صورت تصویری به شما یاد خواهیم داد:
به صفحهی اکانت تنظیمات شخصیتان بروید. (همان تصویر آدمک در پایین سمت راست گوشیتان) سپس بر روی گزینه تنظیمات کلیک کنید. (همان علامت گِردی که کنار edit profile وجود دارد.»
با لمس انگشت به پایین صفحه بیایید و push notification setting را انتخاب کنید.
اکنون میتوانید به میل خودتان نوتیفیکیشنها را تنظیم کنید. اگر هیچ نوتیفیکیشنی نمیخواهید دریافت کنید، گزینه off را بزنید، اگر فقط دوست دارید پیامهای دوستانتان را دریافت کنید، from people I follow را بزنید و در صورتی که میخواهید همهی پیامها را دریافت کنید from everyone را انتخاب کنید.
هنگامی که عکسی را بر روی اینستاگرام ارسال میکنید، میتوانید آن تصویر را هم در دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر به اشتراک بگذارید. برای وصل کردن اینستاگرام به دیگر شبکههای اجتماعی لازم این کارها را انجام دهید.
دوست دارید کدام یک از شبکههای اجتماعی به اکانت اینستاگرام وصل شود؟ هر کدام را که میخواهید انتخاب کنید. اطلاعات ضروری خودتان را هم هنگام پیوند دادن صفحه به اکانت اینستاگرام وارد کنید.
اکنون به مهمترین قسمت آموزش اینستاگرام، یعنی ارسال عکس میرسیم. برخلاف توییتر یا فیسبوک، اینستاگرام شبکهای کاملاً تصویری و هدف آن به اشتراک گذاشتن فیلم یا عکس است. در توییتر کاملاً طبیعی بود که ده توییت را ارسال کنید یا آلبوم عکسی در فیسبوک بسازید، اما در اینستاگرام باید بسیار گزیدهکارتر باشید. شما به طور معمول یک پست در روز ارسال میکنید و آن عکس باید بهترین عکس شما باشد. پس در مرحله اول بهترین عکس ممکن را انتخاب کنید.
استوری، پستهایی موقت است که بالای صفحهی اینستاگرام دیده میشود و مدت زمان آن 24 است. برای اینکه بدانید چطور فیلم یا عکس را ارسال کنید مراحل زیر را انجام دهید.
در این میان اگر میخواهید در اینستاگرام فالوور جمع کنید، باید محتوایی بسازید که حرفی برای گفتن داشته باشد.
اینگونه تصور میکنم که شما یک کاربر معمولی اینستاگرام هستید نه یک عکاس حرفهای!
در غیر اینصورت نیازی به توصیه های من ندارید. عکاسهای حرفهای کارهای زیادی با تجهیزاتشان انجام میدهند. تجهیزاتی که از توان مالی بیشتر افراد معمولی خارج است. همچنین آنها برای تصاویر مطلوب به نقاط مختلف جهان سفر میکنند. اما من و شما و کلا آدمای معمولی ممکن است امکانات و تجهیزات زیادی نداشته باشیم. بنابرین باید با الفبای تولید محتوا برای اینستاگرام و با کمترین هزینهها و وقت تلفکردنها بهترین محتوا را در اینستاگرام تولید کنیم و برای فالوورای خود ارایه بدیم.
اما قبل از این که ما مستقیم به آموزش تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم، سعی میکنیم گشت و گذاری در پیجهای موفق اینستاگرام داشته باشیم و به یک نقطه مشترکی برسیم.
داشتن یک استایل گرافیکی منسجم بهترین راه برای جذب فالوور است. وقتی مخاطب متوجه میشود شما محتوای اینستاگرامی ثابتی را به اشتراک میگذارید، بلافصله شما را دنبال خواهد کرد چرا که میخواهد محتوای بیشتری از این قبیل دریافت کند.
برای این مقصود نرمافزارها و روشهایی وجود دارند که به تولید یک سبک محتوای ثابت کمک میکنند.
گفتنی است که عمدتا محتوای پیجهای معروف در اینستاگرام توسط گرافیستها و با نرمافزار فوتوشاپ انجام میگیرد. سلیبرتیها و شاخهای اینستاگرام افرادی را به صورت دورکاری استخدام میکنند و آنها با نرمافزارهای کامپیوتری کار تولید محتوا در اینستاگرام را انجام میدهند. اما شما که امکانات ندارید و نرم افزارهای قوی کامپیوتری را بلد نیستید بهتر است چنتا نرم افزار ساده موبایل رو بشناسید و کار تولید محتوا برای اینستاگرام را با آن انجام دهید.
اَپهایی برای بهبود سطح ویدیو، عکس و محتوای اینستاگرام | آموزش تولید محتوا در اینستاگرام
این اپ از پرکاربردترین و معروفترین نرمافزارهای ادیت عکس است که رایگان و کاملا کاربردی است.
این نرمافزار آپشنهای مختلفی را در یک منو سه بخشی تقسیم کرده است.
اولین قسمت امکانات ادیت است.
در ابتدا من از ویژگی کراپ استفاده میکنم تا ابعاد عکس مطابق پست اینستاگرام شود. برای این منظور از منویی که در قسمت پایین پدیدار میشود ابعاد Square را انتخاب میکنم. ابعاد متنوع دیگری نیز برای انتخاب وجود دارد.
در اینجا میخواهم توجهتان را به خطوط مجازی که با فلشهای صورتی مشخص کردهام جلب کنم. با توجه به قانون یک سوم عناصر مهم یک عکس در طول یک شبکه ۳ در ۳ قرار داده میشوند. به این صورت تصویر به ۹ قسمت تقسیم میشود. همانطور که در عکس نشانداده شده، عناصر مهم درون یک قاب باید در نقاط تقاطع این خطوط قرار گیرند و یا هنگام عکاسی از سوژههایی مانند یک درخت یا منظرهای از افق که از خطوط مستقیم تشکیل شدهاند، قانون یک سوم میگوید که آنها باید در امتداد یکی از این چهار خط قرار گیرند.
این اپ این امکان را به شما میدهد کراپ خود را بگونهای انجام دهید که بهترین فرم تصویر شکل گیرد.
پس از کراپ کردن عکس سراغ Tune image میروم. در این قسمت با بالا و پایین بردن صفحه، منوی مربوط به تنطیم کردن فاکتورهای مختلف عکس برای شما باز میشود.
پس از انتخاب آپشن موردنظر برای تنظیم، صفحه را به چپ و راست بکشید. برای مثال اگر به چپ بکشید میزان saturation را کاهش میدهید و اگر به راست بکشید آنرا افزایش میدهید.
آموزش تولید محتوا در اینستاگرام
اما آپشن مورد علاقه من در snapseed بخش Selective editing است که در آن شما میتوانید بخشهایی از تصویرتان را تغییر دهید بدون آنکه بخشهای دیگر تغییر کنند.
برای این کار در قسمت selective، علامت + در پایین صفحه انتخاب کنید. سپس قسمتی از تصویر را که قصد ادیت دارید انتخاب کنید. وقتی قسمت موردظر را مشخص کردید، همانند قبل میتوانید با چپ و راست کشیدن صفحه آپشنهایی مثل saturation، brightness، contrast را تنظیم کنید.
اولین مورد آپشن Lens Blur است. با استفاده از این ویژگی میتوانید به عکس خود فوکوس و عمق ببخشید. در قالبهای دایرهای یا خطی.
همچنین در این قسمت تعداد زیادی فیلتر و افکت وجود دارد که مستقیما میتوانید استفاده کنید. Retrolux, Glamour Glow, Drama و…
اینها تنها جزئی از امکاناتی است که snapseed در اختیار شما قرار میدهد.
ما همیشه در هنگام آموزش تولید محتوا در اینستاگرام دومین را VSCO Cam معرفی میکنیم.
برای ادیت سادهتر عکس، VSCO گزینه مناسبی است. البته فقط یک اپ ادیت عکس نیست بلکه به خودی خود نوعی شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام است که لازم است در ابتدا حساب کاربری بسازید. پس از این کار، میتوانید از آپشنهای ادیت عکس استفاده کنید.
در بخش Studio روی عکس مورد نظر کلیک کنید تا بتوانید ادیت را شروع کنید. اولین کاری که میتوان انجام داد اضافه کردن فیلتر است. فیلترهای متنوع بصورت افقی در پایین صفحه وجود دارند و با اسکرول کردن میتوانید آنها را مشاهده کنید.
آپشن دیگری که این اپ ارائه میدهد گزینه adjust است که همانند قبل میتوانید در اینجا به تنظیم عکس خود بپردازید.
با Quick میتوانید به تصویر خود متن اضافه کنید. هدف این اپ، سرعت عمل است. وقتی عکسی را در این اپ باز میکنید متنی روی آن آماده تغییر وجود دارد.
اکنون بعد از پوشش دادن معرفی نرمافزارهای ادیت عکس، نوبت به معرفی اپ مورد علاقهم برای ادیت ویدیو میرسد. Splice نه تنها که یک اپ ادیت ویدیو است، بلکه میتواند از مجموعهای از عکسها، ویدیو مونتاژ کند. این نرمافزار رایگان و بسیار کاربردی است.
از آنجایی که بحث ما تولید محتوای اینستاگرامی است، تمرکز را روی ادیت ویدیو جمع میکنم و فعلا با فوتو مونتاژ کاری نداریم.
در بخش ادیت، ویدیوی انتخاب شده بصورت یک توالی از چپ به راست در پایین صفحه ظاهر میشود.
روی قسمتی که میخواهید ادیت انجام دهید کلیک کنید. منویی ظاهر خواهد شد که گزینههای متنوعی را ارائه میدهد. علامت + آبی رنگ در سمت چپ و راست ویدیو این قابلیت را میدهد تا بتوانید قبل یا بعد از ویدیوی اصلی، رسانهی دیگری را اضافه کنید.
منوی ادیت را در پایین صفحه خود خواهید دید.
اولین کاری که با Splice میتوان انجام داد، اصلاح و کوتاه کردن ویدیو Trim Or Cut است. در این آپشن میتوانید دو علامت یکی در ابتدای بخش مورد نظر برای حذف و دیگری در انتهای آن مشخص کنید.
در آپشن بعدی شما میتوانید روی ویدیوی خود متن بنویسید. شما میتوانید متن خود را با فونتهای متنوع در هر قسمت از ویدیو اضافه کنید. همچنین میتوانید در هنگام اضافه شدن متن، فیلتر ویدیو را تغییر دهید.
آپشن بعدی کراپ کردن ویدیو است که به شما این امکان را میدهد در زمانهایی مشخص روی قسمت دلخواهی از ویدیو زوم این zoom in کنید. این آپشن باعث میشود بتوانید در قسمتی دلخواه از ویدیو، توجه مخاطب را روی موضوعی خاص جلب کنید.
آخرین ویژگی که از این نرمافزار معرفی میکنم، قابلیت ادیت صدا و اضافه کردن فایل صوتی است. روی علامت + آبی رنگ کلیک کنید تا به این آپشن دسترسی پیدا کنید. همچنین میتوانید با کلیک کردن دکمه قرمز رنگ، صدای دلخواهتان را همزمان با پخش ویدیو ضبط کرده و اضافه کنید.
همانطور که دیدید، نرمافزارهای متنوعی وجود دارد که میتوانید برای بهبود محتوای اینستاگرامی خود استفاده کنید. استایل گرافیکی منحصربفرد خود را بسازید و تمرین کنید. در ابتدا شاید نتیجه مطلوبی نگیرید. همه ی این مراحل به شما کمک خواهند کرد توجه بیشتری در اینستاگرام به سوی خود جلب کنید.
در ادامه چند روش و ترفند برای داشتن پست و استوری بهتر در اینستاگرام معرفی خواهم کرد.
چند نکته برای داشتن استوری حرفهای و جذاب:
میتوانید از نظرسنجی یا پرسش و پاسخ استفاده کنید.
اما نکاتی برای پستهای اینستاگرامی :
طبق مطالب فوق برای داشتن محتوای اینستاگرامی مطلوب، جذاب و پرمخاطب هم باید بتوان از نرمافزارهای مختلف برای بهبود کیفیت محتوای عکس و ویدیو استفاده کرد و هم روشها و ترفندهای جالب و بدیعی در پست و استوریها به کار برد. به یاد داشته باشید سعی کنید استایل گرافیکی منحصر بفرد خود و به عبارتی لیبل کاری خاص خود را بسازید تا بتواند مخاطب را جذب خود کند.